Reacties op Zoekplaatje 944
De nieuwste inzending staat bovenaan!
opgelost!
Neerbosch
Arjen W. Kuiken (Gennep): Helaas is er een foutje in de tekst geslopen.
Het moet zijn: De bruggen 2,4 en 5 waren identiek.
Dinsdag 27-2-2018 17:10:54
|
Arjen W. Kuiken (Gennep): De conclusie MALDEN is fout. Het is de Neerbosche brug. Het Maas-Waalkanaal had van N naar Z de volgende overgangen: 1)Sluisbrug te Weurt, 2)Neerbosche brug, 3)een dubbele brug verkeer en spoor, 4)Hatertse brug, 5)Maldense brug en 6)Sluisbrug te Heumen. De bruggen 2,3 en 4 waren identiek. In 1940 zijn de bruggen 1,2,3,4 en 5 opgeblazen door het Nederlandse leger. Brug 6 is intact gebleven en na hevige gevechten door de Duitsers veroverd. In de oorlog zijn de bruggen hersteld. In 1944 zijn de bruggen 2, 3(gedeeltelijk), 4 en 5 door de Duitsers opgeblazen. Brug 3 was daarna ongeschikt voor zwaar verkeer. Hierdoor moest al dit verkeer over de sluisbrug (6) te Heumen. Hetgeen een enorme vertraging in de aanvoer van troepen en materiaal heeft veroorzaakt. Nogmaals: de Neerbosche brug in spiegelbeeld [hoofdfoto gecorrigeerd 2-3-2018 - Red.].
Dinsdag 27-2-2018 17:04:54
|
john parselle (Danehill): I am trying to locate Arjen W.Kuiken who wrote this account of the crash of a Lancaster bomber piloted by my father. http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/Kuiken/Kuiken.htm
I think he may have my father's flying helmet!
Vrijdag 31-10-2014 23:03:43
|
Arjen W. Kuiken (Gennep): Prachtige foto (moet spiegelbeeld bekeken worden [hoofdfoto gecorrigeerd 2-3-2018 - Red.]). Ik heb hier veel herinneringen aan. Dit is/was inderdaad de Neerbosche- of Witte brug over het Maas-Waalkanaal. Nijmegen ligt links en is niet te zien op de foto. Ik ben hier vlakbij geboren. Op/bij de oprit op de voorgrond speelden we vaak. Kort na de oorlog was er een periode dat we zelfgemaakte parachutes (uit echte zijde) vanaf het hoogste punt van de oprit naar beneden lieten zweven. Daarna moesten we het schuine pad (midden-onder) aflopen om ze weer op te halen en dan weer naar boven.
Aan het einde van de oprit (links-onder) lag de boerderij van Jurrius. Daarop is in de nacht van 25 op 26 mei 1943 een RAF Lancaster neergestort.
Op de achtergrond zien we wazig de verkeer- en spoorbrug richting Den Bosch. Aan de oostzijde hiervan stond een permanent seinhuis + woning boven aan de oprit naar de beide bruggen.
De aftakking van de militaire spoorlijn "Diversion" bevond zich ongeveer bij de linkerrand van de foto. Deze is na de bevrijding van Nijmegen aangelegd door Britse militairen van 182 R.O.C. (Railway Operating Company) om het station van de frontstad Nijmegen te vermijden. Deze spoorlijn werd op 23 februari 1945 in gebruik genomen. De lijn begon bij km. 62.8 (ca. 800 meter ten oosten van de brug over het Maas-Waalkanaal) bij de St. Teunismolenweg en sloot aan op de spoorlijn Nijmegen-Venlo ter hoogte van km. 21.9 ten zuiden van de Scheidingsweg/Sionsweg.
Bij Mook verliet de militaire lijn de bestaande lijn Nijmegen-Venlo en heette nu de “Hawkins Link”. Deze liep door tot de bestaande lijn Boxtel-Wesel ten oosten van Gennep. De verbinding daar werd de “Hommersum Junction” genoemd.
Voor de bewaking van de spoorweg en de spoorwegovergangen werd een aantal
wagenbakken (crossing huts) afkomstig van goederenwagens als permanent onderkomen voor militairen langs de lijn geplaatst. Hiervandaan werden tevens de treinen naar het volgende bewakingspunt doorgemeld en dienden dus als een soort wachtpost.
De totale lijn werd gebruikt voor de aanvoer van soldaten, voedselbevoorrading en wapens, maar ook voor het vervoer van gewonden, krijgsgevangenen en verlofgangers.
De spoorlijn is in 1946 of 1947 van de aardbodem verdwenen.
Links in het midden van de foto zijn vaag enige hoogspanningsmasten te zien. Deze lijn is door de Duitsers aangelegd en vormde een directe verbinding tussen de Centrale Gelderland (bij de monding van het M-W kanaal in de Waal) en het Roergebied.
Donderdag 31-12-2009 13:39:41
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Wat in de commentaren nog niet geheel duidelijk werd, is dat het ZP gespiegeld moet worden bekeken [hoofdfoto gecorrigeerd 2-3-2018 - Red.]. Het is in meerderlei opzicht een prachtkiek. Op de achtergrond is de spoordijk zichtbaar met de toen intact gebleven spoorbrug over het Maas-Waalkanaal. Aan de zuidoostzijde, dus ter hoogte van de gashouder, is het tijdelijke seinhuis zichtbaar dat de door de Engelsen aangelegde aansluiting naar de Forest Loop en via Mook verder naar de Hommersum Junction bij Gennep beveiligde. Deze tijdelijke, door het nog maagdelijke zuiden van Nijmegen aangelegde spoorweg hield het geallieerde treinverkeer uit het Duitse schootsveld vanuit de Betuwe. Het Nijmeegse station was door de hoge ligging nauwelijks bereikbaar. Er zijn erg weinig (lucht-)foto's van bekend. In 1946 zijn de laatste duidelijke restanten van de spoorweg al opgeruimd maar nog altijd zijn er sporen van terug te vinden.
Maandag 2-2-2009 11:07:27
|
d.kralt (meppel): Klopt helemaal Wim, ook met de gashouder verderop.
Zondag 1-2-2009 13:57:40
|
Redactie (): In de beeldbank WO2 kwam ik een foto tegen van een opgeblazen brug in het Maas-Waalkanaal, met opschrift Neerbosch. In de Nijmeegse beeldbank zit een afbeelding (F67373) van herstelwerkzaamheden bij de brug van Neerbosch die precies overeenkomt met het zoekplaatje, alleen moet dat dan gespiegeld worden (zie toevoeging na vergroting) [hoofdfoto gecorrigeerd 2-3-2018 - Red.].
Website: http://145.11.60.41/Atlantis/?application=tha&database=tha&service=search&templatename=zoek.htm
Zondag 1-2-2009 11:56:47
|
Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken
|