Inzender: Dennis de Waart 

Gegevens: Niet gelopen fotokaart van straatje in oude binnenstad dat uitkomt op een kerkgebouw met hoge ramen op de achtergrond. In het straatje langs de gevels houten liggers met ingedraaide lampjes op palen met versiering van takjes. Geen huisnummers zichtbaar.Op de voorste sport van de schilderstrap links de letters: ...enstr. Opname door Comprecht Sanders, Fotografie en briefkaartenhandel, Swammerdamstraat 68 II, Amsterdam, die niet alleen in Amsterdam, maar bijvoorbeeld ook in Leiden en Woerden fotografeerde.

Datering: ca. 1925    Formaat: 9 x 14 cm    Extra beelden: Vergroting 1313 x 2029 pixels

Geplaatst: 4 juli 2008


 Reacties op Zoekplaatje 857 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Smalle Havenstraat in Vlaardingen

c.bot (vlaardingen): ik woon in de smalle havenstraat de mannen op de foto zijn de grootvader van mijn man en de vader en de oom van hem. Zij staan voor het pand dat door mij wordt bewoond.
Dinsdag 15-11-2011 09:41:56



Dennis de Waart (Heemskerk): Heer Mol, mijn hartelijke dank! Nooit gedacht dat dit een zeer moeilijk oplosbaar zoekplaatje zou blijken te zijn. Nooit verwacht dat Comprecht Sanders zo ver zuidwaarts zou reizen om te fotograferen. Gekocht als Amsterdam, gezocht als mogelijk Leiden of Woerden, gevonden als Vlaardingen. Een zeer groot compliment aan uw adres!
Zaterdag 4-10-2008 17:10:06



Martin Snuverink (Voorburg): Dit is wel een heel groot compliment voor de heer Mol waard met deze schitterende oplossing! Dit plaatje had mij ook zeer geÔntrigeerd en later zelfs een beetje gefrustreerd. Inderdaad blijkt nu dat het akelig lelijke rasterwerk in de kerkramen een tijdelijke goedkope voorziening is geweest en god zij dank is teruggerestaureerd. Ik had al lang het gevoel dat dit kenmerk niet zou bijdragen tot de oplossing.
Zaterdag 4-10-2008 15:34:24



Redactie (): Dit klopt helemaal. Bravo heer Mol, en dat nog wel midden in de nacht! Wat mij 100% overtuigt is het beeld bij Funda. De link van de heer Mol kan ik niet geopend krijgen (windows weet niet hoe een aspx-bestand te openen, vreemd want het is nota bene een product van Microsoft...) maar via Vleersteeg 29 Vlaardingen (zie de link) lukt het ook. Kies het bovenste van de drie loepjes ter linker zijde. Draai dat naar het zuiden en zuidwesten en daar komt het pakhuisje in beeld. Let ook op de muurankers en vooral hoe de gevels van het gepleisterde pand en het pakhuis in elkaar grijpen. De Smalle Havenstraat in Vlaardingen dus.

Wim de Koning Gans

Website: http://www.funda.nl/Woningaanbod/koop/detail/Buurtfotos/?id=3df8b745-50c9-476f-9670-2551e60b200f&objecttype=DetailKoopObject
Zaterdag 4-10-2008 10:58:48



H.W. Mol (): Aangezien dit plaatje mij nogal fascineerde heb ik stevig doorgezocht, om vervolgens tijdens een geheel andere zoektocht, diep in de nacht, de vermoedelijke oplossing te vinden. Nadat ik op zoek was naar een bepaalde kerk (geÔnspireerd door de nieuwste zoekplaatjes) kwam ik via Google op deze link terecht:

http://flickr.com/photos/16418633@N00/373299641

Deze kerk in Vlaardingen deed mij direct denken aan dit zoekplaatje, vnl. door de vorm van de ramen, bomen en het bijgebouwtje. Toen ik via Livemaps de omgeving bekeek, werd mijn aandacht gewekt door de Smalle Havenstraat. Bij bird's eye-view gericht op het oosten lijkt de bebouwing (vooral de laaste drie zichtbare panden) overeen te komen (zie bijgevoegde link). Via Funda buurtfoto's kon ik net een glimp van het straatje opvangen en ook dit geeft hoop (muurankers, gevel tweede pand):

http://www.funda.nl/view_buurtfoto.aspx?id=VkxBQTA3MTEsM0swMDNLUk0=&d=2

Een groot punt wat voor mij nog overbleef is het eerder genoemde opvallende raster v.h. raam. Op Kerken-In-Beeld vond ik veel foto's, maar geen met het type raam. De foto's leken me aardig jonger dan het zoekplaatje en dus zocht ik via wat andere kanalen en ook hier kwam een positief resultaat uit via Qoop, ondermeer:

http://images.qoop.nl/7/4/9/8/7498728.jpg
http://images.qoop.nl/7/5/4/6/7546216.jpg

Al met al hoop ik dat dit klopt en dat evt. iemand een wat duidelijker visueel bewijs kan leveren.

[url's in bericht aanklikbaar gemaakt voor zover mogelijk - red.]

Website: http://maps.live.com/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCP&cp=snj7ckhbvrns&style=b&lvl=2&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&scene=11598894&phx=0&phy=0&phscl=1&encType=1
Zaterdag 4-10-2008 03:23:17



Theo van Gijlswijk (De Zilk): Herensteeg in Leiden, dat dacht ik niet.
Zie de site van restaurant La Bota, fotopagina, foto 2
Website: http://www.labota.nl/index.php?menukeuze=fotos&action=go
Woensdag 24-9-2008 22:12:58



Ziegel (Spaarndam): Herensteeg, Leiden . . ?

(Excuus voor het slechte plaatje, ik weet zeker dat u binnen 2 minuten een beter voorbeeld heeft gevonden).
Website: http://cache.virtualtourist.com/1/818353-Restaurants_to_stay_away_from-Leiden.jpg
Woensdag 24-9-2008 14:30:26



H.W. Mol (Den Haag): Het lijkt me niet de Kerkstraat in Steenwijk: Deze is breder en de St. Clemenskerk aldaar lijkt me groter. Ook komt de (oude) bebouwing niet overeen; zie bijgevoegd plaatje. Zelf dacht ik bij dit zoekplaatje aan Haarlem, maar kan het daar niet plaatsen verder. Het opmerkelijke raster in het kerkraam komt/kwam daar in ieder geval wel voor, bijvoorbeeld in de Janskerk, maar niet op exact dezelfde wijze als op het zoekplaatje.
Website: http://www.panoramio.com/photos/original/483365.jpg
Woensdag 17-9-2008 15:56:59



Martin Snuverink (Voorburg): Kan iemand bevestigen of weerleggen dat dit de Kerkstraat in Steenwijk is, gezien vanaf het kruispunt met de tegenwoordige Woldpromenade? Hier is dezelfde schuine oriŽntatie van kerk met gotische ramen t.o.v. de straat. Ook is er vlakbij een Vrouw-enstraat.
Woensdag 17-9-2008 08:14:15



Leo R. (Utrecht): De beeldbank van het stadsarchief van Amsterdam heeft een aardig plaatje van de Enge Kerksteeg die een soortgelijk perspectief biedt, nr. 010009001296. Maar in mijn bescheiden mening matcht het niet met het zp.
De Wijde Kerksteeg komt ook al niet in aanmerking, en andere stegen zijn er niet ter plaatse.
Met andere woorden, dit is niet de Oude Kerk te Amsterdam.

Overigens valt het me op dat het pand links luiken heeft. Hoe nuttig is dat in zo'n smal straatje? Het ligt in de lijn der verwachting dat het dan grenst aan een plein, gracht of brede straat, waar je veel zon vangt.
Vrijdag 12-9-2008 08:56:29



J.Jongbloed (Veenoord): Het lijkt mij dat deze foto van Amsterdam is een steegje bij het Oudekerksplein.
Donderdag 11-9-2008 19:51:54



Martin Snuverink (Voorburg): Het is zeer bijzonder dat een kerkraam met spitsboog een tot de tot de top doorgezet raster van roeden heeft. Dit een tijdelijke voorziening zijn totdat het raam bij een latere restauratie weer een andere indeling (terug)kreeg. In ieder geval heb ik zoiets als hier nog nooit gezien.
Maandag 8-9-2008 23:17:40



Antoon Bosselaers (Mechelen): Ik ben het volkomen eens met Martin: er is niet de minste overeenkomst tussen de Broederkerk in Kampen en de zichtbare details op het ZP. De vorm van het raam klopt niet, maar ook de steunberen kloppen niet.
Vrijdag 5-9-2008 16:33:32



Andre Westendorp (IJsselmuiden): Het enige waarover ik twijfel is de breedte van de straat. De reden op basis waarvab Marvin concludeert dat dit niet Kampen is, zijn met evenveel argumenten te weerleggen. Op de foto's die ik gezien heb (ik zal kijken of ik een copy kan scannen)zijn het paaltje rechts en de stangen zichtbaar. Het meisje zou evengoed in een deuropening kunnen staan. Ik zie niet een duidelijk steegje. Enkele oud bewoners te Kampen zijn overtuigd dat dit Kampen is, maar herinneringen zijn m.i. niet een hard bewijs.
Dinsdag 2-9-2008 22:11:22



Martin Snuverink (Voorburg): Op de plek waar het meisje rechts staat is de ingang van een steegje. Dit leid ik af uit de verechillen tussen de hardstenen stoeppaaltjes en stangen, die tot verschillende huizen behoren. Dit steegje ontbreekt in de Boven Nieuwstraat te Kampen.
Het vermeende gotische raam van de Broederkerk zou na 1925 moeten zijn vervangen door een kleiner romaans raam. Het pakhuis zou op de etage een volledig andere gevel hebben gekregen.
Ik ben ervan overtuigd dat dit niet in Kampen is.
Dinsdag 2-9-2008 17:26:28



Andre Westendorp (IJsselmuiden): Hoewel ik nog steeds het harde bewijs niet heb gevonden, kom ik toch tot de conclusie dat het steeds aannemelijker wordt dat de lokatie de door mij genoemde is. Ik heb ook de hulp van de leden van historische vereniging te Kampen ingeroepen (waar ik overigens bestuurslid van ben). De meesten bevestigen dat het om de lokatie in Kampen gaat. Een aantal geven allerlei aanvullende info. Klinkt mooi, maar het is wel mondeling. Vanmiddag maar eens getogen naar het Walkate-archief in Kampen, wat toevallig vandaag geopend is. Hier is een uitgebreide verzameling oude foto's en ansichtkaarten van Kampen en omgeving aanwezig. Bovenstaande foto is niet aanwezig, maar wel foto's van de straat. Het klopt dat op bovenstaande foto de straat smaller lijkt dan hij nu is, maar op een paar foto's kloppen de gebouwen precies. Ik heb een foto gezien die wel wat meer naar achteren is genomen, maar de gebouwen links zijn exact dezelfde. Een andere foto geeft tevens de boom aan het eind van het straatje links weer. Weer een andere foto geeft op hetzelfde gebouw de luiken die aan het geboouw rechts te zien zijn. Ik krijg trouwens de indruk dat ten tijde dat de foto gemaakt is sprake van een feest waarbij diverse uitbouwingen gebouwd zijn. Ik heb tensloote ook nog een foto gezien waar aan de zijde van het laatste gebouw achteraan rechts duidelijk een soort houten uitbouw (soort hokje) te zien is.
Ik besef dat dit geen hard bewijs is, maar foto's in het Walkte archief zijn alleen tegen kosten te vermenigvuldigen waardoor ik ze als bewijs kan meesturen.
Zaterdag 30-8-2008 16:58:36



Leo R. (Utrecht): Ik wil de feestvreugde niet verstoren maar de Boven Nieuwstraat is veel breder dan het straatje op het zp. De gevelwand komt op geen enkele manier overeen, en de kerk staat op het zp niet loodrecht maar schuin op de straat. Allerlei details aan het kerkraam zijn anders. Verder zou het gezien de huisnummering een heel kort straatje moeten zijn, zoals hier beneden al is vastgesteld.
De redenering m.b.t. de beurtvaart op Amsterdam gaat overigens niet op, want dan komen er nog wel een aantal andere steden net zo goed in aanmerking.
Zondag 20-7-2008 19:30:45



Andre Westendorp (IJsselmuiden): Een ander aanknopingspunt voor bevestiging zijn de personen op de foto. De beide mannen links vooraan in het wit komen mij bekend voor. Met name de zittende persoon heb ik volgens mij eens eerder op een foto gezien. Als ik mij goed herinner was dit een jood. Ik zal eens kijken of hierover iets te vinden is.
Zaterdag 19-7-2008 11:51:04



Wim de Koning Gans (): Op onderstaande link is de Broederkerk te zien met de Boven Nieuwstraat. Het pand op de hoek is blijkbaar afgebroken. Het derde vanaf de hoek is het pakhuis. Het witte hoekpand lijkt mij oud genoeg om op het zoekplaatje te zien te zijn maar Dennis gaf juist aan dat hier een pand staat met de voorgevel naar de kerk en geen ingang aan het straatje. Is het straatje van het zoekplaatje ook niet smaller dan de Boven Nieuwstraat?
Website: http://www.postcardsfrom.nl/ht-docs/viewcard.php?view=131318
Zaterdag 19-7-2008 09:23:11



Theo van Gijlswijk (De Zilk): Ik zou zeggen dat dit klopt.
Het pand met de luiken naast het witte pand is dan 't Coopmanshuys, Boven Nieuwstraat 124. Op hun site staat op de pagina route een foto van de tegenwoordige voorgevel. Hier is op de verdieping ook flink aan gesleuteld. De kleine ramen met luiken zijn verdwenen en vervangen door een grote opening met luiken. Op de begane grond zijn op het ZP nog duidelijk de kleine ramen te zien naast de ingang, die ook op de huidige foto van de site te zien zijn.
Website: http://www.coopmanshuys.nl/index.php?pr=route
Zaterdag 19-7-2008 00:42:08



Andre Westendorp (IJsselmuiden): Als aanvulling op de vermoedelijke lokatie. Als ingezoomd wordt op Kampen is de lokatie te vinden Boven Nieuwstraat (kruising Broederstraat, Botermarkt, Boven Nieuwstraat. Als dit de lokatie is, heeft de fotograaf ongeveer bij de letters ov (van de Boven Nieuwstraat) gestaan.
Vrijdag 18-7-2008 21:12:32



Gerard Nachbar (Almere):
De vermoedelijke locatie vanuit de lucht gezien:
Website: http://maps.live.com/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCP&cp=52.558164~5.915558&style=h&lvl=19&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&phx=0&phy=0&phscl=1&where1=Kampen&encType=1
Vrijdag 18-7-2008 20:42:19



Andre Westendorp (IJsselmuiden): Nog een kleine aanvulling als opmerking. Vanuit Kampen bestond een intensieve beurtvaart op Amsterdam. Het is dan ook goed mogelijk dat de in Amsterdam wonende fotograaf deze foto gemaakt heeft.
Vrijdag 18-7-2008 20:27:28



Andre Westendorp (IJsselmuiden): Nadat ik enige herkenning zag ben ik vanavond op stap gegaan. Naar mijn overtuiging is de foto genomen in Kampen vanuit de Boven Nieuwstraat met het gezicht op de Broederkerk. Hoewel de panden links, welke op de foto duidelijk zichtbaar zijn, tegenwoordig verbouwd zijn, is de structuur nu nog duidelijk te herkennen. Het witte pand, waarvan het huisnummer als 2 of 3 wordt gezien, heeft thans huisnummer 122. Ik heb vanavond een foto gemaakt van de huidige situatie, maar weet niet hoe ik dit aan jullie zichtbaar kan maken.


Foto ingestuurd door Andre Westendorp- red.

Vrijdag 18-7-2008 20:25:49



Dennis de Waart (Heemskerk): Het achterste pand aan de linkerzijde van het straatje staat met de voorgevel naar het kerkgebouw toe en heeft geen ingang in het straatje. Naar de fotograaf toe volgt dan een soort pakhuisje met inrit zonder waarneembaar huisnummer en daarna het eerste witgepleisterde huisje met huisnummer. Ik meen hier nog steeds een 2 te lezen. Als de inrit van het pakhuisje toegang zou geven tot het achterhuis van een pand aan een parallel lopende straat ter linkerzijde zou het witgepleisterde huisje mogelijk huisnummer 2 kunnen hebben. De overzijde van het afgebeelde straatje lijkt me ook bebouwd. Het raam in het kerkgebouw of apsis op de achtergrond bezit een ogief. Na de zeer beschamende hiaten in mijn kennis betreffende de Anna van den Vondelstraat en het Rusland ben ik gehouden zeer terughoudend te zijn in de beoordeling of we hier met onze hoofdstad te maken hebben. Bij mij ging geen lichtje branden, voor wat het waard is.
Zaterdag 12-7-2008 19:07:42



Martin Snuverink (Voorburg): Aangenomen dat er op het witte pand een huisnummer staat, dan is 2 zonderling, omdat 2 geldt voor het eerste huis van een tweezijdig bebouwde straat. Hoewel niet makkelijk, is 3 wel enigszins te verklaren. In dat geval is de foto van het begin van de straat genomen en zijn de oneven nummers links. Inderdaad is het dan een zeer kort straatje, dat in oude binnensteden vaak de benaming steeg heeft. Als de straatnaam op het trapje gelijk is aan de naam van het straatje, wat helemaal niet hoeft, dan is dit niet in Leiden of Hoorn en miscchien nog wel andere oude binnesteden, want daar heten al dit soort straatjes Ėsteeg.
Ik neem aan dat de straat van de naam op het trapje ten minste in de buurt van dit steegje is. Aangezien we met een oude binnenstad te maken hebben, kunnen we speculeren over de straatnaam. Vanwege de symmetrie gok ik er dan op dat voor Ėenstr nog 5 of 6 letters staan. Met deze redenering vallen veel voorkomende binnenstadsnamen al Doelenstraat, Steenstraat, Molenstraat, Wagenstraat, Havenstraat, Torenstraat, Gravenstraat en Heerenstraat af.
Betere mogelijkheden zijn Bagijnenstraat, Vrouwenstraat, Schoutenstraat, Broerenstraat.
Het steegje lijkt schuin op de gevelwand van de kerk uit te komen, maar het kan ook heel goed een apsis zijn. Ik kan niet goed zien of het kerkraam een ogieg heeft of een rondboog. Opvallend is dat er aan het eind van het straatje een (kale) boom staat. Daarvoor is er kennelijk genoeg lucht en licht. Dan is daar waarschijnlijk een kerkhof of kerkplein.
Dennis, Mag ik aannemen dat het geen Amsterdam is?
Zaterdag 12-7-2008 16:20:27



Dennis de Waart (Heemskerk): Op het witte pand in het midden, tweede van links, staat naast de rechterdeur boven de man met de pet inderdaad een huisnummer zie ik nu. Dat lijkt meer op een 2 dan op een 3. Op de onderste sport van de trap is alleen ENSTR duidelijk waar te nemen. Er is niet veel te maken van de afgesleten tekst op de bovenste sport van de trap. De schouder van de man zit ervoor. We krijgen dan het probleem dat we willen zien dat er een bepaald woord staat dat er feitelijk helemaal niet staat. Herkenbaar in de paleografie.
Dinsdag 8-7-2008 09:36:02



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Gerard, ik zie eerder ...kenstr . Ik dacht nog even aan de Bakkerstraat, de smalste straat in Amsterdam waar ooit een tram doorheen reed. Maar dat staat er ook niet.
Dinsdag 8-7-2008 08:08:42



Gerard Nachbar (Almere): Op de trap waarop de linker man in witte jas zit staat ter hoogte van zijn knieŽn een straatnaam. Waarschijnlijk een trapje voor gebruik in een winkel. KERKSTR[AAT]? Wellicht staat er ook tekst op de versteviging ter hoogte van zijn hals?
Maandag 7-7-2008 23:41:30



nicole schouten (haarlem): Op het tweede huis links staat rechts naast de voordeur (als ik het goed zie) nummer drie. Dat impliceert dan meteen dat het een heel klein straatje is.
Maandag 7-7-2008 22:54:38



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken

naam  e-mailadres     
woonplaats  Wat is woord ťťn in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen:


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):