Eigenaar: (mailadres: kaartenseverein.nl) Nederlands Ansichtkaarten Archief     Te koop of te ruil? nee   

Gegevens: Onbeschreven, zwart/wit, geen deelstreep op adreszijde, betreft station met groot bijgebouw. Onderschrift: "De Koehoedster / No. 9 Lichtdruk: C. Cnobloch, Amsterdam".

Datering: <1904   Formaat: 9 x 14 cm     Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 28 januari 2001


 Reacties op Zoekplaatje 75 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Station van Lichtenvoorde-Groenlo

Vincent Weenink (Lievelde): Ik Wil dhr. Bleumers toch op deze wijze even vermelden, dat dit wel degelijk het station Lichtenvoorde-Groenlo (Lievelde) is. Ik heb een oude atlas van de Achterhoek en daar is het watergebouw nog op te zien en staat inderdaad wat dhr. Adema schrijft aan de rechterkant van de spoorlijn. Dus de spoorlijn loopt tussen het station en het watergebouw door. In die oude atlas is ook de tramweg van Groenlo naar Lievelde te zien, die aansloot op het station van Lichtenvoorde-Groenlo.
Deze ansichtkaart heb ik zelf thuis in een mooi lijstje. Ook heb ik er een kopie foto van.
Ik hoop met dit bericht dat er weer wat meer diudelijkheid is gekomen over deze foto.
Met vriendelijke groeten,
Vincent Weenink
Zondag 25-5-2003 10:19:59



G.Severein (Heerjansdam): Antwoord aan de heer Adema. Het poortachtige bouwwerk is een ladingmal. De spoorwegen hebben voor hun voertuigen een maximum hoogte,breedte enz.Dit is niet vierkant, zoals bij het wegverkeer, maar loopt met vele bochten. De bovenhoeken zijn sterk afgeknot, dit i.v.m. tunnels, bruggen, viaducten en perronkappen.Aan de onderzijde iets minder sterk met het oog op perrons.Het nieuwe materieel heeft daarom geknikte zijwanden. Afgebeelde mal is een enkelvoudig model, geschikt voor de meeste landen. Een beladen wagon,b.v. met stro, werd door de mal gehaald om te zien of hij wel binnen het profiel was. Grote stations hadden mallen met verschillende beugels. Het Belgische profiel was kleiner en het Engelse was en is nog steeds het laagste.
Website: http://www.severein.nl
Dinsdag 13-5-2003 22:13:21



Nic Adema (Utrecht): Deze foto heb ik als oude afdruk van het negatief. Hij is gemaakt door een fotograaf (waarschijnlijk Hoetink) die in deze omgeving veel meer foto's van romantische, landelijke taferelen heeft genomen. Ik heb er daar een stel van. Ze zijn genummerd, zodat je ongeveer de route van de fotograaf die dag(en) kunt reconstrueren. Hij heeft die koehoedster vaker op de foto gezet. Op een andere foto staat er ook nog een kind bij. Later is er een ansichtkaart van deze foto gemaakt.
Op de foto staat heel zeker het station Lichtenvoorde-Groenlo (in de Achterhoek heet dat Lievelde). De foto is genomen vanaf de rechterkant van het spoor aan de Winterswijkse zijde van het station. (ongeveer waar nu de overgang Kloosterstraat is). Ik heb er als kind veel gespeeld. Waar nu dat gebouwtje voor de watervoorziening staat op die foto, lag in mijn jeugd een soort restant van een fundament over de spoorsloot heen. Kennelijk werd uit die sloot water opgepompt. Links aan het gebouwtje zie je nog een buizensysteem om dat water weer in de treinen te pompen. Het gebouw stond strak langs het spoor. Het was volgens mij gebouwd van lichte, gele bakstenen (die heb ik daar gevonden en ongetwijfeld zijn daar nog steeds stenen van te vinden). Het station staat aan de andere kant van het spoor. Achter het station zie je het dak van een tweetal woningen (twee-onder-een-kap) waarin spoorwegemployees woonden. De woningen zijn afgebroken in de jaren '70/'80, het station daarna, zo'n tien jaar geleden (?) en het watervoorzieningsgebouwtje is al heel vroeg afgebroken (voor 1900).
Links op de foto staat een rij eiken, die toen net geplant waren. De laatste van deze eiken zijn twee jaar geleden gekapt. Ze stonden evenwijdig langs het spoor, waar nu de grote exportslachterij staat. Voor het huidige station staan er nog een tiental uit die rij.
Misschien kan iemand mij vertellen, wat het poortachtige bouwwerk geheel links op de foto voorstelt. Er heeft een de ander kant van het spoor ook een tramlijn gelopen (Groenlo-Lievelde).
Ik ben met deze foto naar het archief van de NS geweest in Utrecht. Daar liet men mij bouwtekeningen en plattegronden zien van de situatie in Lievelde. Die bevestigden wat ik hierboven schreef. Er hebben bij alle stations tussen Zutphen en Winterswijk van deze watergebouwen gestaan, maar die werden al snel weer afgebroken (misschien omdat de voortschrijdende techniek ze overbodig maakte!) Overigens was station Lievelde wel degelijk een knooppunt, want er kwam daar een (en later twee) tramlijn bij.
De koehoedster is mevr. Johanna Te Walvaart-Berkemeier ("Woltas-Jannoa"). O ja, en waarschijnlijk was ik de informant, over wie Han Ruyters het heeft.
Hopelijk ben ik U met deze info van dienst geweest.
Dinsdag 13-5-2003 09:07:22



Jeroen Doedel (Dieren): Toch komt station Ruurlo het dichtst bij de waarheid. In de boeken "De Nederlandse Stations in oude ansichten deel 1" en "Spoortocht langs oude en nieuwe NS-stations" staan oude ansichten van station Ruurlo. Ik moet zeggen, de kaarten lijken er sprekend op.
Zondag 11-5-2003 23:10:03



Wim Bluemers (Ruurlo): Dit is definitief niet het station Ruurlo. Ik heb de heer Wichor Bramer twee foto's gestuurd, uit 1900 en uit 1960 waarop het watergebouw duidelijk zichtbaar is, en zeer duidelijk afwijkt van hetgeen op deze foto is te zien.
Helaas heb ik in al mijn naspeuringen nergens de juiste plaats kunnen vinden. Station Lichtenvoorde/Groenlo is het zeker niet. daar Ruurlo tussen Zutphen en Winterswijk het enige station was met een watergebouw.
Hartelijke groeten Wim Bluemers
Zondag 11-5-2003 20:25:12



Han Ruyters (utrecht): Opm. ik heb in een eerdere reactie gemaild, dat het station lievelde zou moeten zijn. Dit heb ik gedaan op basis van een zoektocht van een verzamelaar uit Lichtenvoorde, die mij ooit eens vroeg om deze kaart en hem vervolgens ook kocht omdat hij bij mij in de voorraad onbekend zat. Zijn stelligheid in de bewering dat dit station Lievelde was was zo groot, dat ik er vanuit ging dat het zou kloppen. Verder is de kaart van de uitgever Knobloch uit Amsterdam. Van deze uitgever ken ik alleen maar kaarten van Amsterdam zelf. M.u.v. 2 andere kaarten; nl. deze bewuste kaart met de koehoedster en een kaart van de kerktoren van Lichtenvoorde. Dat sterkte mij in de aanname dit de opmerking van die verzamelaar zou kloppen. Ik lieg dus in commissie. Mijn excuses hiervoor. Normaal gesproken controleer ik dit soort bevindingen met behulp van kaarten uit mijn voorraad. Ondanks mijn toch wel gigantische voorraad kan ik niet tot een vergelijk komen omdat ik geen kaart van dit station had/heb.
Vrijdag 9-5-2003 09:17:09



Wichor Bramer (Gouda): Het station Lievelde bestaat niet. De naam van het station zou dan zijn Lichtenvoorde- Groenlo, dat ligt inderdaad bij Lievelde. Waarop is deze nieuwe aanname gebaseerd? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het gebouw op de voorgrond (watertoren?) bij een gewoon stationnetje dat geen knooppunt was, zoals Ruurlo dat wel was.
groet, Wichor Bramer
Website: http://www.stationsweb.nl
Maandag 7-4-2003 16:46:08



Han Ruyters (Utrecht): Dit is het station Lievelde bij Lichtenvoorde
Maandag 6-1-2003 10:21:09



Wim Bluemers
Website:
(Ruurlo): Het ex-zoekplaatje van het station Ruurlo mag weer bij de zoekplaatjes. Na bestudering van het boek:Geschiedenis van de spoorwegen in Winterwijk & omstreken, geschreven door Arjan Ligtenbarg - zie pagina's 78/79 moet ik concluderen dat een eerdere veronderstelling onjuist was.

Wim Bluemers redaktielid Oudh.kundige ver. Old Reurle.
Dinsdag 10 Mei 2002 20:29:25 2002



wichor bramer (bergentheim): Dit is station Ruurlo. Het is de achterzijde, gezien vanaf de plaats waar momenteel de spoorwegovergang in de Vordenseweg zit.
Gezien mijn interesse in stationsgebouwen (zie mijn website die geheel aan dat onderwerp is gewijd) werd ik sterk aangetrokken door deze foto. Mijn eerste gedachte was al Ruurlo, maar de afbeelding van het watergebouw van Ruurlo dat ik in mijn bezit had week op een aantal kleine maar duidelijke punten af van het hier getoonde gebouw. Daarom een e-mail naar de historische vereniging van Ruurlo gestuurd, die mijn eerste vermoedens konden bevestigen.
Website: www.stationsweb.nl
Tue Feb 26 20:53:43 2002



Frans
Website:
(Den Haag): Het hoeft geen spoorlijn te zijn: het kan ook een tramlijn zijn. En dan moet het een tramlijn zijn die vaak door smalle steden/dorpen leidt, of gebruik maakt van bruggen en veren. De ladingmal staat er niet voor niets. Over de ladingmal gesproken: dergelijke mallen voor spoorlijnen kunnen verschillende breedtes/hoogtes aangeven: er zijn veel verschillen tussen landen. Hier is maar een breedte en een hoogte mogelijk: dat betekent dat er sprake is van een streekgebonden bedrijf. Kan het ergens in Zeeland/Zeeuws-Vlaanderen zijn ? Ik meen me te herinneren wel eens een foto gezien te hebben van de RTM, die hoofdzakelijk op de Zuidhollandse eilanden reed, met zo'n soort watertoren. Als we kijken naar de koehoedster (en denken aan de vorige inzender): droeg men Belgie klompen ? De hoed en de so(m)berheid van de kleding zou op Zeeuws-Vlaanderen (Belgisch Nederland !?) kunnen wijzen.
Fri Oct 12 20:40:36 2001



H. Rienks (Nieuwerkerk a/d IJssel): Wat op de achtergrond staat is veel interessanter dan de koehoedster op de voorgrond. Dat zijn rechts een stationsgebouw en links een watertoren. De rand van het perron is ook nog te zien, evenals een houten poortje dat diende om na te gaan of de lading van goederenwagons niet te ver uitstak. Helaas komen de gebouwen mij niet bekend voor. Zou het BelgiŽ kunnen zijn? Ik ken heel veel watertorens, maar deze niet.
Thu Jul 5 18:47:59 2001



Dit zoekplaatje is opgelost. U kunt hier niet meer reageren. Heeft u een dringende mededeling, ga dan naar de pagina 'contact'. Vermeld a.u.b. het nummer van het zoekplaatje.