Inzender: W. de Koning Gans (Gemeentearchief Den Haag)     Te koop of te ruil? niet te ruil of te koop

Gegevens: Bouwvakkers bij een fabriek of fabrieksachtig gebouw.
Foto door de Haagse amateurfotograaf Jan Groot.

Datering: 1905 ?   Formaat: 8 x 11 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 1 augustus 2007


 Reacties op Zoekplaatje 735 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


Leidschendam

Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ter aanvulling: het ZP laat de zuidgevel zien die gekeerd was naar het werkplaatsterrein. De link van Martin laat rechts de noordgevel zien en links de oostgevel waartegen de schoorsteen was aangebouwd. Dit plaatje staat overigens ook op bladzijde 17 van het boek van Smit, zonder de foutieve datering 1937. De redactie ontvangt de bouwtekening van de zuidgevel en die van de oostgevel en ook de foto op blz. 21.
De eer komt toe aan Dick.
Zaterdag 4-8-2007 17:02:24



Martin Snuverink (Voorburg): Ik laat me graag overtuigen en heb de neiging nu overtuigd te zijn. Bravo Dik en Sjoerd.
Zaterdag 4-8-2007 15:28:54



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De datering over de schoorsteen in het boek van Smit is juist. Uitgebreid is beschreven hoe de slopers in 1927 (hij was toen niet meer nodig omdat de elektriciteit van de nieuwe onderstations 1500 V aan de Loolaan en te Schiebroek (nog aanwezig!) kwam) zich verkeken op deze betonnen (!) Pierlala. De eerste haakte al af toen hij op 62 meter hoogte nauwelijks een krasje in het beton kreeg. Het kostte hem volgens Smit een aardig afkoopbedrag. Uiteindelijk streek de (inmiddels) HIJSM er nog geld van op: verschillende slopers kochten hun karwei af waarna uiteindelijk de Dienst van Weg en Werken de zaak zelf klaarde door een gat in de voet te maken. Toen het gevaarte eindelijk viel, plonsde het in de vaart, de belangstellenden een nat pak bezorgend. Dit alles in 1927.
Martin vindt de aanblik verschillen. Dat klopt wel maar bedacht moet worden dat tegen de zichtbare zijgevel een aanbouw met een plat dak staat van drie traveeŽn breed, herbergend het ketelhuis. Het deel met het zadeldak met vijf traveeŽn staat erachter, waarin de Centrale Machinekamer was gevestigd. Als je goed naar de rechtse gevel op de link van Martin kijkt, dan zie je het.
Ik zal de redactie enige bewijsfoto's sturen. Dick, je zit goed.
Zaterdag 4-8-2007 15:18:26



d.kralt (meppel): Martin, ik zou toch maar het boek van Smit eens raadplegen. Ik heb wel een hele mooie foto van de binnenzijde van de centrale gevonden in het boek Het Spoor (onder redactie van prof.dr.J.A.Faber)op bladzijde 97. Ik ben volledig overtuigd van mijn oplossing.

Zaterdag 4-8-2007 13:40:59



Martin Snuverink (Voorburg): Nog iets merkwaardigs. Sjoerd geeft aan dat de schoorsteen van de ZHESM-centrale in 1927 werd gesloopt, terwijl deze er op de foto van 1937 (link) nog staat. Een van de dateringen moet dan onjuist zijn of het gaat om verschillende schoorstenen.
Website: http://www.erfgoedleidschendam.nl/index2.php?option=content&task=view&id=11&pop=1&page=0
Zaterdag 4-8-2007 13:34:55



Martin Snuverink (Voorburg): De link geeft een Ė helaas niet zo duidelijke - afbeelding van de centrale aan de Westvlietweg in Leidschendam. Deze foto is van over de Vliet naar het zuiden genomen. Als de kopgevel op het ZP de ZO-gevel is, vind ik het merkwaardig dat deze met zo veel glas voorziene gevel naar de zon is toegekeerd. Dit is bij bedrijfsruimten niet gebruikelijk. Het dak van het ZP lijkt mij steiler dan dat van de ZHESM-centrale. Voorlopig betwijfel ik dat het ZP de ZHESM-centrale voorstelt.
De afbeeldingen waarnaar Sjoerd Eeftens verwijst heb ik niet gezien en kunnen mijn twijfel nog wegnemen.
Website: http://www.erfgoedleidschendam.nl/index2.php?option=content&task=view&id=11&pop=1&page=0
Zaterdag 4-8-2007 13:09:42



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dit gebouw is wel degelijk de voormalige elektriciteitscentrale bij de Werkplaats te Leidschendam - Voorburg. In het boek over de ZHESM van J.F. Smit staan op de bladzijden 15, 17, 21, 88, 136, 171 foto's die geen twijfel laten bestaan en op bladzijde 20 staat een uitvoerige bouwtekening. Het gebouw dateert gedeeltelijk al van 1905; de centrale werd stilgelegd in wegens de omschakeling van 10.000 volt draaistroom naar 1500 volt gelijkstroom op de ZHES op 1 april 1926 na 18 jaar dienst en werd omgebouwd tot werkplaatsgebouw. Het werd in 1970 gesloopt; de 63 meter hoge schoorsteen was al in 1927 neergehaald.
Zaterdag 4-8-2007 11:47:20



d.kralt (meppel): H. de Haas, ik heb in het boek van Stoom naar Stroom gekeken, maar daarin wordt alleen het blokkendoosmaterieel behandeld. Overigens zijn er genoeg foto's van de CW van de ZHESM waarop de schoorsteen van de centrale prominent voorkomt, maar van het gebouw is daarop weinig tot niets te zien.
Zaterdag 4-8-2007 10:13:55



H de Haas. (Den Haag): D Kralt heeft volgens mij wel gelijk. Dit kwam mij ook ergens bekend voor, alleen wist ik even niet meer waarvan.
Als ik het goed heb, dan staat dit ook in een boek 100 jaar Spoorwegen van stoom naar stroom. Alleen is het boek even niet te vinden, zal weleens zijn uitgeleend.
Ik vermoed dat Sjoerd Eeftens dit ongetwijfeld kan bevestigen.
Zaterdag 4-8-2007 03:04:36



d.kralt (meppel): Antoon, de link verwijst naar een deel van de totale tekening van Smit, en wel die van de Noordgevel.In het door mij genoemde boek staan tekeningen van alle gevels. Op de foto zien we de zuid(kop)gevel en de west(zij)gevel. De tekeningen van Smit geven wel een goede indruk van het gebouw, maar zijn verre van nauwkeurig. Vooral de afstand tussen de grote boogramen den de kleinere raampjes daar boven klopt van geen kant. Het blijft echter een mooi en lezenswaardig boek. Op bladzijde 21 in het genoemde boek staat een uitstekende foto van het object van het zoekplaatje. Helaas mijn scanner is kapot.
Zaterdag 4-8-2007 00:40:40



Antoon Bosselaers (Mechelen): De electriciteitscentrale van de ZHESM in Leidschendam is als modelbouw beschikbaar (zie link), maar in de tekening herken ik het ZP niet.
Website: http://www.modelbouwers.nl/webwinkel/info3.php?tek_ID=30.04.004&dbnr=3004004&foto=
Zaterdag 4-8-2007 00:18:19



d.kralt (meppel): Dit is de electriciteitscentrale van de ZHESM in Leidschendam. Zie het boek: Rotterdam Hofplein-Den Haag-Scheveningen Kurhaus (Hoe het spoor elektrisch werd) van J.F.Smit. Bladzijde 20 en 21.
Vrijdag 3-8-2007 18:24:08



Gerard Nachbar (Almere): Ik houd het op een gebouw van een gasfabriek of een elektriciteitscentrale. De fotograaf komt uit Den Haag, dus in dat geval is het het complex Binckhorst of het complex nabij de kruising Regentesselaan/Loosduinscheweg.
Woensdag 1-8-2007 11:30:51



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken

naam  e-mailadres     
woonplaats  Wat is woord ťťn in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen:


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):