Reacties op Zoekplaatje 675
De nieuwste inzending staat bovenaan!
opgelost!

Nijmegen
Martin Snuverink (Voorburg): Hiervan sta ik echt versteld. Grote complimenten, Wim.
Mijn eerste idee van Zutphen was ingegeven doordat ik me van een recent bezoek aldaar zulke panden herinnerde. Wetende dat zulke buitentrappen maar in enkele steden veelvuldig voorkomen (Arnhem, Nijmegen, Zutphen en Rotterdam), ging mijn gevoel uit naar Arnhem. Daar kon ik het niet vinden en Wim dus ook niet. Verplaatsing naar Nijmegen door Wim was slim en succesvol. Een belangrijke straat was ook logisch. Perfect!
Donderdag 8-2-2007 00:02:51
|
Dennis de Waart (Heemskerk): Mooi gevonden Wim! Je doet je naam eer aan, een " Koning " van een oplosser. Mijn hartelijke dank voor deze oplossing.
Woensdag 7-2-2007 23:24:11
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Goed zo, Wim. Het was niet zozeer mijn suggestie om in Arnhem te kijken. Ik hielp alleen een handje. Maar je bent er al uit! En ik denk dat het nog voor de elektrische tram is, dus toch paardentram. Want de elektrische had dubbelspoor in asfalt.
Woensdag 7-2-2007 22:52:47
|
Wim de Koning Gans (Den Haag): Aangespoord door de zoekrichting van Martin en Sjoerd heb ik zitten zoeken op Funda. Tevergeefs. Daarna in Gelderland in Beeld een paar Arnhemse straten bekeken en vervolgens Nijmegen geopend. Van zoekplaatje 665 herinnerde ik mij dat de St. Annastraat fraaie 19e-eeuwse panden kent. Daaronder dus ook de panden van het zoekplaatje. Zie de laatste pagina van de St. Annastraat bij Gelderland in Beeld. Alles klopt, inclusief de aparte plaatsing van de bomen.
Website: http://www.gelderlandinbeeld.nl
Woensdag 7-2-2007 22:10:38
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Sorry, nog een aanvulling: ik hoop dat u het overziet.
Van een terrein aan de Agnietenstraat werd via de Hemonylaan, de J.P. Heijestraat en de graaf Lodewijkstraat naar het Graaf Ottoplein reeds zandvervoer per tram ingesteld sinds 1-3-1918. Het traject van de Agnietenstraat via Graaf Lodewijklaan, de St. Peterlaan naar de Cronjéstraat was tot het laatst toe enkelsporig, met twee wisselplaatsen, waarvan één op het Graaf Ottoplein.
Woensdag 7-2-2007 21:37:09
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Martin, ter beantwoording van jouw vraag: Lijn 2 werd ingesteld op 14-6-1911 op het traject Van Lawick Pabststraat (bij de Burg. Weertsstraat) via deSweerts de Landasstraat naar het Willemsplein en vandaar naar station, Rijnkade met als eindpunt Markt. Dus ook de L. van Pabststraat kan.
Woensdag 7-2-2007 21:23:51
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ter aanvulling: Op het Graaf Ottoplein eindigde lijn 3. Lijn 5 reed dezelfde route van de Zijpsche Poort, via de Cronjéstraat en de St. Peterlaan en reed dan langs het eindpunt Gr. Ottoplein door langs de Graaf Lodewijkstraat naar de Hommelscheweg. Van hieraf werd via de Cattenpoelscheweg de Schelmscheweg bereikt, met als eindpunt het Openluchtmuseum.
Lijn 3 naar het Graaf Ottoplein werd ingesteld op 14-6-1911. Sinds 17-6-1923 werd op bepaalde dagen en uren door lijn 5 doorgereden van het Graaf Ottoplein naar het Openluchtmuseum (Röntgenweg).
Woensdag 7-2-2007 21:07:51
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): In de buurt van het Graaf Ottoplein in Noord/Arnhem staan exact dit soort panden met hoge topgevels en onderhuizen. Te denken valt aan het blok tussen Graaf Lodewijklaan en Sint Anthonielaan. Er staan voor zover ik kan zien geen foto´s op Gelderland in Beeld.
Woensdag 7-2-2007 17:30:07
|
Martin Snuverink (Voorburg): Hierbij heb ik even aangenomen dat er inderdaad een tramspoor loopt.
Als je op Gelderland in Beeld, Arnhem, gaat naar "Plattegrond van Arnhem" (2 kaarten), kun je het tramnet van toen haarfijn vinden. Deze kaarten kun je heel goed uitvergroten. Deze kaarten had ik al eerder bestudeerd, maar kon toch geen match maken. Toch geloof ik nog steeds dat we in Arnhem moeten zoeken. Daarbij denk ik vooral aan de (Oude) Velperweg, de Rosendaalsestraat en -weg, maar ook aan Boulevard Heuvelink/Kastanjelaan en Cronjestraat/Paul Krugerstraat. verder de Lawick van Pabststraat (of is dat te jong?), Burgemeestersplein en Sweerts de Landasstraat.
Website: http://www.gelderlandinbeeld.nl/index.php
Dinsdag 6-2-2007 23:33:27
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Juist Dennis, dat schreef ik ook al.
In Arnhem: AhTM, paardentram, globaal van 1880 tot 1910, op normaalspoor, in de volgende straten (let op, dit zijn niet de tramlijnen zoals deze werden geëxploiteerd!):
Station - Willemsplein - Velperplein - Velperweg - Kerkstraat, Velp - station Velp.
Arnhem Buitensociëteit - station - Roermondsplein - Eusebiusplein - Eusebiusbinnensingel - Velperplein.
Eusebiusplein - Eusebiusbuitensingel - Parkstraat - Hertogstraat bij Steenstraat.
Verlenging van Buitensociëteit via Utrechtseweg tot Oranjestraat.
Velp - Beekhuizerbosschen - Melkinrichting.
In 1910 schakelde men over op smalspoor, met het oog op overname door de GETA die elektrisch ging rijden in 1911.
Hoewel ik niet zeker weet of er geen bovenleiding hangt (deze hangt wel een meter of zes hoog) toch maar deze opsomming. Het elektrische net was te uitgebreid om hier te beschrijven.
Dinsdag 6-2-2007 22:46:10
|
Dennis de Waart (Heemskerk): Martin, de dunne lijn linksonder in beeld kan van een tramrails zijn. De lijn buigt in het midden van de opname naar rechts af, naar ons toe zo te zeggen. Dit zou kunnen wijzen op een straat of weg die uitkomt op de panden op het zoekplaatje. Ik zie verder nergens bovenleiding, dus als het om een tramrail zou gaan dan iets van een paardentram of iets dergelijks.
Dinsdag 6-2-2007 00:31:20
|
Reinoud Mantel (lage mierde): De drie smalle dakkapellen boven de voordeuren zouden misschien een aanwijzing kunnen zijn? Ik vind ze vrij hoog en erg apart.
Dinsdag 6-2-2007 00:20:43
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ja, Martin, dat heb ik ook gedacht: een tramrail. Maar ik zie geen bovenleiding of andere spoortechnische of stedelijke herkenningspunten en dan bemoei ik me er maar niet mee.
Maandag 5-2-2007 23:15:51
|
Martin Snuverink (Voorburg): Een prachtige, aandoenlijke foto. Zutphen is het niet. Mijn intuitie brengt me naar Arnhem. Hiervoor heb ik geen zwaarwegende argumenten, anders dan de sfeer en de buitentrappen.
Is er helemaal links onder in beeld een dunne streep die een tramrail kan zijn?
Maandag 5-2-2007 22:01:21
|
Martin Snuverink (Voorburg): Als dit niet de Deventerweg in Zutphen (linkerzijde) is, dan lijkt het er toch wel heel veel op.
Donderdag 1-2-2007 15:04:43
|
Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken
|