Inzender: W. de Koning Gans (Haags Gemeentearchief)    

Gegevens: Herenhuizen met pilasters en Ionische kapitelen. Aan de muur een rozet van tramdraden. Brede stoep met boompje. In met midden huisnummer, vrijwel zeker 1 cijfer, 3 of 9? Ondanks overeenkomsten met Haagse herenhuizen neig ik ernaar dit buiten Den Haag te zoeken. Opschrift in oud handschrift 'Zus v. Borselen'.

Datering: 1915 ?   Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 1 november 2006


 Reacties op Zoekplaatje 646 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


Haarlem

Martin Snuverink (Voorburg): Sander, werkelijk mijn beste gelukwensen. Ik heb nogal wat aandacht aan dit plaatje besteed en had Haarlem en vele andere steden al afgeschreven. Dat jij nu met deze prachtige Haarlemse oplossing komt, dat bewonder ik.
Dinsdag 7-11-2006 21:10:08



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Proficiat. Ik ga er mijn archief ook nog eens op nakijken!
Dinsdag 7-11-2006 18:48:48



wijngaarden (haarlem ): toch wel haarlem ...
het pand in het midden is 100 % schoterweg nr 9
hier liep een tramlijn .
Checken op locatie geeft een match en tevens heb ik een ansicht van de lokatie .
ik zal bewijsfoto na mailen .
Ik zou de kaart graag opnemen in mijn verzameling haarlem





Foto's ingezonden door Sander Wijngaarden-red.

Dinsdag 7-11-2006 11:17:05



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik vergat nog te vermelden dat er in Groningen nog veel meer straten werden bereden, zoals de Kraneweg en de Nieuweweg (lijn 2) en de Oosterstraat en Veemarkt (lijn 4) maar het is ondoenlijk deze alle op te geven. Bovendien lag er door de stad voor de elektrische kolenlijn tbv de gasfabriek spoor met bovenleiding.
Zaterdag 4-11-2006 23:19:04



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Groningen is heel wel mogelijk. De genoemde straten kunnen alle.
In mijn fotoarchief heb ik de panden van het ZP niet aangetroffen, evenmin als in de literatuur en de artikelen die over de Groninger tram bestaan.
Wel heb ik dezelfde muurrozetten en dubbele isolatoren als op het ZP aangetroffen. Wie weet... De elektrische reed van 1 maart 1910 tot maandag 12 december 1949. En zoals op vele plekken zou men willen dat men hem nog had... Maar wie weet komt hij terug.

Zaterdag 4-11-2006 23:11:50



Martin Snuverink (Voorburg): Heeft al iemand in Groningen gekeken? Herestraat, Oude en Nieuwe Ebbingestraat. Hier heeft ook elektrische tram gereden.
Sjoerd, is dit ivm tram mogelijk?
Rotterdam heb ik praktisch opgegeven.
Zaterdag 4-11-2006 11:03:06



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ja, dat klopt, Martin, maar dat moet dan na 16 juni 1907 en voor 17 oktober 1908 geweest zijn. De toenmalige lijnen 2A en 2B en 3 reden na die datum niet meer over de Maliebaan maar rechtstreeks van de Lucasbrug door de Nachtegaalstraat en kruisten dan de Maliebaan op weg naar de Baanstraat.
En wat het erg onwaarschijnlijk maakt dat het ZP hier is: voor die 17 oktober 1908 lagen de rails tijdelijk midden op het zuidelijk deel van de Maliebaan, dat wil zeggen van 16 juni 1907 af, dus slechts ruim een jaar. De paardentram had langs de noordwestelijke gevels gereden en toen de elektrische werd aangelegd, moest dat dus tijdelijk in het midden. Maliebaan Utrecht kan dus niet.
Vrijdag 3-11-2006 17:35:14



Martin Snuverink (Voorburg): Kijk ook eens naar de Maliebaan in Utrecht, even (NW = zon-) zijde. Daar heeft ook elektrische tram gereden, daar zijn ook zulke panden en daar zijn of waren ook opvallend brede trottoirs zonder voortuinen.
Vrijdag 3-11-2006 09:04:29



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Martin heeft gelijk, de isolatoren wijzen in de richting van bovenleiding. En ik had de rijdraden in de rechterbovenhoek niet gezien! Dit is definitief tramrijdraad. En wellicht, zoals Hans zegt, bij een overloopwissel, maar ik denk eerder (gezien het lage huisnummer) bij een (T-)splitsing van tramsporen.
Laten we die trolleybus dus echt vergeten, Hans. De trolleydraden hangen niet aan muren, die zijn daarvoor veel te zwaar.
Vrijdag 3-11-2006 08:19:14



H de Haas. (Den Haag.): Die dubbele rijdraad was mij ook al opgevallen. Dat het een trolley lijn is, daar heb ik dus ook aan gedacht, echter vind ik de afstand tussen de draden wel wat klein voor een trolley. Daarom denk ik aan een plaats waar een overloop wissel in de straat ligt daar lopen de draden ook naast elkaar.
Vrijdag 3-11-2006 00:42:27



Martin Snuverink (Voorburg): Ik ben wél overtuigd van bovenleiding, gezien de isolatoren. Straatverlichting werd zeker 3 meter hoger opgehangen. Ja, inderdaad, ook aan de Bezuidenhoutseweg. Maar laten we Den Haag voorlopig even buiten beschouwing laten.
Deze panden hebben ook op het parterre opvallend hoge ramen vergeleken met de meest huizen van dit type. Verder valt op dat de vensters tamelijk ondiep in de gevel staan vergeleken met de meeste huizen van dit type.
Vrijdag 3-11-2006 00:32:47



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Geheel overtuigd van bovenleiding ben ik overigens niet. Er bestaan ook dwarsverbindingen met soms prachtige muurrozetten, waaraan een simpele straatverlichtingsarmatuur hangt. Die van het ZP heeft zo te zien aan deze zijde geen voedingsdraad.
De deskundigen zullen zeker aan de Bezuidenhoutseweg en omgeving te Den Haag hebben gedacht. En de Rotterdammers zullen zeker aan de Rotterdamse Maaskade en het Noordereiland hebben gedacht. Te Rotterdam inderdaad vaak een verdieping hoger...
Donderdag 2-11-2006 22:41:47



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ook in Rotterdam hebben trolleybussen gereden. Maar die dubbele draad op het ZP heeft daarmee niets te maken. Trolleybovenleiding is veel zwaarder (want veel dikker en dubbel, nog afgezien van de luchtwissels) en werd (en wordt) daarom doorgaans aan masten opgehangen.
Hier is dus een dwarsverbinding van trambovenleiding zichtbaar. Ik had gehoopt dat de muurrozet stads- of streekspecifiek was en heb daarom tientallen foto's bekeken op de muurrozetten en de bijbehorende isolatoren. Op het ZP is er bovendien sprake van dubbele isolatie. De vorm van het muurrozet is helaas niet specifiek en de meeste foto's geven te weinig details.
Pas op: we hebben ook elektrische trams gehad te Vaals (Duitse), Sluis (Belgische NMVB), Enschede, Groningen, Nijmegen, Utrecht, Arnhem (Kans!), en we hadden de interlocale LTM rond Heerlen en Kerkrade (is het hier niet), de NBM: Amersfoort - Zeist - Arnhem, Utrecht - Zeist, en de onvolprezen NZH in de kuststrook en in Waterland.

Om welke reden dan ook zie ik op oude foto's het vaakste die dubbele isolatoren te Rotterdam. In de buurt van De Kunsthal daar komen wel huizen voor met lage beganegrond (is dat de Westzeedijk?), maar inderdaad zijn er veelal meer verdiepingen.

Donderdag 2-11-2006 19:07:07



Jan Dekker (Haarlem): V w b Haarlem zouden vier locaties in aanmerking kunnen komen: Dreef, Wilhelminastraat, Zijlweg en Frans Halsplein. Ik heb ze alledrie gecheckt en het resultaat is helaas negatief: géén Haarlem.
Donderdag 2-11-2006 14:39:39



Peter Heuseveldt (Helmond): Deze huizen doen me sterk denken aan de Javastraat in Den Haag. Ik heb daar op school gezeten in exact zo'n type huis: lage benedenetage, twee etages erop en een zolder. De huizen geven me dan ook een sterk Haags gevoel.
Donderdag 2-11-2006 13:44:43



Martin Snuverink (Voorburg): Het Rotterdamse gevoel van Dick Zweers kan ik niet delen, mede omdat zulke huizen in Rotterdam doorgaans een etage hoger zijn.
De straat loopt oost-west en dit is de noordzijde. De foto zou wel eens een stuk jonger kunnen zijn dan van 1915. De middelste dakkapel lijkt namelijk na een beurt sterk versoberd. De bouwstijl is sterk eclectisch; de huizen dateren van ca 1850. Als Wim vermoedt dat dit niet Den Haag is, neem ik dat graag aan en zoek ik elders.
Rechtsboven zie ik een dubbele draad, die de bovenleiding van een trolleybus mogelijk maakt. In dat geval komen Groningen, Arnhem en Nijmegen in aanmerking.
Verder heb ik gekeken naar straten met destijds tram in Leiden, Delft en Haarlem (Wilhelminastraat), maar daar is het volgens mij niet. Utrecht kan nog een optie zijn.
Donderdag 2-11-2006 10:16:06



dick zweers (bergeijk): Een eerste poging om buiten Den Haag te kijken: Rotterdam. Daar komt dit type huizen (laag onderhuis en woonverdieping op de bel-étage) zo algemeen voor dat er zelfs de benaming Rotterdams type aan is gehecht. Ook de details van de dakkapel in het midden is eerder Rotterdams dan Haags. Ik ken R'dam niet goed genoeg om er meer over te zeggen.
Donderdag 2-11-2006 07:10:14



Wim de Koning Gans (): Zoekplaatje 650 toont aan dat huizen die er op het eerste gezicht typisch Haags uitzien, ook elders voorkwamen. Laten we dus niet alleen naar Den Haag kijken.
Woensdag 1-11-2006 17:30:09



H de Haas. (Den Haag.): Eh, NIETS! Behalve dat de onderbouw wel wat overeenkomst heeft. Ik heb te weinig gelet op de details van de bovenbouw, sorry. Volgens mij zitten we in die buurt toch wel warm.
Woensdag 1-11-2006 17:19:08



Wim de Koning Gans (): Eh, Hans, wat bewijst deze foto precies?
Woensdag 1-11-2006 15:47:45



H de Haas. (Den Haag.): Laan Copes van Cattenburch, let wel met CH, vandaar dat ik het eerst niet kon vinden.
Bewijsfoto zie foto nr.0.41031 van het HGA.
Woensdag 1-11-2006 15:25:43



H de Haas. (Den Haag.): Geen Zeestraat, daar heeft nooit een electrische tram gereden, wel de paardentram.
Dit lijkt meer op de Laan Copes van Cattenburgh of de Bankastraat, daar reed wel een electrische tram. Bewijs heb ik nog niet gevonden.
Woensdag 1-11-2006 14:52:07



Georg J. Groenveld (Bergschenhoek): Ik moet me sterk vergissen als dit niet de Zeestraat in Den Haag is !
Woensdag 1-11-2006 13:39:43



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken

naam  e-mailadres     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen:


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):