Eigenaar: Marco Valkenburg      

Gegevens: De feeststoet op de foto passeert een hulppost- en telegraafkantoor. De fotograaf is E. Blaakman, Brouwerijstraat 54, Oostburg. Uigebreid zoeken in eigen collectie kaarten en albums van Zeeuws-Vlaanderen hebben geen oplossing gebracht. Mogelijk toch een plaats in het noorden des lands?

Datering: 1920 ?   Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 1 augustus 2006


 Reacties op Zoekplaatje 615 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


Hoofdplaat

Peter Leijnse (Leiden): Het raadsel van de vlag blijft bestaan, de gemeente Sluis berichtte mij vandaag het volgende:

De vlag van Hoofdplaat zag er als volgt uit:
De gemeentekleuren zijn rood, blauw, wit, geel en zwart.
De vlag bestaat uit 4 banen. Geel, rood, blauw en wit met in de
linkerbovenhoek het wapenbeeld.
De vlag is nooit officieel vastgesteld.

Met vriendelijke groeten

Guus de Rooij
Gemeente Sluis
afd. IZ/ICT.
Dinsdag 15-8-2006 13:35:49



Andre Cijvat (Zoutelande): Hoi Antoon, Gefeliciteerd met de oplossing en met je verjaardag :-))

Dinsdag 8-8-2006 12:36:16



Marco Valkenburg (rotterdam): Beste Antoon Bosselaers,

Ontzettend bedankt voor uw oplossing.
Op uw laatste reactie heb ik nog wat info.
De volgende straten komen bij elkaar:

-Kersenlaan
-Schoolstraat
-Dorpsstraat
-Oostlangeweg

dit zijn de straten die nu bij elkaar komen, ik weet niet of dit in de jaren 20 ook zo was, ik zal kijken of ik iets kan vinden van de straten in mijn verzameling Zeeuws Vlaanderen.

Groeten, marco
Maandag 7-8-2006 16:04:36



Antoon Bosselaers (Mechelen): Nog wat bijkomende info. Op een luchtfoto van 1980 kan ik het pand van het HPK nog onderscheiden, dus het staat er misschien nog. Er komen daar 4 straten bij elkaar (die alle vier een andere naam hebben), en op de diagonaal tegenoverliggende hoek staat het gemeentehuis. De foto is waarschijnlijk vanop de eerste verdieping van de hoektoren van dat gemeentehuis gemaakt. Overigens komen de auto's vanuit het westen aangereden (vanuit Breskens dus), en het tijdstip moet ergens voor de middag liggen.
Maandag 7-8-2006 15:25:42



Peter Leijnse (Leiden): Antoon, fantastisch gevonden! Gefeliciteerd.
De datering van de foto van het bezoek aan Axel (1916) dat eerder genoemd werd is dus ook fout (tenminste als we ons baseren op de auto´s), hierdoor werden we met zijn allen in eerste instantie op het verkeerde been gezet.
Maandag 7-8-2006 12:58:55



Antoon Bosselaers (Mechelen): Het zal inderdaad het bezoek van 1921 betreffen, want het is het hulppostkantoor van Hoofdplaat aan de Kersenlaan. Op dit plaatje kan je zien dat de zichtbare details van het pand links op de hoek overeenkomen met het ZP.
Maandag 7-8-2006 12:41:06



d.kralt (meppel): Er wordt steeds uitgegaan van Zeeuwsch Vlaanderen, omdat de fotograaf daar vandaan komt. Op de site van het Zeeuwsch Archief komt onder nummer ZI-P-03583 m.i. dezelfde auto voor op weg naar Veere. Ik ben geen kenner van antieke auto's dus misschien zit ik er wel naast. Wellicht komen ook andere Zeeuwse plaatsen in aanmerking.
Website: http://www.zeeuwsarchief.nl/
Maandag 7-8-2006 12:21:38



Peter Heuseveldt (Helmond): 1921 lijkt mij de beste mogelijkheid. Op het plaatje staan duidelijk 2 hofauto's die uitsluitend voor gebruik door de Koninklijke familie waren gereserveerd: de Spyker Landaulet (2e auto in de stoet) werd zeker niet ingezet voor een hoffunctionaris. Zoals ik al eerder schreef, vermoed ik dat Prinses Juliana in die auto werd vervoerd; zeker gezien het feit dat ook de kap van de landaulet geopend is.

Zoals ik ook al eerder schreef, lijkt de eerste auto mij (gezien de vorm van de radiator) geen Spyker. Tot aan ca. 1920 reed het hof echter uitsluitend in automobielen van het merk Spyker. Pas vanaf 1920 werden andere merken ingezet, waaronder Minerva. De open auto lijkt me van dit laatste merk. De foto moet dan van na 1920 zijn.
Maandag 7-8-2006 10:13:15



Peter Leijnse (Leiden): Op 5 maart 1919 deed de Koningin opnieuw Zeeuwsch-Vlaanderen aan (zie Het Centrum) van 6 maart. Aangekomen met de trein op station Vlake, van daar met torpedojager G8 naar Walsoorden. Vandaar in een stoet van vijf auto's naar Kloosterzande, alwaar "deputaties van vele vereenigingen met banieren en vaandels". Vervolgens naar Sas van Gent, kennelijk zonder tussenstops, en vandaar met het "De Hydra" naar Terneuzen. Daar weer ingescheept richting Breskens. Vandaar met auto's via Groede, Cadzand, Zuidzande naar Oostburg, en tot slot via Schoondijke terug naar Breskens.

En op 15-16 september 1921 wederom, nu in het gezelschap van prinses Juliana. Na Walcheren de dag tevoren te hebben bezocht, overnacht aan boord van "De Hydrograaf" en daarna naar Breskens, Hoofdplaat, Biervliet (jawel Martin, ze is er toch geweest), IJzendijke, Schoondijke en daarna terug naar Breskens.
De volgende dag Neuzen, Axel, Hulst, Zaamslag, Neuzen.
Zondag 6-8-2006 21:43:04



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Niet alles werd per trein aangevoerd, zelfs toen niet. Al in 1904 had de trotse Stoomtram Breskens - Maldegem bij Beijnes in Haarlem een prachtig Salontramrijtuig laten bouwen. Begin 1904 ging immers al het gerucht dat HMdK een bezoek aan Zeeuws Vlaanderen zou brengen. Het rijtuig kwam op 10 november 1904 aan maar het heeft tot 14 september 1907 moeten wachten op HMdK! Deze reisde die dag per tram van Breskens naar Schoondijke en Oostburg (aank. 10.10 uur), waarna zij reeds om 11.00 uur terugging en om 11.40 inscheepte op de provinciale boot naar Terneuzen.
Voorts deed het rijtuig nog dienst toen het HMdK behaagde om de door haar geschonken nieuwe RHBS te Oostburg te openen (datum niet bekend)en bij het bezoek van Minister Kan op 8 september 1928.
Het rijtuig heeft op stal gestaan tot 1944 en is geeindigd als woning te Sasput. Het originele interieur is gered.
Dit brengt de oplossing niet naderbij maar het draagt bij aan de indruk die je van dit soort bliksembezoeken moet hebben. De Koningin is er dus nogal eens geweest! Het ziet er naar uit dat het gebruik van auto's toen inderdaad zeker niet algemeen was.
Zaterdag 5-8-2006 23:34:49



Antoon Bosselaers (Mechelen): Wilhelmina kwam en vertrok inderdaad per trein, dat staat in de krantenverslagen. Wat de hofauto's betreft: die werden meer dan waarschijnlijk ook per trein aangevoerd. Van het koninklijk bezoek van 12-14 september 1907 aan Zeeland bezit ik het gedenkboek. Toen weliswaar nog geen auto's maar paarden en rijtuigen. Ik citeer: 'Alle benoodigde paarden (45) en rijtuigen (20) werden per extra-trein aangevoerd te Middelburg.' Het vervoer binnen Zeeland gebeurde ook per trein (naar Goes) of per boot (naar Zierikzee en naar Walsoorden).
Zaterdag 5-8-2006 18:32:35



Peter Heuseveldt (Helmond): Gezien het feit dat de Koninklijke trein in Vlissingen stond, volgens de berichten, is de Koninklijke familie met gevolg waarschijnlijk met die trein naar Zeeland gereisd en zijn de auto's inderdaad per goederentrein naar Zeeland overgebracht. Het is inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat de Koninklijke familie de per auto zeer lange en oncomfortabele reis in de hofauto's zou hebben gemaakt. Een andere mogelijkheid zou zijn dat de chauffeurs de auto naar Zeeland hebben gereden.
Zaterdag 5-8-2006 18:22:25



Martin Snuverink (Voorburg): Prachtig. Antoon en anderen, wat ik me nu afvroeg is, hoe de hofauto’s van Den Haag in Vlissingen kwamen. Gingen zij op de trein? Op een andere manier was namelijk een hele toer, omdat de wegverkeersbruggen van Dordrecht en Moerdijk er nog niet waren en er nog geen weg was over het Kreekrak tussen Bergen op Zoom en Zuid-Beveland. Dit is overigens niet relevant voor de oplossing.
Ik hoop dat duidelijk was dat Biervliet als grapje bedoeld was.
Zaterdag 5-8-2006 18:01:08



Antoon Bosselaers (Mechelen): De artikelen in het Centrum van 13 en 14 september 1916 laten weinig twijfel over de route. Op 12/9/1916 vanuit Vlissingen naar Breskens en dan de route zoals Peter Leijnse aangeeft (geen Biervliet dus), en vervolgens terug naar Vlissingen. Volgens het Centrum wordt er overnacht in Middelburg, maar volgens de NRC gebeurt de overnachting op de koninklijke trein in Vlissingen. Op 13/9/1916 vanuit Vlissingen naar Terneuzen, over Sluiskil naar Axel, over Drieschouwen naar Hulst, over Stoppeldijkse veer en Zaamslagveer naar Zaamslag, en dan terug naar Terneuzen en Vlissingen. Wilhelmina maakte de overtochten niet met een veerboot, maar respectievelijk met een mijnenlegger en een patrouillevaartuig. De 2 hofauto's werden op 12/9 's morgensvroeg apart 'met de boot' (waarschijnlijk wel het veer) naar Breskens overgebracht. Hoe de hofauto's de volgende dag in Terneuzen geraakten wordt niet vermeld, maar vanuit Vlissingen was er zowel een veer naar Breskens als naar Terneuzen. Hoewel het waarschijnlijker is dat de foto in West-Zeeuwsch-Vlaanderen gemaakt is, zou ik Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen langs de genoemde route toch niet uitsluiten.
Website: http://kranten.kb.nl/
Zaterdag 5-8-2006 16:58:53



Peter Leijnse (Leiden): Zoals Andre Cijvat opmerkt: Auto's zijn identiek aan die in Axel, op 13 september 1916. Wilhelmina was dus de ene dag in West-Zeeuwsch-Vlaanderen, en de volgende dag in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Dat was in die tijd geen gemakkelijke reis: de Braakman was nog niet ingepolderd, een autoveer was er volgens mij niet, en de enige echt doorgaande weg liep via Belgie (inderdaad, via Watervliet), maar dat moet gezien de oorlogsomstandigheden vrijwel worden uitgesloten (er stond toen een grensversperring met vele kiloVolts erop langs de gehele Zeeuws-Vlaamse grens). Is ze voor de overnachting dus teruggegaan naar Middelburg (daar had ze immers logement op stand in het provinciehuis)? Het lijkt er wel op, en dan is dus op 12 september de route geweest: Breskens-Schoondijke-IJzendijke-Waterlandkerkje-Oostburg -Zuidzande-Nieuwvliet-Groede-Breskens. Dat is een hele logische route voor een dagtochtje Zeeuwsch-Vlaanderen vanuit Breskens (waar het veer naar Walcheren aankwam/vertrok), ik zou er zelf hooguit Cadzand nog aan toevoegen als ik het heden ten dage zou doen :-)
De volgende dag is ze dan waarschijnlijk via een ander Westerscheldeveer (ze was in 1916 ook in Hansweert, van waaruit het veer naar Walsoorden vertrok) om vervolgens o.a. Axel aan te doen.
Als bovenstaande reis voor een koningin al moeilijk was, dan wordt het des te onwaarschijnlijker dat de fotograaf ergens anders is geweest dan in de directe omgeving van Oostburg.

Kortom het kan bijna alleen maar 12 september 1916 zijn, in een van de genoemde plaatsen.

Tot slot heb ik aan de hand van een topografische kaart (uit 1913) gekeken naar de locatie van post- en telegraafkantoren die op een noordoostelijke straat hoek liggen (gezien Martin's redenering omtrent zonstanden). Groede, Nieuwvliet en Waterlandkerkje staan helaas niet aangegeven, Cadzand, Schoondijke en Breskens zouden kunnen, Zuidzande en IJzendijke zeker niet.
Vrijdag 4-8-2006 22:32:22



Marco Valkenburg (rotterdam): In Biervliet was wel degelijk een HPK.
In de Speciale Catalogus 2003 van de HVPH staat:

130 Biervliet HPK 12,50
Vrijdag 4-8-2006 20:16:11



Martin Snuverink (Voorburg): Hierbij ga ik helemaal uit van de hypothese van het koninklijk bezoek op 12 september 1916 aan Zeeuwsch Vlaanderen-west.
Was HKH Wilhemina tegenstander van alcoholische drank? Heeft zij daarom voor de gelegenheid de naam Biervliet in Watervliet veranderd?
Met Watervliet zou dus ook Biervliet kunnen zijn bedoeld. Dit ligt meer voor de hand als je naar de route en de kaart kijkt. Van Oostburg in NO richting naar Schoondijke, dan in ZO richting naar IJzendijke en vervolgens in O-richting naar Biervliet. Hoewel Biervliet een oude stad is, had het geen PK en geen HPK. Dit vind ik vreemd.
Het is na 16.00 uur. Het is 12 september. Om 19.00 uur is het donker. De zon staat hier dan laag en in het westen. De stoet moet dus in westelijke richting rijden. En dat is in strijd met de hierboven beschreven route die overwegend naar het oosten gaat.
De route volgens NRC strookt iets beter met de zon: van Oostburg NW naar Zuidzande, dan NO naar Nieuwvliet, dan NO naar Groede, dan O naar Breskens. Als we aannemen dat er geen rondjes om de kerk werden gemaakt, zou de foto eigenlijk dan alleen maar in Zuidzande kunnen zijn genomen. De Beeldbank Zeeland stemt me hierin niet hoopvol.
Er moet in mijn redenering iets mank gaan. Wie helpt?
Het huis naast het hulppostkantoor (vraag van A. Cijvat) lijkt mij een piepklein schooltje.
Vrijdag 4-8-2006 18:51:45



Marco Valkenburg (rotterdam): Nee helaas is dat niet te lezen, dat had het verhaal een stuk makkelijker gemaakt denk ik.
Ik heb een scan gemaakt van 4800 dpi, zelfs toen was het niet leesbaar.
Vrijdag 4-8-2006 18:23:02



A. Cijvat (Zoutelande): Is het leesbaar wat er boven de deur,in het raam, staat van het huis rechts van het hulppostkantoor?
Vrijdag 4-8-2006 15:41:21



Ben Verhagen (Rotterdam): Watervliet ligt in België en dit zal dus wel een zetfout zijn geweest
in het Centrum van 13-09-1916.Gezien de route lijkt Waterlandkerkje
het meest op zijn plaats, deze had ook een HPK.
Vrijdag 4-8-2006 13:38:25



Ben Verhagen (Rotterdam): Volgens de krant Het Centrum 13-09-1916 was het programma voor Oostburg op 12-09-1916 Schoondijke,IJzendijke en Watervliet.
Dus nog een paar mogelijke kandidaten.
Watervliet had geen PK.Schoondijke een HPK en IJzendijke een PK

Vrijdag 4-8-2006 12:51:43



Martin Snuverink (Voorburg): Ben Vehagen heeft volkomen gelijk. Nieuwvliet ZH bestaat helemaal niet (had ik moeten weten). Inderdaad dus een drukfout. Nieuwvliet doet gewoon mee.
Vrijdag 4-8-2006 11:22:17



Jeannet (leiden): Bij http://www.zebi.nl en dan de prentbriefkaarten staan 3 kaarten van E.Blaakman van Cadzand en 1 kaart van E. Blaakman van Retranchement van rond 1925. Misschien daar in de buurt.
Vrijdag 4-8-2006 10:30:52



Marco Valkenburg (Rotterdam): Beste medeoplossers,

Kan het pandnummer geen aanwijzing zijn voor een streek e.d. ,boven staat A en daaronder 32, het is een ronde vorm.
Vrijdag 4-8-2006 10:25:34



Ben Verhagen (Rotterdam): Volgens de speciale catalogus 1991 NVPH had Nieuwvliet wel een
Hulppostkantoor.In de door Martin genoemde link staat Nieuwvliet
ZH,volgens mij is dit een tikfout en moet het ZL zijn.
Ik pleit ervoor om Nieuwvliet toch tot de kanshebbers te rekenen!
Wat betreft Oostburg ben ik het met hem eens dat vanaf 1906 deze
plaats van HPK naar PK is gegaan.
Vrijdag 4-8-2006 10:25:03



Peter Heuseveldt (Helmond): Bij vroege automobielen hoeft de plaats van het stuur (links of rechts) niet echt een betekenis te hebben. Pas later werd de bestuurderspositie afgestemd op links- of rechtszijdig verkeer.
Vrijdag 4-8-2006 09:27:19



H de Haas. (Den Haag.): Is het niemand opgevallen dat bij alle auto's het stuur aan de rechter kant zit?
Dit kan mogelijk ook nog een aanwijzing geven.
Vrijdag 4-8-2006 02:51:12



Martin Snuverink (Voorburg): Volgens de gegevens van de link had Oostburg vanaf 1906 een postkantoor (PK) en geen hulppostkantoor (HK). Nieuwvliet had geen HK noch PK. Dus in Oostburg en Nieuwvliet kan het niet zijn.
Houden we over Zuidzande en Groede die wel een HK hadden.
Website: http://pk-inzee.demon.nl/virtual/webs/filatop/images/stories/catalogus_grootrond.pdf
Vrijdag 4-8-2006 00:54:56



ben verhagen (rotterdam): uit de NRC[ochtendeditie] van 13-09-1916:
Gistermiddag 4 uur is H.M. in Oostburg aan gekomen,
vandaar naar Zuidzande, Nieuwvliet, Groede,Breskens.
Het bezoek zou dus 12 september 1916 hebben plaatsgevonden.
Oostburg, Zuidzande, Nieuwvliet en Groede hadden een Hulppostkantoor.
Breskens een Postkantoor.
Donderdag 3-8-2006 23:41:11



A. Cijvat (Zoutelande): Volgens mij zien we dezelfde auto's bij een koninklijk bezoek aan Axel te zien op foto F 13403 van de Zeeuwse bibliotheek. Dat bezoek is op 13-09-1916. Verder heb ik gezocht op fotograaf E. Blaakman en ik heb een Emiel Blaakman gevonden die in 1898 in Hoofdplaat is geboren en in 1920 is geemigreert naar Amerika(via Google is er ook een FOTOGRAAF, Emiel Blaakman te vinden in NewYork). Ook heb ik al veel postkantoren afgezocht in Zeeuws-Vlaanderen maar nog niet de juiste gevonden. Opmerkelijk detail is verder dat ik geen vrouwen in klederdracht zie maar dat hoeft Zeeuws-Vlaanderen niet uit te sluiten.
Donderdag 3-8-2006 22:58:28



Peter Heuseveldt (Helmond): Indien dit een Koninklijke stoet is, zou dat aan de automerken te zien moeten kunnen zijn. Koningin Wilhelmina reed tussen 1911 en begin jaren '20 uitsluitend in auto's van het merk Spyker; later stapte ze over naar o.m. Minerva.

De tweede auto in de stoet zou (gezien de vorm van de grille) een Spyker kunnen zijn en ik meen er zelfs een landaulet in te herkennen (een auto met een vast dak voor en een te openen kap over de achterste zitplaatsen). In dit geval lijkt mij die kap geopend te zijn. Diende hij wellicht als vervoer voor de meegereisde Juliana?

De voorste auto (de cabriolet) lijkt mij geen Spyker, maar de rondere vorm van de grille zou wel van Minerva kunnen zijn. Dus wellicht werd er een nieuwe Minerva ingezet voor het Koninklijk paar.

Wellicht zijn er betere autokenners dan ik die meer uitsluitsel kunnen geven over de auto's in het ZP?
Donderdag 3-8-2006 15:48:22



Marco Valkenburg (rotterdam): Het huisnummer van het hulppostkantoor is A 32.
Donderdag 3-8-2006 14:18:28



Peter Heuseveldt (Helmond): Ik denk wel dat het om Koninklijk bezoek gaat. De twee mensen achter in de cabriolet lijken anders wel bijzonder veel op Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik. Bovendien zit er op de strapontin vóór de Koningin naar mijn mening een hofdame en zit er een Kamerheer naast de chauffeur.
Donderdag 3-8-2006 13:05:47



Peter Leijnse (Leiden): Voor wat het waard is: De diagonaal gestreepte vlag was van de gemeente Oostburg na 1970. Oostburg had tot de herindeling van 1970 een vlag met horizontale strepen zwart-wit-groen. De meeste omliggende dorpen hadden diagonaal wit-blauw-wit (gebaseerd op wapen van het Vrije van Sluis). Zie de vlaggensite van Shipmate.

Hoe zeker is het dat het om een koninklijk bezoek gaat? Niet iedereen met een hoed is koningin! Het kan ook de verwelkoming van een nieuwe burgemeester of andere hoogwaardigheidsbekleder zijn. In ieder geval in Zeeland lijkt het in die tijd niet ongebruikelijk om dan als dorp groot uit te pakken, zie onder andere beeldbanken aldaar.
Website: http://www.shipmate.nl/gemeente.htm
Donderdag 3-8-2006 12:05:39



Marco Valkenburg (rotterdam): Hallo Sicco,

Ik heb hier http://www.vlaggen.fiberworld.nl/oostburg.html een vlaggensite, de strepen kloppen wel op Oostburg, alleen staan ze op de website diagonaal, die van tholen komen beter uit.
Bij Tholen ben ik ook niet verder gekomen qua koninklijk bezoek e.d.
Donderdag 3-8-2006 01:18:42



Sicco Fockens (Groningen): Ik zie links onder de rechterkoplamp van de auto een vlag, die ik vaker zie op deze foto. Een provincie- of gemeentevlag?
Woensdag 2-8-2006 22:21:31



Marco Valkenburg (rotterdam): Even een bijlage:

De fotokaart heb ik gestuurd naar het Gemeentearchief Zeeuws Vlaanderen, hun reactie was als volgt:

Geachte heer Valkenburg,

De plaats herkennen wij niet. Aangezien de fotograaf in Oostburg was gevestigd en de actieradius van fotografen uit provinciestadjes in die tijd in de regel niet zo groot was, lijkt het het meest voor de hand te liggen dat deze foto ook in Oostburg of directe omgeving is gemaakt.

Een mogelijke datum zou kunnen zijn 5 maart 1919, tijdens het propagandabezoek van Wilhelmina en Hendrik ter ondersteuning van de anti-annexatie beweging in Zeeuws-Vlaanderen als signaal naar het buitenland dat Zeeuws-Vlaanderen Nederlands grondgebied was.

De fotokaart komt niet voor in de reeds digitaal doorzoekbare collecties van het Zeeuws Archief (www.zeeuwsarchief.nl, menukeuze Afbeeldingen) en het Zeeuws Documentatiecentrum van de Zeeuwse Bibliotheek (www.zeeuwsebibliotheek.nl/index.php?url=/diensten/zdc/beeldbank).

Als u in laatstgenoemde beeldbank, onderdeel prentbriefkaarten, zoekt op Blaakman volgen er enige treffers op prentbriefkaarten van E. Blaakman die op ongeveer dezelfde periode worden gedateerd.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Namens het Informatiecentrum van het Zeeuws Archief,

Met vriendelijke groet,

Hans Schwartz
medewerker inventarisatie

Woensdag 2-8-2006 01:21:20



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken

naam  e-mailadres     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen:


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):