Inzender: paul     Te koop of te ruil? niet te ruil, niet te koop

Gegevens: Gevangen genomen bemanning van een geallieerde bommenwerper.

Datering: 1940 - 1945   Formaat: 7 x 6 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 1 juli 2006


 Reacties op Zoekplaatje 609 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Sint Joris Doelstraat, Sommelsdijk

Martin Snuverink (Voorburg): Knap opgelost! Dus inderdaad op de eilanden en Paul zat er met Dirksland heel dichtbij.
Het grappige is dat alle huizen op het zoekplaatje nog steeds bestaan en ook goed te zien zijn op funda.nl.
Als je op Funda naar Sommelsdijk gaat en op Oranjestraat 13 klikt, en hierop vervolgens op “buurt” klikt, moet je klikken op het vergrootglas dat op het kaartje op de hoek van de Oostelijke Achterweg en de Binnenweg/Sint Joris Doelstraat staat. Dan krijg je een achttal foto’s die de omgeving goed laten zien. De pijltjes met de kijkrichting zijn niet correct. Het pand van de drukkerij bestaat nog en eveneens het aanliggende huisje, dat nu wit is. Het pand met de militairen ervoor is inderdaad van gele ijsselsteentjes en staat op de Binnenweg 1 bij de hoek van de Oostelijke Achterweg. Inderdaad is op het zoekplaatje te zien dat de hoek is afgeschuind en dat zich erboven een dakkapelletje bevindt. Grappig is ook dat het hoekhuis nog steeds T-vensters heeft en dat de bovenlichten in het rechterhuis nog steeds glas-in-lood hebben.
Website: http://www.funda.nl/koop/
Vrijdag 25-8-2006 10:16:35



Wim de Koning Gans (Den Haag): Mooi gevonden! Nu er qua locatie geen relatie met de andere foto blijkt te zijn, kan het volgens mij net zo goed een foto van na de bevrijding zijn. Reinoud Mantel heeft al gewezen op het ongedwongen karakter van dit tafereel. Dat tijdens een razzia een vrouw zo relaxed uit het raam hangt, wil er bij mij niet in.
Donderdag 24-8-2006 20:30:21



Peter M. (A'veen): Het lijkt me sterk dat iemand in Sommelsdijk een foto maakt van krijgsgevangenen, om daarna naar Oudewater te gaan om het wrak te fotograferen.
Nu zijn er in WWII, 5 bommenwelpers neergekomen.
2 Lancasters en 3 Halifaxen.
Ik zou dan eerder verwachten dat die foto's eerder opnamens zijn van 1 van die 5 chrashes.
En vlak bij Sommelsdijk is een Lancaster tegen de flakte gegaan, zie link. Dan is er geen verband met het ZP.
Daarnaast is er op 20 & 21 dec 1944 een groot Razzia gehouden op de Eilanden en moest iedereen tussen de 17 en 40 zich melden. 3500 mensen zijn naar Duitsland getransporteerd.
Misschien is het daar een foto van?
Ik herken de mensen, die als gevangenen worden aangezien, niet als piloten.

Website: http://www.lostbombers.co.uk/bomber.php?id=1720
Donderdag 24-8-2006 18:28:48



dick zweers (bergeijk): Wat de crash betreft ben ik het met Martin Snuverink geheel eens; omgeving Oudewater. Over het verband tussen beide foto's weet ik niks zinnigs toe te voegen. Het eigenlijke zoekplaatje zoek ik in Zeeland of de Zuid-Hollandse eilanden. Alle steun dus voor Ben Verhagen en Martin in zijn eerdere inhoudelijke reactie. Details van daklijsten, dakkapel en de witgeverfde stopverfranden van de ramen zie je daar veel. Ook in de omgeving van Oudewater zie je die witte randen, maar intuïtief zoek ik daar niet de oplossing.
Donderdag 24-8-2006 10:16:26



Ben Verhagen (Rotterdam): De stoomdrukkerij zou van W.Boekhoven zijn volgens
telefoonboek 1915.
Donderdag 24-8-2006 09:17:21



Ben Verhagen (Rotterdam): Dit is zeer waarschijnlijk Sommelsdijk op Goeree-Overflakkee,
de St.Joris Doelstraat. Zoeken op Ebay.nl Sommelsdijk.
Op de kaart staat een pand met reclame identiek aan het ZP.
ook het pand voor het reclamebord is identiek.
Helaas staat niet het pand erop waar de militairen voor staan.
Website: http://cgi.ebay.nl/SOMMELSDIJK-St-Joris-Doelstraat-Stoomdrukkerij-1910_W0QQitemZ170022252615QQihZ007
Woensdag 23-8-2006 23:26:40



Peter M (A'veen): Eeeh Paul, ik ben echt ziek, keelontsteking.
Heeft niets met jou te maken ;-)



Donderdag 3-8-2006 21:40:25



paul (): hallo

Het is niet mijn bedoeling dat iemand ziek of geirriteerd hiervan wordt. ik hoop dat er iemand is die weet waar de foto gamaakt is. het enige wat ik weet dat ze uit de zelfde set komen maar het kan natuurlijk zijn dat het van een andere gebeutenis is geweest. ik weet wel zeker dat het wrak een sterling is.
Donderdag 3-8-2006 21:36:10



Peter M. (A'veen): Maar even terug gaand naar die pdf file waar Sicco naar verwees.
Ik telde daar 20 crashes. Weghalen wat niet van toepassing was, waren alle crashes in water. Waar meer dan 1 lijk werd gevonden of gezocht.
De maanden nov t/m maart.
Dan hou ik de volgende lijst over:

Opheusden Stirling IV 18-09-1944 Aircraft parts and human remains.
Den Helder S t i r l i n g I 04-06-1942 Parts only.
Nistelrode S t i r l i n g I I I 20-09-1944 Parts only.
Nieuwerkerk/Ijssel S t i r l i n g 11-04-1945 Only small rest parts recovered.
Oosterbeek Stirling IV 23-09-1944 Small parts only.
Breukelen/Portengen S t i r l i n g I I I 27-04-1943 Large aircraft parts and three Hercules engines.
Heteren Stirling IV 20-09-1944 Large parts, a.o. three engines.
Eimeren, Elst S t i r l i n g I 28-08-1942 Engine and many other small parts.
Empe, NW Zutphen S t i r l i n g I I I 26-06-1943 Crashsite investigated.
Opmeer S t i r l i n g I Sqn 10-05-1941 Aircraft recovered.

Donderdag 3-8-2006 20:15:25



Peter M. (A'veen): Om zich kan ik me Paul wel voorstellen.
Foto's zaten in één en dezelfde set, dus dat zou zeker een aanwijzing kunnen zijn. Als ik de foto's zo bekijk van het wrak en vergelijk met die van een Stirling (dit keer een i ;-) )zou het best een stirling kunnen zijn en dat zou dan goed aan de staart, die duidelijk in beeld ligt , te herkennen zijn. Ik ben niet zo'n kenner maar die zijn er echt wel. Misschiehn heeft Paul van een kenner de info gehad.
Je woont in een dorp en daar komt een bemanning naar beneden, je hebt een zeldzaam fototoestel met film ook nog, en je fotografeerd dat geheel, onder de oog van de Duitsers LOL. Dan pak je toch ook de fiets om het wrak te fotograferen. Zelfs als het wrak 30 km verder op ligt. Ik zou dat in ieder geval hebben gedaan.
Zo is een verband gauw gelegd denk ik en niet helemaal zonder reden.
Ja dan rest nog de vraag, waar ligt het wrak en in wat voor een straal daar vandaan moeten we kijken?

Ik ben niet geirriteerd hoor. alleen een klein beetje ziekies.
Donderdag 3-8-2006 19:31:28



Martin Snuverink (Voorburg): Kan iemand verklaren wat de meest rechtse man die tegen het hak leunt achter zich heeft hangen?
Met anderen ben ik ook van mening dat achtergronden te veel op gissingen en veronderstellingen en niet op feiten zijn gebaseerd. De relatie tussen zoekplaatje en foto met de toren moeten we maar helemaal vergeten.
Paul zegt dat hij "aanwijzingen" heeft dat de bemanning uit een sterling (moet stirling zijn) komt. Ik zou toch een wat wetenschappelijker aanpak van Paul wensen. Wat zijn zijn dit voor aanwijzingen? Heeft iemand stirling geroepen? Staat dit ergens vermeld? Of zijn deze verhalen overgedragen? Wees a.u.b. wat concreter. Ik krijg de indruk dat fantasie ook een rol speelt en meen nu enige irritatie bij de onderzoekers te bespeuren.
In feite kunnen we nu alleen maar het zoekplaatje helemaal los zien van een of andere (duistere) gebeurtenis en het plaatje puur topografisch trachten op te lossen. Misschien dat daarna een relatie met een gebeurtenis kan worden gelegd.
Donderdag 3-8-2006 17:45:57



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Okee, mijn specialisme ligt niet bij de luchtvaart, al wist ik wel van parachutes. Maar uit onderzoek naar crashes in die tijd blijkt toch maar zeer zelden dat minstens 6 man van de 7 het al springend in vijandelijk gebied hebben gered. Ook hier in de streek zijn er voorbeelden; sommige bemanningsleden zijn nooit gevonden.
Donderdag 3-8-2006 17:08:37



Peter M (A'veen.): Tijdens WWII heeft mijn Opa van Pa's kant, een amerikaanse piloot opgevangen waarvan het vliegtuig was neergeschoten.
De piloot kwam terecht in de buurt van Coevorden en het vliegtuig is neergestort in de buurt van Gasselternijveen. Hemelsbreed een afstand van meer dan 45 km schat ik zo.
Om enigsinds overlevingkansen te hebben gehad met springen, moet het vliegtuig op aardige hoogte hebben gevlogen. Zeker omdat het er naar uitziet dat ze het allemaal hebben gered. Tuurlijk kunnen ze toen in de buurt van het wrak zijn geland maar dat is iets wat niet zeker hoeft te zijn.

Wat mij ook een beetje opvalt zijn de uniformen.
Die lui die vlogen knap hoog en daar kan het knap koud zijn. Dus had ik ergens wat meer kleding verwacht maar ook kleding, waaruit ik het gevoel krijg dat het ook piloten zijn. Helaas mis ik dat op het zoekplaatje. Paul, je moet toch iets duidelijker zijn met je uitleg, waarom je weet dat het de bemanning van een Sterling is. Enkele mensen hebben je er al naar gevraagt maar je geeft alleen aan dat je aanwijzingen hebt. Waar bestaan die uit?
Donderdag 3-8-2006 16:27:48



Peter M (A'veen): Eeh Sjoerd.
Toen bestonden er al parachutes hoor.
De staat van het wrak zegt niet altijd wat, of er wel of geen overlevenden zijn.
Donderdag 3-8-2006 12:14:17



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De foto´s van het wrak kunnen zeer wel bij Oudewater behoren. Hier stapt geen mens levend uit. Ik ben het met Martin eens dat er zeer waarschijnlijk geen relatie tussen de foto´s is.
Woensdag 2-8-2006 11:46:58



paul (): deze foto's komen uit een set dus daarom ben ik er van uit gegaan dat ze van de zelfde gebeutenis zijn , maar het kan natuurlijk ook zijn dat de gevangen genomen bemanning uit een ander vleigtuig afkomstig is.
Dinsdag 1-8-2006 23:39:33



Martin Snuverink (Voorburg): Paul heeft nog steeds niet duidelijk gemaakt waarop hij de (vermeende) relatie tussen het zoekplaatje en de foto van de crash heeft gebaseerd. Als je van feiten uitgaat, zijn er nu dus eigenlijk twee zoekplaatjes.
Als de foto van de crash inderdaad bij Oudewater is en als dit het door Theo van Gijlswijk bedoelde voorval voorstelt, kijken we vanuit het NO naar Oudewater. Het is dan mogelijk dat de andere kerktoren van Oudewater links buiten beeld valt. Met andere woorden, ik kan deze gebeurtenis niet aanvechten. Maar we moeten dan wel vaststellen dat er geen relatie is met het zoekplaatje.


Dinsdag 1-8-2006 23:18:42



Theo van Gijlswijk (De Zilk): In Oudewater staat sinds augustus 1945 een oorlogsmonument aan de Waardsedijk. Het monument aan de Waardsedijk herinnert de inwoners van Oudewater aan de verzetsmensen en de Britse en Belgische militairen die tijdens de bezettingsjaren in de strijd voor de vrijheid zijn omgekomen.

In de nacht van 9 op 10 april 1943 is even buiten Oudewater in een weiland langs de Linschoten een Britse bommenwerper neergestort. Het vliegtuig was op terugweg van een bombardement op Duisburg door Duitse jachttoestellen aangevallen. Alle zeven bemanningsleden zijn omgekomen en begraven op de N.H. begraafplaats aan de Waardsedijk in Oudewater.
De tekst op de linkerkant van het monument luidt:
'TER NAGEDACHTENIS AAN DE GEVALLEN ZEVEN ENGELSE VLIEGERS'.
De tekst op de rechterkant luidt: '9 APRIL 1943, JAKEWAY, TOTT, WHYTE, GIBBINGS, BIRD, ROBERTSON, BARKER'.

Vindt verder nog geen aanwijzingen van een geallieerd vliegtuig wat bij Oudewater is neergestort. Bij de hierboven genoemde gebeurtenis zijn alle inzittenden omgekomen.

Website: http://www.oorlogsmonumenten.nl/omn/zoeken/monumenten/6853/?nav=detail
Dinsdag 1-8-2006 22:11:34



Martin Snuverink (Voorburg): Om alle misverstanden (n.a.v. de vraag van Peter M.) te voorkomen: de toren van Oudewater heeft inderdaad een zadeldak. Zie de link. Zadeldaken op kerktorens zijn in Holland zeldzaam en in Friesland, Groningen en Drenthe heel gewoon.
Website: http://www.thevandijks.nl/oudewater001.htm
Dinsdag 1-8-2006 21:56:58



Peter M. (A'veen): Is de kerktoren spits niet een zogenoemde zadeldak????
Volgens mij wel.

Dinsdag 1-8-2006 18:50:41



Martin Snuverink (Voorburg): De foto van het wrak laat zien dat de crash plaatsvond in een graslandgebied. Er lijkt vee te grazen, dus is het in het zomerhalfjaar.
Aan de horizon een stad of dorp. De toren heeft geen spits, maar lijkt aan de bovenzijde wat smaller te worden. Het silhouet van de toren lijkt nog het meest op dat van Oudewater (Sint Michael). Bezwaar is dat Oudewater ook nog een kerktoren met spits (op 250 m afstand) heeft. Die kan echter verborgen gaan achter het wrakstuk of achter de eerste toren. In het eerste geval zitten we ergens in Hoenkoop (ZW) of Linschoten/Snelrewaard (NO), in het tweede geval in Hekendorp of Ruigeweide. Ik schat de afstand van fotograaf tot toren op 1 tot 3 km.
Zie de link en vergelijk Panorama op Oudewater.
Bedenk dat, als we twee muurvlakken van de toren even vol zien bij een vierkante torenplattegrond, de toren 1,41 maal zo dik lijkt als wanneer we maar 1 vlak zien!
Bijna alle andere grotere oude kerktorens in het betrokken gebied hebben een spits of zijn plat of stomp van boven (Brielle, Goedereede, Zierikzee, Sommelsdijk). Of weet iemand in Holland nog een andere toren met zadeldak?
Ook als Oudewater juist is, heb ik nog geen duidelijk idee waar het zoekplaatje dan kan zijn.
Website: http://home.tiscali.nl/paulket/HTMLWandelingen/rondje_oudewater.htm
Dinsdag 1-8-2006 18:12:37



H de Haas. (Den Haag.): Het torentje op de foto's, hoewel niet helemaal duidelijk, heeft wel wat weg van de watertoren in Monster. Als dat zo is, dan zou het dezelfde crash kunnen zijn waar ik eerder over berichtte.
Dinsdag 1-8-2006 03:53:02



Peter M. (A'veen.): Mooi, ik heb het NIOD al een mailtje gestuurd, of zij enig idee hebben.
Maandag 31-7-2006 16:08:48



paul (): ik heb 2 extra foto's opgestuurd naar ZP, het gaat om de foto van het wrak en op de achtergrond is vaag een soort toren te zien. ik hoop dat ze bij ZP deze foto's er bij kunnen zetten.





Foto met detail ingezonden door Paul - red.

Maandag 31-7-2006 14:09:37



H de Haas. (Den Haag.): Neem het maar voor wat het waard is, aan het eind van de oorlog liep ik in de Vlierboomstraat even voorbij de Abrikozenstraat in de richting van de Appelstraat.
Het was een zonnige dag en ik hoorde een toestel aan komen wat nogal rauw klonk, in ieder geval anders dan normaal.
Het flak geschut bij Kijkduin begon te vuren en het toestel werd geraakt.
Daarop zag ik 6 of 7 parachutisten er uit springen,waarna het toestel in een ruime linker bocht achter het postkantoor aan de Appelstraat verdween.
Waar het is neer gekomen zal ik niet weten, evenmin wat voor toestel het was. Ik ieder geval was het geen lancaster, want dat was het enige toestel wat ik kon herkennen.
Het zou in ieder geval in de directe omgeving van Den Haag in het westland moeten zijn neer gekomen.

Maandag 31-7-2006 04:09:39



Peter M. (A'veen.): Er is er volgens de lijst ook een neergekomen bij Spijkenisse.
En Martin noemde al Maasluis.
En als de piloten springen komen ze nooit vlak naast het wrak terecht dus is Maassluis een optie toch?
Maandag 31-7-2006 02:22:23



Martin Snuverink (Voorburg): Ik weet niet waar het gegeven vandaan komt dat het om de gevangen genomen bemanning van een geallieerde bommenwerper gaat en hoe betrouwbaar dit gegeven is. Paul zou dit nog eens moeten uitleggen.
Ik neem voorlopig wel aan dat dit gegeven juist is.

Uitstekend vorswerk van Sicco!

Volgens het relaas van Annette Tison (http://www.b24.net/stories/McCormick.htm) is op 12 april 1945 bij Nieuwerkerk a/d IJssel een Britse Stirling gecrasht. Zes bemanningsleden overleefden de crash en zijn met anderen waaronder Jacob van Rij en John McCormick ondergedoken in het “Jachthuis The Jolly Duck”, een afgelegen houten huis aan de Rotte bij Zevenhuizen. Het jachthuis bestaat nog, is monument en er staat een gedenkteken bij vanwege de fatale aanval van Duitsers op 29 april 1945.
Het verhaal van de 6 Engelsen in het jachthuis is vreemd. Wie waren zij? Waar zijn zij gebleven? Als zij door de Duitsers zijn opgepakt, moet dit pas op of na 29 april 1945 zijn geweest. Dit was nog geen week voor de bevrijding. Het is niet aannemelijk dat de Britten enkele weken na de crash nog in uniform rondliepen. Er zijn te veel ongerijmdheden om de foto te koppelen aan de crash van Nieuwerkerk.
Het zoekplaatje is in elk geval niet in Nieuwerkerk, Zevenhuizen, Moerkapelle, Bleiswijk en Zoetermeer.

De noodlanding op 17-12-1942 in of op de Westeinderplassen lijkt me niet in aanmerking komen, omdat de foto in voorjaar of zomer is genomen. Ik weet niet wat voor weer het was op die dag, maar ik krijg er geen winters gevoel bij.

Het feit dat er 5 bemanningsleden krijgsgevangen zijn gemaakt en er 1 is ontsnapt maakt Portengen (gem. Breukelen) kansrijk. De foto is echter zeker niet in de buurt van Portengen genomen. De mannen moeten dus naar elders zijn gebracht.
Huizen van gele ijsselsteentjes kom ik in het Vechtgebied eigenlijk niet tegen. Daar had men de eigen Vecht-stenen. Als de foto in de buurt van Portengen was genomen, zouden we waarschijnlijk in Breukelen moeten zoeken aan de Straatweg. Daar kan ik echter geen geschikte plek ontdekken.
De foto moet ergens in Zuid-Holland zijn genomen.

De straat moet een vrij belangrijke straat zijn binnen de bebouwde kom. De breedte is ruim voldoende voor het laten passeren van tegenliggers en wijst op een niet onbelangrijke doorgaande verbindingsweg of uitvalsweg. De benzinepomp wijst op regelmatig gemotoriseerd verkeer. Het opschrift met DRUKWERK leg ik uit als reclame en niet op de vestiging van een drukkerij. De muurreclame wijst op een punt met flink wat passanten. Op het bord aan de zijgevel bij de lantaarnpaal staat waarschijnlijk ook reclame. Het lijkt of er een straatnaambordje aan de gevel is bevestigd. Dit betekent vaak dat hier een straat begint. Het bewuste huis zou dan nummer 1 of 2 moeten hebben en de straat zou aan de zuidkant van de dorpskern moeten liggen. Een zijstraat is hier goed mogelijk.
De loze booglantaarnpaal kan ik niet thuisbrengen.
De bouwstijl met gele ijsselsteentjes en rode rollagen komt heel veel voor in Zuid-Holland en vooral op de eilanden en waarden. Het huis op het zoekplaatje dateert naar schatting van rond 1870.
Doordat het huizenpaar met de lengteas evenwijdig aan de weg staat hebben we waarschijnlijk te maken met historische lintbebouwing aan een oude dijk of kade. De huizen staan aan de oostzijde van de straat, die min of meer N-Z loopt.



Zondag 30-7-2006 17:22:04



paul (): bedankt voor uw informatie. het zal best wel eens omgeving
Portengen kunnen zijn. de foto moet in het voorjaar of zomer zijn gemaakt dus 27/4/1943 kan en ik tel ook 6 bemaningsleden
Donderdag 27-7-2006 19:45:05



Sicco Fockens (Groningen): Met behulp van bijgaande lijst informatie over ongeveer 27 gecrashte Stirlings gevonden. Een aantal is bij lange na niet in het gebied Holland/benedenrivierengebied gecrasht. Een ander gedeelte in groot water (IJsselmeer, Volkerak) en bij de meeste crashes in dit gebied is een groot deel van de bemanning omgekomen (het toestel had 7 bemanningsleden en ik schat dat op de foto toch 5 a 6 bemanningsleden te zien zijn).
Op deze manier blijven over de volgende crashes die onderzoek waard zijn:
Portengen 27/4/1943 6 overlevenden
Westeinder Plassen 17/12/1942 noodlanding
Nieuwerkerk a.d. IJssel 6 overlevenden

over de overlevenden van Nieuwerkerk wordt op deze pagina:
http://www.b24.net/stories/McCormick.htm
gesproken.



Website: http://www.a1.nl/nfla/list.pdf
Donderdag 27-7-2006 18:13:08



Sicco Fockens (Groningen): De besproken bommenwerper zou dan een Shorts Stirling zijn.
Website: http://www.jaapteeuwen.com/ww2aircraft/html pages/SHORT S29 STIRLING.htm
Donderdag 27-7-2006 11:46:22



Peter M. (A'veen): Navraag doen bij het NIOD misschien???
Website: http://www.niod.nl/
Donderdag 27-7-2006 05:52:42



paul (): ja het gaat om bemanning uit een Sterling .ik denk zelf ergens in zuid holland maar ik zal heel graag de plaats weten.
Donderdag 27-7-2006 02:18:35



Reinoud Mantel (Lage Mierde): Beste Paul.
Is dit een gevangen genomen bemanning?
Ik vind ze nogal gemakkelijk tegen het hekje aanleunen.
Hoe weet je dat ze uit een Sterling bommenwerper komen?
Dinsdag 25-7-2006 01:44:13



paul (): Ik denk niet dat het zeeland is ,zuid holland omgeving dirksland denk ik aan
Zaterdag 22-7-2006 23:22:17



Peter Heuseveldt (Helmond): Zou bij Esso niet te achterhalen zijn in welke plaatsen in Zeeland in 1940 een Esso-pomp was? Dat zou het aantal plaatsen waar gezocht moet worden in elk geval beperken.
Zaterdag 22-7-2006 18:34:42



paul (): Bedankt voor alle reacties . ik wist niet dat de foto al geplaatst was op ZP . Helaas kan ik niet meer informatie hieraan toevoegen . De tekst op de muur is ook niet leesbaar op de originele foto. Ik heb wel aanwijzingen dat de gevangen genomen bemanning afkomstig is van een Sterling bommenwerper .
Zaterdag 22-7-2006 17:56:26



Wim de Koning Gans (Den Haag): De inzender van een zoekplaatje krijgt alle reacties als mailbericht binnen. Inderdaad jammer dat Paul niet reageert, en helaas zie je dat vaker. Anderzijds vraag ik me af of het origineel meer details prijsgeeft. De foto zelf lijkt onscherp. Waarschijnlijk is die gemaakt van onder een jas of vanuit een tas.
Zaterdag 22-7-2006 10:52:37



A. Cijvat (Zoutelande): Op 2-07 vraagt Fred Stam al om informatie over wat er op het gebouw geheel links van de foto of kaart staat. Op 20-7 is hierop nog geen antwoord gekomen. Weet degene die de kaart instuurt dat hij op ZP staat? Het zou misschien handig zijn als iemand zijn kaart op ZP is gezet om die dan een (standaard)email te sturen en ook degene die er definitief niet op komen. Ik vind dit een zeer bijzondere foto en een oplossing zou de foto een grote geschiedkundige meerwaarde geven. Als ik zo'n foto in mijn bezit had zou ik razend nieuwschierig zijn naar de oplossing en toch even elke dag op ZP kijken en ook zeker reageren.
Donderdag 20-7-2006 12:55:34



A. Cijvat (Zoutelande): Wat Zeeland betreft valt zo'n lijst te vinden op www.hoebeke.com Die heeft er erg veel maar helemaal compleet zal het natuurlijk nooit wezen. Zou het linkse gebouw misschien ook een gemeentehuis van een kleinere plaats kunnen zijn?
Zondag 9-7-2006 13:08:31



Sicco Fockens (Groningen): Ik heb kort op internet gezocht en niet veel zinnigs kunnen vinden, maar weet iemand of er complete lijsten zijn van verongelukte geallieerde vliegtuigen en het lot van de bemanning?
Zondag 9-7-2006 10:33:27



Martin Snuverink (Voorburg): De twee huizen zijn gemetseld van gele ijsselsteentjes met ontlastingsbogen van luxueuzere donkerrode rijnsteentjes. Het verspreidingsgebied ervan is hoofdzakelijk Holland, Zeeland, Noord-Brabant–West en het benedenrivierengebied, al met al een nogal omvangrijk gebied.
Het linkerhuis met de louvreluiken heeft nog de oude T-vensters, terwijl het rechterhuis later glas-in-lood-bovenlichten en een vrij moderne dakkapel heeft gekregen.
De lantaarnpaal is van zijn lamp ontdaan; daarom zal de foto eerder van 1945 dan van 1940 dateren. Ik vermoed dat de bezetter het linkerhuis als post heeft geconfisqueerd.
Het is een hoofdstraatweg (waarschijnlijk oude dijkweg) met een korte onleesbare naam, die v.r.n.l. zuid-noord loopt. Gezien het straatnaambordje is hier een zijstraat. Bebouwde kom.
De drukkerij kan een aanwijzing geven. Een schot voor de boeg: Maassluis, J. van der Endt en zonen (bron: zie de link)?
Website: http://www.neha.nl/struve/zuidholland.xls
Zaterdag 8-7-2006 23:14:36



Fred Stam (): Aan de li kant staatp de gevel iets van drukwerk is op het origineel iets daarvan te ontcijferen?
Zondag 2-7-2006 11:32:39



Discussie gesloten - red.