Inzender: Historisch Centrum Overijssel    

Gegevens: Foto uit HEEMAF-archief. Spoorkruising en waterkruising met geheven hefbrug. Links op de achtergrond een fors fabrieksgebouw.

Datering: 1914 ?   Formaat: 15 x 21 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 1 mei 2006


 Reacties op Zoekplaatje 580 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


Haarlem

Jaap Tuik (Zwolle): Bedankt Erik en Sjoerd. Weer een mysterie minder in deze wereld! Bovendien ook nog verrassend voor mij. Moet je nagaan. Heb ik zelf mijn jeugd doorgebracht in de Haarlemmermeerpolder en later vlak bij het vertrekpunt van de Boedapester "Kikker" in de Spuistraat in Amsterdam gewerkt, en ik herkende het niet. Wij kwamen in 1935 in de Meer, toen het lijntje van Hoofddorp naar Nieuw Vennep al niet meer geëxploiteerd werd. Toch heb ik als kind, vanaf de Aalsmeerderweg bij de Bennebroekerweg, nog wel af en toe de rookpluim van een stoomlocomotief op dat lijntje gezien! Mogelijk dus de afbraak van het lijntje. Nogmaals bedankt!! Jaap
Donderdag 4-5-2006 09:50:49



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Eric, je bent me voor. Een eitje. Dit klopt helemaal.
Maandag 1-5-2006 17:10:53



Erik Swierstra (Amsterdam):
Op deze foto is afgebeeld de kruising van de tramlijn Amsterdam – Haarlem (geopend in 1904) met de Haarlemmermeerspoorlijn Haarlem – Hoofddorp (geopend in 1912), waarschijnlijk kort na de aanleg.

Iets ten oosten van de Hoofdwerkplaats Haarlem van de Nederlandse Spoorwegen (toen nog HSM) takte de in 1912 geopende spoorlijn naar Hoofddorp af met een boog in zuidoostelijke richting. De trekvaart richting Amsterdam werd met een scheefgeplaatse hefbrug gekruist, die hier zichtbaar is. Links op de achtergrond is de bebouwing zichtbaar van de Hoofdwerkplaats.

Even voorbij de hefbrug kruiste de spoorlijn de Amsterdamseweg en de tramlijn (toen nog ESM, na 1924 NZH), die aanvankelijk met twee keer enkelspoor aan weerszijden van de weg was gelegen. Dat is hier te zien. Pas in de jaren twintig werd een dubbelsporige trambaan aan de noordzijde van de Haarlemmerweg gelegd die tot 1957 in gebruik is gebleven. De spoorlijn naar Hoofddorp is al in 1935 opgeheven.

Ook goed op de foto zichtbaar is het verschil in spoorwijdte: de spoorlijn in normaalspoor (1435 mm) en de tramlijn in smalspoor (1000 mm).

Aan de overkant van de Amsterdamseweg staat tot op heden het haltegebouw met de naam ‘Rijksstraatweg’ in een tegeltableau op de gevel.

Maandag 1-5-2006 16:14:07



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken

naam  e-mailadres     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen:


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):