Inzender: Haags Gemeentearchief    

Gegevens: Gietijzeren brug in een oude binnenstad. Straatnaamborden helaas niet leesbaar. Een pendantfoto bleek Leiden, maar deze opname werd door de medewerkers van het Gemeentearchief Leiden niet als Leids herkend. De foto gaat na herkenning naar een passend archief of museum.

Datering: 1900 ?   Formaat: 9 x 11 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 1 april 2006


 Reacties op Zoekplaatje 571 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


Leiden

Theo van Gijlswijk (De Zilk): Perfecte oplossing van Dick Kralt. De kippenbrug bij de Apothekersdijk in Leiden. Op fotonr. PBK0197 in het Regionaal Archief Leiden staat de kippenbrug afgebeeld met een stuk van het gebouw rechts.
Website: http://www.leidenarchief.nl/
Woensdag 12-4-2006 22:06:05



Martin Snuverink (Voorburg): Toch Leiden! Een fantastisch resultaat van Dik Kralt! Beetje jaloers ben ik zeker. Proficiat, Dik.
Overigens is de oplossing logisch en (achteraf) niet echt verrassend.
Nare opmerking (excusez-moi): een brevet van onvermogen voor de Leidse historici en medewerkers van het Leids Gemeentearchief, die dit "niet als Leids hebben herkend", waardoor mij op een dwaalspoor hebben gezet. Eigenklijk had ik Leiden al uitgesloten. De brug bestond in 1924 nog en was geen onbelangrijke brug. De steeg is dus de Vrouwensteeg.
Op de foto's GN000551 en GN007115 kijken we naar de Hoogstraat met daarachter de Burcht (met de bomen achter de huizen) en de Hooglandse of Sint Pancraskerk. Een zeer historisch tafereel.
Woensdag 12-4-2006 21:56:57



d.kralt (Meppel): Dit is de Kippenbrug in Leiden. Zie Reg.Arch. Leiden nr.GN000551
Woensdag 12-4-2006 20:12:51



Martin Snuverink (Voorburg): In aansluiting op de vorige reacties meld ik dat, naast Den Haag, Leiden, Dordrecht, Delft en Breda, volgens mijn vorswerk ook de volgende steden en stadjes (als enigszins geloofwaardige kandidaten) niet in aanmerking komen: Rotterdam, Gouda, Gorinchem, Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Purmerend, Weesp, Utrecht, Amersfoort, Woerden, Groningen, Leeuwarden, Harlingen, Franeker, Sneek, Zwolle, Kampen, Deventer, Zutphen, Culemborg, Buren, Tiel, Middelburg, Goes, Bergen op Zoom.
Groningen laat ik liever aan Groningers over..
Ik heb nog even getwijfeld of het niet toch Leiden kon zijn, en dan met name het (gedempte) Levendaal. Maar een dergelijke brug, daar waar de Korevaarstraat nu het Levendaal kruist, heb ik niet kunnen vinden.
Ik wil nog enkele (subjectieve) opmerkingen bij de foto plaatsen. Wie daarop commentaar heeft, is van harte welkom.
Ik betwijfel of de brug van gietijzer is. Er zullen heus wel gietijzeren onderdelen in verwerkt zijn, maar ik geloof dat het merendeel steen is. De totale overspanning schat ik op 10-11 meter.
De foto is gemaakt vanaf de 1e verdieping van een huis aan deze zijde van de gracht. De gracht is dus op korte afstand tweezijdig bebouwd.
De brug moest een belangrijke oeververbinding zijn en had waarschijnlijk ook een naam.
De gracht lijkt me een binnenvestgracht, een oude vest of een zeer oude waterloop die de stad doorsnijdt (vergelijkbaar met de Oude Delft in Delft).
Links van het hoekpand staan huisjes met slechts een parterre en een zolder.
Als de brug nog zou bestaan, zou die vast al lang zijn opgespoord. Dan zou het ongetwijfeld een monument zijn geweest. Het gaat dus om 1) een vervangen brug, of 2) een verwoeste brug, of 3) een gedempte gracht. Het laatste lijkt me het meest waarschijnlijk.
De foto maakt op mij een wat geënsceneerde indruk.
Het hoekhuis heeft in de loop der tijd drastische verbouwingen ondergaan.
In Zutphen staan huizen vergelijkbaar met het hoekpand (aan de Overwelving), maar hier is het niet.
Ik verbaas me erover dat deze brug zo moeilijk te vinden is.
Maandag 10-4-2006 22:29:52



M.V. Wesstein (Den Haag): Er schieten me zo 3 mogelijke plaatsnamen te binnen, in willekeurige volgorde: Utrecht, Zwolle en Groningen. In alle drie had men bevaarbare grachten en een militaire kazerne (van Groningen ben ik daar niet zeker van) binnen de stadsgrenzen of in de omgeving. Delft en Leiden wil ik toch niet uitsluiten, er is met name in Leiden toch het nodige verdwenen in de afgelopen eeuw. Bruikbaar voorbeeld is het ontstaan van de Korevaarstraat aldaar, met de komst van de NZH tramlijn naar Voorschoten en Den Haag in 1923/24. Daartoe was oa een doorbraak nodig bij een steeg en werd een nieuwe brug gebouwd. Ook in Delft is het nodige veranderd: de oorspronkelijke route van de HTM stoomtram uit Den Haag liep via de Oude Delft. Met de electrificatie (eveneens rond 1924) verdween de tram van de grachten en volgde de nog altijd gebruikte route over de oude stadswal.
Maandag 10-4-2006 06:18:53



A.W.Heijting (Delft): Niet in Delft.
Donderdag 6-4-2006 15:02:59



Peter Heuseveldt (Helmond): De brug op zich doet me qua ontwerp/uitvoering denken aan verschillende bruggen in mijn geboorteplaats Dordrecht. Maar ik kan het ZP zeker niet in Dordrecht plaatsen. Wellicht is er in de periode 1850-1900 een firma geweest die dit soort "standaard-bruguitvoeringen" aan verschillende steden leverde? In elk geval ziet de brug er zeer "standaard" uit, als ik naar de uitvoering van de leuningen en de dragers kijk.
Of de mannen werkelijk een kepi dragen, weet ik niet. In de periode van het ZP werden ook zgn. hoge petten gedragen door "betere knechten", dwz. een hoge bol (zeg maar hoge hoed zonder rand) met een klep aan de voorkant. Het ontbreken van uniformkenmerken doet me neigen tot mijn idee.
In zijn algemeenheid krijg ik bij het ZP een beetje een Delfts gevoel, al kan ik niet echt verklaren waarom...
Donderdag 6-4-2006 00:14:52



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek (gem. Breda)): Hoewel ik de redenering van Martin wel kan volgen, herken ik het ZP in het geheel niet als Breda. Op het door Martin bedoelde eiland in de Mark was alleen de ijzergieterij Backer en Rueb gevestigd; hier werden ondermeer stoomlocomotieven gemaakt maar ook kleinere (stoom-)werktuigen. Het eiland was geen openbaar terrein en er waren geen militaire inrichtingen. De Seeligkazerne lag en ligt ten zuiden van dit terrein.
De door Martin bedoelde eenvoudige brug naar dit eiland lag in toenmalig bedrijfsterrein; de noordoostgevels van de huidige Markendaalseweg bevatten toen en ook nu geen stadse huizen of winkels zoals op het ZP.
De steeg bestaat overigens nog steeds en zal zijn functie behouden, ook als er over een jaar weer water vloeit door de ooit voor een parkeerkelder gedempte haven. Er komt zelfs een brug terug bij de steeg en op nog drie andere plekken! Nu maar hopen dat de toeristen hierom dit stukje Breda weer gaan bezoeken (vrijwel niks authentieks en moois aan).
Zondag 2-4-2006 11:59:30



Martin Snuverink (Voorburg): Breda?
Dit fraaie plaatje heb ik eens diepzinnig bekeken en constateer dat:
- Wim de Koning Gans diep in het duister tast;
- de architectuur, mede vanwege het steile dak, de indruk wekt dat dit ten zuiden van de grote rivieren is of hoogstens aan de rand van de rivieren, maar niet in Zeeland;
- het water bevaarbaar was gezien de palen in de gracht;
- de monumentale brug niet meer bestaat, anders was dit waarschijnlijk geen zoekplaatje;
- er twee mannen lopen met en kepi (of kepie), waarschijnlijk militairen;
- de foto min of meer naar het noorden is genomen.
Als eerste zoekplek denk ik dan aan Breda, en wel de brug over de in 1941 gedempte Mark, daar waar nu de Markendaalseweg loopt. Er was destijds een brug even ten westen van de Waterstraat. De steeg op het ZP loopt dan van de (nu) Markendaalseweg naar de Nieuwstraat. In Breda is deze steeg verdwenen. In 1905 verbond deze brug de binnenstad met een eiland in de Mark, van waaruit de foto dan genomen zou zijn. Hier in de omgeving waren stallen en kazernes (Seeligkazerne) en ook op dit eiland zouden wel eens militaire voorzieningen kunnen zijn geweest.
De link heb ik uitgeplozen, maar ik heb geen bewijs kunnen vinden.
Website: http://www.beeldbank.breda.nl/Atlantis/
Zondag 2-4-2006 01:25:11



Dit zoekplaatje is opgelost. U kunt hier niet meer reageren. Heeft u een dringende mededeling, ga dan naar de pagina 'contact'. Vermeld a.u.b. het nummer van het zoekplaatje.