Inzender: Historisch Centrum Overijssel    

Gegevens: Foto uit het HEEMAF bestand. Laagspanningsmast met verlichtingsarmatuur bij spoorwegovergang. Het armatuur lijkt veel op dat van (ex)zoekplaatje 411. Het zou dus in de buurt van het Brabantse Asten kunnen zijn.

Datering: 1921 ?   Formaat: 20 x 14 cm   Extra beelden: vergroting
vergroting detail overweg met woning

Geplaatst: 2 januari 2006


 Reacties op Zoekplaatje 538 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Gieten

Jaap Tuik (Zwolle): Hartelijk dank allemaal. Weer zetten wij U, door onze 'Brabant-suggestie', op het verkeerde been, maar weer trok U zich er niets van aan en kwam de waarheid gewoon boven tafel. Prachtig!
Woensdag 11-1-2006 16:35:10



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Tip voor meneer Mulder: kijk op de site van het geheugen van Gieten, die hier al genoemd is. Daar staat die foto ook op bij Udema Slachterij.
Dinsdag 10-1-2006 17:16:17



Johan Mulder (): De genoemde luchtfoto is niet de foto die ik bedoel: op de foto die ik gezien heb staat een rij Interfrigo (witte) gesloten goederenwagens.
Dinsdag 10-1-2006 12:20:47



Gerard Nachbar (Almere): Nog wat aanvullende mosterd na de maaltijd:
De HEEMAF was zeer actief in Drente. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het opgeloste zoekplaatje ZP376. Waarschijnlijk is de hoogspanningslijn in ZP538 een aftakking (waarschijnlijk de middenspanning van de hoogspanningslijn van ZP376. De bladen 9 (Assen; versie 1922) en 10 (Stadskanaal; versie 1921) van de Atlas ANWB tonen het tracé van de hoogspanningslijn (waarschijnlijk 50 kV) tussen Noordlaren en Gasselte.
Maandag 9-1-2006 21:42:26



Gerard Nachbar (Almere): Ik heb van Klamer Bos het volgende antwoord gekregen:
"Dit is inderdaad de spoorwegovergang van de Gasselterweg / Stationstraat in Gieten. Het huisje werd bewoond door de familie Klaasens. In 1998 is het gesloopt en is er een modern pand neergezet.
Binnenkort krijg ik een foto van het huis van vlak voor dat het werd afgebroken. Ik moet zelf ook meerdere fotos hebben maar die zitten in dozen waar ik niet direct bij kan. Op het plattegondje heb ik in rood het huisje aan gegeven. Met vriendelijk groet, Klamer Bos"
Het plattegrondje van Klamer is identiek aan de plattegrond die Sjoerd heeft ingestuurd (is vandaag rond 12.00 uur geplaatst). Een rode pijl wist naar het rood weergegeven gebouw rechts van de Stationsstraat en direct ten Noorden van de overweg.
Dit zoekplaatje is opgelost. We rest our case, Your Honour.



Plattegrond met rood aangegeven gebouw ingezonden door Klamer Bos via Gerard Nachbar-red.

Maandag 9-1-2006 21:15:27



Martin Snuverink (Voorburg): Misschien bedoelt Johan Mulder de luchtfoto uit 1955 van het Udema-complex met stationsemplacement. De bedoelde overweg staat hier net niet op. Die overweg staat wel op dezelfde site onder Stationsstraat, serie 3b. Dit is een andere foto dan waarnaar Gerard Nachbar op 8-1-2006 heeft verwezen.
Website: http://www.geheugenvangieten.nl/udema.htm
Maandag 9-1-2006 21:08:27



Johan Mulder (Haren): Ik heb ergens een luchtfoto van het emplacement van Gieten gezien, zo in de jaren 50. Ik weet het volgens mij weer: in een serie "Ach lieve tijd". Nu nog even denken wie zo'n verzameling heeft.

Maandag 9-1-2006 19:29:14



Redactie Zoekplaatjes (Scheveningen): Onderstaande tekening werd ingezonden door Sjoerd Eeftens.

Bert Scheijgrond,
Redacteur Zoekplaatjes



Maandag 9-1-2006 11:59:46



Gerard Nachbar (Almere): Het betrof ZP76. Er is al een e-mail naar Klamer Bos gegaan
Zondag 8-1-2006 21:02:03



Gerard Nachbar (Almere): Zie ook de website Het Geheugen van Gieten. Er is ook een foto van de overweg. Als ik me niet vergis heeft een van de medewerkers ook geholpen bij de oplossing van het koniklijk bezoek aan de voorloper van Staatsbosbeheer.
Website: http://www.geheugenvangieten.nl/stationsstraat3.htm
Zondag 8-1-2006 20:52:45



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Het zou gaan om de overweg Gasselterweg/Stationsstraat. Bij nader inzien is de op het ZP zichtbare railstaaf die het dichtst bij de woning ligt, glimmend. Dat wijst op ligging in de boog; het spoor ligt ook iets in verkanting: achterste railstaaf hoger dan voorste. Volgens mij zitten we goed.
Links achter de overweg stond het stationsgebouw, en daarachter lag de Exportslachterij Udema. Wellicht biedt deze ingang voor iemand ook nog een mogelijkheid tot terreinverkenning.
Zondag 8-1-2006 18:05:34



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dit lijkt inderdaad Gieten. Na de suggestie van Norman ben ik in Drente verder gaan zoeken.
Ter ondersteuning stuur ik de redactie twee uitsnedes uit tekeningen van Gieten, van nabij de overweg, waarbij het spoor in de boog ligt. Op de ene tekening, van na 1957, is de woning nabij de overweg te zien en ligt er weer enkelspoor. In 1957 is namelijk het tweede spoor in de overweg opgebroken. De andere tekening geeft dezelfde situatie met het tweede spoor, dat evenwel pas is aangelegd na de opname van het ZP. Deze tekening geeft iets meer landschap en wegdetails.
Op stationsweb is geen foto te vinden die genoeg detail geeft. Foto 4, 11 en 12 kijken in de goede richting maar geven te weinig info. Foto 5 laat de overweg zien volgens de tekening tot 1957 en foto 10 geeft wellicht de voortzetting van de Heemaf-leiding.
Helaas heb ik niet al mijn tekeningen van deze lijn thuis. Die zijn bij Sven Zeegers van www.sporenplan.nl, op welke site u nog vergeefs zult zoeken naar deze lijn. Ik zal Gieten zo snel mogelijk terugvragen.
Misschien dat iemand een foto van deze omgeving van Gieten elders kan vinden.
Zondag 8-1-2006 16:24:32



Sicco Fockens (Groningen): Het ZP is genomen met een weertype (wind!, wolken, maar ook zon) dat ook op alle andere HCO ZP's die rond Gieten en Gasselte zijn gemaakt, te zien is. Verder lijkt het boerderijtje op de achtergrond mij Drents. Ook liep er een enkelsporige lijn door bovengenoemde omgeving.
We zoeken dus een spoorlijn die ongeveer oost-west loopt, ongeveer haaks een weg kruist die ten noorden van de spoorlijne een slinger naar links maakt?
Zondag 8-1-2006 14:38:01



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Zoals ik al in mijn bijdrage van 4-1-2006 stelde, is de spoorweg Eindhoven - Weert uitgesloten omdat deze zeer ruim is aangelegd, dus Heeze is het zeker niet. Bovendien lag deze overweg toen al in de bebouwing van Oud-Heeze en lagen er drie sporen in.
De onderste detailscan levert op dat er sprake is van enkelspoor, geen dubbelspoor, zoals het ZP suggereert. Helaas kan ik nog niet zien of er telegraafdraden lopen van en naar de paal bij de arbeiders.
Dit is wel belangrijk omdat dan te zien is of er blokstelsel was. Dit beperkt het zoekgebied. Er was in ons land immers veel enkelspoor.
Vrijdag 6-1-2006 14:22:25



H. Rieter (Arnhem): Kan het de spoorwegovergang in Heeze (ten oosten van Eindhoven) zijn?
Het gaat om de overgang op de weg Leende - Heeze.
Vrijdag 6-1-2006 13:38:49



Redactie Zoekplaatjes (Scheveningen): Op verzoek van Sjoerd Eeftens een detailvergroting van de arbeiders links. Tevens een detailvergroting waarop die misschien wat meer informatie over de achtergrond links toont.

Bert Scheijgrond,
Redacteur Zoekplaatjes





Vrijdag 6-1-2006 13:18:34



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek ): Allereerst vraag ik nog eens om een duidelijke scan van de uiterste linkerzijde, waar de twee arbeiders en eventueel de telegraafdraden te zien zijn. Dit beperkt het zoekgebied namelijk.
Martin, het is niet de overweg bij km 34.005 aan de noordzijde van het station te Beilen in de Oosterstraat. Deze overweg telde in deze tijd vier sporen en lag toen al flink in de bebouwing van Beilen. Meteen rechts naast de overweg stonden een seinhuis en woning 26. Bovendien maakt de Oosterstraat met de spoorweg een scherpe hoek aan de linkerkant en niet aan de rechterkant, zoals op het ZP. De DOMO stond van deze zijde uit gezien aan de linkerkant van de Oosterstraat.
Als het nu toch in Beilen is, dan komt de overweg bij km 33.194 ten zuiden van het station wel in aanmerking. De weg heeft in de stratengids geen naam maar in mijn archief staat Weg naar de Zuidmaten, zoals het industrieterreintje, rechts van de weg, daar ook heet. Deze weg was toen landelijk, maakt de juiste hoek met de spoorweg, in de overweg lagen twee sporen en er stond geen woning of seinhuis naast het spoor.
Maar nogmaals: ik heb (nog) geen enkel spoors argument voor welke streek dan ook.
Vrijdag 6-1-2006 13:09:57



Martin Snuverink (Voorburg): Om voort te borduren op het Drentse gevoel van Norman: kan dit de overweg bij Beilen (Oosterstraat/Lieving) zijn, met op de achtergrond de DOMO-fabriek? We kijken dan in westelijke richting.
Vrijdag 6-1-2006 01:25:40



Norman Visser (Leeuwarden): Dit doet mij ook wel wat Drents aan.
Donderdag 5-1-2006 07:39:57



Theo van Gijlswijk (De Zilk): Er is een belangrijk verschil met het verlichtingsarmatuur van ZP 411 de arm op dat zoekplaatje buigt kort voor het armatuur met een bocht van 45° omhoog zodat het armatuur zelf ook onder een hoek van 45° op het wegdek schijnt. Op dit zoeplaatje blijft de arm horizontaal. Ander soort verlichtingsarmatuur, dus waarschijnlijk andere gemeente. Wel in Brabant of.... elders in Nederland? Zoals eerder opgemerkt werkte de Heemaf door heel Nederland.
Woensdag 4-1-2006 19:36:34



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Helaas komen de overwegen aan de oostzijde van Helmond (dus tussen Deurne en Helmond) wegens allerlei redenen (parallelwegen, woningen, ligging) niet direct in aanmerking. Is het wel bij Helmond?
Woensdag 4-1-2006 18:24:51



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Typisch is dat langs de spoorweg telegraafdraden ontbreken, althans op de foto niet zichtbaar zijn. Het is van belang te weten of deze op de originele foto ook niet zichtbaar zijn omdat dit het zoekgebied beperkt.
Een detailscan van de twee (!) arbeiders links zou verhelderend zijn.
Voor alle duidelijkheid: de zichtbare woning is beslist geen spoorwoning. De tracering van de pas rond 1914 aangelegde spoorweg Eindhoven - Weert is veel ruimer (bredere bermen) dan zichtbaar op het ZP en komt derhalve niet in aanmerking.
Woensdag 4-1-2006 15:40:50



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): In de buurt van Asten (eigenlijk dan Helmond) zoeken we dan langs de spoorweg Venlo - Eindhoven. Gezien de zonnestand kijken we naar het noorden en dan iets naar het westen. De weg maakt een knik naar links. In aanmerking komt dan de overweg bij km 43.676 in de Vaarleseweg, dit is de weg tussen Mierlo en Nuenen. Hier stond de woning van de overwegwachter van het standpunt van de fotograaf van het ZP uit gezien, onmiddellijk links van de weg, juist voorbij het spoor. De woning is echter niet zichtbaar, noch wijst iets in de omgeving op de aanwezigheid van de woning, of het moet de arbeider links zijn.
Ook de overweg km 41.083, dichter bij Helmond (en tegenwoordig er in!)kan, gezien de weg op het ZP. Het zou de overweg in de Medevoort in de weg tussen Schutsboom en Berenbroek zijn. Hier stond geen wachterswoning onmiddelijk nabij de overweg, maar een paar honderd meter naar Helmond toe. Dat is enigszins strijdig met het ZP omdat dan het scharnierpunt van de bomen eerder rechts had moeten liggen, in de richting van de wachtpost; zeker is dit niet, want afwijking was technisch mogelijk.
Dit landschap is inmiddels volledig op de schop gegaan zodat de op het ZP zichtbare woning er waarschijnlijk niet meer is.
De dubbelsporige overweg is voorzien van de toen gebruikelijke wipsluitbomen (ter plaatse handbediend door de wachter) dus vermoedelijk geen treksluitbomen met trekdraden maar dit is niet te zien. Ze hebben wel traliewerk hetgeen op het belang van de weg zou kunnen wijzen. Maar voor 1923 waren alle overwegen bewaakt, tot de kleinste toe. Door een ministerieel besluit mochten nadien vele onbelangrijke overwegen onbewaakt zijn. Hierop verdwenen veel afsluitbomen en verschenen de nog steeds toegepaste andreaskruisen.
Misschien kan Dick iets zeggen over de woning want ik zeg niet dat het in de buurt van Helmond is; spoortechnisch heb ik geen aanknopingspunten.
Dinsdag 3-1-2006 22:51:30



Dit zoekplaatje is opgelost. U kunt hier niet meer reageren. Heeft u een dringende mededeling, ga dan naar de pagina 'contact'. Vermeld a.u.b. het nummer van het zoekplaatje.