Reacties op Zoekplaatje 517
De nieuwste inzending staat bovenaan!
opgelost!
Amsterdam
Henk Schuuring (Amsterdam): Wat een onverwachte wending bij deze oplossing, hierbij hoort een gepaste bewondering voor de scherpzinnigheid van zowel direct als indirect betrokkenen.
Maandag 8-1-2007 22:16:23
|
d.kralt (meppel): Dit is het Oude stadion "1913-1930" Amstelveenseweg 253, te Amsterdam. Ik ben tot deze oplossing gekomen door de oplossing van een foto door Dennis de Waart op de site van Arnold Tak (zie bijgaande link)
Website: http://wieweetwaar.photosite.com/opgelost/vak_F.html
Zondag 7-1-2007 15:58:19
|
H.Schuuring (Amsterdam): De NCAD is eigenlijk een grote auto-bibliotheek, dus net zoals een gewone bibliotheek is er veel kennis opgeslagen en inkijkbaar maar je moet wel weten waar je (zelf actief)gericht moet zoeken.
Via dit medium heb ik van enkele mensen met parate kennis en onafhankelijk van elkaar vernomen dat het merk Delaunay Belleville zou kunnen zijn.
Het ontbreken van de louvre openingen in de motorkap schijnt hierbij de belangrijkste aanwijzing te zijn geweest.
Deze kennis is misschien controleerbaar bij het NCAD.
Zelf ben ik verbaasd, ondanks mijn inspanningen en t.o.v andere soortgelijke bedrijven dat er opvallend weinig (materiaal)terug te vinden is van de activiteiten van de Blauwe Ster.
Ik had de stille hoop dat behalve het hoofdkantoor de overslag adressen of hulpkantoren nog ergens benoemd zouden worden.
Wat mij betreft is met het merk en de omgeving de zaak voor 90% opgelost alleen nog niet nauwkeurig genoeg de juiste lokatie.
Vrijdag 1-9-2006 19:02:09
|
Ingrid Evers (Maastricht): Als ik het goed begrijp, is het nummerbord nu min of meer geïdentificeerd, de auto echter nog niet. Misschien dat men u bij het NCAD (Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie) te Eindhoven verder kan helpen. Men heeft een website op 'de lange naam'.
Vrijdag 1-9-2006 12:08:29
|
Danny Kölker (Den Haag): architect W. Kromhout Czn (1864-1940)
Naast de functionalistische architectuur met witte muren, glas en metaal bouwde Kromhout massieve uit bakstenen opgetrokken kantoren en bedrijfspanden. Voorbeelden zijn het gebouw van de Scheepvaartvereniging Zuid (1920-22)( gebruikt in serie Spangen)en het magazijn van Diepenveen en Co. ( laatste gelegen in pelgrimstraat en bouwstijl vertoont overeenkomsten en wat te zeggen van de lampen aan de buitenmuur ???) Ter plaatse een hoop tegen de grond gegaan.
Zondag 9-10-2005 03:40:15
|
Wim de Koning Gans (Den Haag): Via de krantensite van de Koninklijke Bibliotheek vond ik een vermelding in Het Centrum van 9-8-1926 dat de Blauwe Ster een garage had in de Pelgrimdwarsstraat in Rotterdam. Een artikel in Het Vaderland van 21-6-1926 over de, blijkbaar juist ingevoerde, wegenbelasting meldt dat de Blauwe Ster een der grootste wagenparken van Rotterdam heeft, namelijk 57 vrachtauto's.
Website: http://kranten.kb.nl
Vrijdag 7-10-2005 20:29:01
|
H.Schuuring (Asd): Via leden Conam (Contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie)welk zich nog over het merk gaan buigen heb ik persoonlijk de volgende hun bekende gegevens mogen ontvangen betreffende kenteken
H-154~4.
Hiervoor mijn dank.
H-15434 en heeft dan toebehoort aan de Koninklijke Tapijtfabriek 'werklust', W. Stevens & Zonen, Oostzeedijk 115-117 in Rotterdam
Indien het kenteken H-15494 zou zijn dan heeft dat op naam gestaan van N.V. tot voortzetting van zaken Pennock & Verheyen, Huygensstraat 27 te 's-Gravenhage.
H 15412 - H 15442 stonden op naam van:
N.V. Ver.- Mij. "de Blauwe Ster" , Rotterdam, Houttuin 25 a.
Hoewel er gaten in het bestand ziin, zien we dat dichtbij bekende nummers wel behoren aan "de blauwe ster" die zijn autovloot waarschijnlijk aan het uitbreiden is.
Volgens mij via een ander kanaal met een spoor dat Rotterdam en "De Blauwe Ster" in dit plaatje een rol spelen.
Vrijdag 7-10-2005 12:50:21
|
Henk Schuuring (Asd): Hoewel de oplossing voorspoedig gaat kan ik mij nog niet helemaal vinden in de Crossley vanwege hoekige dakconstructie motorkap.
Persoonlijk heb ik een frans gevoel bij dit voertuig ondanks dat het stuur rechts zit, want in deze periode was men nog (steeds)zoekende en was het minder eenduidig geregeld als tegenwoordig.
zie http://camionclubdefrance.a.free.fr/de%20dion%20fr%201917.php
Website: http://camionclubdefrance.a.free.fr/de%20dion%20fr%201917.php
Donderdag 6-10-2005 11:22:34
|
Gerard Nachbar (Almere): Gelet op de Engeland-connectie in de link van Danny (Woensdag 5-10-2005 01:43:56) is de suggestie van Reinoud heel plausibel. Bovendien was in die tijd (eind jaren tien, begin jaren twintig) Henry Ford (alles als het maar zwart is) nog niet toe aan export naar Europa.
Donderdag 6-10-2005 08:54:29
|
Reinoud Mantel (Lage Mierde): De auto heeft houten spaken net als de eerste T-Ford uit 1906.
Het stuur zit rechts.
Hij doet mij denken aan een Engelse Crossley uit Manchester (1914-1918). Dit was een kleine vrachtwagen.
In de eerste wereldoorlog, en daarna zijn op het chassis, waarvan er blijkbaar na 1918 nog veel in vooraad waren, talrijke verschillende bovenbouwen gemaakt. De voorruit is erg apart!
Er zijn ook legervoertuigen gebouwd, waaraan deze mij doet denken.
Ik ga verder zoeken.
Donderdag 6-10-2005 00:54:12
|
Danny Kölker (den haag): Zuid Hollandsche Scheepvaart Maatschappij.
dochterondernemingen waren onder andere
N.V. Scheepsbouw Maatschappij ”Nieuwe Waterweg” te Schiedam,
Rotterdamse Stuwadoors Mij,N.V.Vervoersmaatschappij “De Blauwe Ster”
(zie foto van wagenpark op affiche op ondergenoemde site met dito vrachtwagens) .
Nu nog ( als het al zo is?)de locatie waar deze afbeelding thuis hoort
De “Blauwe Ster” vervoerde goederen door geheel Nederland, met lichters, motorschepen en vrachtauto’s. Zij hadden een vloot van ongeveer 15 binnenvaartschepen.
Website: http://www.xs4all.nl/~beejee/ZHSM-oud.htm
Woensdag 5-10-2005 01:43:56
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De vervoersbedrijven in de grote steden hadden dergelijke ladderwagens voor de reparatie en aanleg van trambovenleiding. Ook werden ladderwagens toegepast voor het onderhoud aan openbare verlichting. Ik herken het gebouw niet als tramremise. Mogelijk is het een loods van de gemeente.
De heren zien er niet uit als schoorsteenvegers en die konden zich zo'n wagen ook niet permitteren.
Dinsdag 4-10-2005 19:38:14
|
Antoon Bosselaers (Mechelen): Op het gemeentearchief Rotterdam staat een plaatje getiteld "Portret van Gerardus Thomas Brand, directeur van de Vervoermaatschappij De Blauwe Ster." (zoeken op blauwe ster)
Website: http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl/
Maandag 3-10-2005 18:03:32
|
Gerard Nachbar (Almere): Allereerst: dat van die drie kruisjes was al eerder gemeld en dus dubbel op. Sorry. Het zoekplaatje is zeer overigens zeer waarschijnlijk geen Amsterdam, maar Rotterdam.
Ik heb van Henk Schuuring een vergroting gekregen. Volgens zijn vrouw is de tekst op de motorkap 'De blauwe...'. Zoeken in de pdf van de Telefoongids 1915 levert onder meer op:
1148 Blauwe Ster, Reederij de, Houttuin 25a
Bij nader inzien vertoont de cabine aan de bestuurderskant een ster.
Ik denk dus dat de vrouw van Henk wel eens gelijk kon hebben.
Rotterdam-experts zoals Arnold kunnen wellicht wat meer vertellen over die rederij. De man met pet en pinkelhoutje is waarschijnlijk de chauffeur. Ik ben geen autoexpert, maar ik denk dat de auto dateert uit de tijd 1915 - 1925.
In de vergroting van Henk staat rechtsboven in het tekstblok op het linkerportier in diapositief '15km'. Dat zou de maximaal toegestane snelheid kunnen zijn. Ik weet niet of dat indertijd voortvloeide uit landelijk (zoals nu), provinciaal of gemeentelijk beleid, mede gelet op dat wat een gemeentewapen zou zijn.
Maandag 3-10-2005 17:26:14
|
Gerard Nachbar (Almere): Links van de 'D' op het uithangbord zie ik, bij nader inzien, ook nog drie verticale items op rij. Drie kruisjes? Dus Amsterdam?
Maandag 3-10-2005 13:44:41
|
Gerard Nachbar (Almere): Bij de linker bovenkant van de autocabine, rechts van de dubbele deur met daarboven een zo te zien elektrische lamp, zie je een uithangbord met tekst die waarschijnlijk met 'D' begint. Douane? Een loods in de haven, dus Rotterdam? Het gebouw heeft iets pakhuis- of entrepôt-achtigs. Koel- of vrieshuis?
Zondag 2-10-2005 20:47:37
|
Gerard (): Is de tekst van het witte plakaat op de deur van de auto, onder een loep, leesbaar? Deze zou ms. interresante aanvullende informatie kunnen geven.
Verder is het (reclame)bord rechtsboven de kelnerfiguur mogelijk interesant voor nader onderzoek.
Drie sterren (of Amsterdamse kruisjes??) waren die niet in gebruik bij Den Ouden?
Zaterdag 1-10-2005 21:06:08
|
Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken
|