Zoekplaatje 501 

Inzender: Rink Oosting    

Gegevens: Gelopen kaart van huis met veranda langs spoorlijn. De kaart is verstuurd naar Velp.

Datering: 1920 ?  Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 1 september 2005


 Reacties op Zoekplaatje 501 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Noorder Parallelweg in Velp

Rens van Grunsven (Arnhem): Helaas zijn de foto's niet meer beschikbaar...

"Bedankt voor uw vraag. Helaas zijn deze foto’s niet meer beschikbaar. Een aantal jaar geleden hebben we alle foto’s opnieuw bekeken en beoordeeld vanwege de auteursrechten. Vandaar dat u de foto’s vroeger waarschijnlijk wel heeft ingezien.
Het bleek dat bepaalde foto’s onterecht werden weergegeven. We hebben dit destijds aangepast. Daarom kunt u de foto’s nu niet meer inzien.
De auteursrechten vervallen na 70 jaar na het overlijden van de maker. We proberen altijd de achterhalen wie de maker is en maken anders een inschatting. De foto waar het u om gaat is rond 1970 gemaakt, dat betekent dat de foto rond 2040 pas openbaar wordt gesteld."
Dinsdag 2-8-2022 11:09:03



Redactie (): Rens, dit zou ik aan het Gelders Archief vragen.
Zondag 31-7-2022 16:23:15



Rens van Grunsven (ARNHEM): Leuk om deze zoektocht terug te lezen. Genoemde luchtfoto en foto’s 1540-2350 en 1540-2371 zijn via Gelders Archief helaas niet meer te vinden. Heeft iemand deze nog of weet hoe deze zijn te vinden?
Zondag 31-7-2022 11:09:05



E.Horsting (Arnhem.): Als jongere broer van J.Horsting,zie reactie dd 29 - 3 - 201 toevallig in deze rubriek terecht gekomen door recentelijk artikel in De Gelderlander dd 13 mei 2013,waar dezelfde foto werd getoond.
Ik heb op dat adres eerst gewoon bij mijn ouders gewoond en na mijn trouwen in 1960 tot verhuizing naar Amersfoort,op 9 juni 1965, op de bovenverdieping gewoond.
De fam.Ooms heb ik dus van zeer nabij meegemaakt en zal de man van Mary misschien wel eens op schoot gehad hebben.Na de fam Ooms heeft ook een collega van hem (Ad Palm ?) daar nog enige jaren
zijn stek gehad,getrouwd met ....Kuipers uit Zwolle.Na onze verhuizing naar Amersfoort heeft een zus van mijn vrouw met haar man daar ook nog enkele jaren gewoond.

Vrijdag 31-5-2013 16:26:09



Mary (Nijmegen): Ik lees hier over Noorder Parallelweg 21 te Velp (Gld.). Dit huis is destijds opgekocht door de buurman van nr. 19, de familie Jacobs. Zij hadden een timmerfabriek en wilden uitbreiden. Het pand is met een grote kogel stukje bij beetje neergehaald, heel droevig om te zien. In het pand heeft de familie Horsting gewoond. In de jaren '50 is er ook onderverhuurd aan de familie Ooms. Mijn man is er namelijk geboren. Zelf ben ik in 1970 gaan werken op kantoor bij de timmerfabriek, dat werd toen genoemd interieurbetimmeringen. Vanuit het kantoortje heb ik toen de sloop van het pand gezien, nog niet wetende dat mijn toekomstige echtgenoot daar was geboren. Over toeval gesproken. Op de plek is toen een opgekocht prefab gebouwtje neergezet, dit zou tijdelijk zijn. Ben er al eindeloos lang weg en weet niet of dit kantoorgebouwtje er nog staat. Jacobs is destijds failliet gegaan en overgenomen door aann. bedr. De Jager uit Velp.
Zoeken naar het huis hoeft dus niet meer, het is met de grond gelijk gemaakt.
Dinsdag 24-4-2012 14:35:01



Hilde (velp): J.Horsting, bedankt voor deze extra informatie! Mooi om dat nog te weten over dit huis.

Donderdag 29-3-2012 23:18:44



J.Horsting (Hoogeveen): Kleine correctie :het huis is bewoond geweest tot in de zestiger jaren !
Donderdag 29-3-2012 09:13:52



J.Horsting (Hoogeveen): Zoekplaatje 501
NoorderParallelweg 21
Het grootste deel van het huis (links t/m waranda) is van 1936 tot in de zeventiger jaren bewoond geweest door de familie Horsting. Eigenaar was de heer Agelink uit Arnhem. De huur bedroeg 30 gulden per maand. De heer des huizes was grossier in chocolade en suikerwerken. Hij was vele jaren voorzitter van Vaardig en Sterk ( de gim !!).Schrijver dezes is een van de zonen van de heer Horsting en is nu 81 jaar .
Woensdag 28-3-2012 19:35:20



hilde (Velp): en dit is een luchtfoto vanmei 1974. Hier staat het huis niet meer op toch?

En via de link hieronder nog een luchtfoto waar het huis prachtig goed op is te zien:
http://www.geldersarchief.nl/zoeken/?mistart=18&mivast=37&mizig=84&miadt=37&miq=226218704&milang=nl&misort=last_mod%7cdesc&miview=gal1&mizk_alle=Panorama+velp
Website: http://www.geldersarchief.nl/zoeken/?miview=gal1&m [...]
Donderdag 12-1-2012 00:20:01



Hilde (velp): Het huis heeft er sowieso tot 1970 gestaan. Met meer tijd zou ik het nog verder kunnen analyseren. Ik zag nu namelijk ook dat de Frobelschool daar nog aan de Kerkallee staat (en de Gerardus Majellaschool aan de Pastoor Koenestaat). En er zijn nog meer aanwijzingen. Als kind speelde ik veel op het plein en in de zandbak van de Frobelschool. Als ik daar zulke heldere herinneringen aan heb, moet ik zeker 6 geweest zijn...dus ik verwacht dat het huis zeker tot na 1970 daar heeft gestaan. Van het huis daarnaast weet ik dat mijn vader dat nog heeft verbouwd. Helaas kan ik het hem niet meer vragen.
Woensdag 11-1-2012 22:52:32



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dan is het huis gewoon gesloopt en niet weggebombardeerd. De luchtfoto is van na de elektrificatie van de lijn Arnhem - Zutphen in de jaren 50. Wat een leuke ontknoping.
Woensdag 11-1-2012 20:10:08



d.kralt (meppel): Ik heb geen flauw idee meer of/hoe het inzoomen werkte in 2007. Het woordje "verdacht" in die reactie zou er op kunnen wijzen dat het beeld toen minder scherp te maken was dan nu.
Woensdag 11-1-2012 19:22:43



Hilde (velp): Nu wordt het helemaal interessant. Op de foto is ook al mijn ouderlijk huis aan de zd. Parallelweg 20 (kleine 2 onder 1 kapper) te zien, gebouwd in 1956. De omschrijving bij de foto is dat deze van 1960-1970 is. Ik ben zelf in 1966 geboren. Het is dus mogelijk dat ik het pand met eigen ogen heb gezien. Ik zal mijn oudere broer en zus ook eens vragen. Zeer interessant en bedankt voor het oplossen.

Woensdag 11-1-2012 19:19:03



Redactie (): De link die Dik Kralt op 3-11-2007 maakte werkt niet meer. Het is ondenkbaar dat deze foto toen op dezelfde manier als nu bekeken kon worden, want dan was de oplossing wel (h)erkend. Dik Kralt verdient een groot compliment dat hij op een onduidelijke foto al zag wat nu voor iedereen duidelijk is, namelijk dat dit de Noorder Parallelweg in Velp is, drie huizen links van de Dr. Fabiusstraat. Hopelijk komt de oplossing ook ter kennis van Rink Oosting, die ik zoals gezegd niet meer via de mail kan bereiken.
Woensdag 11-1-2012 18:50:54



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik ben het geheel met Martin eens. Het inzoomen, wat toen waarschijnlijk niet lukte, laat zien dat Dik gelijk heeft.
Woensdag 11-1-2012 16:29:11



d.kralt (meppel): @ Martin, op 3-11-07 ik heb verwezen naar foto 1540-2371, met hetzelfde resultaat.
Website: http://www.archieven.nl/nl/zoeken?miadt=37&mizig=2 [...]
Woensdag 11-1-2012 15:42:32



Martin Snuverink (Voorburg): Als dit dezelfde luchtfoto is als waarnaar Dik Kralt op 3-11-2007 heeft verwezen, begrijp ik niet waarom deze oplossing niet is aangenomen. Een omissie van alle onderzoekers, mezelf incluis?
Dik, je hebt toen geschreven dat het huis van de luchtfoto verdacht veel op dat van het zoekplaatje lijkt, en niet dat het huis van het zoekplaatje daar stond.
De bezwaren van Sjoerd Eeftens dd 3-11-2007 (foto erg onduidelijk en de nokkenkwestie) kan ik nu niet delen. Kon men op de luchtfoto destijds niet inzoomen?
Ik zie geen enkel kenmerkend verschil tussen het huis van de luchtfoto en dat van het zoekplaatje. Daarom is voor mij de oplossing nu helemaal zeker. Ook is nu duidelijk geworden dat de voordeur aan een van de zijkanten zat.
Bravo, Dik!
Woensdag 11-1-2012 14:52:41



d.kralt (meppel): Zoals ik op 3-11-2007 al aangegeven heb stond dit huis op de Noorder Parallelweg in Velp, drie huizen links van de Dr. Fabiusstraat. Op deze plaats staat nu de brandweergarage. Op bijgaande link is het huis te zien (vanaf de gashouder recht naar beneden) Als de link niet werkt, het gaat om foto nummer 1540 - 2350 van het Gelders Archief.
Website: http://www.archieven.nl/nl/zoeken?miadt=37&mizig= [...]
Woensdag 11-1-2012 12:39:25



Martin Snuverink (Voorburg): Dit plaatje blijft boeien. Vrijwel alle onderzoekers, waaronder ik, menen dat dit aan de parallelwegen in Velp moet worden gezocht. Ik heb nog eens de Noorder Parallelweg te Velp in beschouwing genomen.

Bekijken we de topografische militaire kaart 491 uit 1921, te raadplegen via watwaswaar.nl, dan zien we dat het 4e huis vanaf de hoek van de Noorder Parallelweg met de Oranjestraat opvallend dicht bij het spoor staat. De weg is niet verhard en de noordberm ervan is van bomen voorzien. Dit huis is breder getekend dan de diepte en er is een smalle tuin aan de spoorzijde. Dit kan het huis van het zoekplaatje zijn. Erachter staan ook huizen, maar die kunnen tot de Oranjestraat behoren en zouden op het zoekplaatje onzichtbaar kunnen zijn.
Op de kaart van 1931 zien we dat het bedoelde huis er niet meer staat, dat de weg is verhard en dat er zowaar het spoor van de elektrische tram Arnhem/Velp/Dieren overheen loopt. Hieruit zou je kunnen opmaken dat de Noorder Parallelweg is verbreed, waarvoor het bedoelde huis het veld heeft moeten ruimen. (Dit tramspoor volgde grotendeels de spoorlijn en boog bij de Vosdijk (bij de AKU) af naar de Boulevard Heuvelink). Ik heb gevonden dat deze tramlijn in 1926 werd geopend.
Als alles klopt zou het huis dus in of kort voor 1926 zijn gesloopt en niet in 1945 zijn gebombardeerd. Trouwens, als je de bebouwing tussen Oranjestraat en spoorlijn bekijkt, moet je constateren dat deze, vooral aan de Noorder Parallelweg, nog grotendeels uit vooroorlogse huizen bestaat. Dat het huis is gebombardeerd vind ik niet waarschijnlijk.
Als het huis inderdaad al zo vroeg is gesloopt, kan ik me voorstellen dat er geen of weinig spoor van te vinden is.
Woensdag 11-1-2012 11:28:53



Hilde (velp): De vraag heb ik uitgezet bij velpschecourant.nl. Vele velpenaren bezoeken die site...misschien levert dat wat op.
Woensdag 11-1-2012 09:10:09



Redactie (): Vorige week heb ik Rink Oosting benaderd voor een scan van de achterzijde. Helaas is dit niet gelukt. Dus hierbij het verzoek aan Rink om contact met mij op te nemen.
Woensdag 11-1-2012 07:50:03



Hilde (velp): Over deze foto heb ik mij sufgepiekerd. Het staat op dit moment niet aan de spoorlijn in Velp. Er is slechts 1 pand aan het spoor, met eveneens een dubbele deurpartij in het midden. Dat gaat om Villa Merelhof en die is het overigens niet (staat schuin tov het spoor). Die dubbele deurpartij komt hier niet veel voor. Wel een enkele en die hukzen zijn allen dus wat smaller, zoals ook de eerder bijgevoegde foto van heg begin van de zuider parallelweg. In 1945 is er op de oranjestraat een bombardement geweest en toen is een heel stuk van de oranjestraat, tot aan het spoor weggevaagd. Misschien heeft het huis daar gestaan? Het doet mij ook wel Velps aan moet ik zeggen. Wat wel opvalt is dat het lijkt of iemand de foto vanaf het spoor heeft gemaakt.....of misschien was het, zoals iemand al opperde, wel een enkel spoor.....en ik heb niet het idee dat dit een enkel spoor is geweest, maar goed, zeker weet ik dat niet. Verder denk ik dat het huis zowel aan de zuidzijde als aan de noordzijde gestaan kan hebben....het huis lijkt niet helemaal belicht op de voorkant. De bediende(?) staat wat verder naar voren en wordt helemaal belicht, de rest lijkt mij toch wat donkerder. Dit zou kunnen in de ochtend of tegen de avond als het huis aan de zuidkant zou staan. Uiteraard ligt de noordkant wel wat meer voor de kant, mede vanwege de veranda. Maar goed, het blijft een raadsel waar dit huis nu echt heeft gestaan, of staat. Hopelijk komen er toch nog nieuwe reacties.
Dinsdag 10-1-2012 23:31:42



Theo.B. (Den Haag): ZP g1595(rozenhage) heeft maar weer eens aangetoond hoe belangrijk het bijplaatsen van een beschreven achterzijde kan zijn.
Ook deze kaart is verzonden en bevat mogelijk informatie om deze kaart via een andere invalshoek te kraken. Is het mogelijk deze bij te plaatsen?




Dinsdag 3-1-2012 23:04:01



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Bedankt voor je analyse Theo. Ik heb dat vanmorgen in mijn feestje van herkenning niet gedaan, maar ik acht je stelling juist. De foto's zijn identiek in hun beschadigingen. Overigens opteer ik hoe dan ook nog steeds voor Velp. Bij mijn laatste naspeuringen bleek er een soort plaatselijke vete in Velp te bestaan. Een drukker daar beschouwt de door hem uit particulier bezit verzamelde oude foto's kennelijk nu als zijn eigendom en hij zit naar verluidt als een bok op de haverkist. Niemand mag er zelfs maar naar kijken. Daardoor is het verleden van Velp voor een groot deel ontoegankelijk geworden. Wij kunnen slechts wachten op het ultieme fotoboek...
Maandag 24-11-2008 18:52:35



Theo van Gijlswijk (De Zilk): Ik weet niet wat voor waarde ik moet hechten aan het feit dat deze kaart in de verzameling bij Ellecom zit. Het lijkt mij hetzelfde exemplaar die Rink Oosting in bezit heeft. Zie de slijtageplekken aan de beide foto's. Ook de beschadiging onderaan het witte deel (helemaal vergroten) komt overeen. Mogelijk is de kaart naar aanleiding van het commentaar op deze site op de site van Ellecom geplaast (verhuisd).
Maandag 24-11-2008 08:52:32



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Bravo, Theo, dat pleit toch voor deze omgeving. Ter hoogte van Ellecom was en is geen parallelweg met bebouwing. Dieren, De Steegh en Rheden zijn niet waarschijnlijk. Velp blijft nadrukkelijk in beeld.
Maandag 24-11-2008 07:56:42



Theo van Gijlswijk (De Zilk): Herstel: de foto staat op pagina 1, vijfde rij van onder. Het is foto nr. 78 in de slideshow.

Mogelijk werkt de lange link ook direct.
Website: http://ellecom.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album63&id=Ellecom_foto_onbekend
Zondag 23-11-2008 10:46:33



Theo van Gijlswijk (De Zilk): Deze foto staat ook in de serie oude foto's Ellecom, te zien op: http://ellecom.myphotoalbum.com/
Ga naar: Oude foto's, ansichtkaarten van Ellecom dat zijn drie pagina's met foto's. De foto staat op pagina twee, vijfde rij van onder, de middelste van de vijf.
Helaas is het bijschrift Ellecom, onbekend. Mogelijk toch een aanwijzing in Ellecom of naaste omgeving te zoeken.
Website: http://ellecom.myphotoalbum.com/
Zondag 23-11-2008 10:42:23



Leo R. (Utrecht): Het deed me ook denken aan heel veel andere stations, maar daar is het ook allemaal niet ;-)
Vrijdag 30-11-2007 09:19:36



Rozemarijn Staal (Amersfoort): Hallo,

dit deed mij ook denken aan station Soest, wat ook heel dicht bij het spoor ligt.

Groeten
Rozemarijn
Website: http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=soest&num=2
Dinsdag 27-11-2007 20:34:35



Leo R. (Utrecht): Ten overvloede: de woning in Geldermalsen, daar ben ik in mijn leven al 1000x met de trein langsgekomen. Al een jaar geleden heb ik hem nog even van dichtbij bekeken ivm dit zp en toen al kwam ik tot de conclusie dat de bouw niet overeenkomt met het zp.
Vrijdag 16-11-2007 08:25:48



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De suggestie van Dik doet recht aan ons Velp gevoel. De luchtfoto is helaas erg onduidelijk; ik meen echter te zien dat de nok van het middendeel nogal uitsteekt boven de nok van het zadeldak en op het ZP lijken de nokken in de viering even hoog. Ik ga weer eens in mijn tekeningen archief kijken op deze locatie; het pand is er dacht ik niet meer.
Zaterdag 3-11-2007 22:18:20



d.kralt (meppel): Op onderstaande link is op de Noorder Paralleweg in Velp, drie huizen links van de Dr. Fabiusstraat een pand te zien dat verdacht veel op het zptje lijkt.

Website: http://www.archieven.nl/pls/m/zk2.show_img?p_vast=37&p_adt_id=37&p_link=/37/f/1540/2371.jpg
Zaterdag 3-11-2007 21:24:46



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Martin doelt met de lange Lingebruggen op de periode voor 1884 toen het emplacement werd verbouwd en toen de bruggen zijn ingekort. De topkaart uit 1898 was dus op dat detail zwaar verouderd. Op foto's uit de periode na de verbouwing is de omgeving tot in de jaren 50 van de 20ste eeuw redelijk kaal, zoals overigens vrijwel overal in Nederland. In elk geval was het er in de tijd van het ZP minder begroeid, zoals ook op stationsweb is te zien. Maar dat doet er allemaal weinig toe; op de foto van Peter Collet staat zeer zeker niet het gezochte pand.
Maandag 29-10-2007 20:43:39



Martin Snuverink (Voorburg): De plek die Wichor en Sjoerd bedoelen was volgens de topgrafische kaart van 1898 allerminst kaal. Aan de oostkant van het spoor en vlak ten noorden van het emplacement bevond zich een bos met opgaand loofhout, waarschijnlijk een ooibos aan de Linge, maar zeker geen griend. Dit is waar nu het Trichtsevoetpad loopt. De bedding van de Linge is veranderd. De spoorbrug telde toen liefst 2 x 4 bogen; de brug strekte zich in zuidelijke richting uit tot halverwege het bos. Het bezwaar van de (afwezigheid) van opgaande begroeiing zou ik hiermee willen laten vervallen.
Volgens de topokaart was er een losse woning aan de oostkant van het spoor, maar er was geen pad of weg tussen spoor en huis. Wel ten oosten van dit huis: het eerder genoemde Trichtsevoetpad, dat naar het voetveer over de Linge leidde. Aan de oostkant van dit pad stonden nog een drietal huizen. In deze omgeving staan nu geen huizen meer.
Sjoerd’s gevoel dat het huis van het ZP weinig het karakter van een spoorweghuis heeft deel ik. De lengte van het ZP-huis schat ik op 13 m to 13,5 m. De vleugels zijn dan elk max. 4,5 m. Een onoverbrugbaar verschil met 17,5 m en vleugels van 6,5 m.
Maandag 29-10-2007 17:28:26



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Heden ontving ik een reactie van Peter Collet, een bekend spoorweggebouwenfotograaf. Hij stuurde me een foto van de chefswoning te Geldermalsen waaruit blijkt dat deze niet die van het ZP is. De woning staat er volgens Peter nog.
Verder zoeken dus. Toch bedankt voor je tip Wichor!
Maandag 29-10-2007 17:07:07



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De gedachte van Wichor is nog niet zo gek. Qua sfeer zou het kunnen binnen de huidige omgeving. Ten tijde van het ZP was het er echter nogal kaal. Het zou dan gaan om de voormalige chefswoning bij km 25.550. Ik weet niet of deze er nog staat. Juist ten noorden daarvan stond de standaard SS-wachterswoning 22 a/b, herbouwd toen het emplacement naar het oosten werd uitgebreid en toen het huidige eilandstation ontstond, rond 1884. De wachterswoning is in elk geval gesloopt. Deze is/was het zeker niet. Een chefswoning werd per exemplaar ontworpen; de stijl komt niet echt overeen met de andere gebouwen uit de tijd rond 1884, maar wellicht is de woning op het ZP ouder en stond deze er al voor de uitbouw van het emplacement. De ligging, iets scheef naar rechts naderend tot de sporen, komt overeen met de tekeningen. We zouden de woning echter moeten bekijken van het perron af en niet van achter een heg zoals op het ZP.
Op mijn tekeningen komt de chefswoning inderdaad voor met een vooruitstekend middendeel en twee symmetrische vleugels. De voorgevel meet in de lengte in zijn geheel 17,5 m en het middendeel 4,5. Op mijn tekeningen is de woning gesplitst getekend in een linker- en rechterdeel.
Resumerend:
Voor: hoofdvorm plattegrond en scheve ligging komen overeen.
Tegen: teveel begroeiing op ZP, heggen werden toen niet meer algemeen toegepast, bouwstijlverschillen, perronstandpunt strijdig met heg op voorgrond, maten voorgevel denkelijk ruimer dan op ZP.
Kortom: sterke twijfel maar ik ga nu wel weer opnieuw tekeningen bekijken om te kijken of het een dienstwoning kan betreffen. Bedankt, Wichor!
Zondag 28-10-2007 14:35:10



Wichor Bramer (Gouda): Kan het niet Geldermalsen zijn? Net ten noorden van het station staat in de bossen een waterstaatgebouwtje dat hier wel enigzins op lijkt. helaas kan ik in mijn eigen collectie er geen foto van vinden.
Zondag 28-10-2007 13:33:34



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Hoewel ik suggereerde dat de verhoudingen van het ZP en het pand 7/8 in hoofdlijnen overeenkwamen, is dit op details niet het geval. De middenrisaliet is op 7/8 naar verhouding breder, de zijvleugels juist smaller dan die op het ZP. Met enig gegoochel heb ik de contouren op elkaar gelegd maar er zijn teveel verschillen.
Ik vind de ligging wel frappant overeenkomen. Voor mij was de bovenverdieping echter al het breekpunt.
Woensdag 4-7-2007 22:57:13



Martin Snuverink (Voorburg): Goed werk, Sjoerd!
De vraag kwam op of de maten van het huis van het ZP en de Zuiderparallelweg 7/8 overeenkomen. Verschillende mensen meenden dat het huis van het ZP beduidend forser was. Misschien gezichtsbedrog? Hoewel ik geen verschillen zie, zou ik toch graag de visie van anderen vernemen.
Ik geloof dat het pand oorspronkelijk een enkel huis was zonder allerlei uit- en aanbouwen erachter. De splitsing lijkt me verder niet zo relevant voor de identificatie.
Woensdag 4-7-2007 22:14:25



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Woning 7/8 is thans gesplitst. Misschien was het pand vroeger ook een twee-onder-een-kap-woning met beide hoofdingangen aan de zijkant. Een later gesplitst huis heeft immers veelal een a en b ingang. In elk geval zijn er op het ZP geen gelijke gordijnen voor de ramen, al is men wel links en rechts met ladders bezig. De huidige woning 7/8 is niet symmetrisch gesplitst; de raamindeling boven: rondboogvenster/recht venster met schuifraam/rondboogvenster (niet geheel zichtbaar op mijn foto) laat dat ook niet toe.
Woensdag 4-7-2007 16:11:18



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Voor de zekerheid: ik denk dat we het goede pand niet hebben. Ik wacht een eventuele scan af maar ben niet optimistisch, gezien de bovenverdieping.



Het door Sjoerd bedoelde en gefotografeerde pand - red.

Maandag 2-7-2007 20:44:24



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Vandaag was ik in het gezelschap van plensbuien en een vouwfiets te Velp. Allereerst: dit ZP moet gewoon Velp zijn.
1. De spoorweg ligt er nog net zo bij als op het ZP.
2. Er staan talrijke gelijksoortige panden met bijzondere details zoals gepleisterde lisenen, luiken en rondboogvensters in de buurt!
Het is ruim ten westen van het station omdat bij het station (zuidzijde) de panden nog veelal onaangetast zijn en twee verdiepingen met een dakverdieping hebben en ook rijker geornamenteerd zijn. De tuinen zijn hier veel dieper. Bij de Zuider en Noorder Parallelweg hebben ze veelal één of anderhalve verdieping en een zolderverdieping. Noch enige geraadpleegde fotoverzamelingen, noch de kennis van oudere passanten of bewoners bracht mij vandaag echter verder.
De conclusie is tweeërlei: of het huis is er nog wel (sterk verbouwd) en dan is het Zuider Parallelweg 7/8, zoals Martin oppert, of het is weg, waarschijnlijk ten prooi gevallen aan de beschietingen tijdens de bevrijding.
Ik stuur de redactie enkele foto's van nr. 7/8.
Voor de gelijkenis:
- de ligging (iets schuin aan het spoor) komt overeen met die van het ZP;
- de hoofdvorm en de (symmetrische) hoogte/breedte verhoudingen komen overeen;
- volgens de bewoner van nr. 8 was de voordeur oorspronkelijk links opzij (nu nr. 7); later is het huis gesplitst en kwam de hoofdingang van nr. 8 middenvoor, dit was binnen duidelijk te zien;
- in het pleisterwerk zijn sporen van de oude vensterposities gedeeltelijk waarneembaar;
- links naast het pand is nog altijd een tuinachtige doorgang naar de achterzijde van een huis aan de Kerkallee, die evenwijdig loopt aan de Parallelweg;
- rechts staat op 2 tot 3 meter een hoog pand; een garagedeurachtige ingang sluit deze nis af.
Tegen de gelijkenis:
- het huis heeft een andere gevelindeling op de begane grond;
- de vier gepleisterde en gelede lisenen zijn geheel verdwenen achter de pleisterlaag;
- alleen de huidige vensterindeling op de bovenverdieping is origineel, inclusief oud bobbelig glas in de rondboogvensters, deze is slecht waarneembaar op het ZP, dus niet vergelijkbaar.

Een betere scan van de bovenverdieping op het ZP zou wellicht nog bewijs kunnen leveren. In Velp komen we niet dichterbij het ultieme bewijs. Ik zou zeggen: maak nog een scan of het wordt gemeentearchiefwerk.
Maandag 2-7-2007 20:01:50



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De originele tekeningen van spoorwegen die ik de afgelopen maanden gezien heb, en dat zijn er toch nogal wat, wijzen inderdaad nog steeds naar deze toch wel unieke situatie: een spoorweg achter een heg vindt je alleen hier. Er zijn nog wel wat vergelijkbare plekken, bijvoorbeeld aan de tramweg Enschede - Lonneker (te Lonneker) en langs de tramweg naar Losser. Maar ik denk toch nog steeds aan Velp.
Wat Funda's Zuider Parallelweg 7 betreft: opvallende gelijkenis qua hoofdvormen, maar geheel andere gevelindeling, zowel beneden als boven. We weten dat deze hoofdvorm in Gelderland erg veel voorkomt.
Duidelijk is wel dat de Funda-vensters niet origineel zijn en het pand als zodanig zelfs ontsieren. Wat ook opvalt is de huidige strakke gevel, terwijl op het ZP vier gepleisterde en gelede naar voren springende lisenen zichtbaar zijn.
Funda spreekt van een zijingang, een idee dat ik ook nog steeds omarm voor het ZP. Dat kwam bij dit type woning vaak voor. Kortom: er zijn kansen.
Volgende week ben ik (vakantie) te Velp en zal er uitgebreid op speurtocht gaan. Ik neem dit pand uiteraard mee.
Donderdag 28-6-2007 22:13:55



Martin Snuverink (Voorburg): Sjoerd Eeftens en ik hebben nog steeds het gevoel dat dit Velp is. Sjoerd suggereert verder dat het niet onmogelijk is dat we tegen een noordgevel aankijken. Hiervan uitgaande heb ik nog eens gekeken naar Zuider Parallelweg 7 in Velp. Dit verminkte huis is geplitst, de linker helft staat nu te koop en is op funda.nl nu ook duidelijk gefotografeerd. Graag een second opinion.

Woensdag 27-6-2007 22:09:31



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dat het niet het gedachte pand te Velp is, biedt wel meer kans dat het er elders nog wel is.
De site met de oorlogsluchtfoto's is niet de meest gebruikersvriendelijke, maar het lukte met Gerards aanwijzingen.
Hoewel ik zelf ook dacht dat we tegen de zuidgevel van een pand aankijken, is dit wellicht niet het geval. Het is erg licht achter het pand...
En ik ben het ook nog steeds niet eens met de aanname dat de hoofdingang aan de achterkant is; bij vergelijkbare panden, ondermeer te Ellecom en Dieren, is de ingang gewoon aan de zijkant.
Tegelijk voelt het toch wel degelijk heel Velps aan.
Zaterdag 13-1-2007 00:01:51



Gerard Nachbar (Almere): Je selecteert door met de muis een vierkant of rechthoek te trekken. Herhaal dat eventueel. Gebruik vervolgens de i-knop.
Je kunt ook in het rolmenu linksonder (onderdeel 'Rapportage') een plaatsnaam kiezen. In ons geval Arnhem. Klik vervolgens op de knop Rapport.
Een leuk detail is het tracé van de A12 richting Duitsland (het 'hazenpad'), dat al in voorbereiding was.
Mocht het echt niet lukken dan mail ik de reklevante lufo's. Ze kunnen in je eigen plaatjesprogramma heel sterk worden vergroot.

Deze site is ook voor veel andere zp's heel handig (gebleken).



Vrijdag 12-1-2007 00:11:52



Martin Snuverink (Voorburg): Theo, dank je wel voor de uitleg. Ik heb de luchtfoto gevonden en moet tot mijn grote teleurstelling constateren dat het gezochte huis niet op de door mij eerder bedoelde kavel heeft gestaan. Maar soms lijkt het of je spoken gaat zien: ik ga me nu afvragen of het pand onmiddellijk westelijk van het flatgebouw (dus aan de Noorder Parallelweg in Velp) na zeer ingrijpende verbouwingen het gezochte huis kan zijn. De linker vleugel is er dan af, de veranda is een serre geworden en het dak is steiler geworden. Graag de mening van anderen. Kijk op funda.nl bij een van de loepjes op de Zuider Parallelweg.
Vrijdag 12-1-2007 00:08:18



Theo van Gijlswijk (De Zilk): Selecteer in de kaart de omgeving Arnhem /Nijmegen en dan de omgeving Velp. Klik dan op het symbool i welke onder de kaart staat en klik vervolgens op de plek in Velp waarvan je de foto wil zien.
Links van de kaart staan dan enkele foto's geselecteerd die over die plek zijn genomen. Zit je niet op de goede situatie dan schuif je gewoon een stukje op.
Kan het huis nog niet ontdekken, maar heb daar nu verder geen gelegenheid voor.
Website: http://www.archeologienet.nl/divapilots/index.cfm?fa=changemapservice&servicename=luchtfotos
Donderdag 11-1-2007 22:47:40



Martin Snuverink (Voorburg): Sjoerd, ik heb het ook geprobeerd, maar kan er ook niet mee uit de voeten.
Donderdag 11-1-2007 22:26:56



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Hoewel het me ooit wel lukte, krijg ik op de site die Gerard geeft, geen enkele luchtfoto geopend. Maar misschien dat het iemand anders wel lukt. Het spoor zal zeker te zien zijn, maar of het ZP pand herkend kan worden?

Donderdag 11-1-2007 22:18:38



Gerard Nachbar (Almere): Sjoerd, zie
http://www.archeologienet.nl/divapilots/index.cfm?fa=changemapservice&servicename=luchtfotos
voor de luchtfoto's.
De rest wijst zich vanzelf.
Er is heel wat van Arnhem, Velp en Veluwezoom te zien.
Donderdag 11-1-2007 12:33:41



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Prorail stuurt deze week nog een afdruk van de vooroorlogse calque van de omgeving van km 3.5 Ah / Zp, niet van 13.5, zoals ik vorige keer schreef.
Binnen de club heb ik gevraagd om railgezichten van Velp. Maar als ze even snel reageren als de RTM-fans en de smalspoorloc-fans ben ik sceptisch over snel resultaat.
Martin, er zijn luchtfoto´s van de oorlogstijd, maar ik kan ze niet zo snel vinden....
Donderdag 11-1-2007 00:16:25



Leo R. (Utrecht): Ter verhoging van de feestvreugde heeft het pand geheel rechts op de foto van de Oranjestraat (in GiB) wel heel veel overeenkomsten met het zp. In die buurt werd dus in ieder geval in die stijl gebouwd.
Woensdag 10-1-2007 09:06:58



Martin Snuverink (Voorburg): Sjoerd, volgens de historische topokaart van 1906 was de door mij bedoelde plek, dwz de strook tussen N Parallelweg en Oranjestraat bezet door slechts 1 huis. Dit huis grensde dus voor en achter aan een straat. Dit gold en geldt nog steeds van oost naar west voor de eerste drie percelen. De Oranjestraat en de P-weg wijken vervolgens naar het westen zo ver van elkaar, dat er vanaf het vierde perceel een huis aan de P-weg en een huis aan de Oranjestraat staan. Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg. Dit bevestigt de waarschijnlijkheid van de door mij voorgestelde plek.
Het lijdt geen twijfel dat het flatgebouw een ouder huis heeft vervangen. Dat dit het enige huis in de rij zou zijn dat is verdwenen, vind ik niet zo opmerkelijk. Het kan bijvoorbeeld in de as gelegd zijn.
Woensdag 10-1-2007 01:49:31



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Het is telkens weer frustrerend dat je bij een foto, zo dicht bij je doel, niet om de hoek kunt kijken. Martin, ik krijg de indruk dat de Oranjestraat eigen bebouwing had, wellicht met uitzondering van de uiterste punt bij de Noorderparallelweg. Maar dat is bijzaak.
Ik heb de oude foto's uit Velp inmiddels al binnen via e-mail, maar daar zit helaas niks bij van het gedeelte dat we zoeken.
Ik zag nog iets over het hoofd. Op de Noorder Parallelweg lag (op het ZP net achter de tweede heg) na 1923 het van station Velp naar Arnhem doorgetrokken spoor van de Gelderse Tramweg - Maatschappij. Dit is dus op het ZP (nog) niet te zien. Even voor café Unie, oftewel de stopplaats Velper Gasfabriek (zie stationsweb), stak dit tramspoor gelijkvloers van de noordzijde over naar de zuidzijde van het treinspoor, om via de zuidelijke berm van het treinspoor naar Arnhem Oost te gaan. Op één van de lijntekeningen van de GTW komt op de gesuggereerde plaats een villa voor met de vorm van die van het ZP. Dit geeft hoop.
Ik heb bij Prorail een afdruk van de oude calque gevraagd van rond km 13,5, de plaats die we nodig hebben. Een foto is natuurlijk mooier.
Dinsdag 9-1-2007 23:19:37



Martin Snuverink (Voorburg): Dit merkwaardige flatgebouw heb ik van nabij uitgebreid bekeken. Het is niet van voor 1960 en ik denk eerder dat uit de jaren 1970 is. Het staat op een kavel die aan de achterzijde grenst aan de Oranjestraat en kan goed het huis van het zoekplaatje hebben vervangen. Ik veronderstelde destijds dat het huis van het zoekplaatje de voordeur aan de andere kant had. De daarvoor benodigde "achterstraat" is hier dus aanwezig. De Oranjestraat is ouder dan spoorlijn en de parallelwegen. Dit kun je op de kaart zien, omdat het trace van de Oranjestraat zich ten zuiden van het spoor voortzet. Dat het huis met de hoofdingang aan de oudere Oranjestraat lag, is dan ook niet onlogisch.
Je moet vooral eens kijken naar GiB, Velp, Oranjestraat. Dan zie je precies het bedoelde deel van de Oranjestraat in de richting van de Parallelweg met de veronderstelde achterkant en de sfeer van de huizen die er stonden (rechts). Het witte huis Noorder Parallelweg 2 meen ik aan het eind nog juist te zien. Het gezochte huis zou dan twee huizen dichterbij moeten staan, maar is niet te identificeren.
Nu maar hopen dat Sjoerd met een succesvolle foto komt.
Website: http://www.gelderlandinbeeld.nl/index.php
Dinsdag 9-1-2007 18:18:12



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Leo, ik suggereer niks. Ik begreep alleen jouw suggestie kennelijk niet goed. Ik voel ook wel voor Martins suggestie. Een nicht van mijn moeder woonde tot rond 1950 te Velp en stuurt me enkele foto's van de parallelwegen van voor die tijd. Ik hoop dat er wat op te zien is.
Aan de andere kant is het wel heel erg toevallig als juist het pand van het ZP zou zijn vervangen, in de vrijwel ongeschonden lange rij originele panden langs de spoorweg.
Op de oude NS-lijntekeningen van dit punt staat een villa met een asymmetrische plattegrond; hierop zijn de achtergevels niet getekend. Dit hoeft niets te zeggen omdat we op het ZP niet alle zijden zien. Op de recente digitale Prorailtekeningen van 4 jaar oud, staat de door Martin beschreven flat, die terugwijkt uit de rooilijn, voor zover die er hier is. Die flat doet mij nogal jaren 60 aan op de fundafoto's.
Dinsdag 9-1-2007 17:22:30



Leo R. (Utrecht): Wat Sjoerd suggereert, namelijk dat het pand op Funda (Noorder Parrallelweg 2) het zp-pand is maar dan met een verdieping erop, vind ik moeilijk te geloven: op het zp zien we twee deuren, op het funda-pand maar een. De theorie van Martin vind ik aannemelijker. Nu hopen op oud fotomateriaal, al was het maar om te bewijzen dat dergelijk hekwerk inderdaad aanwezig was daar in Velp.
Enne, dat die pijltjes vekeerd staan, dacht ik inderdaad al :-)

Dinsdag 9-1-2007 10:02:51



Martin Snuverink (Voorburg): Leo, wat jij bedoelt is inderdaad het "verminkte" pand Zuider Parallelweg 7. Het pand van het zoekplaatje kan vanwege de zon domweg niet aan de Zuider Parallelweg staan. Tegenover dit verminkte huis staat een soort van flatgebouw van 3 woonlagen. Waarschijnlijk is dit Noorder Parallelweg 4. Nogmaals, ik vermoed dat hier het huis van het zoekplaatje heeft gestaan. Pas op met de richtingspijltjes op funda.nl. Die wijzen hier verkeerd.
Maandag 8-1-2007 23:07:44



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Martin bedoelde niet dit pand, maar ik neem aan dat je dat ook niet denkt, maar een nieuw voorstel doet: dat het pand van het ZP een verdieping kreeg op de lage zijvleugels zodat het het Fundapand werd.
Tja, mij lijkt dat het kan. Ik heb niet op details gelet maar het pand van het ZP is wel zo ongeveer het prototype van een Gelderse villa: symmetrie met een opvallende middenpartij. Daarom deed het ZP ook meteen Gelders aan. Veel panden zullen dus lijken op het ZP.
Omtrent de ligging te Velp kunnen we wel vrij zeker zijn.
Maandag 8-1-2007 22:56:20



Leo R. (Utrecht): Aangezien Martin Snuverink ter plaatse is geweest, ben ik uiteraard geneigd van zijn oordeel uit te gaan. Op funda.nl kun je bij het pand Noorder parallelweg 2 buurtfoto's bekijken. Helaas zijn ze nogal wazig, maar ik herken een witgepleisterd pand dat qua vorm erg lijkt op het zp (o.a. met een timpaan). Is dit het "verminkte" pand dat Martin noemt? Is het onmogelijk dat dit gebouw het pand van het zp is?
Website: htpp://www.funda.nl
Maandag 8-1-2007 17:55:31



Martin Snuverink (Voorburg): Uiteindelijk geloof ik dat dit huis het derde huis is geweest op de Noorder Parallelweg in Velp vanaf de hoek met de Oranjestraat. Hier staat nu een nieuwer pand.
Als dit klopt, kan de hoofdingang van het huis ook heel goed aan de andere kant, dus aan de Oranjestraat, zijn geweest.
Nu gaat het erom hiervoor een bewijs te vinden. Ik heb de Historische Kring Rheden Rozendaal aangeschreven.

Maandag 1-1-2007 22:58:11



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Heel goed, Martin, zoals ik al op 16 februari stelde, biedt Velp de beste kansen. Je haalt me de wind uit de zeilen, want Velp stond op mijn lijstje voor volgende week.
Jammer dat je het pand niet hebt aangetroffen. Ik had het deel ten oosten van het station al eens bekeken maarook niets gezien. Vanuit de sneltrein gaat het eigenlijk te snel.
In de afgelopen periode heb ik geen betere plek kunnen vinden. Nader onderzoek ter plaatse zou uitkomst moeten brengen.

Zaterdag 30-12-2006 11:17:45



Martin Snuverink (Voorburg): Ik heb op de parallelweg in Velp gekeken en de overeenkomst is treffend. Dit is zowat nog de enige plek in Nederland waar de trein “door de straat rijdt”. Ligging en afstanden kloppen heel goed met het zoekplaatje. De heg die spoor en straat scheidt is eender. Ook staan de panden er niet loodrecht op de spoor- en parallelweg en de voorgevels staan verschoven ten opzichte van elkaar. Dit is ook heel mooi te zien op maps.google.nl en op funda.nl. Helaas, we vinden het huis van het zoekplaatje nu niet aan de Noorder Parallelweg. Maar het kan er prima hebben gestaan. Tussen Oranjestraat en Ommershofselaan. Er zijn enkele oude panden vervangen (o.a. nummer 11) en de plaats van de brandweerkazerne is ook een mogelijkheid. Naar mijn gevoel moet eerst hier gezocht worden, want deze plek biedt meer kans dan welke ook. Een qua vorm sterk gelijkend, maar verminkt huis staat op de Zuider Parallelweg 7.
Zaterdag 30-12-2006 09:02:52



Leo R (Utrecht):

Wat het bouwjaar van het huis betreft: dit soort villa's werden volgens mij vooral gebouwd in streken waar er al spoor lag of snel aangelegd zou worden (vergelijk de villaprojecten die door de Centraalspoorweg op touw werden gezet). Ook het feit dat het huis parallel met het spoor lijkt te liggen wijst er mijns inziens op dat het spoor ouder is dan het huis.
De aanwezigheid van het hek stuurt de gedachten in ieder geval richting de bewoonde wereld; wellicht toch heel dicht bij een drukke overweg of een stations.

Om de gedachten eens te verzetten: is de lijn Nijmegen-Venlo een optie?
Zaterdag 6-5-2006 13:54:13



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): a. Kilometrering vond en vindt zowel langs enkel- als dubbelspoor plaats op exact dezelfde wijze, weliswaar per maatschappij en in de tijd verschillend. Dit kan dus geen argument zijn. Ik zie echter niets dat daar op duidt. Kan de heer Wesstein ook aangeven wat hij ziet en zoja, welk getal? Dan zijn we er gauw uit.
b. De fotograaf houdt zijn toestel niet op spoorstaafhoogte; hij kijkt derhalve schuin op het spoor en het achterste been ligt niet zichtbaar hoger dan het voorste. Op zich is het juist dat lasplaten (vroeger!) in de boog niet naast elkaar behoefden te liggen maar dit werd juist gedaan om zijdelings uitbuigen bij hogere snelheden tegen te gaan. Op het ZP kun je er overigens een liniaal langs leggen!
c. Dit is derhalve niet meer aan de orde.
Verder raad ik de Heer Wesstein aan de discussie nog eens te lezen. Dan ziet hij waarom er weinig mogelijkheden zijn om het elders te zoeken dan in Gelderland.
De door hem genoemde spoorwegen Lage Zwaluwe - Den Bosch en de (oude) Betuwelijn Elst/Ressen-Bemmel - Geldermalsen - Dordrecht zijn geen lokaalspoorwegen. Ze zijn aangelegd als dubbelsporige hoofdspoorweg met over de volle lengte een tracébreedte van minstens 30 meter, hoewel het tweede spoor er niet altijd en overal gekomen is (zie de al gevoerde discussie). De geheel als hoofdspoorwegen aangelegde lijnen in Limburg zijn op dezelfde gronden uitgesloten.
En tot slot: balkons werden zeker niet aangebracht voor aubades en huldigingen. Er zijn zelfs sierbalkons zonder enig ander nut dan slechts het aanzicht.
Ik onderzoek het idee dat het hier een normaalspoortramweg betreft.

Maandag 10-4-2006 19:26:58



M.V. Wesstein (Den Haag): Plaatje nogmaals bestudeerd en het volgende viel me op:
a) helemaal rechts in de onderhoek staat iets wat op een kilometering v/d spoorlijn lijkt, hiermee lijkt de discussie enkel- vs dubbelspoor beslecht in het voordeel van de eerste.
b) de achterste spoorstaaf lijkt hoger te liggen dan de voorste en dat is alleen het geval in een boog. In bogen lagen lasplaten wel eens niet recht tegenover elkaar, wat bij lage snelheden niet zo'n groot probleem vormt.
c) de fotograaf staat m.i. lager dan de weg op het plaatje, of zou dit optisch bedrog kunnen zijn door het perspectief? Dit zou wellicht een derde weg kunnen zijn, aan de andere kant v/d spoorlijn.
Als ik a) en b) combineer kom ik op een lokaallijn met lage snelheid met aan weerszijden een weg. Gezien de mogelijke datering v/d opname zijn deze naw niet verhard.

Het pand ligt m.i. met de achterzijde naar de (spoor)weg, gezien het balkon op de eerste verdieping. De ligging lijkt me nu niet bepaald geschikt voor zaken als aubade's en huldigingen en in die periode waren balkons nog niet zo algemeen als nu. Ook de openstaande deur staaft mijn vermoedens, gezien het ernaast aangebrachte luik (rechts naast de vrouw, duidelijk herkenbaar zijn de beide overlappende luiken voor de beide ramen) Achter de persoon links naast het pand staat een heg, waarmee de weg erachter duidelijk belangrijker is dan de zichtbare weg tussen spoorlijn en pand.

Ik ben niet bekend met de plaatselijke situaties, maar toch als ballonnetje: is dit mogelijk niet de Veluwe maar de Betuwe, noordelijk N-Brabant (Halve Zolenlijn!?) of wellicht zelfs Limburg?
Maandag 10-4-2006 05:41:32



Peter Heuseveldt (Helmond): Sjoerd, heb zeker niet gezegd dat een voordeur uitkomend op een prieel aannemelijk is. Ik heb wel een typefout gemaakt: "In zulke huizen was zeker EEN dubbeldeurs" moet zijn "In zulke huizen was zeker GEEN dubbeldeurs"... enz.

Maar gezien de aard van het landhuisje, is het zeer onwaarschijnlijk dat er een dubbele volglazen voordeur was. Veel waarschijnlijker is dat er aan de onzichtbare lange zijde van het huis een enkelvleugelige voordeur is, gewoon massief hout of evt. met kleine ruit erin.
Donderdag 16-2-2006 21:15:52



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek ): Peter, enerzijds zeg je dat we volgens jou tegen de achterkant aankijken (echt een goed argument is er nog steeds niet en iedereen zal toch moeten toegeven dat geen zinnig mens zo zou bouwen, het druist tegen alle logica in) en anderzijds zeg je dat een prieel tegen de voordeur aannemelijk is. Wat bedoel je nou? Ik zie geen klaphekje in het midden als daar de voordeur zou zijn, wat dus zeer onwaarschijnlijk is. En ik zie wel een klaphekje aan de linkerzijde en veronderstel er één aan de rechterzijde wat wel aannemelijk is. Familie bewoonde een dergelijk gebouwd en nog bestaand huis te Ellecom met de voordeur aan de zijkant dus ik kan me ook ergens op baseren.
Martin, lasplaten zaten (en zitten) gewoonlijk wel naast elkaar, om slijtage aan de andere spoorstaaf (stoten) op die plaats tegen te gaan en omdat ter plaatse van een las gewoonlijk een dubbele dwarsligger wordt toegepast om de draagkracht te verbeteren. Ik heb niet gezegd dat de Noorder Parallelweg te Velp is afgewezen, evenmin als de Rheder Enk. Ik bedacht nog dat het ZP geenszins suggereert dat we moeten kijken ter hoogte van een station, omdat zelfs het kleinste emplacement al gauw een meter of 40 breed is (Laren-Almen, Ruurlo) of was, al zie je dat er nu soms niet meer aan af.
De verkaveling te Velp is aan mijn tekeningen te zien wel degelijk hier en daar scheef en er staan zowel aan de Zuider Parallelweg als aan de Noorderparallelweg vele huizen scheef ten opzichte van de weg en het spoor. Soms is in de verkaveling de boog in de weg niet geheel gevolgd in haaks hierop staande kavelscheidingen. Ik kan op de huidige digitale tekeningen van Prorail de vorm van de gevels helaas niet altijd inschatten en mijn historische papieren verzameling is niet altijd dekkend tussen de emplacementen. Ik denk echt aan een stuk vrije baan.
Om een indruk te krijgen van de omgeving kan men op www.stationsweb.nl eens zoeken op de (voormalige) stopplaatsen Worth-Rheden km 7.0 (foutief gespeld: Wordt-Rheden0, Diepesteeg (wp6) km 10.4, Hotel Den Engel (km 10), Rheden km 8.0 en natuurlijk op Velp.
Donderdag 16-2-2006 12:01:19



Martin Snuverink (Voorburg): Met Sjoerd kan ik volledig instemmen dat Velp - Rheden - De Steeg (allemaal van oudsher gemeente Rheden) de beste papieren heeft.
Sjoerd, lasplaten hoeven toch niet altijd recht tegenover elkaar te zitten? Als ik jou goed begrijp, zeg je – populair gezegd - dat de rechterkant van het huis dichter bij het spoor staat dan de linkerkant. Dit zou moeten betekenen dat het huis later is gebouwd dan het spoor is aangelegd. De spoorlijn Arnhem – Zutphen is volgens Stationsweb.nl aangelegd in 1865. Het huis kan ouder zijn, maar dit is niet erg waarschijnlijk. Ik schat het bouwjaar van het huis op circa 1880.
Als de Noorder Parallelweg in Velp afgewezen is, is mijn favoriete locatie in Rheden, tussen de spoorlijn en de straatweg Arnhem – Zutphen (Arnhemsestraatweg/Hoofdstraat) ter hoogte van de machinefabriek Thomassen, op de eerdergenoemde Rheder Enk.
Het lijkt erop of op het ZP links van het huis, achter de door Peter Heuseveldt bedoelde ladder, nog een lichtgekleurd huis met wolfsdak erachter zichtbaar is. Dit is niet strijdig met topografische kaarten.1

Donderdag 16-2-2006 00:03:55



Peter Heuseveldt (Helmond): Sjoerd, Volgens mij kijken we wel degelijk tegen de achterkant van het huis aan. Volglazen voordeuren waren weliswaar in zeer deftige huizen weleens aanwezig (met name in de provincie), maar in een bescheiden huis als in het ZP zeker niet. We kijken hier naar een landhuisje/villaatje dat weliswaar duidt op bewoners die het zeker niet slecht hadden, maar anderzijds ook in zeer bescheiden welstand leefden. Een ruime begane grond (met waarschijnlijk een zitkamer/salon annex eetkamer, studeerkamer/ontvangkamer, wellicht tuinkamer/ontbijtkamer grenzend aan het prieel, maar waarschijnlijker een huis met doorlopende middengang) en op de eerste etage alle kamers direct onder de kap. Waarschijnlijk dus niet meer dan slaapkamer voor de bewoners, logeerkamer, dienstbodekamer en evt. badkamer. In zulke huizen was zeker een dubbeldeurs voordeur te vinden met ruiten als in een tuindeur. Waarschijnlijk gewoon een enkelvleugelige houten deur, die we dus in het ZP niet kunnen zien.

Bovendien waren prieeltjes als in het ZP niet gebruikelijk aan de voordeur. Waarschijnlijk is het een houten constructie die bedoeld is om klimrozen of dergelijke planten te ondersteunen (zeer populair in de Biedermeier tijd) of om direct bij de tuindeuren in de schaduw te kunnen zitten (want bruin worden van de zon was tot ca. 1920 zeer ordinair).
Woensdag 15-2-2006 23:05:32



Peter Heuseveldt (Helmond): Op het gevaar af dat ik iets zie wat er niet is: maar steeds weer valt me iets op direct boven de ladder die tegen de linkerzijde van het huis is geplaatst: een wit/grijze vorm in de achtergrond. Het lijkt op een beeld of een tuinornament, dat wellicht in de voortuin van het huis staat. In mijn fantasie zie ik er een op de oude Grieken geinspireerd beeld in...
Woensdag 15-2-2006 22:52:45



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek ): Martin bedoelt dat de lengteas evenwijdig aan het spoor zou liggen. Maar ik denk van niet: als ik op het scherm de hoogte/afstand meet tussen de dakgoot en het spoor links (is 8cm) en rechts (is 7cm) dan kan dat niet alleen aan het perspectief (fotografenstandpunt) liggen. In het spoor bevindt zich een las, waarvan de lasplaten tegenover elkaar zitten. Als je de middens ervan verbindt, dan gaat die lijn heel anders naar links dan de zijgevel van de woning. Dat zou toch inhouden dat het huis niet evenwijdig staat aan het spoor en de weg.
Laren (er lag hier een losplaats) valt af. Ruurlo valt ook af. Er was hier destijds een flink emplacement (totaal meer dan 10 sporen ivm de kruisende lijn Deventer - Ommen).
Nog steeds heeft Velp (eventueel Rheden, De Steegh) de beste papieren. Zoals zo vaak, helaas, heeft de toeristische camera in deze streek vaker toegeslagen dan de volkscamera en treffen we weinig gewone straatbeelden op Gelderland in Beeld.
Ik zoek verder.
Woensdag 15-2-2006 16:21:38



Martin Snuverink (Voorburg): Sjoerd, dit laatste vind ik niet. De foto is namelijk niet loodrecht op het spoor genomen. Volgens mij staat het huis met zijn lengteas precies loodrecht op het spoor.
Sjoerd, blijven volgens jou de Noorder Parallelweg in Velp en de Rheder Enk nog open als mogelijkheid?
Tussen Terborg en Varsseveld stonden in 1903 geen huizen pal ten noorden van de spoorlijn aan een parallelweg.
In de Achterhoek zie ik verder geen andere mogelijkheden dan:
- Laren, Groot Dochteren, bij het v.m. station Laren, hoewel de spoorlijn hier verhoogd was;
- Ruurlo, huis Polderhof, 200 m ten oosten van het station.
Dinsdag 14-2-2006 22:52:07



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Als ik nog eens nalees wat ik er eerder over gezegd heb, denk ik dat het eerste idee het beste was: Velp, Rheden en eventueel De Steegh.
Dat we tegen de achterzijde van het huis aan kijken, wil er bij mij nog niet in. Dat idee bestaat dan alleen maar omdat we geen echte voordeur zien met een huisnummerbordje en eventueel ook omdat er in het tuinhek een klaphekje zit aan de linker zijkant van het huis. Misschien zit er rechts ook wel één en zit daar ook de voordeur. Maar als je bedenkt dat je zo'n mooi huis bouwt, zonder achtertuin (want daar zouden we dan inkijken), uitziend op slechts de parallelweg en het spoor, en nou ja, met zo'n grappig prieeltje, dan zou ik dat huis met de andere zijde dichter naar de straat hebben gebouwd en wel hebben gezorgd voor een fatsoenlijke achtertuin.
Ik ga met Martin mee in de ligging aan de noordzijde. De bomen neigen iets naar rechts, naar het oosten dus, als we het eerste voor waar aannemen. En dat is aannemelijk, gelet op de overwegend westenwind.
Velp geeft dan iets meer kans op oost-west want in Rheden is het al weer meer zuidwest-noordoost.
Dat van dat dubbelspoor had ik direct in september al bedacht. De latere suggestie lokaalspoorweg sloot een hoofdspoorweg niet uit; dat was slechts op grond van het geringe aantal draden, maar ik stelde al dat er een dubbele rij telegraafpalen kan zijn.
Overigens komen (kwamen) ook in Terborg en Varsseveld korte stukken smalle berm en smalle parallelweg voor.
Ik bekijk thans digitaal elke kilometer op alle tekeningen van alle Gelderse en Overijsselse spoorwegen om zoveel mogelijk plaatsen uit te sluiten. Parallelwegen en panden staan hier namelijk ook op.
Vinden jullie ook dat het lijkt of het pand aan de rechterzijde dichter bij het spoor staat dan links, anders gezegd dat de spoorweg aan de rechterzijde wat naar achteren loopt?
Dinsdag 14-2-2006 21:42:51



Martin Snuverink (Voorburg): Peter, ik had al gekeken naar situaties die jij bedoelt. Plekken met een parallelweg en daarachter weer een evenwijdige weg komen wel voor in Velp, maar deze liggen ten zuiden van de spoorlijn (Velp, Zuider Parallelweg en Kerklaan) en er liggen twee rijen huizen tussen.
Ik heb nog een andere mogelijke situatie gevonden, namelijk in Rheden op de Rheder Enk. Hier stond in 1907 een onregelmatig rijtje huizen tussen de spoorweg (zandparallelweg noordzijde) en de straatweg Arnhem-Zutphen (nu Hoofdstraat). En wel tussen MP 9 en MP 10, ofwel tussen de tegenwoordige Pinkelseweg en de Havelandseweg, ter hoogte van de oude toegangsweg naar landgoed Valkenberg. De afstand tussen de parallelweg en de straatweg is hier ongeveer 70 meter. Dit vond ik aanvankelijk wat veel voor de diepte van de kavel van een huis, maar ik kan deze plek ook weer niet op grond daarvan verwerpen.
Zijn we het er trouwens met zijn allen over eens dat het huis min of meer ten noorden van het spoor ligt?
Dinsdag 14-2-2006 00:39:04



Peter Heuseveldt (Helmond): Wellicht het intrappen van een open deur, maar indien we op het ZP de achterzijde van het huis zien (wat ik ook denk), en tussen het huis en de spoorbaan ligt een weg(getje), dan neem ik aan dat er aan de voorzijde van het huis ook een weg ligt. Het huis zou dan tussen twee niet al te ver van elkaar parallel lopen wegen moeten liggen. Dat lijkt mij een niet veel voorkomende situatie. Komt zoiets voor op de kaarten die jullie tot jullie beschikking hebben?
Maandag 13-2-2006 23:24:02



Martin Snuverink (Voorburg): Uit de laatste reactie van Sjoerd maak ik op dat Amersfoort eigenlijk kansarm is. De brede berm van de spoorweg en dus enige afstand tussen de parallelweg is een sterk argument voor afwijzing. Dat de spoorlijn destijds dubbelsporig was, lijkt me niet zo’n sterk argument. De IJssellijn was en is ook dubbelsporig. Op de foto zien we maar een enkel spoor, maar het tweede spoor kan buiten beeld zijn.
Ook dat het huis niet erg Amersfoorts overkomt, vind ik niet zo sterk. Destijds lag deze plek geheel buiten de stad en temidden van landgoederen. Dit is het gebied van de Gelderse Vallei.
Als Sjoerd nu nadrukkelijk de IJssellijn (Arnhem – Zutphen) als mogelijkheid openlaat, spreekt hij zijn reactie van 29-04-2005 tegen: “Een lokaalspoorweg is nadrukkelijk in beeld”.
Laten we aannemen dat de IJssellijn toch nog tot de mogelijkheden behoort, dan biedt dit veel perspectieven. Daarom heb ik maar weer eens de historische atlas geraadpleegd.
Uitgangspunten zijn: er is een parallelweg dicht bij het spoor, het huis staat aan de noordzijde van het spoor en het huis is van voor 1900. Dan biedt vooral Velp mogelijkheden, met name de Noorder Parallelweg. Op Gelderland in beeld, Velp, vind ik in de Kastanjelaan een gelijksoortig, maar ander huis. Deze straat loopt echter ten zuiden van het spoor, bij het station. Ook de Oranjestraat heeft dezelfde sfeer. Aan de Noorder Parallelweg stonden vrijstaande huizen. Hier staat nu een brandweerkazerne. De Noorder Parallelweg liep inderdaad vlak langs het spoor en lag en ligt op ongeveer gelijke hoogte als het spoor.
Ook De Steeg heeft mogelijkheden: Bentincklaan en Parallelweg (in het wijkje ter hoogte van de Diepesteeg), hoewel dit gebied al vrij geaccidenteerd is met de Middachter Bossen op de achtergrond. Het dorp Rheden biedt m.i. weinig mogelijkheden en Ellecom en Dieren bieden helemaal geen mogelijkheden.
In al deze gevallen kijken we tegen de voorkant van het huis, wat ik nog steeds vreemd vind.
Helaas heb ik geen geschikt vergelijkend beeldmateriaal kunnen vinden.
Website: http://www.gelderlandinbeeld.nl/index.php
Maandag 13-2-2006 22:12:44



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Het is niet uitgesloten dat dit Amersfoort is. Maar.....
De spoorweg (Nijmegen-) Ressen-Bemmel - Kesteren - Amersfoort (helaas oneerbiedig de Ponlijn genoemd) was echter aangelegd als een dubbelsporige hoofdspoorweg met een tracébreedte van zo'n 30 tot 40 m, ook in de toenmalige kom van Amersfoort. De tekeningen van deze lijn geven dan ook niet de krappe ligging van een parallelweg met een spoorweg te zien zoals die zichtbaar is op het zoekplaatje. Er ligt op het ZP maar een smalle spoorberm met een heggetje en dat zie ik niet in Amersfoort. De bebouwing stond hier zo'n 30 tot 40 m van het spoor.
Al eerder kwamen we op de wel smalle bermen met niet al te brede parallelwegen tussen Arnhem en Dieren. Er is immers nog geen enkele reden gegeven om deze locatie af te wijzen; het is wel de meest kansrijke. Ook Twello is genoemd en niet afgewezen, evenmin als Ede. Ik vind het huis ook niet erg Amersfoorts.
Zondag 12-2-2006 12:43:58



Martin Snuverink (Voorburg): Na veel turen op oude topografische kaarten en met de spoorwegkennis van Sjoerd Eeftens ben ik uitgeput in Gelderland en elders gaan zoeken, en wel in Utrecht. De lokaalspoorwegen Zeisterspoor en Den Dolder - Baarn bieden m.i. geen mogelijkheden. Verder heb ik gekeken naar de voormalige staatsspoorweg Amersfoort-Kesteren. Ik geloof dat we het toch niet in een al te eenzaam gebied moeten zoeken. Overberg (De Haar) en De Haspel lijken me evenmin mogelijk. In Amersfoort heb ik een kandidaat-plek gevonden, namelijk aan de Ponlijn ter hoogte van de tegenwoordige Johan Karmanhof, dicht bij de overweg van de Arnhemseweg. Aan de NO-zijde van het spoor stonden hier in 1905 een vijftal vrijstaande huizen tussen overweg en een verdwenen park. De luchtfoto uit 1921 op http://www.beeldbankamersfoort.nl/, bestelnummer 00891 (of zoeken Amersfoort, Ponlijn, periode 1921-1921, sterk inzoomen) geeft een vaag beeld van de situatie die ik bedoel. Bestelnummer 01603 van ca. 1934 geeft een beeld van het begin van de onverharde parallelweg (geen eigennaam) waaraan het huis zou kunnen hebben gestaan.
In 1938 is hier de Johan Karmanhof aangelegd en nieuwbouw gepleegd. De Ponlijn ligt hier vrijwel niet verhoogd of verlaagd, wat overeenkomt met het zoekplaatje. Aan beide zijden van het spoor hebben draden gehangen, zo is uit andere foto’s gebleken.
Graag weer commentaar van Sjoerd.
Website: http://www.beeldbankamersfoort.nl/
Zaterdag 11-2-2006 12:27:54



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik neem aan dat je op stafkaarten hebt zitten turen, Martin. Een nauwgezet werkje dat ik ook uren kan doen. Je hebt gevonden wachterswoning 94B, van hetzelfde type als woning 100B die een zoekplaatje was op de site van Wichor Bramer, want later gebouwd dan de rest van de woningen. Deze stond inderdaad zo´n 80 m ten nw van de overweg. Woning 100B stond op exact dezelfde wijze naast de sporen van station Voorst als woning 94B naast de sporen te Klarenbeek. Niet de woning van het ZP derhalve.
Donderdag 9-2-2006 23:08:53



Martin Snuverink (Voorburg): Aan de spoorlijn bij Klarenbeek (tussen Apeldoorn en Zutphen) stond in 1911 aan de noordzijde, ca 75 m westelijk van de overweg van de Hoofdweg, een eenzaam huis tussen de spoorlijn en een parallelweg, die er niet meer is. Dit moet vlakbij het station Klarenbeek zijn. In 1911 was hier bos, in 1986 niet meer. Aan de zuidzijde van het spoor liep toen ook een parallelweg. Beide parallelwegen waren in 1911 onverhard. In 1986 staat dit of een ander huis nog wel, maar deze parallelzandwegen niet meer op de topografische kaart.
Sjoerd, kun jij nagaan of dit de gezochte plek is?
Donderdag 9-2-2006 22:25:25



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Uiteraard is gekeken naar Hattem - Kampen Zuid, alsmede naar alle andere lokaallijnen in het oosten van Gelderland. Het meeste was zoals al opgemerkt, niet interessant.
Alleen het eerste stuk van Hattem - Kampen Zuid komt wellicht nog in aanmerking. De rest was polder en dijktracé. In Hattem lag het spoor naar Kampen over 2 1/2 km evenwijdig aan het spoor naar Hattemerbroek, waar deze lokaallijn aansloot op de hoofdlijn naar Zwolle.
De sporen lagen van oost naar west gekeken ten zuiden van de Stationslaan (waar het station stond; direct ten zuiden van de Verlengde Parklaan, die er aanvankelijk niet was; kruisten de Eierdijk; liepen langs het/de Waal, nu een parkje?; volgden globaal de Rietkamp en de Roggekamp; en kruisten de Hessenweg. Dan volgde de kruising met de Enkweg. Het dubbelspoor volgde de Oude Kerkweg aan de zuidzijde tot aan de splitsing van de lijnen.
Ik zou dit niet beschrijven als er geen kansrijke stukken in zaten, zoals ik op 31-1 al schreef. In mijn herinnering verliep dit tracé in het dorp ook werkelijk tussen heggen.
Ik ben het beslist niet eens met de stelling dat je geen huizen van dit type bouwt naast (lokaal!)spoorwegtracees. Dat is nu juist overal, maar zeker in Gelderland, zeer algemeen toegepast. We hebben immers pas een jaar of 25 last van spoorweglawaaivrees, terwijl er nu nog geen kwart van de goederentreinen rijden, van die er ooit reden, maar dit terzijde.
De spoorweg Arnhem - Zutphen meed de landgoederen en de al bestaande dorpskommen aan de straatweg tegen de hoge Veluwezoom, volgde de hoge maar bochtige IJsseloever op enkele plaatsen heel krap (De Steegh) en verschool zich defensief achter deze natuurlijke grens. De dorpen Velp, Rheden en De Steegh kropen steeds verder naar de spoorweg toe. De prachtigste villa's getuigen langs de parallelwegen nog steeds van deze bouwlust, uitgelokt door de spoorweg.
Ik wil hiermee alleen het zoekgebied open houden.
Woensdag 1-2-2006 10:12:45



Martin Snuverink (Voorburg): Er is nog een spoorlijn vergeten, namelijk Hattem – Kampen-Zuid. Deze lijn was maar een kort leven beschoren (1913 tot 1933). Ik heb geen kaartmateriaal waar deze lijn op staat. Vermoedelijk liep deze lijn hoofdzakelijk door het IJsseldal en past het landschap niet met dat van de foto.
Het oudste deel van de kippenlijn dateert van 1902 en het oudste deel van de baronnenlijn (Apd – Zl) dateert van 1887. Apeldoorn-Deventer 1887
Een huis als dit bouw je niet zo dicht langs een spoorlijn, ook destijds niet. Daarom denk ik dat het huis ouder is dan het spoor. Het bouwjaar van het huis schat ik in elk geval op vóór 1887, en vóór 1865 is heel goed mogelijk, maar durf ik niet te zeggen. Wie wel?
De spoorweg Arnhem – Zutphen dateert van 1865. Als dit traject nog in aanmerking komt, is het verstandig ook hier met de chronologie rekening te houden.
Parallelwegen zijn doorgaans niet ouder dan spoorwegen, dunkt me. Nog steeds denk ik dat we tegen de achterkant van het huis kijken en dat er aan de andere zijde nog een weg of toegang is.
Woensdag 1-2-2006 07:36:20



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik ben ook nog niet overtuigd van Apeldoorn.
Na een dagje grazen in mijn tekeningen, waarbij ik heb gelet op parallelwegen met bebouwing in Gelderland, komen de volgende plaatsen (nog steeds)in aanmerking: Rheden/De Steegh, Twello (veel parallelweg met smalle spoorbermen, Apeldoorn - Deventer is immers in aanleg een lokaalspoorweg!), Barneveld, Lunteren en Ede (langs de lokaalspoorweg Barneveld - Ede). Ik heb me niet laten leiden door bouwkundige aspecten, wel door de aanwezigheid van bebouwing, die uiteraard ook op de tekeningen staat. Bij de Kippenlijn (Bnv - Ed) valt op dat veel panden een zg afdak in het midden aan de voorgevel hebben, wat ook een veranda kan zijn.
Verder vallen ook in Gelderland erg veel plaatsen af, die wel parallelwegen hebben maar veel bredere spoorbermen.
Dinsdag 31-1-2006 23:00:24



Berry Meester (Apeldoorn): Ik denk niet dat dit in Apeldoorn gezocht moet worden. Ik sluit het niet voor 100% uit maar ik ben dit pand nog nooit ergens tegen gekomen.
Dinsdag 31-1-2006 14:25:34



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek ): Op technische tekeningen staan geen bomen, en dat is uiteraard mijn bron. Ik schrik van de zwaarte van de bomen op Gelderland in Beeld, Apeldoorn, Waldeck Pyrmontlaan. Kan dit wel, Martin?
Dinsdag 31-1-2006 09:48:11



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Hoewel ik me bij een zuid-noord verlopende spoorlijn afvraag wat de zonzijde is, kan ik me geheel aansluiten bij de suggestie van Martin.
Als er meteen achter de heg, verborgen dus, nog een spoor zou liggen, komen de volgende stations langs deze enkelsporige lijn in aanmerking: Apeldoorn Het Loo, Wenum, Vaassen, Emst, Epe, Heerde, Wapenveld, Hattem.
Hiervan hadden Apeldoorn, Emst, Epe, Heerde en Hattem enige (korte)stukken spoorweg met parallelweg. Het zag er bij die stations niet zo aantrekkelijk uit; er was wat industrie en bedrijvigheid, niet echt een rustige woonomgeving zoals op het ZP. Verder was er langs deze spoorweg vrijwel geen parallelweg met bebouwing.
Apeldoorn, nabij Het Loo, de toenmalige Waldeck Pyrmontlaan (toen nog met paardentram!), later de weg naar Epe en verder, lijkt een goede gedachte; daar was meer sfeer. Dan staat de woning met de rug naar het zuidoosten, wat op zich kan. Dan kijkt de woning uit naar het paleispark en staat de fotograaf hier met de rug naar toe.
Dinsdag 31-1-2006 09:42:00



Martin Snuverink (Voorburg): Na heel wat foto's te hebben bekeken, geloof ik toch dat we met prioriteit aan de spoorlijn van Apeldoorn naar Zwolle moeten zoeken, en dan vooral 't Loo (Zwolseweg/Klokstraat), Vaassen en Epe. In Epe kwam dit type huizen meermalen voor. In deze plaatsen stonden in 1905 ook wel af en toe vrijstaande huizen dicht langs de zonzijde van het spoor.
Dinsdag 31-1-2006 01:32:54



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik denk niet dat het de spoorweg Zwolle - Kampen is. Meteen buiten Veerallee lag deze lijn door het niemandsland, weilanden, thans industrieterrein Katwolde. Er waren geen parallelwegen, laat staan bebouwing. Er was wel een wijkje in Zwolle noordwest maar dat lag niet pal langs de spoorweg.
Ik denk toch al niet aan Zwolle en omgeving. Het is aan te bevelen de voorgaande inzendingen op dit ZP eens na te lezen.
Dinsdag 27-12-2005 21:30:01



M.V. Wesstein (Den Haag): Zou dit de spoorlijn Zwolle-Kampen kunnen zijn, net buiten Zwolle? Aldaar lag de Veerallee, een recreatiegebied(je) met het nodige groen, relatief korte tijd ontsloten door de Zwolse gemeente tram. Indertijd lag er ook een spoorlijn van Wezep naar Kampen-zuid (reeds lang geleden opgebroken) Bron: "Rails rond de Peperbus" door Jacob H.S.M. Veen, uitgeverij Waanders, Zwolle 1980, ISBN: 90-700-72-61-0
Dinsdag 27-12-2005 15:56:21



dick zweers (bergeijk): Excuus aan Sjoerd. Mijn reactie was voorbarig. Ik had je commentaar beter moeten lezen.
Maandag 26-9-2005 09:54:12



dick zweers (bergeijk): AAn het tracé Arnhem-Zutphen en m.n. Velp of Dieren schat ik de kans het hoogst in. Dat dacht ik al langer maar ik heb geen harde argumenten. Bedankt Sjoerd.
Zondag 25-9-2005 09:54:38



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Een lokaalspoorweg is nadrukkelijk in beeld. Niet alleen het geringe aantal draden is indicatief maar ook het totaal ontbreken van een spoorberm/sloot. Bij een hoofdspoorweg was (en is) er uit de as gemeten al gauw minstens 10 meter grondbezit, soms oplopend tot 30 meter of zelfs meer.
Achter de strak langs het spoor staande heg op het ZP ligt een weg (zandpad?) vervolgens een tuinhek, dan de tuin waarin de veranda. Ik ben dan ook nog niet overtuigd dat dit de achterzijde van het huis is, want dan ligt er nog een weg en een tuin aan de andere kant van het huis. Overigens heeft Arnhem - Zutphen hier en daar toch dit soort smalle bermen.
Voorts is aan de lengte en zwaarte van de lasplaten in het spoor te zien dat het hier om een treinspoor gaat en niet om een tramspoor.
Het bordje met hierop 71 kan zijn 7.1, de eerste paal na kilometer 7, maar ook 71, gemeten van km 0 af en met een veldlengte van 25 meter kom ik uit op een +/- km 1.8.
De hoofdspoorweg Ah - Zp geeft bij km 7 de omgeving van Worth-Rheden, tussen Velp en Rheden.
Bij de Kippenlijn is km 7 tussen Appel en Dusschoten, waar de lijn nu niet meer bestaat. Km 7 Dr - Apd is in Eerbeek, maar dat kan bijna niet gezien de omgeving, evenmin als Apd - Hattem, waar je in Wenum uitkomt.
Ik denk dus aan een +/- km 1.8, wat me resp. in Arnhem Presikhaaf brengt, in Nijkerk Zuid, in Dieren (alle onwaarschijnlijk) of in Apeldoorn omgeving Asselsestraat tussen Apeldoorn en Het Loo. Het laatste heeft nog een kans, hoewel de bebouwing hier ver van het spoor stond. En voorts is dit bordje een dood spoor, ben ik bang.
Het ijzerdraadje is gewoon een hekdraad in de voorste heg.
Zaterdag 24-9-2005 22:32:51



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Om alle onnodig zoeken te voorkomen, toch nog even de opmerking dat we langs een spoorweg zoeken en niet langs een tramweg. Laat ik u de spoortechnische details ditmaal besparen.
Langs Stompetoren lag de tramweg Amsterdam - Purmerend - Alkmaar. En, met alle respect, ik zie geen enkele gelijkenis in de bouwwijze van de panden.
Als het minder streekgebonden dan tijdgebonden architectuur is, zijn er dan niet vele streken uit te sluiten? Want bijvoorbeeld hier in westelijk Noord-Brabant (...) komt dit niet voor. En maken we niet toch meer kans in Gelderland?

Maandag 12-9-2005 19:26:31



Norman Visser (Leeuwarden): In de beeldbank Noord Holland zoeken op Stompetoren geeft een paar afbeeldingen welke op dit zoekplaatje lijken. Misschien daar ergens in de buurt?
Website: http://www.beeldbank-nh.nl/index.php?mod=find
Maandag 12-9-2005 18:28:37



dick zweers (bergeijk): Met Martin ben ik het eens dat dit type architectuur meer tijdgebonden is dan streekgebonden. Toch hadden de ontwerpers wel hun streekgebonden attitudes waardoor en ongewild toch iets streekeigens in kan zitten.
Maandag 12-9-2005 09:16:55



Rink Oosting (Veendam): Heb de foto nogmaals bekeken en op hoge resolutie gescand. Het aantal draden aan de telegraafmast bedraagt vier draden. Op de paal bevind zich een plaatje met nummer 71 of 71?. Langs het spoor ligt een staalkabel die door een oog loopt dat op de paal rechtsonder is bevestigd. Wat de deur betreft denk ik dat het inderdaad dat we tegen de achterzijde van de woning kijken. Misschien dat deze gegevens een oplossing kunnen vergemakkelijken.
Zondag 11-9-2005 18:45:09



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Streekhistorisch kan ik het niet beoordelen maar een lokaalspoorweg met parallelbebouwing vinden we ook langs de Kippenlijn, oftewel Ede - Barneveld. Spoortechnisch is dit ook mogelijk.
Vrijdag 9-9-2005 22:44:46



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek ): Zoals ik in mijn bijdrage van 7-9 al aangaf, kan het de spoorweg Dieren - Apeldoorn - Hattemerbroek zijn. Er zijn weinig draden te zien. Volgens een opgave van 1935 was er langs deze lijnen onderweg niet eens overal telefoon. Zo liep de verbinding van Apeldoorn slechts tot Het Loo. Er werd geseind via de telegraaf, waarbij twee draden voldoende zijn. Er was hier geen blokstelsel, dus ook hiervoor waren geen draden benodigd.
Zoals opgemerkt, was dit op hoofdspoorwegen al aan het begin van de eeuw allemaal wel het geval: blokstelsel en uitgebreide telefoonverbindingen. Ook op Arnhem - Zutphen - Deventer - Zwolle was dit zo. Oude foto's laten zien dat hier ware kerstbomen van zogeheten telegraafpalen stonden. Op Zevenaar - Winterswijk was een uitgebreidere telefoonverspreiding omdat het hier drukker was. Op oude foto's zie je hier rond de tien draden.
Dit, maar ook alleen dit, pleit, wat het ZP betreft, voor een lokaalspoorweg. Maar pas op, er kunnen aan de zijde van de fotograaf van het ZP ook palen staan. Soms was er aan weerskanten een rij. Spoortechnisch kom ik niet verder.
Stedenbouwkundig gezien was (en is!) de parallelbebouwing langs Arnhem - Zutphen het intensiefst. Wellicht is Apeldoorn en omgeving nog een mogelijkheid.
Vrijdag 9-9-2005 21:28:55



Martin Snuverink (Voorburg): De plaatjes 501 en 502 vertonen onmiskenbaar overeenkomsten in stijl, maar die zeggen niet veel meer dan dat beide huizen van medio 19e eeuw zijn. Detailkenmerken zijn onder meer T-vensters en de vorm ervan, met bovenlichten zonder glas-in-lood. Deze stijl is tamelijk algemeen voor de betere huizen uit die tijd en naar mijn gevoel niet zo streekgebonden. Het huis lijkt niet op ZP 377 vanwege de genoemde kenmerken.
Omdat een voordeur ontbreekt, kijken we in dit zoekplaatje op de achterkant, wat het oplossen bemoeilijkt. Het middendeel heeft twee bouwlagen, terwijl de vleugels slechts een parterre met kap hebben. Dubbele openslaande deuren op de veranda. Het dak van het middendeel kan een chaletstijl hebben, maar dit kan ik niet goed zien. Opa en meid zijn er ook, zeer geposeerd.
De voorzijde ligt waarschijnlijk aan een weg of straat evenwijdig aan de spoorlijn. Dit kan ons helpen met het zoeken. Conclusies over het spoor laat ik liever aan spoorwegdeskundige Sjoerd Eeftens over.
Voor wie dit zelf nog niet had ontdekt: in elk geval op de zandgronden. Het huis is strak symmetrisch en de (achter)gevel staat min of meer op het zuiden. Niet in of aan het bos.
Sjoerd, kon dit huis aan de spoorlijn Dieren-Eerbeek-A’doorn-Vaassen-Epe-Heerde-Wapenveld-Hattem-Zwolle staan?
Vrijdag 9-9-2005 00:05:22



Peter M. (A'veen.): Ligt misschien aan mij maar ik heb het gevoel dat dit gebouw best wel wat overeenkomsten heeft met ZP 502. Zelfde stenen, luiken naast de ramen, raamkozijnen, hoekstenen en die stenen rand, onder aan het huis.
Kan misschien betekenen dat ze in dezelfde regio staan?

Donderdag 8-9-2005 06:05:37



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Met zo weinig spoor kan ik er ook weinig van maken. Maar het doet wel Gelders aan. Ik kan niet zien of er dubbel- of enkelspoor ligt, maar indien er achter het hek/de heg op de uiterste onderrand nog ruimte is, ligt dubbelspoor voor de hand. Hoewel ook Twello aan de lijn Apeldoorn - Deventer nog zou kunnen, liggen Velp of Rheden meer voor de hand, qua omgeving.
Aan de paal te zien was er telegraaf langs deze lijn. Meestal betreft het dan een hoofdspoorweg zoals Arnhem - Zutphen. Bij het zoeken moet bedacht worden dat onder andere ook op de enkelsporige (delen van)lokaalspoorwegen Zevenaar - Doetinchem - Winterswijk en Dieren - Apeldoorn - Zwolle telegraaf aanwezig was. En dat nu lijkt te kunnen verklaren waarom er slechts enkele draden zijn gemonteerd. Bij een hoofdspoorweg konden dat er tientallen zijn.
Als er een opschrift leesbaar is op het bordje op de telegraafpaal kan ons dat verder helpen omdat deze, zoals alles bij de spoorwegen, genummerd waren.
Woensdag 7-9-2005 15:14:19



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken

naam  e-mailadres     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen:


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):