Zoekplaatje 4257 

Inzender: Geert Hof Uitleg

Gegevens: Het lijkt op een huisje in Follega (althans het heeft er wat van). Het zou ergens in Joure of omgeving Joure (Friesland) moeten zijn. Blind (droog)stempel van D.M. Haasdijk Joure. De fotograaf D.M. (Dirk Martinus) Haasdijk zat vanaf 1915 in Joure (tot 1942). Ongelopen fotokaart met adresbelijning en deelstreep.

Herkomst: gekocht van of geruild met een Nederlandse verkoper.

Datering: circa 1920-1930    Formaat: 9 x 13,6 cm   Extra beelden: vergroting  

Geplaatst: 2 augustus 2024


 Reacties op Zoekplaatje 4257 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Wachterswoning bij de trambrug over de Oudeweg, Broek (Fr.)

Redactie: De wachterswoning bij de brug over de Westerbrugsloot die Sjoerd noemt in zijn reactie van donderdag 29-8-2024 13:37:20 is in uitgebreide vorm identiek aan het v.m. haltegebouw van Uitwellingerga in de reactie van Jan Spoolder op donderdag 15-8-2024 09:43:57. Dit blijkt uit het kadaster. We wisten dus al dat daar een brugwachterswoning stond en hadden goede argumenten waarom het daar niet kon zijn, namelijk dat Uitwellingerga dan op de achtergrond te zien zou moeten zijn.
Vrijdag 30-8-2024 11:05:29



Jan Spoolder: De brug over de Leijenspoel staat op de zwart-witte topokaarten tot en met 1907 niet als draaibrug aangegeven, in tegenstelling tot die over de Oudeweg en Westerbrugsloot. Precies zoals het in 1885 werd beschreven.
Tussen 1908 en 1931 (kleurenkaart) staat deze brug wel als draaibrug aangegeven (zonder brughuis) maar ik veronderstel dat dat een fout op de kaarten is geweest die met ingang van 1932 is rechtgezet.
link 1: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPO...
Donderdag 29-8-2024 14:37:50



Sjoerd Eeftens: In de beschikbare tram- en spoorarchieven bevonden zich helaas geen gegevens met een weergave van de situatie rond de overige twee beweegbare bruggen. Onze webmaster kon met de aangeleverde info in de kadastrale geschiedenis opheldering geven over de locatie en de historie van het onroerend goed van de NTM. Daaruit bleek dat er bij de Westerbrugsloot ook een woning geweest is die overeen kon komen met het ZP. Deze woning werd echter in 1910 uitgebreid met een aangebouwde wachtkamer voor tramreizigers. Daar de fotograaf van het ZP na 1915 begon te fotograferen, zou deze wachtkamer op het ZP zichtbaar moeten zijn. Dat is niet het geval. Ergo: de eerder aangedragen locatie bij de Oude Weg moet de juiste zijn.
Tevens bleek hieruit dat bij de Leijenspoel geen woning is gebouwd. De brug is wellicht tijdelijk beweegbaar geweest. De waterloop is thans vrijwel niet meer aanwezig.
Zeer veel dank aan Wim voor het extra werk!

Donderdag 29-8-2024 13:37:20



Sjoerd Eeftens: De foto in link 2 van Helmus geeft een goed beeld van een brugwachterswoning. En het zou zomaar het huisje van het ZP kunnen zijn.
Het huisje te Lemmer, waarvan de tweede foto (uit de NVBS-beeldbank) ook hier werd gedeeld, was er één met de voordeur rechts, terwijl de lange zijgevel daar naar het water stond. Bij deze locatie staat juist de korte zijde naar het water, waardoor het pand op het ZP lijkt.
Ik kon als NVBS-lid de bewijsfoto vergroten, en daarop lijkt het speklagen te hebben. Het schuurtje van het ZP staat er niet op, maar dat kan dan gesloopt zijn. De achtergrond lijkt wel te kloppen.
Ik heb de tekeningen van de lijnen er bijgehaald, en deze vergeleken met de situaties van toen op Topotijdreis. Daaruit blijkt dat er op de lijn naar Lemmer alleen nog een woning was over de Follegasloot, maar deze woning was groter gebouwd omdat deze aanvankelijk was gebouwd als haltegebouw. De halte is later een paar honderd meter naar het noordoosten verplaatst, die nog als woning aanwezig is. De draaibrug over de Opvaart te St. Nicolaasga werd beveiligd vanuit het nabijgelegen stationsgebouw daar (nog aanwezig). Het ZP past op deze lijn dus niet.
De lijn van Bolsward naar Sneek kende ook een beweegbare brug, maar de situatie klopt niet met het ZP.
Van Sneek naar Joure waren er behalve de brug over de Oude Weg nog twee beweegbare trambruggen, bediend door NTM-brugwachters: over de Leijenpoelsloot en over de Westerbrugsloot lagen draaibruggen in de van oorsprong vrij liggende tramweg. Pas later kwam er een weg langs. Daar doe ik nu nog onderzoek naar. Een stapel tekeningen van 30 cm dik...
Maandag 26-8-2024 17:44:12



Jan Spoolder: Ik kreeg van HW Skarsterlân het bericht dat zij niet over een verdere bewijsfoto beschikken. Bij Tresoar en de beeldbanken over Sneek ook niets aangetroffen; als Sjoerd Eeftens niet met aanvullend beeld komt zullen we het met de bewijsfoto uit het beeldarchief RWS moeten doen.
Maandag 26-8-2024 11:53:19



Redactie: Vanwege het opgelost-zijn staan de laatste reacties niet in de kolom rechts. Tot er consensus is verschijnen ze daar weer wel.
Donderdag 22-8-2024 15:39:04



Redactie: Het huisje waarvan ik dinsdag 20-8 kaartjes plaatste, staat in het Kadaster omschreven als wachterswoning. Opgeleverd in 1886, eigenaar was toen de Nederlandsche Tramwegmaatschappij, met als genoemde vestigingsplaatsen Heerenveen en Utrecht. Vanaf 1941 was de staat eigenaar.
Donderdag 22-8-2024 11:14:25



Sjoerd Eeftens: De woning waarvoor we bewijs zoeken, stond, zoals ook het kadasterkaartje van de webmaster toont, nabij de brug waar nu de nieuwere woning staat. Het ZP is dus niet de woning die nu nog verder naar achteren op het achtererf staat.
Ik heb de tekeningen van de NTM opgevraagd bij een collega-archivaris. Ik heb alleen de tekeningen uit de NS-tijd maar toen was er al veel veranderd en gesloopt.
Ik wil er zeker van zijn dat we alle brugwachterswoningen gecheckt hebben.
Donderdag 22-8-2024 10:42:53



Geert Hof: @Sjoerd Eeftens. De huidige woning (bij de brug) is gebouwd in 1935 volgens Huispedia. De foto is

Op dat erf staat ook een woning (en dat zal althans, dat hoop ik de woning zijn van het zoekplaatje) en daar liep de Tramwei langs....of zit ik er nu volledig naast?
link 1: https://huispedia.nl/broek/8512at/tramwe...
Donderdag 22-8-2024 05:55:04



Sjoerd Eeftens: De bewijsfoto toont naar mijn idee niet de brugwachterswoning van het ZP. Op het achtererf van de huidige brugwachterswoning staat ook vandaag nog een veel grotere woning. Daarmee bedoel ik niet de huidige brugwachterswoning maar een gebouw dat verder naar achteren (dus noordwestelijker) van de brug af staat.
Ik heb de huidige situatie deze week ter plaatse bekeken. De huidige woning vlakbij de brug is volgens de bewoner na WO II gebouwd ter vervanging van de oude woning. Die is met de brug kapotgeschoten in WOII.
De kadastrale informatie die de webmaster aandraagt toont inderdaad een woning op de juiste plaats bij de brug. Dat zou dus de woning van het ZP kunnen zijn, maar dat hoeft niet. Enige voorzichtigheid blijft geboden.
Woensdag 21-8-2024 23:23:16



Sonja: Wat leuk, opgelost! En dan toch zelfs nog een bewijsfoto van de brug met het huisje, daar was ik (na eindeloos zoeken) inmiddels toch wel eens nieuwsgierig naar.
Dinsdag 20-8-2024 16:59:26



Ingrid Evers: Achttien dagen op de site en in elf dagen opgelost: Congrats, noeste zoekers!
Dinsdag 20-8-2024 16:38:03



Redactie: Heb een kadastertekening uit 1942 gevonden van de wachterswoning in Broek. Daar staat ook de schuur op. Volgens mij is het bewijs rond. Tweede kaartje is uit 1915 en laat meer van de omgeving zien.
Dinsdag 20-8-2024 11:49:04


Veldwerk Langweer Sectie H, 1942


Veldwerk Langweer Sectie H, december 1915



Jan Spoolder: Mooie bewijsfoto, Helmus. Het huis stond dus met de voorkant naar de tramlijn zoals Sjoerd E. al betoogde en niet daar het water gericht, zoals ik had verwacht.
Ik heb vorige week het HWS (Historisch Werkverband Skarsterlân) benaderd voor een foto van deze locatie maar nog geen reactie gekregen.
Dinsdag 20-8-2024 08:49:22



Helmus: Het Rijkswaterstaat Beeldarchief heeft een foto uit 1940 van de brug over de Oudeweg, waarop het dak van het oude NTM brugwachtershuis aan de rechterkant te zien is.

Verder heeft de NVBS nog een foto waar het huis ook op lijkt te staan, maar deze foto is in hoge resolutie alleen te zien voor NVBS-leden.
link 1: https://proxy.archieven.nl/0/D3FFD72319D...
link 2: https://www.nvbs.com/zoekresultaten-2/#/...
Maandag 19-8-2024 21:17:01



Geert Hof: Bij deze...
link 1: https://photos.app.goo.gl/XhMANYiiVdV4JC...
link 2: https://photos.app.goo.gl/sKQWYkhwZ8U21J...
link 3: https://photos.app.goo.gl/mKidGuadN4DTfH...
link 4: https://photos.app.goo.gl/AutNpiGvcC7BLy...
link 5: https://photos.app.goo.gl/KxVwKYbA63DFsG...
Maandag 19-8-2024 16:58:14



Jan Spoolder: @Gert ik zie na inloggen met mijn google-account geen aanvullende detailfoto's in je album. Misschien is het beter ze te delen via de redactie zodat iedereen ze kan zien.
Maandag 19-8-2024 16:05:40



Geert: @Jan Spoolder @Sjoerd Eftens @Sonja

Ik heb wat close-up foto's gemaakt door middel van een loep....misschien helpt dat iets meer? Metselwerk, de personen die op de foto staan?


Onderstaande link staat de foto's

link 1: https://photos.app.goo.gl/gQKcjqpg6fe61Y...
Vrijdag 16-8-2024 16:54:19



Sjoerd Eeftens: Nog een afbeelding: https://wijnjewoude.net/historische-fotos/...
Donderdag 15-8-2024 21:12:32



Sjoerd Eeftens: We komen er dichtbij nu. Ik ben nog op zoek naar een tekening van de situatie ter plaatse.
De tram had voorrang boven de scheepvaart. De brug bleef gesloten tot de tram gepasseerd was, ook al was deze iets te laat. Aan weerszijden van beweegbare bruggen stonden tramseinen, qua bouw vergelijkbaar met een armsein van de spoorwegen. Het werd met een trekdraadtoestel op het desbetreffende landhoofd veilig gezet. Meestal werd er met een sleutel gewerkt, waardoor bij het veilig zetten van een van de brugseinen een sleutel ontbrak in de brugvergrendeling als gevolg waarvan de brug niet bediend kon worden. Uitzicht van de woning uit op de scheepvaart was dus geen veiligheidsvoorwaarde.
Andersom: als de brug was bediend, en open stond, kon er dus geen sein veilig gezet worden omdat de sleutels van de seinen (of het sein) niet uit het toestel konden (kon) worden genomen.
In de link een eenvoudige situatie (niet die van het ZP maar wel langs de NTM-lijnen).
link 1: https://www.google.com/url?sa=i&url=http...
Donderdag 15-8-2024 21:06:27



Jan Spoolder: In 1943 bemande Bosgra, brugwachter in dienst van Rijkswaterstaat, nog een Rode Kruis-hulppost (268) aan de brug Oudeweg bij Joure.(Dat was dus al de nieuwe post aan Rijksweg 43).
link 1: https://www.yumpu.com/nl/document/read/1...
Donderdag 15-8-2024 20:38:23



Sonja: Jullie zijn al een stuk verder. Om uit te vinden of er uberhaupt een brugwachter in dienst van de NTM in Broek was heb ik wat gezocht. Vanaf 1905 was het Tomas Folkerts de Jong en hij bleef tot ongeveer 1914. Daarna volgt Jan Bosga, gehuwd met Elisabeth Holkema. Zij kregen 3 zonen en 4 dochters. Jan was iig tot en met 1935 brugwachter. De nummering van het huis veranderde door de jaren, 54 in 1907, 65 in 1910, later 68 en 70. Belangrijker; in alle gevallen was het een van de laatste nummers in Broek en was de sluiswachter de directe buurman.
Donderdag 15-8-2024 19:12:41



Sjoerd Eeftens: Je hebt gelijk Jan, ik typte het verkeerde lijstje over. Correctie Het betrof de bruggen over de Leijenpoelsloot, de Westerbrugsloot, De Hoarse (adres Aldewei 1), de Fammenrakke en de Oude Weg.
Bij die laatste plek staat nu een vervangende woning. De oude stond in dezelfde hoek t.o.v. de brug.
Donderdag 15-8-2024 16:50:16



Jan Spoolder: In het tracé Sneek-Joure lagen de vaste bruggen (zonder wachterswoning) over de Broeresloot, Leijensloot, het Stobberak en het Fammensrak.
Donderdag 15-8-2024 16:43:50



Jan Spoolder: De vaste bruggen die Sjoerd opsomt liggen in het tracé Joure-Lemmer en niet in het tracé Sneek-Joure, waar ik het voortdurend over heb.
Donderdag 15-8-2024 16:35:04



Jan Spoolder: Hier het bijbehorende artikel. Naar mijn idee ligt de (gepleisterde) voorgevel op het zuidwesten (overheersende windrichting, in Uitwellingerga idem) met in de linker- en rechtergevel vensters die het mogelijk maken schepen aan te zien komen.
link 1: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPO...
Donderdag 15-8-2024 16:30:25



Jan Spoolder: Volgens een bericht in 'De Locomotief'dd. 21-10-1885 was er in de aanbesteding van het tramtracé Sneek-Joure, naast een aantal vaste bruggen, sprake van twee aan te leggen draaibruggen met twee bijbehorende wachterswoningen over de Westerbrugsloot (Uitwellingerga) en over de Oudeweg. Het werk moest vóór 1 oktober 1886 afgerond zijn. Op 22 september 1886 werd de lijn, met 5 trams in beide richtingen per dag, in gebruik genomen. Kan haast niet anders of we zien hier de wachterswoning over de Oudeweg.
Donderdag 15-8-2024 16:25:53



Sjoerd Eeftens: Zoals ook blijkt uit de kadastrale weergave die de redactie heeft geplaatst, en zoals blijkt uit alle huisjes die ik op tekening heb, is het smalle gedeelte van het huisje gekeerd naar de trambaan en niet naar het water.
Ik ben nog steeds aan het zoeken. Op zich voel ik ook sterk voor het lijndeel Sneek - Joure en voor een huisje dat uitziet op het noorden. Dat komt ook door de lichtval op het ZP: die gevel wordt niet door de zon beschenen.
Er lagen vijf bruggen in dat deel: De Scheen, de Schartster of Nieuwe Rijn, de Opvaart, de Follegasloot en de Zijlroede.
Donderdag 15-8-2024 16:25:49



Jan Spoolder: Het brugwachtershuis stond zoals gebruikelijk met de voorgevel naar het water gericht; op de achtergrond van het ZP zien we mogelijk het dijklichaam waarover de tramlijn liep.
Donderdag 15-8-2024 15:35:44



Jan Spoolder: Het wegvak Sneek-Joure in Rijksweg 43 werd zonder veel vertoon geopend 17 juni 1940 (link 1). De nieuwe verhoogde basculebrug over de Oudeweg (=waterweg) werd aanbesteed in 1936-1937 (link 2) en verving de oude draaibrug in de tramlijn, die echter nog tot 1954 op de topografische kaarten staat ingetekend.
Vóór het huidige brugwachtershuis moet er dus tot 1936-1937 een ander gestaan hebben, ik vermoed dat we deze op het zp zien.
link 1: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMRHC...
link 2: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMIIS...
Donderdag 15-8-2024 15:32:33



Sjoerd Eeftens: Voor de niet-tram- en/of -treingekken / -spoorgekken: de dienstwoningen van de NTM van het type van het ZP werden alleen gebouwd als er geen andere brugwachter was. Met andere woorden: als de tramlijn werd aangelegd waar geen (parallel)-weg was. De NTM hoefde kon zich geen eigen brugwachters veroorloven als dat werk niet al gedaan werd door een andere beambte.
Het is dus zinvol om te zoeken waar de tramlijn een vaarwater kruiste, waarbij de tramlijn niet aast een weg lag.
Waar wel een weg lag, lag de trambaan erlangs of erin en maakte gebruik van de (eventueel verbrede) brug in de weg.
Daardoor komen met name de lijnen in het westen van Friesland in aanmerking zoals Joure - Lemmer en Bolsward - Joure.
Donderdag 15-8-2024 14:31:54



Jan Spoolder: @Geert Hof, dit is een oudere foto van de Jouster Sluis.
link 1: http://collections.tresoar.nl/digital/co...
Donderdag 15-8-2024 12:25:43



Jan Spoolder: Toch stond er op die locatie al veel eerder een huisje zó dicht aan de tramlijn dat het er zeker mee te maken moet hebben gehad (en ik bedoel daarmee niet het brugwachtershuis uit 1935 op Tramwei 6)...
Donderdag 15-8-2024 10:10:01



Redactie: Voor Tramwei 6 in Broek kan ik in het historische kadaster teruggaan tot ergens rond 1980, het is dan perceel L 799, huis, erf, brug, water. Ontstaan uit ruilverkaveling en daarom niet verder terug te volgen.
Donderdag 15-8-2024 09:58:21



Jan Spoolder: Toch blijft de overeenkomst met het v.m. haltegebouw van Uitwellingerga mij opvallen (link 1). Ik denk nog steeds dat het huis op het zp gelijktijdig en langs hetzelfde tracé Sneek-Joure (1886) is gebouwd als Uitwellingerga (met Friese geeltjes) en niet langs het tracé Lemmer-Joure (1901) (rode baksteen met speklagen).
Enige andere bouwsel langs dit tracé is het brugwachtershuis bij de Oude Weg, dat pas sinds 1907 op de topokaarten staat maar er mogelijk al eerder was, topokaarten lopen wel vaker achter. Het huidige huis op deze locatie staat verder van de voormalige lijn dan het vroegere en dateert volgens het kadaster uit 1987. In de zijgevel zit nog een rondvenster dan mogelijk van een oudere voorganger afkomstig kan zijn (link 3).


link 1: https://maps.app.goo.gl/SYjjLmSYFqtfwtaP...
link 2: https://trams.fandom.com/nl/wiki/Nederla...
link 3: https://maps.app.goo.gl/KJMdCdM4dfZuokop...
Donderdag 15-8-2024 09:43:57



Geert Hof: Mooi om te zien al dit speurwerk, blijft een lastige dit. Het plaatje van Follega heb ik ook vergeleken maar de schoorsteen zit links op het huisje van Follega en op de foto in het midden. Of het moet een andere foto zijn.

Jouster sluis is ook nog een optie, ben inmiddels aan het zoeken voor oude fotos van dat huisje. Bedankt! Andere suggesties altijd welkom.
Woensdag 14-8-2024 16:18:55



Sjoerd Eeftens: Het ZP is niet het nog bestaande gebouwtje in Wijnjeterp; er was daar ook een halte dus heeft men vermoedelijk geen standaard brugwachtershuisje geplaatst.
Maandag 12-8-2024 18:29:56



E. Petter: Dit vond ik voor Wijnjeterp.
link 1: https://wijnjewoude.net/historische-foto...
Maandag 12-8-2024 17:57:07



Sjoerd Eeftens: Uit de foto die Dik Kralt instuurde, blijkt dat Follega niet de locatie van het ZP kan zijn. Het hoge raam in de topgevel is anders van vorm en ook de "speklagen" van Follega zijn op het ZP niet te zien. Anderzijds is er zeker gelijkenis met Follega, en is ook de kadastrale weergave niet onmiddellijk strijdig.
De foto van Dik stelt dus niet het stationnetje Follega voor, maar het nabij gelegen brugwachtershuisje.
De foto van Dik bevestigt wel dat we op zoek zijn naar een brugwachtershuisje van de NTM en zoals ik al eerder aangaf, waren er meer beweegbare bruggen en dus meer huisjes. We speuren verder. Is het ZP van Wijnjeterp?
Maandag 12-8-2024 16:58:34



d.kralt: Follega zag er vroeger zo uit.
link 1: http://collections.tresoar.nl/digital/co...
Maandag 12-8-2024 12:25:08



Redactie: Hierbij de Hulpkaart uit 1903. Sjoerd bevestigt dat dit de bedoelde locatie is.
Hierop kloppen de verhoudingen in ieder geval. Uit het veldwerk leid ik af dat de korte kant van het huisje tot aan de inspringing 5,15 meter breed is, en het inspringende stuk 1,7 meter breed. De lange kant totaal 8,2 meter? (niet duidelijk aangegeven).
Maandag 12-8-2024 12:23:46


Hulpkaart Oosterzee Sectie D, 1903



Redactie: Hierbij een kaartje uit 1903 met denk ik het bedoelde brugwachtershuisje. Het is veldwerk, een ter plekke gemaakte tekening die later werd uitgewerkt. Ik heb de indruk dat sommige tekenaars de plattegrond van een huis losjes schetsten en de maten er bij vermeldden, om later in de juiste verhouding te kunnen uitwerken.
Zondag 11-8-2024 23:00:52


Veldwerk Oosterzee Sectie D, 1903



Sjoerd van Koten: Het oude brugwachtershuisje stond direct aan de follegasleat. en is inmiddels vervangen door een woning. de oude tramweg is oprijlaan geworden. Wat ik verder nog heb gevonden dat het wachtershuisje in Uitwellingerga op een gegeven moment is aangevuld met een wachtruimte waardoor de huidige vorm is ontstaan. Volgens mij is dit niet het zoekplaatje omdat we dan op de achtergrond de kerk van Uitwellingerga zouden zien. Ik kan mij voorstellen dat dit op meerdere plekken is gebeurd
link 1: https://maps.app.goo.gl/euEefnhg7Q5ihY5H...
Zondag 11-8-2024 22:42:31



Sjoerd Eeftens: Op de tekening staan de volgende perceelsnummers (ik zie verschillende nummerseries) die niet uitsluitend het brugwachtershuisje betreffen: 1748 aan de westzijde, 1746 aan de oostzijde en 1751 op de trambaan. De oudere nummers van dit laatste perceel zijn 103 en 137. De Follegasloot is 1465.
Overigens is het in de vorige bijdrage getoonde huisje een voormalig haltegebouwtje en niet het brugwachtershuisje. Het stond toen op perceel 1908.
Hopelijk is dit voldoende. Ik kan de tekening eventueel deels scannen.
Zondag 11-8-2024 22:27:39



Redactie: Sjoerd, heb je ook het nummer binnen sectie D?
Zondag 11-8-2024 22:18:39



Sjoerd Eeftens: Hierbij een woning die het tramhuisje te Follega zou zijn geweest. De hoofdvorm zit er nog in. Nu nog bewijs met de kadastrale gegevens. Wim?
link 1: https://frieslandgoed.nl/woning/follega-...
Zondag 11-8-2024 22:07:16



Sjoerd Eeftens: Er waren linker en rechter wachtershuisjes langs de NTM. Die op het ZP noem ik een rechtse omdat de verbreding rechts zit; de linker zijgevel loopt recht naar achteren. De huisjes waren dus niet echt groot; ze hadden een slaapzolder en een kamer/keuken.
Brug over Scharster Rijn: huisje afwijkend type; deze werd bediend door een andere partij dan de NTM.
Brug over de Follegasloot bij Follega: huisje was rechts; houten loods staat er achter als op het ZP.; ter controle: dit was kadastraal gemeente Oosterzee sectie D.
Brug over de Zeilroede bij Lemmer: huisje was links; de houten loods van het ZP staat niet op die tekening.
Als het de lijn Heerenveen - Lemmer is, verdient Follega dus extra aandacht. Ik zoek nog door langs andere lijnen.

Zondag 11-8-2024 22:02:50



Sjoerd Eeftens: Van de genoemde NTM-tramlijnen heb ik volledige tekeningsets, doordat de tramlijnen deels ook door NS zijn uitgebaat. Ik zal kijken of de situatie van het ZP nader te duiden is.
Vrijdag 9-8-2024 18:40:13



Sjoerd Eeftens: De NTM had eigen brugwachters. Bij verlof of ziekte viel een baanwerker in. Er waren nogal wat bruggen in het Friese landschap, en dus ook bij de NTM.
Beweegbaar waren de volgende bruggen tussen Sneek en Joure: over de vaarwaters "De Oude Weg" en over de "Westerbrugsloot". Rijksweg 43 kwam later naast de trambaan en maakte de eerste brug overbodig. In principe was er een brugwachtersbehuizing als die van het ZP gebouwd, maar er waren ook andere types dienstwoningen.
De lijn naar Lemmer kende een beweegbare brug bij Sint-Nicolaasga, een draaibrug, voorts twee bruggen over de Zijlroede en over de Follegasloot. Bij Wijnjeterp lag een ophaalbrug, eveneens bediend door de NTM. De trammachinist lette er op dat het brugsein veilig toonde, zoals dat bij het grote spoor ging. Bij Assen lag in de trambaan een basculebrug die na 1923 elektrisch werd bediend.
Naast de brugwachterswoningen bouwde de NTM enkele gewone dienstwoninkjes. Het wordt een zoektocht bij de verschillende locaties.
In het boek over de NTM van J.J. Tiedema en J.J. Buikstra staat geen enkele afbeelding van een brugwachterswoning van de NTM.
Op internet zag ik er wel enkele, zoals mijn naamgenoot Sjoerd van Koten al opperde.
Vrijdag 9-8-2024 18:33:49



Sjoerd Eeftens: Wederom huiswerk, maar ik kan er vanavond eindelijk aan beginnen. Van de beweegbare bruggen op de NTM-lijnen is een keurig overzicht.
Vrijdag 9-8-2024 12:11:56



Jan Spoolder: Ik denk dat het huisje aan de v.m. lijn Sneek-Joure heeft gestaan. Hier is veel verdwenen door de anleg van de A7 en eerdere rijkswegen. Misschien heeft één van de spoor- en tramwegdeskundigen wel een overzicht.
Vrijdag 9-8-2024 11:41:50



Jan Spoolder: Het ZP heeft een gepleisterde voorgevel en geen speklagen in het metwelwerk. Zelfde type gebouw als de v.m. halte Uitwellingerga...
link 1: https://www.flickr.com/photos/marco-moer...
Vrijdag 9-8-2024 11:18:09



Sjoerd van Koten: Het huisje in Follega waar in de omschrijving naar wordt verwezen is het oude brugwachtershuisje in de NTM spoorlijn Lemmer - Joure. Ook in Lemmer heeft een soortgelijk huisje gestaan. De bouw van de NTM gebouwtjes ziet er overal hetzelfde uit met 1 venster in de voorgevel en in de top een rond venster. zie ook het oude station van Uitwellingerga en een wat groter voorbeeld het oude station van Sint Nicolaasga
link 1: http://collections.tresoar.nl/digital/co...
Vrijdag 9-8-2024 10:51:16



Jan Spoolder: Aan de Joustersluis staat een huis met vergelijkbaar dakoverstek en hoeklisenen aan de voorgevel.
link 1: https://www.sluizenenstuwen.nl/pic_sluiz...
Vrijdag 9-8-2024 10:10:50



Jan Spoolder: Dit doet mij qua indeling denken aan een brug- of sluiswachtershuisje.
link 1: https://www.dorpsarchiefoldeberkoop.nl/i...
Vrijdag 9-8-2024 10:06:31



  Om een reactie te plaatsen kun je onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
Je ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe je een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


link 1 (incl. http:// of https://):

link 2 (incl. http:// of https://):

link 3 (incl. http:// of https://):

link 4 (incl. http:// of https://):

link 5 (incl. http:// of https://):