Reacties op Zoekplaatje 4192
De nieuwste inzending staat bovenaan!
opgelost!
Laan van Rustenburg, Voorburg
Jan Spoolder: Ik vind niet uitgesloten dat diverse paardenbussen, na de gedwongen verkoping door de fa. Pijnappel in 1940 en 1941, hun weg gevonden hebben van Twello naar andere plaatsen in het land. Met Twello zaten we er helemaal niet zo ver naast.
link 1: https://www.hippomobielerfgoed.nl/2018/b...
Vrijdag 24-5-2024 06:46:17
|
Sjoerd Eeftens: Complimenten aan Dik! Met Twello zaten we wel heel erg uit de slinger. Maar er is intussen wel veel meer bekend over deze paarden-omnibussen. Nu blijkt dat we er dichtbij, in het Ginneken, ook een hebben: een uit de wildernis geredde ex-paardentram, inmiddels hersteld op luchtbanden!
Donderdag 23-5-2024 22:57:32
|
Stefan de Leeuw: Idd Dik, goed gevonden. Gevoelsmatig zat ik wel goed, heb in de jaren 90 gewoond op de Laan van Heldenburg te Voorburg en dat is exact twee straten verderop ...
Donderdag 23-5-2024 22:17:18
|
Ingrid Evers: WOW, congrats!
Donderdag 23-5-2024 22:11:19
|
Jan Spoolder: Mooi gevonden, D. Kralt.
Donderdag 23-5-2024 21:57:16
|
Jan Spoolder: Wat mij betreft horen ook Voorburg en Leidschendam tot het zoekgebied, misschien eerder nog dan Den Haag...
Donderdag 23-5-2024 21:22:46
|
Jan Spoolder: Het lijkt er op dat sommige zoekers eerdere bijdragen niet lezen, óf deze niet te zien krijgen. Zo komt iemand tot twee keer toe met een al eerder geplaatste bewijsfoto op de proppen. Kan dit met het verversen van de pagina te maken hebben?
Donderdag 23-5-2024 21:19:48
|
Natas: Ik vind toch de link van Jan van 11.25 wel sterk lijkend .. zie ook het hoofdstel van de paarden die lijkt ook hetzelfde
Donderdag 23-5-2024 21:14:40
|
Ingrid Evers: De link naar De Locomotief blijkt tot mijn spijt naar de titelpagina van het betreffende nummer te gaan. Even bladeren levert de grote advertenties op.
Donderdag 23-5-2024 20:48:22
|
Ingrid Evers: Ik vrees dat de mogelijkheden oeverloos zijn, omdat dit model paarden(omni)bus werd geleverd door de firma J.J. Beijnens te Haarlem. Onder de titel Koninklijke Fabriek van Spoorwagens en Rijtuigen leverde deze aan tal van steden omnibus-rijtuigen in binnen- en buitenland, tot in Nederlands-Indië toe. Aangenomen mag worden dat deze in principe van hetzelfde model waren.
In 'De locomotief; weekblad gewijd aan de belangen van spoor- en tramwegen' telde de firma in 1887 al 32 klanten; in 1895 56. Onder de tweede link adverteert niet alleen Beijnes, maar ook de firma Pennock uit Den Haag, die dan al aan tien klanten rijtuigen en tramwegrijtuigen heeft geleverd.
Probleem bij dit alles is, dat niet altijd duidelijk is of het gaat om rijtuigen op banden of op rails. Zowel de pers als de uitbaters van de paardenomnibus maken daarin fouten. Een voorbeeld is de omnibus van Kerbusch in Maastricht, die op een gegeven moment de naam Tram-Omnibus-Maestrichtoise draagt.
link 1: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPO...
link 2: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSPO...
Donderdag 23-5-2024 20:42:58
|
Stefan de Leeuw: Dit zelfde type paardenbus komt twee keer voor in de Haagse beeldbank en ik sluit zeker niet uit dat het zpl Den Haag gerelateerd is.
Link 1 uit 1941 betreft een 1 PK versie op een tentoonstelling in het Zuiderpark.
Link 2 uit 1942 betreft een Wassenaarse(!) 2 PK versie bruiloftsstoet bij de Kneuterdijk.
link 1: https://tinyurl.com/5bnxabv9...
link 2: https://tinyurl.com/2twh6t2h...
Donderdag 23-5-2024 14:57:23
|
Jan Spoolder: Het is natuurlijk geen paardentram (want geen rails) maar een paardenbus.
Donderdag 23-5-2024 11:31:37
|
Jan Spoolder: Dit lijkt me wel dezelfde paardentram, zelfs met dezelfde paarden ervoor. Eén van de koetsiers lijkt ook dezelfde als op het ZP en dezelfde jas te dragen als op het ZP. Zoeken in Wassenaar en/of omgeving (inclusief Den Haag?)
link 1: https://gemeentearchief.wassenaar.nl/det...
Donderdag 23-5-2024 11:25:02
|
Jan Spoolder: Houtzager in Utrecht adverteerde vanaf augustus 1942 al met de verhuur van de 'nieuwe paardenbus' (voor 22 personen). Volgens het Utrechtsch Nieuwsblad van 27-2-1941 stond er één te koop (met foto!) in Wassenaar, misschien was het de bus die Houtzager kocht wel (link 1).
Ook is er sprake van een paardenbus (getrokken door één paard) die vanaf oktober 1940 een reguliere dienst tussen Utrecht en Zeist zou gaan onderhouden (link 2).
link 1: https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/...
link 2: https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/...
Woensdag 22-5-2024 09:27:59
|
Stefan de Leeuw: Met dit voertuig kon je inderdaad alle kanten op. Alhoewel de tekening zich niet leent voor een goede vergelijking: Houtzager in Utrecht had in 1943 een “nieuwe paardenbus”.
link 1: https://tinyurl.com/486bdfxz...
Dinsdag 21-5-2024 11:01:33
|
Jan Spoolder: Tijdens een verkoping in 1940 worden (meerdere) 'bussen op luchtbanden voor paarden'te koop aangeboden. Zo'n paardenbus kan zijn weg in heel NL gevonden hebben.
link 1: https://www.hippomobielerfgoed.nl/2018/b...
Dinsdag 21-5-2024 09:50:57
|
Jan Spoolder: Het voertuig is een zgn. tonneau, een carosserievorm met een bok voor twee personen en daarachter een open personen- laadruimte die overdekt kon worden. De tonneau op de foto in de link van Duke Ham (16 mei) heeft het telefoonnummer van Jan Pijnappel, een carosseriebouwer uit Twello (bij Deventer) die voor de oorlog en tot 1949 in heel Nederland handelde in (ongebouwde) rijtuigen. Hij onderhield na het opblazen van de brug bij Deventer in 1940 inderdaad een tijdje een paardentramdienst Deventer-Twello v.v. De voeruigen op het ZP en de paardentram lijken veel op elkaar maar zijn mogelijk niet dezelfde. Ik zie verschillen in bijv. de wieldoppen, de beplating aan de zijkant en de plaats van de knopen op de (afneembare) dakbedekking. Het kan goed zijn dat de fa. Pijnappel meerdere van deze rijtuigen (om)bouwde en deze landelijk verkocht.
link 1: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB2...
link 2: https://www.hippomobielerfgoed.nl/2018/b...
Dinsdag 21-5-2024 09:46:30
|
Sjoerd Eeftens: Mijn bericht nog eens nalezend, moet ik aanvullen dat het voertuig in de toestand van het ZP zich wel overal kan bevinden omdat het juist niet meer dient als Openbaar Vervoermiddel van Twello naar Deveter v.v..
Maandag 20-5-2024 22:42:57
|
Sjoerd Eeftens: Station Twello werd op 15 mei 1938 gesloten, maar weer geopend op 1 mei 1940. (Op 4 mei 1947 werd het weer gesloten).
De Duitse opmars op 10 mei 1940 noopte de Nederlandse Genie tot het laten springen van de spoorbrug en het in brand steken van de schipbrug.
Op 5 juni 1940 was de brug provisorisch hersteld, maar werd door ijsgang op 3 januari 1941 opnieuw vernield. Daarna kwam er een noodbrug die als laatste in Nederland pas op 11 oktober 1981 werd vervangen door een dubbelsporige spoorbrug.
In maart werd een brugdeel uit de spoorbrug bij Zaltbommel geplaatst.
Het voertuig van het ZP kan hebben gediend als openbaar vervanger van de trein tussen mei 1938 en mei 1940, wellicht daarna ook nog. Het zal de reizigers hebben afgezet bij de schipbrug, want met dat ding naar de Deventer zijde lijkt me wat onnodig. Het zoekgebied is naar mijn idee op de westelijke oever van de IJssel.
Op het ZP heeft het die Openbaar Vervoer-kenmerken niet meer, en is het een huurkoets geworden.
Maandag 20-5-2024 19:45:00
|
Stefan de Leeuw: In oktober 1940 werd dit voertuig – met 1 PK - nog ingezet op het traject Deventer-Twello.
link 1: https://tinyurl.com/yc4vb4th...
Maandag 20-5-2024 09:44:23
|
Duke Ham: In link 1 is volgens mij dezelfde omnibus als op het zoekplaatje te zien, toen nog in dienst bij de Paardetramdienst Twello en nog met slechts 1 paard.
Waarschijnlijk is deze omnibus na de oorlog ingezet voor bruiloften en partijen gezien de outfit van de twee mannen op het ZP.
Wellicht moet in de buurt van Twello gezocht worden.
link 1: https://shorturl.at/ilCHI...
Donderdag 16-5-2024 21:57:25
|
Klaas Verbaan: Als ik m'n fantasie laat gaan wachten de koetsiers op een trouwgezelschap en hebben ze zelf ook een trouwcorsage opgespeld gekregen, als teken dat ze er ook bijhoren. Heb het zelf, als trouwfotograaf, ook meerdere keren meegemaakt, maar dan blijft de vraag staan waar het is en dat weet ik niet en als het al het begin van een stalhouderij is brengt ons dat niet verder dan wellicht een jaartal. Бls het een trouwgezelschap is kunnen ze bij het stadhuis/gemeentehuis of kerk staan te wachtenз maar dat zijn zomaar wat gedachten.
Donderdag 16-5-2024 21:50:59
|
Sjoerd Eeftens: Zoals Ingrid ook meldde, denk ik ook niet aan een lijndienst omdat daarvoor, zoals ik eerder al opmerkte, alle kenmerken ontbreken. Dit voertuig is eigen bouw op een oud vrachtauto- of minibus-chassis, getuige het differentieel in de achteras. Wellicht zit zelfs de stuurinrichting er nog in.
Er zijn weinig tot geen regionale kenmerken op het ZP zichtbaar. Het opnamejaar zou wel eens in de crisisjaren 30 kunnen liggen.
Donderdag 16-5-2024 21:13:08
|
Ingrid Evers: In Maastricht hebben twee firma's tot 1896 een paardenomnibus geлxploiteerd. De eerste was de firma Kerbusch (Tram-Omnibus Maastrichtois, TOM), die vanaf 1884 met slechts ййn rijtuig reed, maar ongetwijfeld voorzag in een behoefte. De tweede, grotere, deed haar met meerdere rijtuigen concurrentie aan en droeg de naam 'Maastrichtsche Omnibus Maatschappij (MOM). Beide werden op 22 april 1896 vervangen door een gastram op rails. Deze werd op zijn beurt op 26 oktober 1902 beлindigd en zes maanden later in mei 1903 vervangen door een paardentram die tot de Eerste Wereldoorlog de rails van de gastram gebruikte.
Ik denk niet dat dit in Maastricht is.
link 1: https://beeldbank.rhcl.nl/detail.php?nav...
link 2: https://beeldbank.rhcl.nl/detail.php?nav...
link 3: https://beeldbank.rhcl.nl/detail.php?na...
Donderdag 16-5-2024 14:35:24
|
Jan Spoolder: Tussen 1915 en 1918, en later nog enige tijd in de jaren '20, reed er op zondagen een paarden-omnibus tussen Hengelo en Delden (hotel Carelshaven), maar dat was niet deze. Het voertuig lijkt me eerder een 'Jan Plezier' dat je met paarden en personeel kon (kunt) afhuren voor tochtjes of festiviteiten. De koetsiers lijken een corsage te dragen.
link 1: https://www.nieuwsuitdelden.nl/nieuws/de...
Donderdag 16-5-2024 12:11:54
|
Sjoerd Eeftens: Dit bespannen voertuig staat bekend onder de naam paarden-omnibus. Ik ken geen plaatsen waar deze in gebruik zijn geweest. Het valt op dat zich op het voertuig geen bedrijfsinformatie te zien is, terwijl de uniformen van het personeel dit wel suggereren. Op de petten staat niets leesbaars.
Donderdag 16-5-2024 11:12:46
|
Om een reactie te plaatsen kun je onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.
Je ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe je een foto naar de redactie kunt sturen.
|