Reacties op Zoekplaatje 4154
De nieuwste inzending staat bovenaan!
opgelost!
Station Goes
Sjoerd Eeftens: Ik vergat nog te melden dat de situatie te Goes in de jaren twintig is gewijzeigd. Toen (rond 1927) werden de Bevelandse tramlijnen aangelegd en werd het emplacement vergroot, waarbij de loodsen zijn gesloopt. De loods die nu op het emplacement van de SGB staat is in Middelburg afgebroken en hier weer opgebouwd. Hij behoort bij het museum van de SGB.
Zondag 7-4-2024 20:44:07
|
Sjoerd Eeftens: Ik ben het eens met Johan en Sicco. Het krantenbericht maakt veel duidelijk. Op het ZP is het wisselnummer inderdaad vaag. De tekening van Goes had ik al wel bekeken; daarop is de loods met de Franse kap ook aangegeven. Het wisselnummer zou dan 12z moeten zijn. Op de voorgrond ligt op de foto het spoor naast de laad -en losweg. Maar het wisselbordje maakte dat ik twijfelde.
De SS nummerde de wisselverbinding dan bijvoorbeeld 12/12z, waarbij 12 in het hoofdspoor lag en 12z in het losspoor. De wisselverbinding was uiteraard normaal vergrendeld, maar als de trein tevoren op een lorrie botst, raakt alles ontregeld. Op de foto ligt wat onscherp de laad- en losweg bestraat met keien.
Dank voor de bijdragen van Johan en Sicco!
Zondag 7-4-2024 20:41:16
|
Sicco Fockens: Lijkt mij goed. Delpher geeft een beschrijving die ook klopt met wat op het ZP te zien is. Ook was er een graanhandelaar L. Verhaegen in Goes, al was deze later in juli 1909 failliet.
link 1: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMUBT...
Zondag 7-4-2024 17:46:55
|
Johan Mulder: Ik heb even gekeken naar oude foto's van het station Goes. De huidige (museale?) loods heeft gelijkenissen, maar geen 100%. Zo is het ronde raam aan de zijkant te groot. Brengt sporenplan ons verder? Ja en nee. Op de voorgrond van de foto zie ik verharding. Is dat de los- en laadweg? Hoe komen jullie aan wisselnummer 10? Ik kan er ook 12 of 13 van maken. En dan komt het aardig overeen met het sporenplan uit 1913 van Goed.
Zondag 7-4-2024 17:05:43
|
Sjoerd Eeftens: Loc 925 is kennelijk een brekebeen. Op het ZP staat de tender van de zusterloc ook maar met één as nog in de rails. Mij lijkt dit een gevalletje overbufferen wegens te strak gekoppeld zijn.
In principe werden wissels opvolgend genummerd op elk emplacement, globaal naar de kilometrering. De HSM en de SS deden dat ongeveer hetzelfde. Zoals wellicht bekend, viel Amersfoort door de HSM-lijn Amsterdam - Hilversum - Amersfoort - Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk onder HSM-beheer; de NCS-lijn Utrecht - Zwolle - Kampen was er te gast. De SS kwam er niet.
Daar stond dus geen loods naar SS-model. Het materieel op het ZP is ook van de SS.
Ik heb door muzikale bezigheden nog niet gericht kunnen zoeken. Maar we vinden het wel.
Zondag 7-4-2024 09:23:37
|
Adriaan (Dibbler): Op 13 maart 1915 ontspoorde locomotief 925 in Amersfoort, 'binnen de onvrije ruimte van wissel 114', zie link 1.
Ik heb de loodsen van het zp in Amersfoort niet kunnen vinden. Verder geen idee in hoeverre de aanwezigheid van wissel 10 op het zp het (on)mogelijk maakt dat het hier om dezelfde ontsporing gaat, maar daar kan Sjoerd vast wel iets over zeggen.
link 1: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMUTR...
Zaterdag 6-4-2024 13:40:54
|
Sjoerd Eeftens: Toch een lastig plaatje. De ontspoorde loc is een SS-locomotief uit de jaren 70 van de 19de eeuw met het nummer 925, ernaast staat een zuster-loc uit dezelfde serie.
De loods is een middelgrote stenen Staatsspoor-goederenloods. Elk station had er wel één, maar dit formaat past bij een kleine stad als Middelburg.
Loc 925 is gekoppeld aan een SS-bagagerijtuig gebouwd in het laatste kwart van de 19de eeuw serie 7500 voor internationaal verkeer, met een ronde dakkoepel boven het conducteursverblijf. Dat is wel vreemd, want deze kleinere locs met V-max = hooguit 70 km/h reden de snelle internationale treinen toen al lang niet meer. De SGB in Goes heeft zo'n rijtuig gered uit de zanderij bij Wouw waar het als woning diende.
Handwissel 10 kwam uiteraard op veel stations voor. Ik krijg de indruk dat het (zon)licht van rechts komt, en dat het ongeveer midden op de dag is.
Gezien de bomenrij op de achtergrond ligt de rest van het emplacement achter de fotograaf. De foto toont zijsporen met handwissels en een loods. Er staat een loods met een "Franse kap" bijna tegenaan. Ik zoek de komende dagen verder, maar wellicht gaat iemand anders een licht op. Dat zou ook mooi zijn.
Vrijdag 5-4-2024 21:59:27
|
Jan Spoolder: Ik heb deze foto eerder gezien, mogelijk op de site van Arnold Tak.
Vrijdag 5-4-2024 09:37:09
|
Sjoerd Eeftens: Loc 925 is ontspoord op een emplacementje. Gevalletje op twee sporen lopen? Dan is wissel 10 te vroeg omgelegd of lag niet vast.
Op de achtergrond een goederenloods. Dit is vrijwel zeker Staatsspoorgebied, en aan de hand van het wisselnummer en de loods wel te vinden. Maar dat duurt even.
Vrijdag 5-4-2024 09:29:38
|
Om een reactie te plaatsen kun je onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.
Je ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe je een foto naar de redactie kunt sturen.
|