Reacties op Zoekplaatje 3722
De nieuwste inzending staat bovenaan!
Paul Blanken: Wat mij betreft passend: Eerder besproken "knikje", gewelven kade muur (rand bovenzijde gewelf echter niet), schuinstaande palen vanuit het water tegen de kademuur (deels met trappen), kranen (tijdsbeeld 1910 - heden).
Vreemd is echter dat ik tot nog niets kan vinden dat op dergelijke schade c.q. ongelukken duidt. Daarnaast verbaasd me ook op het zp, het grote aantal binnenvaartschepen in een entrepot zone (douane gebied).
Website: https://hdl.handle.net/21.12133/0190B076 [...]
Dinsdag 7-2-2023 15:23:11
|
Peter Heuseveldt: Zou dit eventueel de Entrepothaven in Rotterdam kunnen zijn bij pakhuis De Vijf Werelddelen?
Dinsdag 7-2-2023 13:07:55
|
Leo R.: Ik zou dit juist wel in Rotterdam zoeken. Immers, de kaart is kennelijk verstuurd zonder postzegel of poststempel. Kennelijk heeft C. of E. Reijmer de kaart zelf bezorgd of laten bezorgen.
Zondag 27-11-2022 17:16:38
|
Wim Suijkerbuijk: Dit is denk ik geheel niet in Nederland. Het is denk ik in een Duitse Rijnhaven, Duisburg-Ruhrort of elders. Ook daar waren de nodige oorlogsschades in de havens aan kranen, schepen en oevers etc.
Zondag 27-11-2022 15:30:59
|
Paul Blanken: Opvallend ook dat de kraan niet óp de boot ligt en de boot op bovendien op enig afstand van de kademuur ligt. Ik vermoed daarmee dat deze boot heeft aangemeerd ná de vernielingen uit 09-1944. En dat het plaatje gemaakt is vóór de naoorlogse herstelwkzmh. Indien juist dan is het dus vrijwel zeker gemaakt in de oorlogswinter van 1945.
Bijgaand een opname gemaakt tijdens herstelwerkzaamheden na de oorlog van vrijwel dezelfde THB locatie aan de Maashaven:
Website: https://proxy.archieven.nl/0/31FDC94F93C [...]
Dinsdag 23-8-2022 17:45:32
|
Joris van Rooden: De kades van de Rijnhaven zijn volledig gereconstrueerd in 1945/1946 en ik vraag me af of de knik op het zoekplaatje niet komt doordat de kade hier opgeblazen is en het alleen maar lijkt of het water naar rechts afbuigt. Maar als dat wel zo is valt Rijnhaven zeker af, ik had ook naar Google Maps en oude kaarten gekeken.
Ik heb een paar jaar geleden gewerkt aan het wikipedia-lemma in de bijlage, waardoor ik voor Zuid een aardig beeld heb gekregen waar de havensporen lagen. Bij de voorlopers van de San Francisco loods liep het spoor nog wel over de kade, maar daarna dus niet meer. Er liep toen een spooraansluiting vanaf de Veerlaan tot in de loods. Zie de kaart bovenaan uit 1944. Als het niet in Rijnhaven is, dan mogelijk in Noord?
Website: https://nl.wikipedia.org/wiki/Havenspoor [...]
Vrijdag 19-8-2022 11:50:24
|
Paul: Deze locatie lijkt mij uitgesloten. Immers, er buigt hier geen vaarwater of kademuur naar rechts als op het het zp.
situatie in november 1950:
https://hdl.handle.net/21.12133/F194FEB2F187442D97C4FBCBC2D875D4
Ook niet als je in bijgaande link op google street view, je 180gr. omdraait:
Website: https://goo.gl/maps/qDifXGcWpMUnqoAC8 [...]
Vrijdag 19-8-2022 09:24:11
|
Sjoerd Eeftens: Op sporenplan.nl is onder de historische tekeningen er één te vinden van de zuidelijke kade van de Rijnhaven met de HAL-loodsen en met de beschreven knik. Ik kan er helaas geen directe link naartoe geven. De datering is vooroorlogs.
Daarop is te zien dat er wel degelijk sporen lagen tot op westelijke punt waar een aanlegsteiger te zien is van de pont. Dat zegt niet veel; de kade kan immers met de sporen en kranen zijn opgeblazen.
In mijn archief zit waarschijnlijk een naoorlogse tekening, maar ik ga later vandaag kijken.
Vrijdag 19-8-2022 08:38:23
|
Joris van Rooden: Dit lijkt/zou kunnen zijn de Rijnhaven Zuidzijde met de in sept 44 opgeblazen loodsen "San Francisco" en "Mexico/Cuba" van de Holland-Amerikalijn. Die vormden samen destijds de grootste loods van Rotterdam en de enige die direct aan de Rijnhaven lag, waardoor er geen ruimte was voor een kade met een spoor. Bij het opblazen van de kade werd het voorstel deel van de loods verwoest. Nadat in 1947 het middendeel uitbrandde bleven twee delen van het gebouw staan als loods Fenix 1 en Fenix 2. Die zijn er nog steeds. Op de foto in de bijlage vooraan San Francisco en daarachter na de knik Mexico/Cuba. Het zoekplaatje is nogal vaag, dus lastig te zien of dit het echt is. Maar vrijwel alle andere kades op Zuid waren breder dan hier op de foto omdat er ruimte voor kranen en treinen moest zijn. Bij San Francisco stonden die kranen op de 1e verdieping van de loods bijna direct boven het water. Zo'n kraan lijkt hier ook in het water te liggen.
Website: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/c [...]
Vrijdag 19-8-2022 00:25:10
|
Stefan de Leeuw: Kleine aanvulling op eerder onderzoek door Leo R.
Volgens het CBG: Elisabeth Wilhelmina Reijmer, geb. 01-07-1918 te Utrecht uit de dezelfde ouders als Catharina Antonia Reijmer.
Mogelijk stuurde Elisabeth (E. Reijmer) de foto aan haar zwager en zuster te Rotterdam. Helaas verder niets meer gevonden bij het CBG over deze Elisabeth. Dus weer terug bij af.
Dinsdag 2-8-2022 16:11:35
|
Paul Blanken: Voor wat betreft die knik in de kademuur in een getijden haven komt wellicht de voormalige THB locatie aan de Maashaven in aanmerking. Kraan lijkt mij zelf echter niet.
Saillant is wel dat er hier veel schade aan haveninstallaties was, in september 1944.
Website: https://goo.gl/maps/HDYmr14BQxgxzbNTA [...]
Zondag 31-7-2022 15:08:29
|
Sjoerd Eeftens: Voor wat het waard is: een sleepvrachtschip, later motorschip Zeus gebouwd in 1930 met de naam Zeus in de Vulcaanhaven in Vlaardingen: https://www.binnenvaart.eu/sleepvrachtschip/30615-zeus.html
Zaterdag 30-7-2022 17:27:05
|
Sjoerd Eeftens: Naar mijn idee staat er een korte naam van vier letters. Ik lees de naam Zeus, de oppergod in de Griekse mythologie. Er zijn meerdere binnenvaartschepen met de naam Zeus geweest. Wie er op googelt, komt er enkele tegen. En ja: een mannelijke naam voor een schip kon en kan wel degelijk.
Omdat de naam leesbaar is, denk ik dat de foto niet spiegelverkeerd is afgedrukt.
Van sloopschepen werd de naam vaak weggeschilderd. Waarom? Iets met verzekeringen? Scheepsnamen werden om redenen van verwering van het schilderwerk wel opgelast. Daar lijkt het hier inderdaad op.
Zaterdag 30-7-2022 11:59:15
|
Paul Blanken: Het zp is gemaakt op een plaats waar de waterstand wordt beinvloed door de getijden. Hier dus gemaakt tijdens relatief ¨laag water¨. Bovendien is ook; het soort kraan en de knik in de havenkade, bepalend voor een bewijs van een locatie. Geen van de hier tot nog toe genoemde argumenten, zijn bepalend om alléén in 010 te zoeken.
Hoe graag ik dat ook anders zou zien.
Overigens, indien het zp gespiegelde zou zijn, kan een detail opname van de naam van de boot uitsluitsel bieden.
Zaterdag 30-7-2022 10:52:07
|
Sjoerd Eeftens: Leo bedoelde de Stadionweg op Zuid. Op de achtergrond van de foto die hij linkte is de punt van het Brienenoordeiland te zien. Het kantoorpand van de werf op de gelinkte foto staat er nog. Ik kan die locatie echter niet rijmen met de vrij hoge (en op het ZP helaas slecht zichtbare) bebouwing aan de linkerzijde.
Die situatie kennen we wel als we naar het oosten kijken bij het Boerengat en het Buizengat in noord. Dan zouden het de deels nog bestaande hoge panden aan de Oostzeedijk kunnen zijn. Door de mistige foto is de locatie slecht te herkennen. Er zat daar ook een werf. De foto is dan genomen van het standpunt op het toenmalige stationseiland van Rotterdam Maas. Ik ga eens kijken op oude luchtfoto's.
Vrijdag 29-7-2022 16:39:58
|
Leo R.: Voor wat het waard is, de straatnaam Hooglandstraat (op de achterzijde) bestaat sinds 1904. Het pand staat er nog steeds, het adres zit zo te zien boven een café op de hoek met de Benthuizerstraat.
Over ene P. Folman in Rotterdam valt wellicht ook wel iets te zeggen. De naam Folman komt niet heel veel voor in Nederland, maar wellicht betreft het Petrus Hendricus Johannes Folman (Vreeswijk 1903 - Rotterdam 1966), in 1931 getrouwd met Catharina Antonia Reijmer, en van beroep schipper(!). Kort voor haar huwelijk was Catharina Reijmer woonachtig in Rotterdam. Wellicht is dit een ansicht van haar aan hem? Dan zou de datering ongeveer 1930 zijn. De enige relevante instorting die ik kon vinden in die jaren is de instorting op 21 januari 1928 van een stelling of steiger 'in een aldaar ter reparatie liggend stoomschip' genaamd Edward Holm, bij Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf aan de Kreekweg (nu Stationweg).
Zie de link voor een foto van die locatie, wie weet kan men er wat mee.
Website: https://hdl.handle.net/21.12133/60099D24 [...]
Donderdag 28-7-2022 19:34:00
|
Eric-Jan Noomen: In de link een foto van de beschadigde Rijnhaven met ijs, gemaakt op 3 januari 1947. Tot nu toe heb ik nog geen foto van de Rijnhaven kunnen vinden die past bij het zoekplaatje. In de Maashaven werden in 1944 ook vernielingen aangericht door de Duitsers, maar ook daar heb ik tot nu toe niets gevonden dat past.
Website: https://hdl.handle.net/21.12133/8F1FBD55 [...]
Donderdag 28-7-2022 11:53:28
|
Jan Spoolder: Er drijft flink wat ijs in het water. Als deze foto in Rotterdam gemaakt is, was het zeker niet in mei 1940 of september 1944.
Donderdag 28-7-2022 11:00:02
|
Paul Blanken: Helaas kan het hier niet zijn. Immers, er zit voorbij de omgevallen kraan een duidelijke knik in de kademuur naar rechts. Deze zou mbt. de genoemde locatie naar links moeten zijn. Onder nog een voorbeeld naar een ouder voorbeeld van dergelijke kranen.
Het tijdsbeeld van het zp past niet in de aangebrachte schade aan haveninstallaties, veroorzaakt door de paniek van de duitsers in september 1944.
Website: https://www.fotovanrotterdam.nl/prenten/ [...]
Woensdag 27-7-2022 10:15:40
|
Redactie: Visueel bewijs zou fijn zijn, met als handicap dat het zoekplaatje zelf weinig details prijsgeeft. Daarnaast: het kan haast niet anders of een dergelijk ongeluk heeft indertijd de krant gehaald.
Dinsdag 26-7-2022 21:11:59
|
Paul Blanken: Ingestorte kade van houtoverslag langs de Rijnhaven in 010(zuidzijde kijkrichting oost). Op de achtergrond mogelijk bebouwing langs de Hillelaan. In het water tegen het schip, de bovenbouw van een havenkraan, waarvan we de onderzijde zien. Let vooral op de positie van de wielen. Dergelijke kranen stonden daar rond 1920-1930.
Dinsdag 26-7-2022 09:45:23
|
Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.
|