Zoekplaatje 3503 

Inzender: Jan Dekker Uitleg    Beschikbaarheid: wel te koop of te ruil maar niet via Zoekplaatjes Uitleg

Gegevens: Twee foto's van een groot vrijstaand buitenhuis op een kleine verhoging t o v de omgeving. Er is nergens andere bebouwing te zien. Op de achterzijde van de fotokaarten is v w b de herkomst geen enkele aanwijzing te vinden.

Herkomst: gekocht van of geruild met een Nederlandse verkoper.

Datering: circa 1930    Formaat: 8,8 x 13,9 cm   Extra beelden: vergroting  tweede foto  achterzijde  

Geplaatst: 2 juli 2021


 Reacties op Zoekplaatje 3503 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Koeduinweg 5, Aerdenhout

Heimen Stoffels: Ik begon het al bijna somber in te zien wat betreft de oplossing van deze foto, maar fantastisch gevonden, D. Kralt! 🙂
Donderdag 9-9-2021 12:59:47



Jan Spoolder: Een mooie vondst van D. Kralt, gefeliciteerd! Hier is het huis vanuit de lucht te zien.
Website: https://www.bing.com/maps?osid=98a42a53- [...]
Donderdag 9-9-2021 11:13:24



Theo van Gijlswijk: Het huis staat tot 1936 nog vermeld als 'Huize Blondduin' in de adresboeken van Bloemendaal. Dan kan het vanaf 1937 wel 'huize Juliana' zijn geweest.
Website: https://nha.courant.nu/issue/ABBL/1936-0 [...]
Woensdag 8-9-2021 23:06:46



Redactie: Het Noord-Hollands Archief geeft ook 1906 als bouwjaar, dus de naam Juliana zal geen uiting zijn van koningsgezindheid. Als architect wordt genoemd E. Verschuijl.
Website: https://hdl.handle.net/21.12102/E98A2D0C [...]
Woensdag 8-9-2021 21:34:30



Jan Dekker: Dik, geweldig dat je dit zoekplaatje hebt opgelost! En dan is het nog wel een huis dat voor mij bwvs om de hoek staat; ik moet toch maar weer eens wat vaker de fiets pakken en in Aerdenhout gaan rondkijken.
Ook erg leuk dat dit zpl discussie over tal van aspecten heeft opgeroepen; dank ook aan alle deelnemers daarin. Wat een fijne site hebben we toch!
Woensdag 8-9-2021 17:41:34



d.kralt: @Winfried: zoekend naar 3530 in Heemstede zag ik op de gezinskaart van Aaltje de Groot dat ze ook in Aerdenhout had gewoond. Omdat beide kaarten van Jan Dekker waren heb ik ook deze foto in de zoektocht meegenomen. Heb ik niet duidelijk gecommuniceerd. Er staan overigens meer panden in Bloemendaal/Aerdenhout met dit uiterlijk. (globaal dan natuurlijk.)
Woensdag 8-9-2021 13:05:55



Winfried Gall: De oplossing van D. Kralt lijkt mij helemaal raak ! Mooi gevonden, hoe ?
Woensdag 8-9-2021 12:30:00



E. Petter: Volgens deze website zou het bouwjaar 1906 zijn.
Website: https://www.kadasterdata.nl/aerdenhout/k [...]
Woensdag 8-9-2021 11:32:52



d.kralt: Dit is de Koeduinweg 5 in Aerdenhout. Volgens de gezinskaart woonde Aaltje in Aerdenhout voordat zij naar Heemstede ging. Het huis is bij de bouw genoemd naar naar prinses Juliana. (1909). Voor de datering wellicht interessant. Het is op een op een paar dakkapellen en "tuinkamer" na, nagenoeg in de originele toestand.
Website: https://goo.gl/maps/RjEJtC51JqGzwJpP7 [...]
Woensdag 8-9-2021 10:55:25



Martin Snuverink: Als de tuinstoelen van voor 1920 waren, zijn het geen rotan-, maar rieten stoelen, waarmee de discussie over rotan niet meer relevant is.
Halfsteensverband kwam voor 1920 sporadisch voor en altijd in combinatie met spouwmuren. Voorbeelden zijn te vinden door bij de opgeloste zoekplaatjes te zoeken op ‘halfsteensverband’. Een mooi voorbeeld is zp 2384 (Bloemendaal/Santpoort) met het complex van het Provinciaal Ziekenhuis NH. Hier zijn en waren diverse bijbehorende minder kloeke gebouwen van rond 1900 in halfsteensverband (en dus met spouwmuren). In stijl hadden zij grote overeenkomsten met het huis van zp 3503. Zie ook streetview Brederodelaan 46-48. Mogelijk heeft de villa van het zp op dit terrein gestaan.
Enkele maten. De bakstenen zijn van waalformaat. De meeste vensters zijn dan 164 cm breed en (excl. onderdorpel) 275 cm hoog. De deuropening in de erker is 215 cm hoog.
De architect zou wel eens F.W.M. Poggenbeek kunnen zijn(?)

Donderdag 19-8-2021 17:22:16



Sjoerd Eeftens: De villa's Alexanderstraat 1 en 2 in Den Haag doen qua hoofdvorm sterk denken aan de villa op het ZP (deze zijn het niet). Ook hier is de hoofdtoegang aan de zijkanten, omdat de voorzijde naar de Mauritsgracht is gericht. Bij nr. 1 is er ook een achtergelegen bouwvolume; de Alexanderstraat is links ervan, vergelijkbaar met het ZP. Ook de nabijgelegen panden Plein 1813 nrs 1 en 2 hebben deze hoofdvorm. Alle villa's zijn wit en geven geen metselwerk prijs. Er zijn veel bouwkundige verschillen.
We zoeken naar een vergelijkbare locatie in een parkachtige omgeving.
Donderdag 19-8-2021 11:00:20



Sjoerd Eeftens: Op geen van beide foto's is een scherpe schaduw te zien, en ook de plekken die donker zouden zijn omdat ze onder een muurbegroeiing liggen, ogen even licht als de muurvlakken erboven. Nergens is een glans of briljantje te zien op een hoekvlak of hoekrand. Ergo: de zon scheen niet bij de opnames. De markiezen zullen wellicht aan de zonrijkste kant zitten, immers ook de serre heeft een opgetrokken markies; de overige ramen zijn op andere wijze te behoeden voor de zon. De ramen onder de markiezen hebben die voorzieningen niet, al heeft het kozijn van de erker smalle decoratieve (of toch ingeklapte?) blinden.
Dinsdag 17-8-2021 13:12:24



Klaas Verbaan: Of de foto's op één dag gemaakt zijn weet niemand, maar op de eerste foto is de zonwering naar boven en zijn alle luiken open, op de tweede foto is de zonwering naar beneden (er is geen zon, want er is geen schaduw) en is er boven een luik dicht. Liggen en leien op het dak of shingles (of bestond dat laatste nog niet) en ik dacht eraan dat het huis bekleed is met gezaagde steentjes, maar ik weet niet wanneer ze dat deden. Ik dacht zelfs aan een huis van een bouwpakket of een poppenhuis, maar dat zullen wel dromen zijn.
Dinsdag 17-8-2021 09:40:51



Wijnand Bloemink: Drie. De datering. Als we nu alle puzzelstukjes samenvoegen komen we een heel eind. Toen de foto’s pas waren geplaatst heb ik een vriendin met een mode-achtergrond (en modezaak) gevraagd eens naar de kleding van de vrouw in de serre te kijken. Zij kwam tot een datering van 1890 – 1900, en eerder 1890 dan 1900. Dit sluit naadloos aan bij de jaartallen die Peter Heuseveldt geeft. Het huis is dan iets ouder. Gezien de wilde wingerd staat het er al een paar jaar, maar oogt verder nog fonkelnieuw. Een datering rond 1890 of late jaren ’80 ligt dan voor de hand. Daar sluit de typische neo-stijl van het huis, ontleend aan de vroege 19de eeuw, eventueel late 18de eeuw goed bij aan, zij het dat ik geen andere voorbeelden ken van toepassingen van een dergelijke stijl in de late 19de eeuw. Na 1920 (Berlage, Rietveld, Amsterdamse School, Nieuwe Zakelijkheid, etc.) zou geen hond meer teruggrijpen op en dergelijke vormentaal. Zoals inmiddels aangetoond, zijn de spouwmuren en de rotan meubelen niet met een datering in de late 19de eeuw in strijd. Wel is duidelijk dat voor deze traditionele vormgeving van het huis de modernste technieken zijn gebruikt.
Hoe zit het huis in elkaar? Daar heb ik uren op zitten turen en op hoofdlijnen lijkt me dat wel duidelijk. Ik beschouw de gevel op foto 1 als de voorgevel, maar ik geef direct toe dat dat bij dit rare huis arbitrair is. In ieder geval vormt deze gevel de schauzeite van het huis, de rechter zijgevel is daarmee vergeleken veel informeler. Het gebouw bestaat uit een representatief en hoger voorhuis en een lager en eenvoudiger achterhuis dat geheel achter het voorhuis schuilgaat, althans van voren gezien. Ik verwacht dan ook dat het huis een T-vormige plattegrond heeft zoals terecht opgemerkt. Aan de voorgevel liggen de belangrijkste woonvertrekken. Voor wie dat nog niet heeft gedaan verdient het aanbeveling de foto’s de downloaden in een foto- of tekenprogramma. Dan kun je veel verder inzoomen en komen er allerhande details in het zicht. Zo heb ik pas later de twee honden in de serre ontdekt. De serre sluit waarschijnlijk aan op een kamer-en-suite. Door de half geopende gordijnen zijn schuifdeuren te zien, zodat de kamer in de erker daar ook toe zal behoren. Achter in het huis was de vestibule met gang en trap. De voordeur zat dan in de linker zijgevel. In het achterhuis zal de keuken zijn ondergebracht. Over de verdiepingen durf ik weinig te zeggen. Er zijn aanwijzingen die doen vermoeden dat het huis inwonend personeel had, maar het gaat te ver daar hier op in te gaan.

Dinsdag 17-8-2021 05:24:23



Winfried Gall: Deze villa heeft een "klassiek" uiterlijk maar gebouwd met de moderne spouwmuur, zie goed als zodanig zichtbaar moest zijn: met strekken! Het eerder door mij genoemde huis stond trouwens in Heemstede. M.i. zijn de huizen van de Eindenhoutstraat zeker niet herbouwd, maar gewoon de originele. De eerste foto geeft de zicht-/= straatzijde. De entree is hier aan de linkerzijde. Het huis staat verhoogd, dat is extra imponerend, maar ook praktisch: een terp ! Ik verwacht dat de locatie een overstromingsrisico heeft.

Maandag 16-8-2021 22:16:50



Sjoerd Eeftens: Een reeds lang grotendeels verdwenen landhuis van begin 19de eeuw in ons dorp was gepleisterd, dus over het metselverband kan ik niets zeggen; wel dat de muren volgens tekeningen massief waren en 33 cm dik.
Is er een goede reden om zo'n muur aan de buitenzijde alleen in strekken te metselen, bijvoorbeeld omdat dit minder werk is en wellicht sterker, zoals het pand op het ZP?
Maandag 16-8-2021 19:26:21



Martin Snuverink: Verwijzend naar het cliché/spreekwoord: ‘De uitzondering bevestigt de regel’, heb ik gevonden dat er toch behoorlijke huizen in halfsteensverband van voor WOI zijn waarvan ik niet weet of hier spouwen zijn toegepast. Dit zijn de huizen in Haarlem, Eindenhoutstraat 51 t/m 57, die volgens BAG in 1911 zijn gebouwd! Zijn deze huizen wellicht in WOII vernield en in de huidige toestand herbouwd? (Zijn hier meer voorbeelden van?). Alle andere huizen in deze wijk zijn immers gemetseld in kruisverband of vlaamsverband.
Tussen haakjes, de arbeiderswoningen in de Haagse buurt Spoorwijk zijn gebouwd in halfsteensverband in 1923 en allemaal voorzien van spouwmuren.
Wat betreft voorwerpen van riet of rotan merk ik op dat bijvoorbeeld de bekende Scheveningse strandstoelen (= meubilair) al in 1900 bestonden en van riet waren gemaakt. Dus geen rotan! In Nederland kwam rotan meubilair (waarin vlechtwerk van riet voorkwam) echt pas in 1919.
Maandag 16-8-2021 18:24:10



Wijnand Bloemink: Twee. Spouwmuren, ontleend aan: Piet Bot, Vademecum historische bouwmaterialen, installaties en infrastructuur. Alphen aan de Maas, 2009 (uitgave van het Nederlands Openluchtmuseum). Pag. 113.

Spouwmuur

Het eerste voorbeeld van een spouwmuur in Nederland is Huis ten Bosch, in het centrum van Maarssen, gelegen aan de Vecht en gebouwd in de periode 1627 tot 1629. De tot nu toe oudst bekende tekeningen waarop spouwmuren staan afgebeeld, zijn van de Amsterdamse architect Philip Vingboons (1607-1678). Deze tekeningen dateren uit 1642 en betreffen het ontwerp voor Huis Vredenburg in de Beemster.

(volgen nog enkele 17de-eeuwse voorbeelden die ik niet heb overgenomen)

Het besef van hygiëne in de woningen begon reeds eind negentiende eeuw door te dringen. Belangrijk was het bestrijden van vocht in de woonhuizen. Bij steens of zelfs halfsteens buitenmuren van baksteen die sterk aan vochtdoorslag onderhevig waren, moest wel tengelwerk toegepast worden voor de bevestiging van het behang. Al in 1884 besteedde het Bouwkundig Weekblad aandacht aan het nut van spouwmuren. Men kon het behang dan rechtstreeks op de stuclaag aanbrengen.

(volgt nog een stukje over eventuele besmettingen)

Vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw werd de volledige spouwmuur algemener toegepast.

Maandag 16-8-2021 14:31:26



Sjoerd Eeftens: In het al genoemde museum in Noordwolde (zeer de moeite van een bezoek waard) wordt uitgelegd dat men met de fabricage van rieten meubelen in een al bestaande behoefte voorzag. Originele meubelen uit Indië importeren was kostbaar, terwijl de nationale productie zich juist ook richtte op de gewone man. De behoefte bestond dus al langer.
We hebben nu gezien dat noch alleen het metselverband, noch alleen de bouwstijl, noch alleen de aanwezigheid van rotan de datering van het ZP exact mogelijk maakt. Bovendien vind ik het tafereel toch wel Nederlands en niet Engels. Er zijn hier nu immers meerdere Nederlandse voorbeelden van de hoekige erkerachtige uitbouw over drie of twee verdiepingen gegeven.
Als het ZP hierboven de zijgevel is (grenzend aan de tuin met de gevel van de tweede foto) zegt dat niets over de voorgevel aan de straat. De uitbouw rechts op de tweede foto kan zeer wel aan de voor ons onzichtbare straatzijde ook inspringen ten opzichte van het hoofdbouwvolume op het ZP, wat een T-vormig gebouw zou inhouden. De bovenzijde van de T is dan de gevel van het ZP. De poot van de T is dan de tweede foto.
Maandag 16-8-2021 13:17:24



Peter Heuseveldt: Rieten/rotan meubelen waren eind 19e eeuw heel gebruikelijk in de serre van de gegoede burgerij. Ik heb nog wat familiefoto's uit die periode waar men tussen palmen in pottn in rieten stoelen zit. Omdat gegoede mensen destijds niet buiten wilden zitten (een zongebruinde huid was hoogst ordinair en hoorde bij boeren en buitenlui), richtte men de serre in met allerlei (exotische) planten en bomen en plaatste daartussen rieten tuinmeubilair, zodat er als het ware een tuin binnenshuis werd gevormd waar men de illusie had van buiten te vertoeven zonder dat men zich hoefde bloot te stellen aan de zon (vandaar ook de naam "tuinkamer"). Zoals ook op de foto te zien is, nam men daar volledig formeel gekleed plaats, want vrijetijdskleding was nog niet gebruikelijk.
De tuin zelf gebruikte men alleen om in te wandelen, wat rond te lopen om de bloemen en planten te bekijken, en dan weer snel naar binnen. In de tuin zitten was niet echt gebruikelijk, dat kwam pas na de 1e Wereldoorlog echt in zwang.
Maandag 16-8-2021 09:38:58



Leo R.: Vanaf begin 20e eeuw werden ook rieten meubelen vervaardigd in Noordwolde, waar in 1908 een heuse Rijksrietvlechtschool het licht zag.
Er blijkt heden ten dage zelfs een Nationaal Rietvlechtmuseum te bestaan. In de categorie bijzondere musea à la Dakpanmuseum, Politiepettenmuseum, etc. :-)
Website: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_ [...]
Zaterdag 14-8-2021 13:53:37



Wijnand Bloemink: Dit huis heeft mij vanaf het begin gefascineerd. Het is een van de merkwaardigste huizen die ik ooit heb gezien. Een vat vol tegenstrijdig heden. Er is me dus aardig wat aan gelegen om de zoekplaatjes opgelost te krijgen, zodat er wat nadere studie mogelijk wordt. Ik knip mijn reactie in stukjes. Eerst iets over rotan. Daar is erg veel over te vinden. Hierbij wat citaten. Vooral de derde bron is de moeite waard in zijn geheel te bekijken.

http://www.chinaoutsidefurniture.com/ [...]

Rattan furniture is one of the oldest furniture in the world. According to historical records, China had bamboo furniture as early as the Tang and Song dynasties. Bamboo furniture was popular in the Ming and Qing dynasties. Rattan furniture was widely spread in Europe in the 17th century, and its history can be traced back to ancient Egypt in 2000 BC.

https://selectfurnishingsme.wordpress.com/ [...]

Rattan In Europe
The British and the Dutch, who held large colonies in South East Asia, were the early traders of rattan. Europe generally imported rattan as finished furniture from Singapore, Malaysia or Indonesia. Europe itself did not produce any significant rattan furniture despite its popularity. Rattan furniture is still very popular in Europe and demand for well crafted and well designed pieces remains constantly high.

https://antique-marks.com/ [...]

Although it was used to make furniture in India and China, it was the building of the British Empire in India and Malaya during the early 19th century which really brought rattan furniture to the notice of the British, and later the Americans, who lived and traded in Asia.
They came to love it. And why not? It could easily be woven into almost any style, it was light and cool – perfect for the tropics – and it was cheap. Very, very cheap.
By the 1830s, a young American named Cyrus Wakefield began to import rattan canes and established a wicker furniture factory in South Reading, Massachusetts (later renamed Wakefield).
The Wakefield Rattan Company began to produce rattan furniture and sell it all over the United States, where it was soon finding its way to the conservatories, porches and summer parlors of the rich and the well to do.
In the 1830’s it was a fad; by the 1850’s it was a boom; by 1900, it was as common to find rattan furniture in a home as it was to see a cast iron kitchen stove there.

Zaterdag 14-8-2021 13:30:51



Winfried Gall: Bij de info van Martin Sneuverink over de bouwtijd wil ik opmerken dat ik in Heemstede (?) een herenhuis uit ca. 1905 gekeurd heb met spouwmuren, waar ook duidelijke begin-fouten gemaakt zijn. Ik onderschrijf de benaming van historiserend bouwen, met destijds vernieuwende technieken, waarbij ruime middelen beschikbaar waren.
Vrijdag 13-8-2021 01:19:12



Martin Snuverink: Rechts van de serre op de tweede foto staan twee rotanstoelen. Rotan meubelen zijn nooit uit Oost-Indië geïmporteerd, maar werden vanaf 1919 in het Friese Noordwolde vervaardigd. Pas na WOII werd rotan-meubilair immens populair en was in de jaren 1960 niet aan te slepen. Dit maakt datering van de foto van vóór 1920 uiterst onwaarschijnlijk.
Website: https://www.realiseerjedroomhuis.nl/dit- [...]
Donderdag 12-8-2021 23:03:06



Redactie: Wanneer je uit wat op de foto's te zien is conclusies trekt en die conclusies zouden met elkaar in strijd zijn, ben je misschien te stellig geweest. Feit is domweg dat dit huis bestaan heeft zoals het te zien is op de foto's.
Website: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spouwmuur [...]
Woensdag 11-8-2021 21:35:41



Hans Klomp: In de Nieuwe Tilburgsche Courant van 25 november 1904 (zie link) wordt gesproken over twee torens in halfsteensverband bij een waterzuiveringsinstallatie in Tilburg. Maar ga naar Delpher, zoek op halfsteensverband en enkele voorbeelden van vóór 1914 komen tevoorschijn. Kijk daarbij ook op tijdschriften.
Website: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q [...]
Dinsdag 10-8-2021 19:25:57



Martin Snuverink: Twee dingen zijn zeker: de kleding rijmt niet met het metselwerk en de buitenmuur dateert niet van rond 1900. Het is even (on)waarschijnlijk dat iemand in het interbellum oma's kleding heeft aangetrokken als dat het huis is omhuld met een halfsteensmuur in halfsteensverband.
Herhaling van mijn vraag naar een voorbeeld van een bestaand of verdwenen huis van voor 1920 in halfsteensverband?
Dinsdag 10-8-2021 14:30:46



Peter Heuseveldt: Hans Klomp heeft gelijk. De tweede foto dateert grofweg uit de periode 1890-1910, gezien de kleding van de dame en de inrichting van het vertrek en de zware (fluwelen) portières in de deuropening naar het achterliggende vertrek. In hoeverre dat wel of niet rijmt met het metselwerk weet ik niet, maar wel dat de tweede foto wijst op de door mij genoemde periode (tenzij iemand in 1925 besloot dat het wel eens leuk zou zijn de jurk van oma aan te trekken en de oude meubels van zolder te halen, natuurlijk...).
Dinsdag 10-8-2021 09:02:00



Martin Snuverink: Hans, over de kleding en de inrichting heb ik geen mening. De bouwkundige kenmerken zijn zeker niet van voor het interbellum.
Het halfsteensverband betekent: een halfsteensmuur, of een spouwmuur (twee muren gescheiden door een spouw). Spouwmuren komen pas voor vanaf 1920 en halfsteensmuren van voor 1920 ken ik alleen van de armzaligste arbeiderswoningen (‘hutje op de hei’). Geen van beide is hier van toepassing.
De vensters hebben binnendraaiende stolpramen. Het metselwerk heeft voor huizen van voor 1920 opvallend dikke voegen. Misschien moeten we rekening houden met de mogelijkheid dat een oorspronkelijk ouder huis bij een verbouwing na 1920 omhuld is met een halfsteens buitenmuur met modernere binnendraaiende ramen en met een nieuwe ingang in de andere zijgevel. Ik vind dit zelf allemaal erg ver gezocht. Het blijft een heel zonderling huis.
Maandag 9-8-2021 17:28:21



Hans Klomp: Beste Martin, De kleding van de vrouw op de tweede foto én het interieur van die kamer doet toch vermoeden dat de foto's van vóór het interbellum zijn.
Zondag 8-8-2021 18:16:35



Martin Snuverink: Wat mij opvalt is dat het huis is gebouwd in een zeer strak, regelmatig en sober halfsteensverband, wat bij huizen van dit genre vrijwel niet voorkomt. Ik zou de bouwtijd van dit huis dateren in het interbellum en daarmee zou het huis in historiserende stijl zijn opgetrokken. Naar mijn smaak nogal kitsch.
Ik heb geprobeerd grote villa’s te vinden in halfsteensverband en ben daartoe digitaal gaan zwerven door o.m. Wassenaar, waar het vrijwel zeker niet is geweest. Ook al is het huis betrekkelijk jong, het zou mij niet verbazen als het was verdwenen.
Natuurlijk heeft het huis naar binnen openende ramen. Immers openslaande ramen kun je niet openen als de luiken toe zijn.
Wie een voorbeeld van een enigszins gelijkende villa of landhuis uit het interbellum of eventueel ouder in halfsteensverband kan geven, opent nieuwe perspectieven.
Zondag 8-8-2021 15:13:46



Redactie: In de link enkele beelden van De Breul. Had wel een driehoekige erker, maar toch geen match.
Website: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/ [...]
Zaterdag 31-7-2021 14:59:06



Rob Wagenaar: De Breul valt af. Nader onderzoek leert dat het gebouw in 1900 ook al een rond middenfront had. Foto bij de redactie.
Zaterdag 31-7-2021 12:11:03



Rob Wagenaar: De bouwstijl komt sterk overeen met De Breul in Zeist.Dat is in 1828 gebouwd, maar in 1927 verhoogd en verbreed. De Breul heeft tegenwoordig een rond middenfront. Mogelijk oorspronkelijk een meerhoekig. Ik zoek het uit.
Zaterdag 31-7-2021 11:38:01



Sjoerd Eeftens: Wat me ook nog opviel, was, dat de ramen op de verdieping even hoog zijn als die op de begane grond. Toevallig hadden we dat hier ook in een voormalig landhuis, maar het is niet erg gebruikelijk.
Maandag 12-7-2021 19:11:25



Sjoerd Eeftens: Ja, die tweede foto had ik ook gezien. Dit is de rechterzijkant, gezien ten opzichte van foto 1. En ook geen voorzijde met entree. Die zal dan toch wel aan de linker zijkant zijn, gezien van foto 1 af. Die (onzichtbare) gevel is, zo te zien aan foto 2, een stuk breder, en kan heel goed een entree bevatten. De tuin is strikt privé, want indien de entree in de linkerzijde zit, is de tuin aan het oog onttrokken door een hoge haag.
Het is zeer de vraag of er sprake is van een symmetrische gevel aan de zijde van de hoofdingangspartij.
Maandag 12-7-2021 19:07:34



Mathijs van den Bosch: Ik zie die 2e foto wel nu pas, excuses. Maar dat moge duidelijk zijn uit mijn naar nu blijkt overbodige vraag 😀
Maandag 12-7-2021 18:42:43



Jan Spoolder: @Sjoerd, heb jij de 2e extra foto wel gezien? Ik kan me niet voorstellen dat we daarop rechts de voorkant van het huis zien.
Maandag 12-7-2021 17:59:49



Sjoerd Eeftens: Aan de achterzijde van het Noord-Brabants Museum in Den Bosch is zo'n uitbouw met drie verdiepingen aanwezig, voorzien van een heus puntdak. En dat is geen zot gezicht.
Het zit er dik in dat we bij dit ZP ook tegen de achterzijde aankijken, omdat die op de tuin lijkt gericht. Deze gevel is er bepaald niet één met een voordeur. Dat maakt het zoeken niet gemakkelijker. Maar er zullen zeker meer voorbeelden zijn in Nederland van zo'n uitbouw.
Maandag 12-7-2021 16:46:28



Mathijs van den Bosch: De vraag stellen is hem beantwoorden... een punt zou wel een heel gek gezicht zijn.
Maandag 12-7-2021 15:32:58



Mathijs van den Bosch: Wat denken jullie van de dakvorm? Punt of afgeknot?
Maandag 12-7-2021 15:05:12



Jan Spoolder: Ik zag van de week een Engelse detective op TV waarin een bakstenen landhuis voorkwam dat me hier sterk aan deed denken. Bij nader inzien ben ik het toch met E. Petter eens.
Maandag 12-7-2021 14:48:55



E. Petter: Toch vind ik dit huis er verder niet echt Engels uit zien. Ik heb het idee dat de landhuizen daar veel meer verschillen van wat in NL gebruikelijk is.
Maandag 12-7-2021 13:59:41



jan spoolder: Sterker nog, ik denk dat het niet eens in Nederland is. Naar binnen slaande ramen, die schoorsteentjes … Engeland. Tijdverspilling.
Maandag 12-7-2021 00:40:52



Jan Spoolder: Dit landhuis lijkt me gezien het metselwerk te dateren uit het eerste kwart van de 20e eeuw. Het is geïnspireerd op 19e-eeuwse of nog oudere voorgangers zoals de al aangehaalde villa Aschwing in Assen, Hofstetten in Ellecom of Overbeek/Lindenheuvel in Bloemendaal en nogelijk gebouwd door mensen met nieuw geld: een industrieel/fabrikant of repatriant uit Indië.
Zaterdag 3-7-2021 15:34:22



Leo R.: Ik zie hier niet per sé een buitenplaats in. Daar lijkt me het gebouw ook te nieuw voor. Ik sluit het niet uit, maar ik denk dat we onszelf oogkleppen opzetten als we dit enkel aan de Vecht e.d. gaan zoeken. Als het een buitenplaats is, dan eerder op de Utrechtse Heuvelrug (dat met name in de 19e eeuw opgang maakte als gebied voor buitenplaatsen). Vergelijk ook het gebouw dat Sicco in Assen vond.
Zaterdag 3-7-2021 15:08:12



I.Groeneveld: Een Nederlandse buitenplaats of villa in sober classicistische stijl, middenpartij met mezzanino.
Mede aan het dak en de ramen te zien is het 19de-eeuwse nieuwbouw (of zeer sterk verbouwd) in ongeveer het tweede kwart van de negentiende eeuw. Toen waren deze mezzanino's (weer) erg in de mode. Het heeft wat weg van buitenplaats Vechtoever te Maarssen, maar kan dat niet zijn.
Buitenplaats aan de Vecht?
Zaterdag 3-7-2021 13:23:13



Sicco Fockens: Dit lijkt wel Nassaulaan 9 in Assen (ook als zoekplaatje 1276 opgelost) maar is het niet.
Website: https://goo.gl/maps/b3GLbUArirU1oCqMA [...]
Vrijdag 2-7-2021 13:21:15



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres (incl. http:// of https://):