Inzender: H. Palm    

Gegevens: Fabriek met veel houten vaten op kade en flink uit de kluiten gewassen binnenvaartschip.

Datering: 1930 ?   Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 31 juli 2004


 Reacties op Zoekplaatje 385 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


Goes

Herman Palm (Arnhem): ook namens de inzender gefeliciteerd met het indrukwekknde speurwerk
Woensdag 13-7-2005 19:06:02



Gerard Nachbar (Almere): Oplossing 100% rond. Een moment van fotografische reflectie. Bij het zien van foto 13565 valt op dat niet alleen het gebouw in vervallen staat verkeert, maar dat alles er veel kleiner en nietiger uitziet op deze foto dan op het zoekplaatje. Het zal wel te maken hebben met fotografische parameters als standpunt, filmformaat, brandpuntsafstand en beeldhoek. Net zo als op de tv: Je neemt de 'Haagsche tafereelen' der landelijke politiek op Plein & Binnenhof waar, maar als we er op een zaterdag zelf lopen, ziet alles er klein en kneuterig uit! Wat leren we hiervan? Probeer bij het analyseren van een zoekplaatje er achter te komen hoe het met die fotografische dingen zit.
Woensdag 13-7-2005 15:40:07



Wim de Koning Gans (): Complimenten aan Dick Zweers en Richard van Leeuwen voor het vinden van de streek resp. de oplossing. Op de beeldbank van Goes (zie url) staat inderdaad een duidelijke foto, alleen heet het gebouw dan een mosselkokerij. Zo zie je maar dat vaten voor van alles gebruikt werden.
Website: http://goes.rvc.nl/historisch/search.asp?taal=nl
Woensdag 13-7-2005 13:18:21



d.kralt (meppel): In de eerste plaats gefeliciteerd met de oplossing!! De gemeente Goes heeft een goede en goedwerkende beeldbank. Op foto 13565 staat een heel duidelijke foto van het pand. Met de Albert Joachimikade was de heer Nachbar precie in de roos.
Woensdag 13-7-2005 12:53:39



Gerard Nachbar (Almere): Opgelost in die zin dat het Goes is. Maar wáár precies in Goes? Er is nu in Goes een straat die Zouterij heet. Travelmanager of Shell Stratenboek laat zien dat het gaat om een zijstraatje van de Albert Joachimikade, aan de noordoostkant van de omsingelde oude binnenstad. De zouterij zou dan op een oud bolwerk hebben gelegen (de door MS en mij gesignaleerde 'dijk' achter de winterse bomen!). Althans: aannemend dat een straat wordt vernoemd naar een exacht lokaal historisch gegeven. Een eventuele andere optie is: langs het 'Goesche Sas', de verbinding tussen de haven van Goes en de Oosterschelde, waaraan Wilhelminadorp ligt.
Dinsdag 12-7-2005 20:48:53



Gerard Nachbar (Almere): En ik waarschijnlijk als tweede!
Dit is tevens het harde bewijs van hoe belangrijk de bijdrage van architectuurhistoricus Dick Zweers is gebleken (zie 4 en 5 juli). Die typische Zeeuwse bovenramen hebben ons op het goede spoor gezet. Okay, geen evangelie misschien, maar tóch....!
Dinsdag 12-7-2005 13:58:37



Sicco Fockens (Groningen): Mag ik na drie minuten de eerste zijn om je te feliciteren? Zat ik toch verkeerd met mijn vatenfabriek.
Dinsdag 12-7-2005 13:03:01



Richard van Leeuwen (Weert): Goes, de Oude Zouterij.
De link laat een foto zien die iets dichterbij, maar uit dezelfde hoek, genomen is tijdens de brand op 5 november 1929.
Website: http://www.zeelandboek.nl/OZ/OZ29/OZ294614.asp
Dinsdag 12-7-2005 12:58:30



theo van gijlswijk (de zilk): In mijn vorig bericht moet staalfebriek uiteraard staalfabriek zijn.
Ook op Beeldbank Zeeland staan drie prentbriefkaarten eveneens zoeken op staalfabriek.
Website: http://www.zebi.nl/index.php?url=/diensten/zdc/beeldbank
Vrijdag 8-7-2005 08:02:01



theo van gijlswijk (de zilk): foto qoop staalfabriek terneuzen:
zoeken op staalfebriek geeft drie hits waaronder die van terneuzen
Donderdag 7-7-2005 12:37:45



theo van gijlswijk (de zilk): Op qoop deze foto van de staalfabriek in Terneuzen gevonden. Het rechtergebouw op deze foto lijkt op een gebouw op het zoekplaatje. Echter de gevelopbouw is verschillend en op het zoekplaatje is een aangebouwd deel te zien, terwijl op deze foto het een losstaand gebouw is. Achter de fabriek is een groot gebouw te zien. Ik denk niet dat daar een kanaal tussen ligt.
Website: http://www.qoop.nl/index.php?page=%2Fshowrubriek.php%3FID%253D813%2526limit%253D900
Donderdag 7-7-2005 12:31:11



A.Boeijen (Oss): In 1938 startte mijn vader Harrie een kuiperij , later is het een
vatenhandel geworden met ook houten vaten. Zelf ben ik nu 45 jaar in het bedrijf werkzaam. Bij foto denk ik aan o.a. inleggerij augurken en uien, vetten of conserven.Waarom geen bierbrouwerij of kuiperij,
Bierbrouwerij had ander soort vaten, minder liters inhoud en dikker hout.Ook moest vol vat bier naar de cafe, Alles moest handmatig gebeuren en dan was 50 liter bier en vat ook al zwaar.Vaten op foto
zijn ongeveer 200 liter.Er was vaak bij bedrijven die met houten vaten werkten ook een kleine kuiperij bij om de vaten open of dicht te maken en kleine reparaties te verrichten.Was dit een kuiperij,dan
zouden de vaten, niet zijn opgestapeld zoals rechts op de foto maar zoals links waar ze 4 hoog liggen.De vaten links hoeven geen nieuwe te zijn geweest want vaak werd bovenkant geverfd zodat iedereen wist
wat voor produckt in dat vat zat.
Over het schip het volgende, misschien is het mogelijk dat deze de volle vaten vervoerde naar een zeeschip in Amsterdam , Rotterdam of
andere haven i.v.m het niet kunnen bereiken van zeeschepen door te ondiep water.

Woensdag 6-7-2005 01:12:55



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De bouwtrant van de grote gebouwen op het ZP doet sterk denken aan de voormalige staalfabriek van J.A.P. Pierart te Terneuzen. De boogramen en lichtkappen waren daarin ook toegepast. Door herhaaldelijk financieel wanbeheer hebben de gebouwen nooit als staalfabriek gediend. Reeds bij de oplevering in 1900 was er een tekort van tonnen Bfr. Grote delen van het enorme complex vervielen tot ruíne zonder één bedrijf te hebben gediend. Maar misschien niet alle gebouwen. Ik heb slechts enkele afbeeldingen ervan maar misschien heeft iemand er meer. Wie helpt?
Dinsdag 5-7-2005 21:54:47



dick zweers (bergeijk): Ha ha, evangelie; leuk gevonden Gerard. Daar zou ik inderdaad maar niet te vast in geloven, want we blijven ons vergissen zolang we mensen zijn. Het is me er vooral om te doen hints te geven, al pak ik dat wel serieus op.
Dinsdag 5-7-2005 10:39:50



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Te Middelburg waren (niet alle in dezelfde periode) ten noorden van het station de volgende grote bedrijven gevestigd: 1. Firma Polak (met ?), 2. Houthandel G. Alberts, 3. Weduwe Kakebeeke en Zn, Stoommeelfabriek (1889, na 1916 Cooperatieve Silovereniging, in 1955 Peulvruchtencentrum CPC, 4. Cooperatie Eiland Walcheren, 5.Cooperatieve Veilingvereniging Walcheren, 6. Metaalhandel Avar en 7. Firma Moens (met ?). Meer namen kan ik op mijn tekeningen van 1900 tot nu niet vinden. Misschien dat dit helpt.
Ik ben ook benieuwd of dit bijvoorbeeld Terneuzen kan zijn.
Maandag 4-7-2005 23:40:00



Gerard Nachbar (Almere): Als iemand als Dick met verstand van zaken vaststelt dat dat raam in het linkerhuisje typisch Zeeuws is, lijkt het me niet meer dan logisch dat we uitgaan van de dit-is-Zeeland-hypothese, zonder dit overigens definitief tot het evangelie naar D & G te verheffen. Ik heb zelf nogal wat kuiperijgerelateerde tekst aan dit zoekplaatje gewijd, maar denk zo langzamerhand dat het hier eerder om het vullen dan om het maken van de vaten gaat. Combineer dit met Zeeland en de vraag rijst of de oesters en mosselen (Yerseke) soms in vaten werden verpakt? (Er is en wellicht was de nodige export naar het buitenland.) Martin en later ondergetekende stelden een dijkachtig iets vast achter de bladerloze bomen. Dijken horen bij Zeeland. Is dit soms buitendijks land? Let op het hoogteverschil (zeker twee meter) tussen het maaiveld bij de fabriek en de walkant bij de schepen. Genoeg voor het verwerken van getijdeverschillen (tenzij het ZPtje zich achter sluizen bevindt)? De stapels hout hebben wellicht te maken met retourvaten (statiegeld?) die niet meer voor hergebruik geschikt blijken te zijn. Een paar locaties (Atlas Beekman & Schuiling 1927, blad 14): Hansweert, Wemeldinge (kanaal door Zuid-Beveland); havenkanaal Zierikzee; op Tholen havenkanaal naar St Maartensdijk en Scherpenisse en stad Tholen; St Philipsland. Aan Dick de vraag of qua groot venster het in een aantal opzichten nogal afwijkende Zeeuwsch Vlaanderen ook in aanmerking komt.
Maandag 4-7-2005 20:46:29



dick zweers (bergeijk): Met de heer Eeftens kan ik het maar gedeeltelijk eens zijn. Over de windstreken gaan we niet discussiëren (of zeuren), het verschil is niet al te groot. Zijn andere punten zijn wel heel overtuigend geformuleerd. Ik ben er niet op uit om m'n gelijk te halen maar merk op dat ik toch ècht aan Zeeland denk. Geen van de eerdere inzenders heeft iets aangedragen wat die optie uitsluit. Martin Snuverink is vrij expliciet in z'n veronderstelling(en). Wat hij zegt moeten we wel heel serieus nemen.... Dat is altjd nog zeer de moeite waard geweest. Als hij gelijk krijgt is 't geen Zeeland. Enfin, we zien wel.
Maandag 4-7-2005 17:36:06



dick zweers (bergeijk): Mag ik van Sjoerd Eeftens begrijpen dat ik het mis heb? Prima, toch adviseer ik om de oplossing in Zeeland te zoeken.
Maandag 4-7-2005 09:14:42



Martin Snuverink (Voorburg): Reactie op de reactie van F.W. Drijver: Halfweg en alles wat met Van Leer te maken heeft heb ik reeds lang geleden onderzocht, maar deze opties liepen volstrekt dood. Helaas kan ik niet alles onderzochte mogelijkheden met negatief resultaat opsommen.
Intussen heeft nog niemand gereageerd op de de optie Gorinchem Arkelsedijk.
Zaterdag 2-7-2005 00:24:36



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dick Zweers bedoelt ten noorden van het station. De spoorweg ligt ten oosten van het kanaal. Ten noorden van het stationsgebouw stond altijd slechts een goederenloods, later dancing. De loods is verplaatst naar Goes, waar deze nu de stationsrestauratie van de SGB stoomtram is. Verder was er een los- en laadweg zonder grote opstallen. Het emplacement werd begrensd door de spoorwegovergang die er nog is. Ten noorden hiervan stonden langs het kanaal diverse industrieën met en zonder spooraansluiting maar hierbij was geen kuiperij.
Vrijdag 1-7-2005 19:34:50



dick zweers (bergeijk): Zonder veel te weten dacht ik spontaan aan Middelburg, aan het gebied direct ten oosten van het station. Blikrichting zuidoost. Voorgrond kanaal door Walcheren, rechts buiten beeld het station. Als het spoor een bovenleiding had moest die hier zichtbaar zijn, maar daarvoor is dit plaatje mogelijk te oud. Anders heb ik het mis. Eén ding is er echt Zeeuws aan en dat is het kleine huisje met buitensporig groot venster in de geveltop. Misschien helpt dit?
Vrijdag 1-7-2005 14:05:53



F W Drijver (Den Haag): Al een kist, krat of vat van De Phoenix gehad ?
Dat stond in de jaren 60 al jarenlang op een fabrieksbegouw in Halfweg. Het water kan ook boezemwater zijn.
Misschien met er eens gekeken worden of (Bernhard)Van Leer's vatenmakerij (of onder de naam van de Finse opvolger) een plaatjessite heeft.
Vrijdag 1-7-2005 11:30:35



Martin Snuverink (Voorburg): Het donkere achter de bomen lijkt inderdaad op een dijk, zoals ik in mijn reactie van 12-10-2004 al had opgemerkt. Ik ben hierover nog maar eens gaan nadenken. Het kan ook iets anders zijn, een muur of schutting, maar laten we aannemen dat het een (vrij hoge) dijk is. Dan zou de fabriek buitendijks liggen. Toch lijkt dit een water van een rivier waarvan de waterstand is geregeld. Dan zou het een oude bandijk kunnen zijn van een vóór pakweg 1910 gekanaliseerde rivier. Zulke dijken zijn er buiten de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden niet zo veel. Op de eilanden kan me nauwelijks bedrijven en vaarwateren voorstellen bij zulke dijken. Voorbeelden van concrete mogelijkheden zijn de Linge tussen Gorinchem en de A15 en de Hollandse IJssel tussen Gouda en Oudewater. De Hollandse IJssel kent ter plaatse eigenlijk geen industrie. Langs de Linge tussen Gorinchem en de Haarweg was en is nog steeds veel buitendijkse industrie aan de Arkelsche dijk en ook aan de overzijde aan de Spijkse Dijk.
Aan de Arkelsche Dijk lag destijds de suikerfabriek Hollandia. Verder was hier een aardappelmeer- en siroopfabriek, de machinefabriek van De Vries Robbé en de Houthandel en Stoomzagerij De drie Proviniën. Hier ligt nu de bloeiende fabriek van Purac-Biochem. Deze omgeving is een nader onderzoek waard.
Wordt ongetwijfeld verder vervolgd.

Maandag 6-6-2005 22:46:07



Martin Snuverink (Voorburg): Het Westland is absoluut uitgesloten. In heel Delfland (=Westland + Oostland)kunnen en konden alleen in de Schie en de Deltsche Vliet (Beide sman het Rijn-Schiekanaal) schepen van deze omvang komen. Daar is het niet.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Maandag 6-6-2005 22:30:49



Sicco Fockens (Groningen): Kijkt alsjeblieft niet al te snel naar mij om een uitspraak te krijgen of een zoekplaatje in de stad Groningen gemaakt is. Ik zou niet weten wat er ter weerszijden van Hoornsche Diep in Groningen heeft gestaan.
In het Westland zou ik niet weten welk water voor zulke grote schepen toegankelijk zou zijn geweest. De Vlaardingervaart lijkt me de ruimste toegang over water, maar verder dan Schipluiden zal zo'n schip niet gekomen zijn en daar is zeker niet zo'n fabriek geweest als op het zoekplaatje.
Verder is de vatenfabriek op het zoekplaatje kennelijk niet alleen afhankelijk van afzet van vaten in de buurt, dus hoeven we eigenlijk niet alleen te kijken op plaatsen waar produkten worden gekweekt die later in vaten terecht komen.
Maandag 6-6-2005 22:18:39



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Wat ik nog mis in de discussie is de gedachte dat deze kuiperij vaatjes zou kunnen maken voor zuurkool. Bij het tekenen van kaarten ben ik die tegengekomen in Loosduinen (waar kan ik niet in mijn archief vinden want dat zat in het archief van de Westlandse Stoomtram) dus in het Westland (waar kon zo'n groot schip komen als op het zoekplaatje?) en in de Kop van Noord-Holland waar veel kool werd en wordt gekweekt. Werden vaten ook nog voor het inmaken van andere groenten gebruikt?
Maandag 6-6-2005 19:11:28



Gerard Nachbar (Almere): Net als Martin heb ik zo mijn twijfels over Groningen. Met mijn beschikbare info heb ik het volgende gevonden. Het Hoornse Diep begint bij de Eelder brug, aan de zuidwestelijke rand van de oude Groningse binnenstad. Hij loopt van noord naar zuid en gaat ergens onderweg over in de Noord-Willemsvaart. Het gedeelte tussen Eelderbrug en spoorwegovergang (spoorweg naar Leeuwarden met de twee aftakkingen naar Delfzijl en Rodeschool) heeft aan weerszijden een weg langs het water. Voorbij de spoorweg (anno nu ter plaatse van het Emmaviaduct) was er aan de oostzijde het uiteinde van het Groningse spoorwegemplacement. (Westelijk vind je de Grunobuurt.) Die emplacementen zijn meestal ook stokoud, dus Wagenborg zou zuidelijker moeten liggen, dus ergens vanaf het punt waar zich nu de Rivierenbuurt bevindt, tot ergens voorbij het Julianaplein/A7. Toch zien die huisjes er totaal niet Gronings uit. Ik associeer ze eerder met het onderdak van Drentse of Brabantse turfstekers. Van dit gebied zijn luchtfoto's (De Woonomgeving) uit de periode 1942/45 beschikbaar.
Even iets heel anders. De foto is in de bladerloze tijd genomen. Tussen het vatengebouw en het huisje links daarvan zie je in de vergroting iets dat op een dijk lijkt, of een natuurlijke glooiing. Kunnen we hier iets mee?
De naam Wagenborg is gekoppeld aan nautische activiteiten in Groningen.
Zondag 5-6-2005 11:20:59



Martin Snuverink (Voorburg): De firma Wagenborg in Groningen is volgens mij de enige van het lijstje van Gerard die in aanmerking komt, en wel vanwege de ligging aan goed bevaarbaar water en de combinatie van kuiperij, fustenhandel en opslag. Wat betreft de zonstand is Hoornsediep Oostzijde zeer goed mogelijk. Het gebouw moet in 1915 zeker bestaan hebben.
Voorwaarde is dat het gebied ten oosten van het Hoornsediep destijds onbebouwd was en Hoornsediep Oostzijde als weg niet bestond, niet vlak langs het water lag of met een boog om het bedrijfsterrein heenliep. De aard van het huisje doet me sterk twijfelen aan een Groninger omgeving.
Ik heb in de gauwigheid geen bewijs- of weerlegmateriaal gevonden. Helaas heb ik geen groene historische atlas van Groningen. Misschien kan Sicco Fockens of een ander lokaal bekende hier meer over zeggen.

Zaterdag 4-6-2005 17:52:17



Gerard Nachbar (Almere): En vergeet #17, Wagenborg aan het Hoornsche Diep niet!
Dinsdag 31-5-2005 10:12:40



Gerard Nachbar (Almere): De volgende kuiperijen komen voor in de gids van 1915:

1 Abrams, Wed. P., Kuiperij en fustenh., Gelderschekade 82 [Amsterdam]
2 Bakker, Casper, Kuiperij en fusthandel, Hoogte Kadijk 145 [Amsterdam]
3 Haan & Zn., A. de, Stomhoutzagerij, kistenfabr. en kuiperij, Jac. Catskade 80 [Amsterdam]
4 Holst, J.H., Kuiperij, fusthandel, 2e Wittenburgerdw.str. 33-35 [Amsterdam]
5 Janus, A.J., Kuiperij en fusthandel, Omval, O. Amstel [Amsterdam]
6 Mackor & Co., C.J., Kuiperij, fust en duigenhandel, Prinseneiland 127 [Amsterdam]
7 Simons, Gebr., Stoomhoutzagerij, kuiperij en houthandel, Ginnekenstr. [Breda]
8 Lieshout & Zn., De kuiperij en kistenfabr. v/h. A. v., Kalkhaven 37-39 [Dordrecht]
9 Looman & Zonen, P., in Steenkolen, Kuiperij, Willigenbosch 23 [Dordrecht]
10 Keulen en Vrobbel, v., Kuiperij en fusthandel [Enkhuizen]
11 Groeneweg, J.B., Machinale kuiperij, Binderseind [Gemert]
12 Naaml. Venn. Kistenmakerij en Kuiperij "de Woelgeest", Kattensingel 91 [Gouda]
13 Hoogenraad Jzn., W., Kuiperij, makelaar in haring enz., Havenkade 45, werkpl. Vijzelstr. 43-47 [‘s-Gravenhage]
14 Knoester Jr., P., Reederij, haringhandel en kuiperij, Stevinstr. 31 [‘s-Gravenhage]
15 Tuyt, J.J., Reederij, kuiperij en depôt v. touwwerk, Smidsslop 32 [‘s-Gravenhage]
16 Bos Jzn., G., Kuiperij en fustenh. wijnen en likeuren, Bloemstr. 29 [Groningen]
17 Wagenborg & Co., P., Kuiperij en fustenhandel, Coöp. opslag, import, export Hoornsche Diep O.Z. [Groningen]
18 Bombeeck, Baptist, Kuiperij, Buiten Parallelweg F 147 [Helmond]
19 Nistelrooij & Co., J. v., Kuiperij en Kistenmakerij, Breedehaven [‘s-Hertogenbosch]
20 Dijkdrenth Jr., B.J., Reederij, Kuiperij, Comm. in tonnen en touwwerk [Katwijk aan Zee]
21 Ouwehand Dzn., A., Kuiperij en Haringh., Tramstr., [Katwijk aan Zee]
22 Gelderen, N.v., Reederij, Kuiperij, Haring- en Vischhandel, Piet Heinstraat 196 [Maassluis]
23 Schrijnemakers, H.M.J., Kuiperij, vaathandel en winkelier, Markt 51 [Maastricht]
24 Vrencken & Co., W., Kuiperij en fruithandel, Bassin 21c [Maastricht]
25 Reuver, M.de, Kuiperij en kistenfabriek [Oss]
26 Steeneken & Zn., J.D., Kuiperij, Pelikaanstr. 17a [Rotterdam]
27 Viering & Boxhoorn, Kuiperij en fusthandel, Schotschesteeg 6 [Rotterdam]
28 Welschen, A., Kuiperij, Crooswijk 4 [Rotterdam]
29 Berg, A. v. d., Kuiperij, Duigenhandel, Haring en visch, P. K. Drossaartstr. 205 [Vlaardingen]
30 Goedknegt, C., Kuiperij, Haring- en Vischhandel, K. Wilhelminahaven N.Z. 25 [Vlaardingen]
31 Hoogerwerf, M., Haring- en vischhandel, Kuiperij, Schiedamscheweg 4a [Vlaardingen]
32 Leeuwen & W.P. Versteeve, G.J. v., Houtzagerij en Kuiperij, Stationsstr. 29 [Vlaardingen]
33 Neeff, A. de, N.V. Machinale Kuiperij "Electra", Wilhelminahaven 47 [Vlaardingen]
34 Paalvast & v.d. Vlis, Vischhandel, reederij, kuiperij, Wilhelminahaven 4 [Vlaardingen]
35 Sterk Jbzn., W., Haringh. en kuiperij, Koningin Wilhelminahaven 3 [Vlaardingen]
36 Struijs, G., Haring- en Vischh., Reederij Kuiperij, Bleekstr. 47 [Vlaardingen]
37 Toor Hzn., C. v., Haringh., Reederij en Kuiperij. Oosthavenkade 102 (woonhuis) [Vlaardingen]
38 Witzenburg Tzn., A. v., Kuiperij, Duigen & Fusthandel, Haring en visch, v. Leyden Gaelstr. 27 [Vlaardingen]
39 Kaper Jr. S., Stoomkistenmakerij en kuiperij. Krommeniepad [Wormerveer]

Deze lijst is volledig, maar heel wat mogelijkheden vallen vermoedelijk weg: alle haringgerelateerde kuiperijen (Vlaardingen, Maassluis, Katwijk); verder ook alle 'stedelijke' kuiperijen. Landelijke opties zijn in ieder geval Helmond (Zuid-Willemsvaart?), Oss (v/d Bergh & Jurgens, in margarine), Gemert.


Dinsdag 31-5-2005 10:05:55



W. Drommel (Oudorp): De ontvangst moet maar even op zich laten wachten.Ik ga niet langer onder zeil,want dat idee is in duigen gevallen.Ik ga mee met het idee van Sicco Fockens.We zien hier het deel van de kade,dat voor afvoer van het eindproduct-vaten-en afvalmateriaal gebruikt wordt.We zien maar een deel van kade en schip.De kade kan zelfs hoeken en aan de zijkant als aanvoerdeel worden gebruikt.Op het zichtbare deel treffen we legen vaten aan,die op bestelling zijn geordend.We zien links stukken stam,die niet geschikt waren om duigen uit te vervaardigen.Krom,knoestig,gescheurd enz.Verder staan er kisten zaagsel en een hoop klein hout,zoals stukken schors en afvalstukjes.
Er loopt een soort goot naar de top van deze afvalberg om met een kruiwagen te kunnen storten en daarbij de uitgang niet te versperren,
Achter het schip ligt een kleine drijvende bok om het schip langs de hele kade te kunnen laden. Deze kan ook gebruikt worden voor het lossen van binnenschepen van 500 brutoregister ton ofzo,dat noemde iemand.Vermoedelijk gebeurt dit lossen aan het verlengde van deze kade of op een hoekstuk.Nog even terug en vermelden,dat de aflopende kade een gemak is bij de afvoer van lege vaten en een obstakel zou zijn bij de aanvoer van volle vaten.Wat moest er aangevoerd worden?
Ik moet gokken,maar denk stammen eikenhout en misschien ook beukenhout.De scandinavische landen dacht ik meer te handelen in grenen en de Rijnlanden,zoals Duitsland,Hongarije Tjechoslovakije enz meer voor eiken en beuken.Als ik dus aan een geschikte rivier voor deze aanvoer zou willen zitten koos ik voor Maas-Lek-Rijn of goede verbindingskanalen. Aan de andere kant ook weer zo dicht mogelijk bij mijn klanten.Ik zag ook nog bij het personeel iemand staan met een zwaar voorschoot,misschien de smid,die uit bandstaal de "hoepels"vervaardigt. En nu maar afwachten of Sicco en ik samen de boot in gaan.
Dinsdag 26-4-2005 01:00:47



Sicco Fockens (Groningen): Het staat mij bij dat er in Nederland weinig tot geen hout werd gestookt om stoomketels te stoken. Turf en later kolen was in ons land in redelijke mate voorhanden, terwijl ons land rond 1900 aanmerkelijk minder struweelrijk was dan nu.
Verder, als je kostbare brandstof koopt om je fabriek mee aan te drijven, laat je dat niet buiten liggen en weer natregenen. En je slaat die brandstof ook zo dicht mogelijk bij het ketelhuis op, terwijl op deze foto niet echt de flinke schoorsteen te zien is die je bij zo'n fabriek zou verwachten.
De vaten die opgestapeld liggen zijn volgens mij verder allemaal leeg; de enige mogelijkheid die ik zie om ze te verplaatsen is met de hand, en zo'n vat van 300 liter til je dan niet meer. Het zou dus een fabriek met een enorme capaciteit moeten zijn, als de lege vaten die we op de foto zien, alleen maar de buffervoorraad lege emballage zouden zijn.
Voorlopig hou ik mijn hypothese dat het om een vatenmakerij gaat, staande.
Maandag 25-4-2005 19:21:52



Dideik Jacob (Alkmaar): Ik zal een paar veronderstellingen onderuit halen.
Linoleumfabrieken werden pas in 1898 opgestart.Daarvoor heette het vloerzeilfabrieken.Een linoleumfabriek kan geen koninklijk verleend door Koningin Wilhelmina voeren,want dit is pas na 100jr bedrijfsvoering.Zou dus zijn in 1998 en dat valt buiten haar regeerperiode van 1898 tot 1948.
Maar het lijkt me wel de ontvangst van Koningin Wilhelmina. De persoon.die chauffeur genoemd werd was tevens haar adjudant en zou haar kunnen opwachten om haar na de plechtigheid terug naar haar werkpaleis te rijden.Klopt dat Koningin Wilhelmina een hekel had aan franje en poespas.Kan vage letters onderscheiden op lichtere band van het schip,maar niet ontcijferen.Er kunnen persen in deze fabriek staan om lijn-,kool-,of ander zaad te persen.Deze persen werden heel vroeger aangedreven door een stoommachine,vandaar misschien de houtvoorraad? Succes met restfeiten.
Maandag 25-4-2005 01:19:35



W.Drommel (Oudorp.): Wat een zee van feiten.Met wat verbeeldingskracht ga ik proberen er een verhaal van te maken,dat iedereen hoog kritisch ingesteld gaat weerleggen,zodat de feiten overblijven. Gaan we. Een heugelijke dag voor de fabrieksdirectie.Vol verwachting staat het ontvangstcommitee klaar.Hare Majesteit Koningin Wilhelmina had strikte opdracht gegeven:"Geen franje en geen poespas.
Ik wil de situatie aantreffen,zoals die op een normale werkdag is".
Ging natuurlijk nooit op er waren altijd wel regelaartjes,die tot op het laatste moment nog opdrachten gaven. Vaten keurig geordend,dekluiken nog nat van de carboleum,man op de uitkijk met hand boven de ogen om het sein te geven om een vat uit het schip te hijsen om het er maar werkend te laten uitzien.Gepaste afstand tussen de personen. Groep met Directeur,vrouw en burgemeester.
Groep met chauffeur enz. Rangen en standen geordend.Personeel uit zicht.Het hout en de zaagselnoodvoorraadkisten stonden er nog wat slordig bij,maar allah.
Had natuurlijk leuker geweest,als de woning van de directeur en onderdirecteur in zaanse stijl waren gebouwd,maar de hollandse huizen vonden ze meer comfort bieden.Het water was opmerkelijk rimpeloos,dat kwam zeker omdat de scheepvaart stillag in verband met de veiligheid van Hare Majesteit.Stel je voor dat er een aanvaring met het koninklijke jacht zou plaatsvinden,alleen het idee al.Was toch wel een hele gebeurtenis dat verkrijgen van het predikaat koninklijk.Zou mooi staan:"Koninklijke Linoleumfabrieken". Tjoh en alweer 100 jaar in bedrijf.Waren alle opschriften op het schip nu wel dekkend overgeschilderd? Er leken nog wel letters en cijfers door te schemeren op de luikboorden.Nou ja als alles maar goed verliep.Alleen die fotograaf moest ergens anders gaan staan,want de koningin op de rug gezien in beeld zetten om er zelf beter op te komen was niet eerzaam.En als ze vroeg waarom de gebouwen zo hoog waren kon je dan antwoorden:"Er staan hoge persen,Majesteit".Als ze dan maar niet dacht dat de Sjah van Perzië op haar stond te wachten.De zenuwen gierden je door het lijf. Als ze nu maar eens kwam.
Zondag 24-4-2005 22:29:02



F.H.F. Janus (Oosterhout): Met veel optimisme las ik, Frits Janus, bovenstaande discusssie. Als 4e generatie binnen het bedrijf, sinds 1870, kan ik jullie vertellen dat het niet onze voormalige kuiperijen zijn. Ik denk eerder dat het een bedrijf was die zich bezig hield met afvullen van houten vaten. In de olie en vetsector. Momenteel ben ik bezig met het opzetten van een kuiperijmuseum in Amsterdam. Misschien kan ik deze foto ook wel gebruiken bij het inrichten van het museum. Tevens zal ik vragen of er mensen zijn dieiets op deze foto kunnen thuisbrengen. Zelf beschik ik over een aantal oude foto's van onze kuiperijen. Mochten mensen geinteresseerd zijn hoor ik dat graag op bovenstaand emailadres. Wie is trouwens de eigenaar van die foto? Ik hoor het wel.

Met vriendelijke groet,

Frits Janus
Maandag 20-12-2004 21:44:04



Hennie (Wieringerwerf): Ik vind het gebouw op de achtergrond lijken op het gebouw van de Rijkswerf in Den Helder, wat hier vroeger is geweest is mij niet bekend. Thans is daar Utopolis gevestigd.
Vrijdag 17-12-2004 22:23:05



Martin Snuverink (Voorburg): Men dient te beseffen dat tussen de fabriek en de kade geen weg of jaagpad loopt: het bedrijf grenst onmiddellijk aan het vaarwater. Dit komt af en toe voor langs oude waterlopen. Voorbeelden zijn de Oude Rijn tussen Leiden en Alphen (alleen Hoge Zijde, bijv. Rijneken Boulevard) en tussen Leiden en het Haagsche Schouw (beide zijden) en langs de Schie tussen Delft-Scheepmakerij en de Kruithuisweg aan de zijde van de Rotterdamseweg. Maar hier is het niet. En uiteraard langs de Zaan, maar dat had Dennis de Waart al uitgesloten.
De suggestie van Gerard Zwart voldoet niet aan twee belangrijke voorwaarden. Ten eerste loopt langs het kanaal bij Neck (vroeger geheten Nek), dat de ringvaart van de Wijde Wormer verbindt met het Noord-Hollands Kanaal, aan beide zijden een openbare weg (ook reeds in 1905), terwijl de fabriek op het zoekplaatje direct aan water ligt. Ten tweede is en was dit verbindingskanaal niet toegankelijk voor schepen van de omvang als op het zoekplaatje. De aansluiting van dit kanaal op het Noord-Hollands Kanaal is blijkens kaarten na 1910 verplaatst.
Een situatie waarin een bedrijf direct aan water is gelegen komt verder vooral voor in havengebieden. Daarom neem ik voorlopig aan dat we vooral in binnenhavengebieden moeten zoeken die geschikt zijn voor schepen van meer dan 500 ton.
Het bedrijf staat zo te zien niet temidden van andere bedrijven, en in een landelijk gebied. Achter de bomen meen ik een dijk te zien.
Inmiddels denk ik steeds meer dat het om een kuiperij gaat.
Ik vraag me af of dit de kuiperij H.C. Janus in Amsterdam kan zijn geweest. Janus begon een kuiperij in 1870 in een houten gebouw aan de Weespertrekvaart bij Amsterdam. Het beeldarchief van Amsterdam (Zie link http://gemeentearchief.amsterdam.nl/archieven/beeldbank/ zoeken onder Janus) geeft een foto van de kuiperij van Janus in 1905. In 1915 vermeldt de telefoongids het adres O. Amstel, Omval. Janus vervaardigde niet alleen vaten, maar repareerde en reinigde ook. Dit strookt met het zoekplaatje, waarop gebruikte en nieuwe vaten zijn te zien. Het schip kan nauwelijks ouder zijn dan van 1920, maar de fabriek nauwelijks jonger. Wellicht had Janus later hier of elders een nieuwe kuiperij opgericht. De firma Janus Vaten bestaat nog steeds, maar zit nu in Oosterhout, wel bij, maar niet aan de haven. Zie www.janusvaten.nl. Als deze oplossingsrichting kans maakt, heeft het zin om de firma Janus Vaten te benaderen.

Website: http://gemeentearchief.amsterdam.nl/archieven/beeldbank/; www.janusvaten.nl
Maandag 11-10-2004 21:10:55



gerard zwart (wormerveer): Kan het het plaatsje Neck zijn?daar was vroeger een vaten fabriek langs de dijk naar Purmerend!
Vrijdag 8-10-2004 12:51:07



Dennis de Waart (Heemskerk): Ik ben bang dat we in een geheel verkeerde richting aan het zoeken zijn. Jarenlang heb ik dagelijks langs Loders Croklaan voorheen De Adelaar gefietst op weg naar school en het heeft er niets van weg. Dit plaatje is veel te landelijk met al die bomen en die bouwstijl van het huisje linksachter om de Zaanstreek te kunnen zijn. Zeg nooit nooit zal ik maar zeggen, maar ik kan geen enkele plek langs de Zaan bedenken waar dit zou moeten staan.
Donderdag 12-8-2004 21:01:07



Martin Snuverink (Voorburg): Dit kan kan natuurlijk ook een vatenfabriek ofwel kuiperij zijn, eventueel als onderdeel van een fabriek. Dit kwam bijvoorbeeld voor bij de zeepziederij De Adelaar in Wormerveer (thans Loders Croklaan, zie link), waar in 1906 na de grote brand een kuiperij werd gebouwd. De Adelaar maakte zeep op basis van lijnolie en gebruikte dus veel vaten.
Zaankanters, kan het plaatje aan de Zaan zijn?

Website: http://members.ams.chello.nl/j.baartse/adelaar/
Donderdag 12-8-2004 07:53:30



Sicco Fockens (Groningen): Rechts naast de laadboom (van een schip dat kennelijk tussen het gefotografeerde schip en de wal ligt) ligt een berg hout. Daarnaast liggen vaten die nagelnieuw lijken. Kan het geen vatenfabriek zijn?
Woensdag 11-8-2004 12:57:20



Martin Snuverink (Voorburg): Een andere mogelijkheid is een fabriek van verf, olie en vetten. Deze gebruikten destijds veel houten vaten. In de Zaanstreek waren veel van zulke fabrieken (zie link), maar daar heb ik helaas geen plaatje gevonden dat correspondeert met het zoekplaatje. Misschien elders, maar de Zaanstreek is nog niet uitgesloten.
Op de beeldbank van Zaanstad (http://zaanstad.pictura-dp.nl/) vindt men onder Jacob Vis meerdere afbeeldingen van stapels houten vaten bij een oliefabriek.
Overigens wappert op het zoekplaatje de Nederlandse vlag, wat mogelijk wijst op een officiele gebeurtenis. De vaten liggen ook zeer ordelijk.

Website: http://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl
Dinsdag 10-8-2004 01:15:52



Martin Snuverink (Voorburg): Dit kan een bierbrouwerij zijn, maar dit is minder waarschijnlijk.
De kade helt flink schuin af naar de haven. Dit zie je vooral veel in vissershavens als Scheveningen en Maassluis. Bij visafslagen en inleggerijen wordt veel spoelwater gebruikt, dat op deze wijze zo mooi de haven in kan (kon) stromen.
Het schip is echter een groot binnenvaartschip. Zo'n schip kan niet via de binnenwateren de havens van IJmuiden en Scheveningen bereiken, zodat ik het daar ook niet zou zoeken. Al te dicht aan zee is trouwens ook niet waarschijnlijk vanwege de bomen, die vlak aan zee niet gedijen.
Toch denk ik in eerste instantie aan iets dat met de visserij te maken heeft: misschien Vlaardingen, Maassluis of zelfs Urk?
Het grote binnenvaartschip past overigens niet zo goed bij een vissershaven, maar dit kan misleidend zijn. Misschien was het aanleggen van dit schip een bijzondere gebeurtenis en was dit de reden waarom de mensen (geen werklieden) op dit schip zich zo laten fotograferen.
Woensdag 4-8-2004 08:16:12



Norman Visser (Leeuwarden): is dit een bierbrouwerij misschien ?
Woensdag 4-8-2004 00:35:30



Dit zoekplaatje is opgelost. U kunt hier niet meer reageren. Heeft u een dringende mededeling, ga dan naar de pagina 'contact'. Vermeld a.u.b. het nummer van het zoekplaatje.