Inzender: H. Palm    

Gegevens: Een wisselstraat met seinhuis en vertrekkende personentrein.

Datering: 1910 ?   Formaat: 8 x 11 cm   Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 31 mei 2004



 Reacties op Zoekplaatje 361 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


Rotterdam

Redactie Zoekplaatjes (Scheveningen): De luchtfoto van het emplacement is verwijderd om problemen vanwege auteursrechten te vermijden.

Bert Scheijgrond,
Redacteur Zoekplaatjes
Vrijdag 11-6-2004 21:52:42



Redactie Zoekplaatjes (Scheveningen): De plaatjes van de locomotievenloods en het emplacement hierboven werden door Arnold Tak ingezonden. Ze vormen een overtuigend bewijs van het gelijk van Martin Snuverink. Het gaat hier inderdaad om Rotterdam. Een compliment voor het vinden van de oplossing is hier zeer zeker op zijn plaats.

Bert Scheijgrond,
Redacteur Zoekplaatjes
Donderdag 10-6-2004 22:32:28



Arnold Tak (Waddinxveen): Ik kan de heren Snuverink en Nachbar complimenteren, want zij zaten in de goede richting. Het is inderdaad Rotterdam. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden. Maar ik ben niet zo'n treinfanaat en had het nog even voor me uitgeschoven. Nu de oplossingen vandaag over elkaar heen buitelen, kan ik als Rotterdam-kenner niet achterblijven.
Als bewijs zend ik separaat een tweetal afbeeldingen. De eerste is afkomstig uit het boek Sporen in Rotterdam van Jan Willem van Borselen met als subtitel Stadsgeschiedenis rondom het spoor. Op blz. 303 staat een afbeelding, die rechts het "Groot Plantenhuis", dat is de kas rechts, laat zien en links de locomotievenloods.
De tweede afbeelding biedt nog overtuigender bewijs en is afkomstig uit de uitgave "oud Rotterdam vanuit de lucht" door R. Holdermans met foto's van K.L.M. Aerocarto. Op blz. [11] met fotonummer 15815 uit 1938 is de loods afgebroken, maar een drietal herkenningspunten geven onmiskenbaar aanknopingspunten: het seinhuis op poten, wederom de kas rechts, en de prachtige glazen koepel van de Flora-serre.
Ik stel het op prijs de fotokaart door ruil met H. Palm aan mijn collectie toe te voegen.

Donderdag 10-6-2004 21:32:27



Gerard Nachbar (Almere): Update:
Hieronder staat tussen @@ en @@ (kopiren en plakken onder Windows) de begeleidende tekst voor drie foto's op de beeldbank van Gemeentearchief Rotterdam (trefwoord: DIERGAARDE).
Uit vergelijking met de luchtfoto uit het boek blijkt dat op twee van de drie foto's het gebouw staat dat we moeten hebben. Dit is overigens hetzelfde gebouw als op het door Martin genoemde catalogusnummer. Er zijn dus best wel goede details van het gebouw beschikbaar. Nu mog de match met het zoekplaatje...
Wellicht off-topic: je ziet in de beeldbank overigens ook de trieste resultaten van 14 mei 1940... Ik geloof dat de dieren toen al naar Blijdorp waren verhuisd.
@@Collectie: Fotocollectie
Titel:
Beschrijving: Kinderen op een olifant in de Rotterdamse Diergaarde aan de Kruiskade. 3 foto's
Vervaardiger: Berssenbrugge, B.H.W. (Henri) / fotograaf;
Datering: 1939 t/m 1939 ( )
Techniek: foto('s) /
Afmeting: hoogte 14 cm / breedte 9 cm / Auteursrechthouder: / ;
Beschreven persoon:
Trefwoorden: Dieren; Diergaarde, Rotterdamsche; Kruiskade;
Catalogusnr.: 2001-1207-1,2,3
Reproduktie:
Annotatie: foto maakt deel uit van het Rotterdamse deel van deze koop/schenking, het andere deel betreft niet-Rotterdamse onderwerpen en heeft geen catalogusnummer gekregen;
Negatieven: / @@

Donderdag 10-6-2004 10:59:41



Gerard Nachbar (Almere): Zoals wel vaker het geval is kon Martin wel eens gelijk hebben!
Vrij zoeken met het trefwoord PLATTEGROND in de beeldbank van Gemeentearchief Rotterdam levert heel wat plattegronden op. Je ziet heel mooi dat het deel direct ten zuiden van de spoorlijn richting Schiedam relatief lang weiland is geweest (het Rotterdamse Groene Hart!?). Het meest westelijk deel van de Diergaarde, dat direct aan de spoorlijn grenst, keek tot ergens begin jaren twintig uit op weiland.
Ik bezit meerdere boeken met oude luchtfoto's, die vanaf begin jaren twintig zijn gemaakt. Het boek "Nederland van boven - Luchtfoto's uit de jaren dertig" van Koos van den Berg en Gerrit Glerum bevat de nodige foute en onvolledige bijschriften en gespiegeld afgedrukte negatieven, maar toch: op pagina 61 zie je een foto, genomen vanuit het zuiden op twee- driehonderd meter hoogte, van station D.P. met een deel van de Diergaarde. Er staan twee ronde-gebouwen-met torentje op: die in het centrum van de foto is het niet, want links (=westelijk) daarvan staat een hoog gebouw. Die aan de linkerzijde, half weergegeven, kon wel eens het gebouw van ons zoekplaatje kunnen zijn. Het is nu zaak om met behulp van professionele scanners en photoshoppen te kijken of er een match is tussen beide foto's waar het het ronde gebouw met de toren betreft. Maar ik durf er heel wat onder te verwedden dat Martin gelijk heeft.
Overigens: dit luchtfotoboek staat bij veel vestigingen van De Slegte te koop en bevat foto's van de Luchtvaartdienst, dus niet van KLM Aerocarto.
Donderdag 10-6-2004 10:04:56



Martin Snuverink (Voorburg): Het plaatje vertoont rechtsonder een watervoerende sloot, die erop duidt dat het om het natte deel van het land gaat. De sporen uiterst rechts en evenwijdig aan de sloot lijken dood te lopen op het merkwaardige gebouw met het lichtkleurige dak en het torentje. Rechts van de sloot bevinden zich bosschages of een houtsingel op een iets hoger niveau dan het emplacement. Het bouwsel vr de bosschages is niet alledaags.
De 3 seinpalen zijn bestemd voor het treinverkeer naar achter in het beeld; deze sporen zullen dus waarschijnlijk niet doodlopen. De 3 sporen links buigen naar links en vertakken zich verder. Het emplacement telt ten minste 6 sporen en is daarmee voor die tijd vrij groot te noemen. De opgestelde trein is waarschijnlijk geen vertrekkende trein, maar staat buiten werking opgesteld; er is immers geen spoor van rook of stoom waarneembaar. Links bevindt zich een goederenloods.
Al deze gegevens heb ik meegenomen en de historische atlassen van Noord- en Zuid-Holland (met kaarten van rond 1910, schaal 1:25000) bestudeerd. Daarbij kom ik tot de conclusie dat er in NH en ZH slechts n emplacement geografisch bij de foto past, namelijk:
STATION ROTTERDAM DELFTSCHE POORT.
De groene singel met het merkwaardige bouwsel behoren dan tot de toenmalige diergaarde. De goederenloods staat aangegeven op genoemde kaart, evenals de sloot. Het gebouw aan het eind van de rechter sporen zou een van de gebouwen van de Rotterdamsche Diergaarde kunnen zijn, wellicht de koepel van de plantenserre, maar daar twijfel ik over. Vergelijk de link, Catalogusnr.: XVII 13.01.02-1. Links van dit gebouw moet zich dan het eigenlijke stationsgebouw Rdam DP bevinden, zeg maar onder het seinhuis doorkijkend, maar dit is niet goed zichtbaar op de foto. Het bouwsel uiterst rechts kan heel goed een dierenverblijf zijn.
De foto moet zijn genomen vanaf de overweg ter plaatse van waar nu de Statentunnel en het Weenapad liggen.
Als dit klopt, is het een historisch zeer waardevolle foto.

Website: http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl/
Donderdag 10-6-2004 00:28:52



Dennis de Waart (Heemskerk): Ik weet niet of dhr. De Haas bekend is in Haarlem, maar helaas lijkt dit niet op de koepelgevangenis van Haarlem.
Vrijdag 4-6-2004 08:00:57



H de Haas. (Den Haag): Het ligt misschien niet voor de hand, maar dat koepelgebouw lijkt in eerste aanblik op de gevangenis in Haarlem en dat ligt ook vlak langs de spoorbaan.
Vrijdag 4-6-2004 02:45:31



Sicco Fockens (Groningen): Ik ben niet zo'n ontzettende treinenkenner, maar volgens mij heeft de loc een links ganghendel, wat betekent dat deze opname voor de fusie met de SS is gemaakt, en verder het zoekgebied het (ruime) westen van Nederland beperkt. Of de seinen en rijtuigen verder HSM, SS of NS type zijn weet ik ook niet. Het driewegwissel rechts op de voorgrond komt ook weinig voor.
De 2e lok van links lijkt op een spoor te staan dat een lokloods met dichte deuren inloop, toch staan er ook seinen boven dit spoor.
Iemand met wie ik vanmiddag naar dit plaatje keek, merkte verder op dat dit station niet het allergrootste zal zijn, want dan zouden er aanmerkelijk meer telegraafdraden zijn gespannen.
Of er een site is die een overzicht geeft van het werkgebied van de HSM weet ik eigenlijk niet. Misschien www.spoorzoeker.nl
Donderdag 3-6-2004 19:12:20



Dennis de Waart (Heemskerk): Purmerend lijkt mij minder voor de hand liggend. Het gebouw rechts van het midden naast het seinhuis aan de horizon kan net zo goed de koepel van de Oostkerk te Middelburg zijn. Ik ben het met Gerard eens dat dit gebouw de sleutel tot de oplossing in zich heeft. Is het misschien mogelijk dat dhr. Palm of de beheerder van deze site een vergroting van dit gebouw aan de horizon bij dit zoekplaatje voegt? Het is nu ( in ieder geval voor mij )te klein afgebeeld om een uitsluitsel te kunnen geven.
Woensdag 2-6-2004 19:33:51



Gerard Nachbar (Almere): Aan de horizon (rechts van wat wellicht een seinhuis is) is in de vergroting duidelijk een rond of veelhoekig gebouw met daarop een torentje te zien. Dit doet me aan Purmerend denken. Maar ik weet niet of de locs van de NS-serie 1900 op de Hoornse lijn (Zaandam-Purmerend-Hoorn-Enkhuizen) hebben gereden. En ik weet ook niet zeker of dit Purmerend is.
In ieder geval vormt dit gebouw de sleutel tot de oplossing.
Woensdag 2-6-2004 16:07:19



C.M. Beijersbergen van Henegouwen (Bruchem): De locomotief is van de NS serie 1900. Zij zijn begonnen bij de HSM. Indienstelling vanaf 1907, de laatste heeft gereden nog na WW2.
Woensdag 2-6-2004 13:19:30



Dit zoekplaatje is opgelost. U kunt hier niet meer reageren. Heeft u een dringende mededeling, ga dan naar de pagina 'contact'. Vermeld a.u.b. het nummer van het zoekplaatje.