Zoekplaatje 3488 

Inzender: J.A.Meeuwsen Uitleg    Beschikbaarheid: blijft in eigen verzameling Uitleg

Gegevens: Foto uit ca 1920 zeer waarschijnlijk Utrecht, huisnummer C110. Wie weet in welke straat dit huis stond of misschien nog staat. Digitale copy beschikbaar voor belangstellenden.

Herkomst: mijn familie (Nederland).

Datering: 1920    Formaat: 14 x 8,5 cm   Extra beelden: vergroting  

Geplaatst: 4 juni 2021


 Reacties op Zoekplaatje 3488 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Tiendstraat 35, Nuth

J.A. Meeuwsen: Iedereen hartelijk dank voor de reacties op de foto uit ons familiealbum, weer een foto waarvan bekend is waar hij gemaakt is.

Jan Meeuwsen
Woensdag 16-6-2021 11:16:27



Redactie: Bedankt Jan, had ik over het hoofd gezien.
Zondag 13-6-2021 08:47:55



Jan Spoolder: Mooi dat dit plaatje is opgelost, met een (voor mij ) toch verrassende locatie als uitkomst. Ik vind eigenlijk dat Bart Hilhorst ook bij de oplossers hoort te staan: hij kwam als eerste met huisnummer 35 (Dinsdag 8 juni 15.30).
Zaterdag 12-6-2021 18:28:22



Jan Spoolder: Monumentenzorg heeft het over de bovenlichten van de vensters van de woonkamers maar zit er zelf ook naast. Die waren van oorsprong zesraams. Vergelijk de gelijke woningen aan de Spoorstraat.

Website: https://photos.google.com/share/AF1QipPC [...]
Zaterdag 12-6-2021 15:41:09



Mathijs van den Bosch: Monumentenzorg heeft het over de vensters van de woonkamers, niet over de voordeuren.
Zaterdag 12-6-2021 15:38:15



Winfried Gall: Heimen, uit eigen ervaring/waarneming weet ik dat de omschrijving van monumentenzorg niet altijd zo accuraat is. De indeling met vier bovenlichtruitjes is voor mij origineel oud!
Zaterdag 12-6-2021 15:20:52



Heimen Stoffels: Prachtig gevonden, Henk! Dan is het denk zo goed als zeker wl nummer 35.

Op bijgevoegde link trouwens nog een foto van de Tiendstraat vr 1944. Geen hoge kwaliteit, maar in ieder geval zijn de oorspronkelijke voortuintjes goed te zien.
Website: https://i.postimg.cc/0jr1bmvh/Schermfoto [...]
Zaterdag 12-6-2021 14:58:43



Heimen Stoffels: Op bijgevoegde link is op de foto nummer 35 uiterst rechts in beeld beter te bekijken. Geen hoge kwaliteit, maar alleszins is er iets meer te zien dan op Google Street View.
Website: https://www.coriomakelaars.nl/woningaanb [...]
Zaterdag 12-6-2021 14:40:35



Henk Huls: Eindelijk een adres gevonden waar we wellicht wat aan hebben:
M Vanderbroeck verhuist in 1928 van de Wolfstraat ( Maastricht) naar Nuth, Kolonie 116 C.
En in 'De sport illustratie' van 1934 staat M Vanderbroeck Tiendstraat 47 Nuth.
https://www.delpher.nl/nl/tijdschriften/results?query=tiendstraat+PROX+nuth&page=1&sortfield=date&coll=dts

Van 116 c naar 110 c zijn 6 nummers, 47 - 6 (oneven nummers) kom ik uit op Tiendstraat 35

Website: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q [...]
Zaterdag 12-6-2021 14:34:13



Heimen Stoffels: Op bijgevoegde link staat dat Tiendstraat 35 en 37 van oorsprong een 8-ruits bovenlicht hadden. Nu ben ik geen expert op het gebied van bovenlichten, maar op de foto tel ik slechts 4 ruiten in het bovenlicht.
Website: https://rijksmonumenten.nl/monument/5071 [...]
Zaterdag 12-6-2021 14:19:40



Heimen Stoffels: Ik zie nu dat het inderdaad al geplaatst was. Nogmaals excuses voor de dubbele informatie.
Zaterdag 12-6-2021 14:08:53



Heimen Stoffels: Er is inmiddels zveel geplaatst dat ik niet weet of het nu al voorbij is gekomen, dus mijn excuses als het dubbelop is, maar Klaas Janse werkte inderdaad vanaf feb. 1921 in Nuth (zie link).
Website: https://img.hetutrechtsarchief.nl/mi-39/ [...]
Zaterdag 12-6-2021 14:07:26



Mar Struis: Pas in 1930 kregen de straten hun naam, zie link. Hiervoor had alleen de wijk een naam, Kolonie Nuinhof.
De conversie van huisnummers kan best volgens een andere logica hebben plaatsgevonden dan die waar Heimen vanuit gaat. Mogelijk werden toen pas even en oneven nummers voor de overliggende zijden van de straat ingevoerd.
Website: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q [...]
Vrijdag 11-6-2021 22:59:38



Heimen Stoffels: @Mathijs Weet je dat zeker? Want voor zover ik kon vinden heette de straat al vanaf het begin Tiendstraat.

Maar als dat zo is, dan zou dat betekenen dat het Tiendstraat 18 is en niet 35, want het verschil tussen 94 en 110 is 16, dus 2+16=18.
Vrijdag 11-6-2021 20:34:15



Arie van der Weerd: De gevelsteen welke Dibbler als bewijs aanvoerd was mij ook al opgevallen.
Vijf lagen boven deze strek zit een kop met rechtsonder een afgebroken hoekje en volgens mij zie ik dit ook op streetview.
Vrijdag 11-6-2021 20:10:03



Theo.B.: Het pand tegenover (nr. 36) lijkt een zelfde schuine dak te hebben zoals in het bovenlicht weerspiegelt. Kan dit dat dak zijn uit perspectivisch oogpunt?
Op Funda(verkocht) wat foto's van nr. 37, met stukjes gevel van 35. Ik kom er niet verder mee. Misschien zien iemand anders een aanknopingspunt.
Website: https://goo.gl/maps/iAxBGQAy6AZnhPs77 [...]
Vrijdag 11-6-2021 18:56:39



Mathijs van den Bosch: Misschien een haakje voor de omnummering:
G. Tilmans, kleermaker, in 1926 op adres Nieuwhof C 94 . In 1934 was dat Tiendstraat 2 geworden.
Vrijdag 11-6-2021 13:52:30



Winfried Gall: Ben het helemaal eens met Dibbler: beide foto's 17 boogstenen ! In mijn herinnering zit dat ik zelf eerst ook 19 geteld heb, maar fout dus. Voor mij daarom nu: Tiendstraat 35 !
Vrijdag 11-6-2021 13:16:50



Dibbler: @ J.A.Meeuwsen: Op bijgaande streetview-link is te zien dat de boog boven nr.35 17 stenen telt, net als het ZP.
Website: https://goo.gl/maps/m9jy6aBjppQfagPt6 [...]
Vrijdag 11-6-2021 09:08:23



J.A. Meeuwsen: Ikzelf ben na al de positieve reacties al aan hjet zoeken geweest via Streetvieuw bij de huizen waarbij de gevel naar voren springt beiden met gewone voordeur en zie dan dat de meeste minimaal 2 stenen meer hebben in de boog boven de deur, helaas is dit bij nummer 35 niet te controleren. ik hb wel een fotogevonden op een huizensite van nr 37 met kale bomen maar de kwaliteit van die foto is ook te slecht. Ik heb wel een vraag bij het archief van Nuth ingedient of er een lijst bestaat van de omgenummerde huizen, hopelijk daar wel iets bekend.
Donderdag 10-6-2021 21:38:23



Redactie: Ik zie wat Dibbler bedoelt maar de beelden van streetview vind ik weinig betrouwbaar op een dergelijk detailniveau. Een ter plekke gemaakte foto kan wellicht uitsluitsel geven. Een andere manier zou zijn om het adres C110 te vertalen naar een modern adres in Nuth.
Donderdag 10-6-2021 21:28:52



Dibbler: Tiendstraat 35 lijkt me de enig overgebleven kandidaat. Door het aanwezige groen is het lastig om overtuigend bewijs te vinden, maar ik denk wel een aanwijzing te zien. Op het ZP is rechtsboven, tussen de twee deuren, zes rijen onder de boog boven de deur rechts een steen te zien met een opvallende structuur/beschadiging. Als ik op streetview voor nummer 31 ga staan en vervolgens sterk inzoom op nummer 33 (link), zie ik op dezelfde plek ook een steen met afwijkende structuur. Het streetview-beeld is niet echt heel scherp, maar ik zie enige gelijkenis in de vorm en positionering van die structuur. Ik stuur de redactie een fotomontage van beide beelden naast elkaar.

Dit, in combinatie met Nuth als woonplaats van K. Janse rond deze periode en het uitsluiten van andere panden in deze buurt, geeft mij wel de overtuiging dat we met nummer 35 goed zitten. Of dit voldoende is als bewijs is aan de redactie.

Meer of aanvullend bewijs zou te krijgen zijn door onderzoek (en fotografie) ter plaatse. Dan zou ook gekeken kunnen worden naar de restanten van de oude geschilderde huisnummers die bij diverse woningen nog vrij duidelijk te zien zijn, maar via Streetview niet te ontcijferen. Vraag is wel of die restanten dateren uit de jaren '20 van de vorige eeuw en niet van recenter datum zijn.
Website: https://goo.gl/maps/S3Gv9VWxtznPfGfs6 [...]
Donderdag 10-6-2021 20:43:28


Fotomontage ingestuurd door Dibbler - red.



Mathijs van den Bosch: Oorspronkelijk stond aan de oostkant van de Spoorstraat nog een blok van deze woningen. In 1988 hebben deze moeten wijken voor de aanpassing van de oprit naar de snelweg.

Website: https://www.rijckheyt.nl/tijdperiodes/19 [...]
Woensdag 9-6-2021 06:54:39



Sjoerd Eeftens: Het bovenlicht op de woning ernaast zit niet hoger. Die illusie komt door het perspectief. De fotograaf zal zijn toestel op de buik hebben gehouden, en je ziet aan de bakstenen die naar ons toekomen dat de rijen boven zijn buik naar voren toe omhoog lopen.
Dinsdag 8-6-2021 21:50:07



E. Petter: Zie het huisnummer op deze oude foto uit Nuth. Zelfde stijl als bij het ZP en ook wijk C.
Website: https://photos.app.goo.gl/hL5QzRZ8k9M1HS [...]
Dinsdag 8-6-2021 20:28:52



Mathijs van den Bosch: Nummer 42 had ik al ontkracht, heren.
Dinsdag 8-6-2021 18:34:58



J.A. Meeuwsen: Bij nr 33/35 zitten inderdaad evenveel stenen in de boog, op nr 42 zitten in het ernaast een smal raam bij de deur, op de foto zitten de deuren naast elkaar
Dinsdag 8-6-2021 18:06:31



Heimen Stoffels: Tiendstraat 42 lijkt er inderdaad erg op, maar op het ZP is duidelijk te zien dat het bovenlicht van de woning ernaast hoger reikt, terwijl die op Google Street View op gelijke hoogte zit. Datzelfde geldt voor de stenen boog boven het bovenlicht. Dat lijkt me een wat ongebruikelijke verbouwing.

Bovendien moeten we ook nog opzoeken of C110 wel is ongenummerd naar 42 of toch naar een ander nummer. Maar ik heb wel het gevoel dat we nu in de buurt zitten 🙂
Dinsdag 8-6-2021 18:01:12



Jan Spoolder: Ik bedoelde ook nummer 35 ;)
Website: https://goo.gl/maps/4GQBuVCKksosLrdQ6 [...]
Dinsdag 8-6-2021 17:59:32



J.A. Meeuwsen: Alleen in de boog boven de deur zitten in de Tiendstraat 2 stenen meer als op de foto
Dinsdag 8-6-2021 17:59:31



Jan Spoolder: Mogelijk Tiendstraat 31. Wie gaat er even kijken?
https://goo.gl/maps/4GQBuVCKksosLrdQ6
Deze woningen in het wijkje Nuinhof werden gebouwd in 1919.
Goed idee om het in Limburg te gaan zoeken.
Website: https://www.rijckheyt.nl/tijdperiodes/19 [...]
Dinsdag 8-6-2021 17:57:33



J.A. Meeuwsen: Nuth is een goede tip, op bij nr 20/22 lijkt alles erg veel op de door mij geplaatste foto, zijn daar ooit wijkletters gebruikt in die omgeving?
Dinsdag 8-6-2021 17:55:46



Winfried Gall: Tiendstraat 35 blijft m.i. als enige over, maar op G.Maps niet controleerbaar ivm overvloedig groen, noch via het buurhuis op Funda, Tiendstraat 37. Wel gesnoeid, maar voor ons doel onvoldoende.
Dinsdag 8-6-2021 17:54:22



Mathijs van den Bosch: Nogmaals sorry, ik lette niet goed op. Dat kan natuurlijk helemaal niet.
Dinsdag 8-6-2021 17:18:49



Mathijs van den Bosch: Sorry, link vergeten van Tiendstraat 42
Website: https://maps.app.goo.gl/XCtvb5AZCnzuCUpr [...]
Dinsdag 8-6-2021 17:17:24



Mathijs van den Bosch: Nummer 42 heeft wel een halve steen onder aan de boog boven de deur
Dinsdag 8-6-2021 17:15:38



Winfried Gall: In Nuth is een heel wijkje tussen de Spoor-, Parallel- en Nuinhofstraat, waarin het zp. m.i. is. De ontlastingsbogen boven de deur hebben evenveel stenen (19) als het zp. Het is NIET Spoorstraat 24, waar het metselwerk iets anders aansluit tegen de boog. Even doorzoeken. . . .

Dinsdag 8-6-2021 15:40:18



Henk Huls: Klaas Janse blijkt vanaf begin 1921 voor een aantal jaren in Nuth gestationeerd te zijn geweest.
Daarna nog in Amsterdam/Bussum, weer Utrecht, Geldermalsen, Woerden en Naarden.
Zie de link, blad 120 / 201

Website: https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/ [...]
Dinsdag 8-6-2021 15:38:54



Bart Hilhorst: Heel goed gevonden maar ik denk dat het aan de overkant nummer 35 is. Beetje moeilijk te zien op Google Streetview.
Dinsdag 8-6-2021 15:30:26



Stefan de Leeuw: Ik vind de gelijkenis erg knap gevonden daar in het zonnige zuiden, maar linksonder de boog boven de deur zie ik een halve steen terwijl daar in Maps een hele te zien is. Zo ernstig zal de gevel toch niet verbouwd zijn.
Website: stefandeleeuw@gmail.com [...]
Dinsdag 8-6-2021 15:24:19



Sjoerd Eeftens: Nuth lijkt me zeer wel mogelijk, als de werknemer een remmer bij de NS was; in Nuth eindigden en begonnen veel kolentreinen.
Dinsdag 8-6-2021 15:15:50



Henk Huls: Dit lijkt me Nuth, Tiendstraat 20 zou wellicht kunnen, maar in de omgeving zijn meerdere kanshebbers.


Website: https://goo.gl/maps/SVLWBzF8AbL6BjU89 [...]
Dinsdag 8-6-2021 15:01:36



Heimen Stoffels: @Bart In december verhuisden ze inderdaad weer terug naar Utrecht (zie link).
Website: https://archiefeemland.courant.nu/issue/ [...]
Dinsdag 8-6-2021 13:08:07



Bart Hilhorst: Al lezende en naar het zp kijkende kreeg ik het gevoel dat dit wel eens Amersfoort zou kunnen zijn.
Ik heb kunnen vinden dat K.Janse en J. Meeuwsen in november 1919 van Utrecht naar Amersfoort zijn verhuisd, Bloemendalsestraat 38 (zie link). Daar is het niet en K.Janse lijkt binnen een maand terug naar Utrecht te verhuizen, maar wellicht zijn ze later weer teruggekeerd.
Website: https://archiefeemland.courant.nu/issue/ [...]
Dinsdag 8-6-2021 12:21:17



d.kralt: Dit soort geschilderde huisnummers kwam voor in Brunssum.
(ik heb overigens onderstaande discussie maar zeer vluchtig gelezen...)
Website: https://www.zoekplaatjes.nl/images/huisn [...]
Maandag 7-6-2021 18:31:24



Klaas Verbaan: Als het in de spiegeling van het bovenlicht een nok ornament is, moet er op de andere nok ook n staan.
Maandag 7-6-2021 17:03:03



Jan Spoolder: Ook de deurbel is hetzelfde. Zou er volgens jullie ook K. Janse op het bordje kunnen staan of is dat whisfull thinking van mij?
Maandag 7-6-2021 14:20:01



Sjoerd Eeftens: Je hebt helemaal gelijk, Leo; ik heb niet goed genoeg gekeken. Excuses.
Maandag 7-6-2021 13:50:40



Leo R.: Volgens is het buurhuis wel degelijk van hetzelfde type. Zelfde rollagen, zelfde deurkozijn, enkel een eindje verder uitgesprongen dan het linker huis.
Maandag 7-6-2021 13:00:45



Sjoerd Eeftens: De entree van dit huisje doet me niet denken aan een spoorwoning. Spoorwoningen werden doorgaans ook alleen betrokken door wachters en na 1923 ook wegwerkers. Het is onwaarschijnlijk dat een remmer in een onderweg-stations-woonplaats woonde; daar begonnen en eindigden geen treinen. Maar je kunt het niet uitsluiten.
Opvallend is ook, dat het huis ernaast van een geheel ander type is. Althans: de entree is heel anders, dus is het geen koppeltje huizen. Het huis rechts springt ongeveer een halve meter naar voren.
In de spiegeling van het bovenlicht boven de deur lijkt links een soort paddenstoel te zien. Een schoorsteentje? Rechts is daar de spiegeling te zien van een dak met flauwe helling.
Maandag 7-6-2021 11:45:05



J.A. Meeuwsen: De persoonskaart van Josephina gaf geen uitsluitsel, haar adresgegevens zijn pas vanaf 1934 vermeld, de PK van Klaas Janse is aangevraagd maar nog niet ontvangen, de foto is 100% zeker niet in Surrey, van de voorzijde van het huis waar E E Keeys en haar moeder verbleven heb ik een foto.
Maandag 7-6-2021 11:39:41



Jan Spoolder: @ Heimen: Ik vergiste me. De ouders van Klaas Janse waren uiteraard niet de grootouders van het kind op de foto maar de schoonouders van de afgebeelde vrouw.
Maandag 7-6-2021 11:13:01



Jan Spoolder: Ik ga ervanuit dat de verstrekte informatie juist is en dat de afgebeelde personen inderdaad Johannes Adrianus Meeuwsen (geb. 7-6-1920) en zijn tante Josephina Jacoba Geertruida Janse-Meeuwsen (geb 17 sept 1894) zijn. Ouders van het kind waren Johannes Adrianus Meeuwsen (geb. Utrecht 15-11-1895) en Emma Elizabeth Keeys (geb. 16 jan. 1891) De foto is gemaakt in 1920.

@ Heimen: de ouders van Klaas Janse (de grootouders van vaders kant van het kindje op de foto) Jacob Janse en Jansje Kok scheidden op 10 november in 1913 in Amsterdam. Het kan zijn dat Klaas' moeder Jansje Kok daarna met haar 5 minderjarige kinderen naar Utrecht vertrok, een adres van haar kon ik niet achterhalen. Zij zijn ook niet zo relevant voor deze foto, met uitzondering van Klaas Janse en zijn vrouw Josephina Jacoba Geertruida Meeuwsen (de dame op de foto). Want zij is afgebeeld op de foto en op het kleine naambordje rechts naast het hoofd van het ventje zou volgens mij heel goed K. Janse kunnen staan.

De grootouders van moeders' kant, (J.A.C. Meeuwsen (1-3-1868) en J.M. Luitjes (3 mrt 1871) verhuisden met hun 5 kinderen tussen 1896 en 1916 niet minder dan 22 keer binnen Utrecht! Het voert te ver om alle adressen op te sommen, ik heb ze allemaal gecheckt en de foto is er niet gemaakt. Van belang is vooral hun adres Kanaalstraat 244 waar zij woonden tussen 1916 en 1925 en waar in 1920 het kind werd geboren (ook dat huis staat niet op deze foto).
De vader van het kindje had een opmerkelijke levenswandel. Hij trouwde en scheidde op jonge leeftijd, verbleef vervolgens enige tijd in Engeland, trouwde daar opnieuw in september 1919 met Emma Keeys en keerde met zijn bruid terug naar het adres van zijn ouders in Utrecht. Daar werd op 7 juni 1920 Johannes Adrianus geboren. Zijn huis in Richmond, Surrey staat overigens ook niet op het ZP. Johannes en Emma verhuisden in 1925 naar Tilburg.

@ Sjoerd: op de foto zie ik weinig aanknopingspunten die me aan Utrecht doen denken, ook niet aan andere wijken dan Lombok, Lauwerecht of de Daalsebuurt. Het geschilderde huisnummer met wijkaanduiding, de kleine ruitjes in het bovenlicht, de verspringende gevel, het halfsteens metselwerk en het voortuintje zijn voor Utrecht heel a-typisch. In Wijk C waren twee hofjes: Oranjehof en Kroonhof, deze zijn het geen van beide. Ik zou verrast zijn als het toch in Utrecht blijkt te zijn.
Enige adres van Klaas Janse en Josephina Meeuwsen met een huisnummer C169 vond ik in Geldermalsen maar pas vanaf 1934. Klaas was (nog steeds) remmer en zij woonden daar toen met hun schoonouders Meeuwsen-Luitjes.
Het was wel een wijk waar toen veel spoorpersoneel woonde waaronder de stationschef, waarschijnlijk dus dichtbij het station. Een remmer in dienst van de spoorwegen zou daar ook kunnen wonen, doet het ZP jou aan spoorwegwoningen denken?

@ J.A. Meeuwsen: de grootouders en vader van het kindje woonden van 11 okt 1898 tot 6 februari 1899 aan de Otterstraat M52 (later omgenummerd naar 156) in Utrecht, mogelijk komt daar de link naar de Otterstraat vandaan. Dat was niet in wijk C en ook niet de woning op het ZP. De Potterstraat (toen de drukste winkelstraat van Utrecht, tussen Vredenburg en Oude Gracht) komt al helemaal niet in aanmerking.

Ik denk dat we verder moeten zoeken naar het adres van Klaas Janse en Josephina Meeuwse in 1920.
Maandag 7-6-2021 11:05:34



Winfried Gall: De Potterstraat in Utrecht is vanouds een hoofdroute, tussen Vredenburg en Neude. Dit zp. met voortuintje past m.i. hier helemaal niet. Wl vlakbij/aan wijk C.
Zondag 6-6-2021 22:29:13



J.A. Meeuwsen: In mijn vorige opmerking vermelde ik dat het adres C110 in Utrecht in de Otterstraat was, dit is fout dit moet de Potterstraat zijn geweest, uit gegevens die ik van het Utrechts archief gekregen heb zou dit nu Potterstraat 18 moeten zijn, kunnen de huizen hier een klein tuintje aan de straatkant hebben gehad?
Zondag 6-6-2021 19:09:06



Sjoerd Eeftens: Ik ben niet zo vertrouwd met Utrecht, maar als iemand spoorwegbeambte was, denk ik altijd meteen aan buurt tussen de Amsterdamseweg en de Daalschedijk, waar erg veel spoormensen woonden. Een remmer woonde in een stelplaats, waar treinen begonnen en ophielden, wat Utrecht was en is.
De huizen hebben daar nu veelal geen voortuintjes, en ik neem meteen van Jan Spoolder aan, dat het daar niet kan zijn. Anderzijds zie ik wel gelijkenis met het ZP in de bovenlichten boven de deuren, de ronde gemetselde bogen daarboven, en het segmentvormige deel boven de deurkozijnen. Zelfs bij deze eenvoudige huizen is er veelal een gemetseld motief in verwerkt, met soms andere stenen. Dat zien we op het ZP niet.
Wellicht kan Jan wel aangeven of we dan gericht in een andere Utrechtse wijk moeten zoeken, of dat dit gewoon echt niet Utrechts is.
Er is veel gesloopt in de zuidoostelijke helft van deze spoorse wijk, en nieuwbouw gepleegd. Kan het ZP daar geplaatst worden? Waren daar bijvoorbeeld ook hofjes, zonder straat, maar met tuintjes?
Zaterdag 5-6-2021 16:48:03



Heimen Stoffels: Aanvulling: de kans lijkt mij dus 99,9% dat ze in Utrecht of anders in de zeer nabije omgeving ervan woonden.
Zaterdag 5-6-2021 14:36:14



Heimen Stoffels: @Jan Spoolder: De ouders van Klaas Janse waren ook in 1916, 1920, 1921 en 1924 in Utrecht ter plaatse voor het huwelijk van hun andere kinderen (zie links). Ik acht de kans 0,1% dat het toeval is dat hun kinderen allemaal met iemand uit Utrecht trouwden.

https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/721F857918B244F9AB766CEEB9DAE7BB

https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/8E45A52DCDE0401CA5E298E601FD3317

https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/C83ECD2061094997AAE167014B43EB66

https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/961173574E9B4AB19C4BD96A5603AA8D
Zaterdag 5-6-2021 14:34:49



Jan Spoolder: Ik ben benieuwd waar het adres Otterstraat in combinatie met C110 vandaan komt?
Zaterdag 5-6-2021 14:34:40



Jan Spoolder: In de Utrechtse adresboeken 1932 t/m 1935 komt een K. Janse voor aan de IJsselstraat 19 resp. Van Imhoffstraat 19, maar het is zeer de vraag of hij de echtgenoot was van de afgebeelde dame. In ieder geval hebben deze adressen niets met het ZP uit te staan.
Zaterdag 5-6-2021 14:34:06



Jan Spoolder: Het was in 1919 gebruikelijk in de woonplaaats van de bruid te trouwen. De bruidegom Klaas Janse kwam uit Amsterdam. In de adresboeken Utrecht 1918-1925 komen ze niet voor.
Zaterdag 5-6-2021 13:49:23



Heimen Stoffels: In 1919 zijn ze inderdaad getrouwd in Utrecht, dus grote kans dat ze er ook woonden. Zie link.
Website: https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/ [...]
Zaterdag 5-6-2021 13:27:34



Jan Spoolder: In het bevolkingsregister woont het echtpaar Janse-Meeuwse per 6 juli 1934 op het adres C169 in de gemeente Geldermalsen, komende met haar ouders vanuit Utrecht, Da Costakade 36bis. Zij worden per 22 oct. 1934 overgeschreven naar het adres T45 in Geldermalsen. De inschrijving uit 1920 kan ik niet terugvinden, misschien heb ik me vergist. Toch blijf ik erbij dat het er niet erg Utrechts uitziet.
Vrijdag 4-6-2021 17:48:04



J.A. Meeuwsen: Volgens de data uit Geldermalesen is Klaas Janse met zijn echtgenote en schoonouders in 1934 vanuit Utrecht naar Geldermalesen verhuist ( adres T45 ) tot die tijd woonde hij in Utrecht en werkte bels remmer bij de NS het voortuiontje is inderdaad vreemd C110 zou de Otterstraat moeten zijn geweest
Vrijdag 4-6-2021 16:48:46



Jan Spoolder: Het kindje was overigens wel geboren op 7 juni 1920, de geboorteakte is van 8 juni.
Vrijdag 4-6-2021 15:49:48



Jan Spoolder: Josephina Jacoba Geertruida Meeuwsen woonde in 1920 met haar echtgenoot Klaas Janse op het adres D45 in Buurmalsen. Misschien moeten we het eerder in de Betuwe zoeken.
Vrijdag 4-6-2021 14:39:36



Jan Spoolder: De ouders van de kleine, Johannes Adrianus Meeuwsen geb. 8-6-1920, woonden aan de Kanaalstraat in Utrecht. Daar is het zeker niet.
Vrijdag 4-6-2021 14:21:51



J.A. Meeuwsen: De naam van de vrouw op de foto is Josephina Geertruida Meeuwsen met op haar arm haar neefje geboren 7-6-1920 in Utrecht
Vrijdag 4-6-2021 14:05:40



Jan Spoolder: In wijk C in Utrecht zijn/waren geen geschakelde verspringende huizen met tuintjes, geen halfsteens 20e-eeuws metselwerk en bovenal geen geschilderde huisnummerbordjes met de wijkaanduiding erop.
Vrijdag 4-6-2021 13:34:31



Winfried Gall: In Utrecht is een oude Wijk C, nabij het Vredenburg en de Jacobskerk ! Maar over het algemeen zonder voortuinen.
Vrijdag 4-6-2021 13:12:50



Jan Spoolder: Deze huisnummering ken ik niet uit Utrecht. Hoe zeker is het dat het daar is? Is bekend wie er op de foto zouden kunnen staan?
Vrijdag 4-6-2021 12:05:01



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord n in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres (incl. http:// of https://):