Reacties op Zoekplaatje 3136
De nieuwste inzending staat bovenaan!
opgelost!
 Haaksbergerstraat, Diepenheim
d.kralt (): Op het lijstje met overgebleven panden kan ik nog aanvullen dat wachterswoning 5 ook nog aanwezig is in Rijssen.
Donderdag 30-4-2020 22:07:58
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Met dit verschil dat het schrikhek op het ZP drie planken telt, en dat het schrikhek op de ingezonden foto vier planken telt. En dat het daarmee op een andere plek kan zijn.
Donderdag 30-4-2020 21:00:56
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Nu zie ik pas op de link van Dik Kralt naar Streetview, dat de keitjes, weliswaar niet meer in waaiervorm, nog steeds in de straat liggen. In de vorige bijdrage bedoelde ik vijf stations, die nog resteren van de lijn.
Donderdag 30-4-2020 17:23:52
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Voor de liefhebber en voor de eigenaar van de foto maak ik nog enkele kanttekeningen bij de oplossing. Oorspronkelijk maakte de aanleg van deze spoorweg deel uit van dat van de Noord-Ooster Lokaalspoorweg van Zwolle over Coevorden en Stadskanaal naar Delfzijl. Van Ommen zou een zijtak voeren naar Neede, om daar aan te sluiten op de GOLS-lijnen. De bedoeling was om steenkool via Winterswijk naar de textielfabrieken in Twente te kunnen voeren. Aansluiting bestond te Neede, Goor, Rijssen, Nijverdal en zo via Hellendoorn naar Ommen. De lijn eindigde later echter in Hellendoorn, waar zich ter tijd een sanatorium bevond. De HSM zou de lijn uitbaten. Men begon met de aanleg in 1908; op 29 april 1910 was de lijn gereed. Het personenvervoer was gering (100 reizigers per dag!), maar de textielfabrieken voeren er wel bij. Toen later de verliezen opliepen, werd de lijn op 1 januari 1935 genaast, waarna het personenvervoer op 14 januari voor het laatst werd uitgevoerd. Voorde brug over het toekomstige Twentekanaal waren de brughoofden gereed, maar de brug kwam er niet, en voor het resterende goederenvervoer bleef men voorlopig de spoordijk (als een dam) gebruiken! Nog in 1935 werd de lijn grotendeels opgebroken. (Neede -) Noordijk - Diepenheim bleef nog in dienst voor goederenvervoer tot 15 mei 1936. De grond werd voor 10 cent de vierkante meter aangeboden.
Ik bleek toch een tekening te hebben van Diepenheim, maar daar staat de overweg niet op. De overweg werd bediend van het station uit, op het ZP naar rechts toe. Het type spoorbomen kwam ook voor op de GOLS-lijnen, dus het moest wel in de buurt zijn.
Er zijn nog vier stations aanwezig: Kisveld, Noordijk, Gelselaar, Diepenheim en Enter.
Ik dank natuurlijk Dik voor de oplossing en ook Peter en Martin voor de ideeën, en enkele uurtjes prettig zoekwerk!
Donderdag 30-4-2020 16:39:16
|
Jan Spoolder (Utrecht): Ik had alle overwegen in de spoorlijn Neede-Hellendoorn gecheckt op streetview maar uitgerekend deze over her hoofd gezien. Alleen de Goorseweg bekeken. Petje af voor D. Kralt.
Donderdag 30-4-2020 11:32:45
|
Leo R. (De Bilt): Complimenten voor de vasthoudendheid inderdaad, maar ook voor het teamwork. Er is hier altijd heel veel expertise aanwezig. In feite bevond het zp zich precies waar Sjoerd het had voorspeld.
Donderdag 30-4-2020 09:36:21
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Proficiat, Dik! Inderdaad zullen we wel ergens langs hebben gekeken. Ik ook, bewust zelfs! Ik heb ook deze lokaalspoorweg bekeken, maar het is bijna ondoenlijk om alle niet meer bestaande locaties te bekijken. Deze overweg kwam in mijn officiële lijsten met bediende overwegen niet meer voor omdat de lijn toen al was opgebroken. Ik heb er helaas ook geen tekeningen van.
Donderdag 30-4-2020 09:01:17
|
Gert van Arnhem (Amsterdam): Met veel plezier en steeds hoger stijgend respect voor de eagerness en vasthoudendheid om het ZP op te lossen, heb ik de inhoudelijke discussie gevolgd! Petje af. Dank allen!
Donderdag 30-4-2020 08:56:00
|
Leo R. (De Bilt): Ten overvloede, op luchtfoto's uit 1944 is te zien dat de spoorlijn bij Diepenheim toen inderdaad al opgebroken was (linkeronderhoek op foto in de link). De situatie op het zp heeft dus niet lang bestaan. Toch heb ik een beetje het gevoel dat we met z'n alles ergens langs heen hebben staan kijken...
Website: https://mapserver.library.wur.nl/wxsservice/flight [...]
Donderdag 30-4-2020 08:31:53
|
Martin Snuverink (Voorburg): Dik, wat een fantastische en verrassende vondst! Gefeliciteerd! Dit zou ik never nooit hebben gevonden.
Het huis is van 1933 en het station is in 1935 gesloten. Het stationsgebouw staat er nog aan de Lindelaan en is nu het onderkomen van de schutterij.
Donderdag 30-4-2020 07:55:16
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik had de situatie aan de spoorweg Zutphen - Winterswijk ook bekeken in verband met de kans dat een dergelijk huis als op het ZP nog op meer plaatsen in de buurt zou zijn gebouwd.
WH 3 is inderdaad HSM wachterswoning 3, in de zuidoosthoek van de overweg. De spoorweg is een hoofdspoorweg, wat inhoudt dat alle overwegen bewaakt waren en ook dat de tracébreedte groter is. Er is namelijk bij de aanleg al rekening gehouden met spoorverdubbeling, al is hiervan op het deel Zutphen - Vorden nooit sprake geweest, maar wel op het deel Vorden - Ruurlo (1904 - 1943). De vrijgehouden plek voor het tweede spoor ligt tussen Zutphen en Vorden aan de noordzijde van het aanwezige spoor, maar op het ZP is de tracébreedte daarvoor te gering. Al eerder kwam ter sprake dat de lijn op het ZP vrijwel zeker een enkelsporige lokaalspoorweg is.
Woensdag 29-4-2020 19:12:32
|
Jan Spoolder (Utrecht): Een andere foto, blijkbaar uit 1935, laat zien dat de Kapperallee nabij Eefde toen (al) asfaltbestrating had. Ik vrees dat we nog even verder moeten zoeken. Overigens ken ik meerdere locaties in Oost-Nederland waar waaiervormige bestrating vroeger wel voorkwam. Tot in de jaren '60 bijvoorbeeld aan de weg waar mijn geboortehuis stond (de vroegere weg van Delden naar Haaksbergen). De keitjes zijn later gebruikt om parkeerstroken mee aan te leggen.
Website: https://erfgoedcentrumzutphen.nl/onderzoeken/beeld [...]
Woensdag 29-4-2020 18:25:25
|
Jan Spoolder (Utrecht): Op een andere kaart daterend uit 1945-1947 betreffende wederopbouwplannen voor Eefde staat de sluis uiteraard al wel aangegeven maar het afleidingskanaal van de Berkel nog niet. Hierop staat ten noorden van de overweg geen bebouwing aangegeven.
Website: https://erfgoedcentrumzutphen.nl/onderzoeken/beeld [...]
Woensdag 29-4-2020 18:09:44
|
Jan Spoolder (Utrecht): Op een niet gedateerde kaart, maar daterend van vóór de aanleg van het Twentekanaal en het afleidingskanaal, staat precies ten noordoosten van de overweg wel bebouwing aangegeven, maar die ligt precies aan de Kapperallee (zonder voortuin).
Website: https://erfgoedcentrumzutphen.nl/onderzoeken/beeld [...]
Woensdag 29-4-2020 18:05:37
|
Leo R. (De Bilt): Een directe link naar de foto, op lage resolutie maar redelijk goed zichtbaar. In dit geval maart 1945.
De truc op deze website is om de shifttoets te gebruiken en dan de klikken, dan pas kun je de foto's laten verschijnen.
Website: https://mapserver.library.wur.nl/wxsservice/flight [...]
Woensdag 29-4-2020 18:02:09
|
Leo R. (De Bilt): Hoi Martin, op onderstaande site zijn de foto's redelijk makkelijk te vinden, gewoon via de kaart en wat handig klikken. Ik kwam uit op 'Flight 108 Run 04 Photo 3062'. De situatie is daar duidelijk herkenbaar. Echter, de plek die jij bedoelt is daar (al) leeg. Vergelijkbaar met het kaartbeeld dat je in topotijdreis vanaf 1954 ziet.
Website: https://library.wur.nl/WebQuery/geoportal/raf [...]
Woensdag 29-4-2020 17:48:28
|
Martin Snuverink (Voorburg): Na alle reacties nog eens te hebben doorgenomen zie ik dat een kansrijke locatie – en nog wel bij Eefde – buiten beschouwing is gebleven. Dit is de overweg in de Kapperallee over de spoorlijn Zutphen – Winterswijk, juist ten zuiden van Sluis Eefde. De sinds circa 1930 bestrate Kapperallee verbindt Eefde met Warnsveld, Zutphen, Laren en Almen. Er waren geen bomen langs de allee.
Tot omstreeks 1930 heeft in de noordoosthoek van de overweg vlak aan het spoor een huis evenwijdig aan de allee gestaan met bijgebouw (boerderij?). In 1933 stond hier een nieuw, ander huis. Dit nieuwe huis past heel goed bij het zoekplaatje.
Aan de noordzijde van dit huis stond in 1933 nog een huis, dat op het zoekplaatje vaag te zien is, maar de schoorsteen is duidelijker.
Dit alles heb ik afgeleid uit Topotijdreis 1932 en 1933, dat doorgaans enkele jaren achterloopt en verder redelijk betrouwbaar is. In de zuidwesthoek van de overweg stond in die tijd “WH3” (Sjoerd, spoorwegwachthuis?). Vanaf dit gebouw kan de foto zijn genomen.
Maar, toen kwam het Twentekanaal … De aanleg ervan heeft van 1930 tot 1938 geduurd. De twee huizen stonden toen nog niet in de weg. De sluis Eefde kwam in 1933 gereed.
Pas in de jaren 1950 werd ten zuiden van de sluis als apart project het Afleidingskanaal of Groene Kanaal gegraven, waardoor het water van de rivier de Berkel niet meer door de stad Zutphen, maar via dit kanaal naar IJssel zou stromen. Hiervoor moesten de genoemde twee, nog jonge, huizen het ontgelden.
Iets ten zuidoosten van de overweg staat het pand Kapperallee 55-57, dat qua stijl erg lijkt op het huis van het zoekplaatje; zie streetview. Het lijkt erop dat het afgebroken huis in dezelfde stijl daar is herbouwd. Het merkwaardige is dat het om twee woningen onder één kap gaat, waarvan volgens BAG nummer 55 in 1950 is gebouwd en nummer 57 van 1935 dateert. Een raadsel. Ik geloof er niets van dat beide woningen niet gelijktijdig zijn gebouwd.
Heel merkwaardig is het plaveisel: kasseien in waaierverband. Sjoerd stipte dit al aan. Dit komt in Nederland in de openbare ruimte bijna niet, maar in België veel voor. Een mooi, maar duur grapje en voornamelijk op monumentale gronden en in historische binnensteden zoals Maastricht. Nu ligt de overweg op 1 km van het Huis de Voorst, dat in 1943 is afgebrand en in 1960 is herbouwd. De Voorster Allee en de Kapperallee (die leidt naar het huis De Kap) zijn elementen van (verdwenen) tuinen van het landgoed De Voorst en maakten er dus deel van uit. Dit kan de kasseien in waaierverband verklaren. Ik ken geen andere voorbeelden hiervan in Nederland.
Samengevat ben ik er bijna zeker van dat de oplossing de Kapperallee is. Probleem is alleen een optisch bewijs te leveren, mogelijk met een luchtfoto van de Royal Air Force van rond 1944. Ik ben helaas nog niet bekneisd in het zoeken in deze verzameling. Wie helpt?
Woensdag 29-4-2020 15:11:23
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): In mijn bijdrage van Zondag 19-4-2020 17:16:13 kwam ik ook tot de mogelijkheid van de jaren dertig door de lengte van de balhoofdbuis. Dat ben ik met Martin eens. Er is hier niemand die verstand heeft van kinderkleding, maar door de dracht te vergelijken met foto's van mijn moeder uit die tijd, krijg ik de indruk dat dit kan kloppen.
Ook ben ik het met Martin eens dat dit ZP op te lossen is. Ik heb verscheidene lijsten van bediende overwegen, één uit 1934, en één uit 1935. Hoewel ik daarmee natuurlijk al heb gekeken naar kandidaatlocaties, en heb vergeleken met Topotijdreis en Google Maps Streetview, is daar nog geen oplossing uit gekomen. Het is vrijwel zeker dat het huis op deze locatie niet meer aanwezig is.
Ik zal de desbetreffende gegevens in tekstformaat omzetten en ze toesturen aan wie erover wil beschikken.
Dinsdag 28-4-2020 14:46:12
|
Martin Snuverink (Voorburg): De fietsen hebben een voorspatbord dat niet verder naar voren reikt dan de voorvork. Dit betekent dat de fietsen van voor de WOII zijn en dan de fot hoogstwaarschijnlijk ook.
Ik heb geprobeerd iets van datering af te leiden uit de kleur van de fietsbanden. Dit is helaas niet goed gelukt. Fietsbanden waren tot circa 1960 doorgaans blank en daarna zwart. Donker kwam vóór pakweg 1925 naast blank ook voor.
Dinsdag 28-4-2020 14:30:02
|
Martin Snuverink (Voorburg): BAG geeft als bouwjaar van Hammerweg 1 het jaar 1930, zoals vermeld in mijn vorige post.
Donderdag 23-4-2020 13:45:27
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Hierbij een drietal scans via de redactie van tekeningen van overweg km 5.496, bediend door de chef in station Vroomshoop, km 5.973.
Vhp1 is de oude calque uit 1904 met de per 22 december 1964 verbrede overweg die nu vier handbediende bomen heeft, in plaats van twee. De oudere woning ten noordoosten ervan bestaat nu nog en is niet die van het ZP. De woning ten zuidwesten heeft een geheel andere vorm en kan niet het gezochte pand zijn.
Vhp2 toont links de originele smalle overweg; helaas is er geen omringende bebouwing getekend.
Vhp3 staat ondersteboven; het noorden is rechts; nu staat het gebouw van de Volharding linksboven, dat veel verder van het spoor staat, en de oudere woning rechtsonder. De overweg heeft inmiddels een Ahob.
Het gezochte pand is niet aangetroffen.
Donderdag 23-4-2020 13:45:03
bijlage 1
bijlage 2
bijlage 3
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik zal vanmiddag enkele scans naar de redactie sturen, maar ben na het bekijken van deze plek op de tekeningen niet positief. Verder zoeken dus.
Donderdag 23-4-2020 12:03:39
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik vind de suggestie van Martin nog niet zo gek. Op Topotijdreis staat er tot 1934 een klein huis op die plek, en in 1935 is dit vervangen door een groter huis, meer van het spoor, wat dan het huidige huis zou zijn.
Ik ga kijken in het Bedieningsvoorschrift van Vroomshoop hoe dit de situatie weergeeft. In de zomer van 1972 heb ik in Vroomshoop zeer kort voor mijn diensttijd een week gekampeerd en weet nog dat daar een bediende overweg was.
Een bewijsfoto met het eerdere huis zal lastig zijn, maar wie weet.
Donderdag 23-4-2020 11:49:30
|
Martin Snuverink (Voorburg): Met Leo.R: het moet toch érgens zijn. Een idee, dat misschien ook bij anderen voorbij is gekomen, maar waar ik geen weet van heb: de overweg in de Hammerweg te Vroomshoop, gezien naar het westen, nu N341. Het huis zou dan Hammerweg 1 zijn. Het huis uit 1930 is dan wel sterk uitgebreid, maar heeft overeenkomsten in stijl, schoorsteen en dakvorm. De overweg ligt circa 450m ten noorden van het huidige treinstation Vroomshoop. Zie streetview (link).
Website: https://www.google.com/maps/@52.46139,6.5696802,3a [...]
Donderdag 23-4-2020 11:21:39
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): In mijn bijdrage van donderdag 16-4-2020 15:57:41 schreef ik al dat het zwarte paaltje de trekdraadgeleiding droeg waarmee de overweg werd bediend. Ingeval het ZP bij Eefde zou zijn, zou dit post E van Zutphen zijn geweest, die hier de overgang van het dubbelspoor van Zutphen naar het enkelspoor voorbij Eefde beveiligde. Dan zou de post inderdaad links staan.
Maar wat ook kan, is dat de post, of het station rechts staat, en dat verderop links nog een seinpaal staat die immers ook met trekdraden bediend werd, maar dan van rechts af.
Er is daarmee dus geen situatie vastgelegd.
Langs lokaalspoorwegen, wat te zien is aan het breedteprofiel (onder voorbehoud van situaties ter plaatse), was er meestal geen blokstelsel, maar een tweedraads-diensttelefoonleiding. En die kunnen we hier zien.
Doordat het jaar van de opname lastig te benaderen is, kan de aanwezige documentatie over dit soort zaken niet ten volle worden benut.
Maandag 20-4-2020 19:37:00
|
Johan Mulder (Zuidhorn): Ik mis nog twee dingen die ik op het ZP zie.
1. De lange paal met isolatoren. Is daar iets over te zeggen? Lijken me niet van/voor de spoorwegen om de beveiliging van de blokken en/of de telefonie te regelen.
2. langs de spoorlijn staat een zwart paaltje. M.i. om de bedrading voor de overwegbomen te bedienen. Dan zit de bediening van de overweg dus links, of er zit nog een bediende overweg links.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Maandag 20-4-2020 16:07:11
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De OLDO had ik ook bekeken. De spoorweg Deventer - Ommen werd beschreven door wijlen Wiebe van de Velde. Ik maakte voor zijn boek de tekeningen. Daarin staat exact welke overwegen bediend waren, maar niet één stemt tot nadenken. De schrikhekken waren uniform drieplanks, maar kort, als de tegenwoordige. De lijn werd voor WO II opgebroken.
Zondag 19-4-2020 21:17:33
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Uiteraard heb ik gekeken naar vergelijkbare of gelijke hekken, en heb die op foto's aangetroffen in de buurt van Oldenzaal, langs de spoorweg Enschede Noord - Oldenzaal. Die hekken zijn een product van hun Spoorwegmaatschappij, maar ook van hun tijd. Ze zijn later vervangen door de bekende schrikhekken, ook drieplanks, maar rood-wit geschilderd, en voorzien van reflectoren. Maar er bestonden vele typen, ook met één of twee planken.
Reflectoren treffen we ook aan op de spoorboom van het ZP; het is niet zo duidelijk te zien, maar er zijn twee verdikkingen zichtbaar.
De andere spoorboom staat rechts van de weg voorbij het spoor, net buiten beeld; beide bomen sluiten de gehele weg af. Bij lokaalspoorwegen werden ze, ter vermijding van extra wachters, wachtposten en woningen veelal bediend van het station uit, maar hier en daar waren wel afzonderlijke wachters bij straatwegkruisingen. Deze moet gezien de breedte van de weg hebben gelegen bij een dorp of stad. Het is hier niet te zeggen of het station dan naar links of naar rechts lag, omdat de bomen "over en weer" stonden. Allebei aan één kant had dit duidelijk gemaakt, en dat kwam ook vaker voor. Op NS-tekeningen staat dit exact aangegeven.
De zonnestand is niet duidelijk af te lezen, al lijkt het meeste licht van linksachter te komen.
Situaties kunnen ingrijpend zijn veranderd door stadsuitbreiding of spoorverdubbeling. Dat laatste heeft in het oosten des lands niet plaatsgevonden na WO II.
Er zijn natuurlijk wel GOLS-lijnen opgebroken, alsmede die van de EO en NH, in de vorige bijdrage genoemd. Maar als het ZP na-oorlogs is, en bereden werd door reizigerstreinen, dan zal de lijn er zeer waarschijnlijk nog zijn. Op naoorlogse goederenlijnen werden de bomen ter plaatse bediend omdat er geen bediening van de posten meer was.
Reizigersverkeer is na WO II onder meer gestaakt op Apeldoorn - Hattemerbroek.
Zondag 19-4-2020 18:41:29
|
Jan Spoolder (Utrecht): Dit type huizen heb ik ook in Zuid-Holland (o.a. Zoetermeer) en Salland (Raalte) aangetroffen en is dus niet streekgebonden. Ik heb overwegen binnen de bebouwwde kom van diverse GOLS-lijnen in Gelderland en Overijssel afgespeurd met Streetview, ook OLDO (Deventer-Ommen). Misschien dat de witte hekken vóór de spoorbomen een spoor ;) vormen en komen ze ook op andere plekken langs het tracé voor, aannemende dat ze door de spoorwegmij. zijn geplaatst.
Zondag 19-4-2020 18:17:50
|
Leo R. (De Bilt): Het kan toch eigenlijk niet dat we dit niet vinden. Ik vertrouw in deze geheel op de expertise van Sjoerd, maar we moeten ergens een denkfout maken of iets over het hoofd zien.
Wat ideeën:
- We zien een situatie die (inmiddels) onherkenbaar is ingebouwd in een bebouwde kom.
- We kijken naar een stuk spoor dat inmiddels verlegd is.
- De weg is veel breder of anders gevormd dan we denken (zien we dan rechts een stukje van zo'n ouderwetse verkeerszuil? Als de weg veel breder is, moet er aan de andere kant een extra spoorboom staan.
- We zoeken in de verkeerde hoek van het land.
- Het is toch Eefde maar we kijken langs de oplossing.
Zondag 19-4-2020 17:34:08
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Met de aardige site http://www.rijwiel.net/damesn.htm
heb ik geprobeerd vat te krijgen op de tijd waarin dit ZP is gemaakt. Hierop zijn bij uitstek Nederlandse modellen te zien met een balhoofdbuislengte van rond 27 cm, wat langer is dan de voorlopers uit het buitenland. Het Nederlandse model ontstond in de jaren 30. Die op het ZP hebben geen laklinnen-jasbeschermers, en ook geen handremmen, wat wel vaak voorkwam. Dit zijn ook geen echte kinderfietsen, hoogstens afdankertjes van ouders.
Over de historie van kinderkleding zal best iets geschreven zijn, maar ik ga toch maar op mijn gevoel af als ik dit tafereel kort na WO II plaats. (Al waren er toen wel minder fietsen).
De situatie is erg lastig terug te vinden met zo weinig spoorse herkenningspunten. Het sterkste is nog het type woning, waarvan er enkele zijn gevonden in de Schoolstraat bij Zutphen.
Wat het type spoorboom betreft: dit kwam voor bij de HSM. Ook Staatslijnen die door de HSM werden bereden, werden voorzien van sein- en beveiligingsmiddelen uit de keuken van de HSM.
Bij Zutphen waren dit in die streek Apeldoorn - Deventer - Almelo - Hengelo - Salzbergen, en Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk - Borken. De lijnen van de GOLS, alsmede Neede - Hellendoorn, Enschede - oldenzaal en Varsseveld - Dinxperlo werden ook door de HSM bereden en uitgerust. Er zijn uit deze streek foto's met spoorbomen van het type dat hier zichtbaar is. De bomen worden op afstand bediend, niet ter plaatse. Het is dus geen goederenspoorlijn die af en toe bereden wordt.
Het gaat op het ZP om enkelspoor. Dit alles bood geen kandidaat-oplossing, met de lijsten uit de vroege jaren 30 en de naoorlogse lijst van bediende overwegen op dit deel van het netwerk.
Is er nog iets te zeggen over het gebruik van de waaiervormige keibestrating die zichtbaar is op het ZP?
Zondag 19-4-2020 17:16:13
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): In de bijgaande dorpsplattegrond van Eefde staat een huis op die hoek getekend, dat een toch wat ander grondplan heeft en dat ook verder van het spoor staat. Het spoortracé is hier wel smaller; waarschijnlijk bestond de dorpskom al bij de spoorwegaanleg; de rest van het tracé is breder. We zitten wel dichtbij de architect, want er staan in de Schoolstraat nog twee dergelijke huizen. https://erfgoedcentrumzutphen.nl/ [...]
Donderdag 16-4-2020 17:31:17
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De overweg werd in de Schoolstraat werd in 1935 bediend door Wachtpost E van Zutphen bij de Straatweg naar Deventer. De lijn was toen nog niet verlegd ivm de aanleg van het Twentekanaal. Links op de foto staat een klein zwart paaltje dat de trekdraden van de overweg geleidde. Dat zou dus kunnen. Bij de overweg Schoolstraat stond schuin tegenover het huis dat we op het ZP zien, wachterswoning 1, van waaruit de foto kan zijn genomen. De woningen stonden ( en staan) bij deze lijn (Zutphen - Enschede) tamelijk ver van het spoor. Tot dusver nog geen afwijzing dus.
Ik zoek nog naar een tekening of foto.
Donderdag 16-4-2020 15:57:41
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Het breedteprofiel van de Staatsspoorweg Zutphen - Enschede was vrij ruim; ik kan met niet indenken dat het hier is, omdat het pand er zo dichtbij lijkt te staan. Maar ik vind het pand wel gelijkenis vertonen.
Ik zal nagaan hoe het hier met de overwegbediening geregeld was.
De straatweg Zutphen - Deventer maakt een scherpe hoek met de spoorweg, de Schoolstraat is nagenoeg haaks. Op het ZP lijkt me de hoek van de kruising tamelijk recht. De spoorweg is verlegd wegens de aanleg van het Twentekanaal, wat weer allerlei mogelijkheden inhoudt.
Donderdag 16-4-2020 15:46:41
|
Leo R. (De Bilt): Mij valt het ontbreken van oppervlaktewater op. Dus landinwaarts zoeken op zandgrond, lijkt me. Geen Gouda-Schoonhoven of Hoorn-Medemblik, zal ik maar zeggen.
Ik zou bezuiden de rivieren zeker niet uitsluiten.
Kan dit ook een tramlijn zijn à la Goes-Borssele?
Donderdag 16-4-2020 15:27:29
|
Jan Spoolder (Utrecht): @Sjoerd, die puntige mansardedaken zie je vrij veel in Twente en de Achterhoek, maar ik wet niet of ze elders ook algemeen zijn. Vanwege de boomrijke achtergrond zoek ik het ook in Gelderland of Overijssel, mogelijk langs een opgebroken GOLS-lijn.
Donderdag 16-4-2020 15:25:40
|
Martin Snuverink (Voorburg): Wie durft te schatten hoe groot de hoek is de spoorweg met de straatweg maakt? Dit kan van belang zijn bij het zoeken op topotijdreis.
Donderdag 16-4-2020 14:29:13
|
Peter Smaardijk (Leiderdorp): Ik kwam in eerste instantie uit bij de Schoolstraat in Eefde, maar vond toch dat het huis te veel verschilde (en misschien ook iets te ver van het spoor af staat). Dus heb ik dat verworpen. Ik meld het toch maar even hier, mocht iemand andere ideeën hebben...
Donderdag 16-4-2020 13:51:22
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Een vraag van een geheel andere categorie is die over de mansardekap van het huis op de achtergrond. Naar ik meen komt die in geheel Nederland voor, maar vele, zoals in Apeldoorn, hebben een vrij plat puntdak, terwijl die op de foto puntig is, waardoor een zoldertje mogelijk is. Zijn er streken waar dit al of niet gebruikelijk was?
Donderdag 16-4-2020 12:03:24
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Intussen heb ik alle in aanmerking komende locaties bekeken, maar geen match gevonden. Veel situaties zijn intussen, vergeleken bij anno nu, totaal onherkenbaar veranderd.
Hierbij vraag ik jullie hulp om een inschatting te krijgen over de streek (ik heb zelf natuurlijk ook wel een idee, en ook gebruikt bij het zoeken) en vooral ook in de tijd waarin we deze foto plaatsen. Ik heb in mijn archief een aantal landelijke lijsten waarin alle bediende overwegen zijn opgenomen. Dat waren er zeker na 1923, toen de overwegbewaking op onbelangrijke overwegen werd afgeschaft (zelf uitkijken) veel minder en dat beperkt dan ook weer het zoeken.
Ik denk zelf niet dat de foto van voor 1923 is, gezien het uiterlijk van de fietsen, en de kledij van de jongedames, maar ontvang graag tips.
Donderdag 16-4-2020 11:59:47
|
Mathijs van den Bosch (Veenendaal): 20 KM lees ik. Snelheidsadvies.
Zondag 29-3-2020 15:41:18
|
Hans Klomp (Antwerpen): Het witte bordje voor het witte hek heeft, naar ik lees, als tekst 20 N 71. Weet iemand wat dit betekent?
Zondag 29-3-2020 15:36:38
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Enkelspoor, lokaalspoorweg, handbediende mechanische (trekdraden) overwegbomen. Gezien de omgeving zoek ik dit boven de rivieren. Dieren - Apeldoorn, Apeldoorn - Hattemerbroek, Zwolle - Emmen, Achterhoek, Twente. Roermond - Venlo en Nijmegen - Venlo vallen af; dit zijn enkelsporige hoofdspoorwegen met een ander breedteprofiel.
Ik zie verder geen spoorse kenmerken waarover ik iets naders kan zeggen.
Zaterdag 28-3-2020 17:29:15
|
Om een reactie te plaatsen kun je onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.
Je ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe je een foto naar de redactie kunt sturen.
|