Zoekplaatje 3117 

Inzender: s van wijngaarden Uitleg

Gegevens: Werklui voor een pastorieachtig gebouw met rolluiken. Vast gelegen aan een doorgaande weg met de zichtbare tramlijn. Achter staat Axel met vraagteken.

Herkomst: gekocht van of geruild met een Nederlandse verkoper.

Datering: circa 1925    Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting  achterzijde  

Geplaatst: 28 februari 2020


 Reacties op Zoekplaatje 3117 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Afgezien van het feit dat de foto niet gespiegeld blijkt te zijn, is de achtergrond niet die, welke ik verwacht bij de fabriek. Wie zoekt op Veluvine krijgt de aanblik van die gebouwen in beeld, en daar past dit pand niet bij.
Ik heb een scan gevraagd bij mijn collega archivaris.
Zaterdag 10-10-2020 20:32:00



Antoon Bosselaers (Mechelen): En de knopen zitten rechts, zoals dat hoort bij mannen. Niet gespiegeld dus.
Zaterdag 10-10-2020 19:44:33



Theo.B. (Den Haag): Kijkend naar de spiraal van de boren, lijkt mij dit niet gespiegeld.
Zaterdag 10-10-2020 19:38:39



Klaas Verbaan (Noordeloos): Kan de foto gespiegeld zijn? Zes arbeiders houden hun gereedschap links vast en dat vind ik op zo'n klein gezelschap nogal veel.
Zaterdag 10-10-2020 19:06:10



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Uit onderzoek in mijn archief blijkt dat ik geen tekening heb van de situatie bij de verffabriek De Veluwe waar de toen beroemde Veluvine werd gemaakt.
Op de aanlegtekening staat namelijk geen van de vijf spooraansluitingen, zoals die naar De Veluwe, die later zijn gemaakt. De lijn ging open in 1908 en sloot in 1931.
De fabrieksgebouwen stonden op de hoek van de later naar de directeur van de verffabriek genoemde Molijnlaan en de Zuiderzeestraatweg. De tramlijn lag rechts van deze wegen (oost- en zuidzijde), en maakte bij de fabriek een scherpe boog met een straal van 100 m. Langs de Zuiderzeestraatweg heeft een wissel gelegen, leidend naar de fabriek en eindigend in een draaischijf met een zijspoor. Gezien de oriëntatie van de gebouwen lijkt het me logisch dat de aftakking gelegen heeft links aftakkend in de richting van Nunspeet. Zeker is dit niet.
Op het ZP takt het wissel naar links toe af, en als dat aan de zuidzijde van de weg is, gaat het zijspoor dus juist andersom het fabrieksterrein op. Dat kan ik dus niet rijmen.
Daarnaast is op de achtergrond van het ZP een pand te zien, dat niet overeenkomt met de fabrieksomgeving die op oude foto's van de fabriek is waar te nemen.
Ik ga nog een collega benaderen of hij een situatieschets heeft gered.
Zaterdag 10-10-2020 11:18:42



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dat het smalspoor zou zijn is een aanname van mij in een eerdere bijdrage, maar ik heb te weinig zicht op deze situatie om daarvan geheel zeker te zijn.
Ik zal in elk geval de situatie bij de verffabriek in Nunspeet, zoals gesuggereerd door Dijkstra, nagaan, want daarvan heb ik tekeningen.
Zaterdag 10-10-2020 09:50:25



Martin Snuverink (Voorburg): DE Zuiderzeetram (1908-1931) reed op normaalspoor.
Zaterdag 10-10-2020 08:10:36



Dijkstra (Arnhem): Wellicht de Zuiderzee-tram. Vervanging wissel Verffabriek Nunspeet.
Vrijdag 9-10-2020 18:54:03



Jan Spoolder (Utrecht): Een charmant pleintje, daar in Zuiddorpe, met een bijna onnederlandse sfeer. Nochtans heeft er nooit een tramlijn gelopen voorlangs de pastorie, de tram van Axel naar Moerbeke had een tracé buiten het dorp. Het pand op het ZP heeft voor alle ramen rolluiken, we kunnen ervanuit gaan dat de voorgevel (ongeveer) op het zuiden zal liggen. Ik zou Axel en omgeving als enig zoekgebied maar vergeten. De Achterhoek of Zuid-Holland bijv. kan net zo goed.
Website: http://www.topotijdreis.nl/ [...]
Donderdag 12-3-2020 18:32:56



Mathijs van den Bosch (Veenendaal): Dorpsplein 17 in Zuiddorpe (even onder Axel) heeft een vergelijkbare uitstraling.
En is nu een B&B met de naam The Pastory.

Donderdag 12-3-2020 18:03:24



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Gisteravond alle foto's bekeken die ik in mijn archief heb, maar geen herkenningspunt te vinden. De pet van de voorman vertoont een groot gevleugeld wiel. Uit de personeelsfoto's bleek dat dit embleem ook op de petten van andere voormannen voorkwam, terwijl een kleiner voorkwam op de petten van voertuigpersoneel. Misschien toch wel Zeeuws Vlaanderen dan. Maar waarschijnlijk geen Axel. Er lag een groot emplacement bij Drieschouwen, zuidelijk van Axel, waar een grote werkplaats en remise was, gereed in 1926, en waar ook een groot stationsgebouw/kantoor stond. Daar is het niet. Ten noorden van Axel, en ten noorden van de kruising met de spoorweg Mechelen - Terneuzen, lag een emplacementje achter de huizen om. In de kom van Axel lagen geen wissels; het bochtige tracé in de nauwe dorpsstraat was al lastig genoeg. En een pastorie, of een ander groot pand zoals op het ZP zou je juist midden in een dorp verwachten. Zeker in ZV waren (en zijn) de huizen buiten de kom veelal slechts één verdieping met zolder hoog.
Donderdag 12-3-2020 10:03:35



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Bij mijn vorige inzending stelde ik, dat het in aanbouw verkerende wissel andersom lag, vergeleken bij het aanwezige wissel op de voorgrond. Dat is onjuist: het nieuw gebouwde kan derhalve dienen als vervanging van het oude. De andere info klopt wel, al zijn we daarmee nog ver van een plaatsbepaling.
Zondag 8-3-2020 20:46:29



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Er wordt een nieuw wissel gebouwd. Het nieuwe ligt andersom vergeleken bij het wissel op de voorgrond. De nieuwe plek zal er niet ver vandaan liggen; het werd hoogstens over enkele tientallen meters verplaatst op lorries, en daarvoor meestal weer uit elkaar genomen. Uiteraard was voorbouwen handig omdat bouwen op de uiteindelijke plek teveel tijd kostte.
Inderdaad had Axel een groot emplacement en depot, zichtbaar op luchtfoto,s genomen uit een watertoren. Ten noorden van Axel was vrije baan op goed gebouwd tramspoor. De passage door het dorp gaf door de bogen vaak problemen met ander verkeer. Maar fixatie op Axel is wellicht prematuur.
Zaterdag 7-3-2020 12:54:47



Martin Snuverink (Voorburg): Bovendien was er aan de noordzijde van Axel bij het voormalige station een emplacementje en dus wissels en aan ten zuiden van van Axel bij het buurtschap Drie Schouwen of Drieschouwen een tramstation en een remise, alles van de ZVTM in meterspoor.
Wordt er op het plaatje een wissel vervangen of wordt er een spoor met wissel toegevoegd?
Zaterdag 7-3-2020 11:15:46



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik verzuimde te vermelden dat de ZVTM in Zeeuws Vlaanderen in elk geval te Axel vrij stevige infra had aangelegd, waarvan een flink deel op vrije baan, en van spoorse allure. In die zin zou Axel zeer wel kunnen.
Vrijdag 6-3-2020 22:49:45



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dat embleem met het vliegend wiel op de pet kwam vrij algemeen voor.
Dat type rails, dat met kraagschroeven en railstoelen op dwarsliggers werd gemonteerd was echter niet overal gebruikelijk. Het lijkt mij smalspoor. Het is wel vrij zwaar tramspoor en het werd gebruikt bij de wat meer spoorachtige tramwegbedrijven zoals bijvoorbeeld OG in Groningen/Drente, de NZH, de Meierij, Nijmegen - Venlo (MBS), omdat die zwaarder materieel hadden.
Vrijdag 6-3-2020 12:13:35



Peter Heuseveldt (Helmond): Is het embleem op de pet van de (vermoedelijke) medewerker van de tramwegmaatschappij te herleiden tot een bepaald trambedrijf? Dan is wellicht duidelijker in welke regio moet worden gezocht. De aantekening Axel op de achterzijde lijkt me, gezien het handschrift, van tamelijk recente datum en kan derhalve gewoon een "gok" zijn.
Dinsdag 3-3-2020 15:56:12



  Om een reactie te plaatsen kun je onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
Je ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe je een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


link 1 (incl. http:// of https://):

link 2 (incl. http:// of https://):

link 3 (incl. http:// of https://):

link 4 (incl. http:// of https://):

link 5 (incl. http:// of https://):