Zoekplaatje 2840 

Inzender: Ruud van den Aakster Uitleg    Beschikbaarheid: wel te koop of te ruil maar niet via Zoekplaatjes Uitleg

Gegevens: Een fotokaart met helaas plaksporen op de achterzijde waardoor de stempel van de fotograaf voor de helft weg is. A. van .... Foto... Rembrandt [achterzijde toegevoegd 23-9-2018 - red.]

Herkomst: anders. Komt uit een fotolijstje bij een kringloop. Waarschijnlijk zuid Holland.

Datering: 1920    Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting  achterzijde  stempel  

Geplaatst: 21 september 2018


 Reacties op Zoekplaatje 2840 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Singelgracht van Woerden ter hoogte van de Rozenbrug over de Oude Rijn

Martin Snuverink (Voorburg): Wat een knappe en verrassende oplossing! Ook ik heb buiten de Bollenstreek gezocht. De Woerdse Rozenbrug staat op de topokaarten uit die tijd steevast aangegeven als vaste brug, terwijl draaibruggen doorgaans als draaibrug staan aangegeven.
De foto die Erwin heeft gelinkt is niet van 1921, maar van 1924 of later. Het brugwachtershuis Rijnkade 1 hoek Singel dateert namelijk van 1924 volgens BAG viewer. Dit huis ontbreekt op het zoekplaatje. Als BAG correct is, dateert het zp dus van voor 1924. Als Aarnout met zijn woonschip niet in Woerden is geweest, moet hij het stempel in Hillegom of Heemstede hebben aangebracht. Hierdoor is het jaartal van de foto niet exact vast te stellen. Het is zelfs mogelijk dat Aarnout in de tijd van de foto helemaal niet in Woerden is geweest, maar de foto heeft ontwikkeld, afgedrukt en voorzien van zijn stempel.
Het is voorts niet aannemelijk dat Aarnout voor zijn verhuizing naar Hillegom (1923) in Woerden heeft gefotografeerd.
De draaibrug is aangelegd in 1875). In 1937 werd de draaibrug vervangen door de huidige ophaalbrug.
Voor de donkere lantaarn bij de brug heb ik een verklaring, namelijk in 1904 heeft het gemeentebestuur van Woerden zich bereid verklaard een seinlicht aan de Rozenbrug te doen plaatsen, ter aanduiding of de brug open dan wel gesloten is. Zie de link.
Website: https://kranten.samh.nl/schoonhovensche_courant/19 [...]
Woensdag 17-10-2018 14:29:30



Redactie (): Voor het 'kasteelachtige' gebouw met de dakkapellen zie de link. Er is nog één authentieke dakkapel over.
Website: https://www.google.com/maps/@52.0878584,4.8806296, [...]
Maandag 15-10-2018 20:55:40



E. Petter (Den Haag): Hier de zwarte lantaarn op de brug in 1921. Ik vraag me af hoe het zoekplaatje te dateren is. Op deze foto staan niet die hoge bomen.
Website: https://m.facebook.com/108674632659265/photos/a.16 [...]
Maandag 15-10-2018 20:45:36



Peter Smaardijk (Leiderdorp): Zie ook deze foto.
Website: https://archief.rhcrijnstreek.nl/detail.php?nav_id [...]
Maandag 15-10-2018 19:57:21



Peter Smaardijk (Leiderdorp): Ik vermoed dat dit de oude Rozenbrug over de Oude Rijn in Woerden is.
Website: https://goo.gl/maps/rLMyjp2SH1A2 [...]
Maandag 15-10-2018 19:56:21



Sjoerd Eeftens (prinsenbeek): Wat hier als spil wordt gezien, is dat niet. Er zit een geleidebalk tegen het landhoofd die licht opkleurt, maar de spil zit verder naar rechts in het donker. het hoekpunt van het landhoofd kleurt ook licht. de doorvaart is wel degelijk groter dan het deel op het landhoofd. Het uiteinde links heeft een ondersteuning die iets omhoog loopt, wat gebruikelijk is. zie de foto's van de bruggen die ik eerder als voorbeeld gaf.
Er bestaan draaibruggen met aan de oppervlaktede vorm van een parallellogram die daardoor maar een enkele draairichting hebben. Dan behoefde het uiteinde niet cirkelvormig te zijn. Dat is van de zijkant af doorgaans niet te zien.
Donderdag 4-10-2018 13:29:54



d.kralt (): @Martin, zou het niet zo kunnen zijn dat het brugdek de vorm heeft van een parallellogram. (Ik weet geen betere omschrijving)
Donderdag 4-10-2018 12:15:18



Martin Snuverink (Voorburg): Van Ruud van den Aakster wil ik graag weten of het jaartal 1920 exact of een schatting is. Ik heb de outfit vergeleken met die van het flanerende zomerpubliek op de Scheveningse Boulevard, rond 1920 gefotografeerd door J. van der Markt van de E.M.S. Zie Haagse beeldbank, zoeken Markt, Boulevard, 1920. Die mode kwam goed overeen.
Kan Ruud ook aangeven waar die kringloopwinkel was?
Dat de fotograaf de Aarnout van Gilst van 1898 is, staat wat mij betreft vast.

Nog even de feiten in chronologische volgorde.
17-01-1898 Aarnout van Gilst geboren te Den Haag, z.v. Jan van Gilst en Hansje Joustra.
16-04-1910 Aarnout woonde in het ouderlijk huis De la Reykade 71 (vanaf 1930 waarschijnlijk nummer 142, gesloopt).
04-08-1917 Foto-schip Rembrandt ligt in de haven van Hillegom.
08-09-1917 Foto-schip Rembrandt ligt in de Nieuwe Gracht te Haarlem.
30-09-1919 Aarnout van Gilst (“fotograaf”) maakt foto van vliegtuigongeluk aan de De la Reykade in Den Haag.
??-??-1920? Het zoekplaatje wordt genomen. Aarnout bewoont of bezit het foto-schip Rembrandt. Dit zou beter te rijmen zijn met 1924 of 1925.
11-07-1923 Aarnout, fotograaf, verhuist naar Hillegom, Wilhelminalaan 2 (gesloopt).
04-07-1925 Aarnout adverteert voor een brandkastje en een radio. Adres: Woonschip Rembrandt, Haven van Heemstede. Let op: men heeft het steeds over schip en niet over boot of ark. De woning is dus mobiel, maar heeft (anno 1917) geen motor, en moet dus worden gesleept, gejaagd of geboomd. Een idee van een woonschip uit die tijd geeft woonschip De Zwerver, zie de link.
23-10-2015 Arnout (“vertegenwoordiger eener firma”) trouwt te Heemstede met Mathilda de Vries, 19 jaar, geboren te Hillegom 28-05-1906, wonende Haven 72 te Hillegom.
1934 (op z’n vroegst) adres Beukenlaan 12, Bennebroek. Beroep vertegenwoordiger.
Vanaf 1948 Beukenlaan 12, Bennebroek. Beroep kunstschilder.
10-08-1982 Aarnout overlijdt te Bennebroek.

Ik had de hoop de foto te kunnen plaatsen in het binnenduingebied rondom Haarlem: Zuid-Kennemerland en Bollenstreek. Zelfs had ik nog de stille hoop dat een van de dames Mathilda de Vries, de (aanstaande) vrouw van Aarnout, zou zijn.
In deze streek wemelt het van de zandvaarten. Over deze vaarten hebben altijd vaste bruggen gelegen. Draaibruggen waren er niet te vinden, behalve over de Jan Gijzenvaart bij de monding in het Noorder Spaarne, waar het niet is. Daarom geloof ik uiteindelijk dat de foto niet in deze streek is genomen.

Er is iets raars aan de hand met deze ongelijkarmige draaibrug. De doorvaartbreedte is 5 m en de bruglengte is liefst ruim 12 m.
Doorgaans gaat de lange arm over de doorvaartopening en bevat de korte arm een ballast voor het evenwicht. Bij deze brug lijkt het juist andersom: de korte arm gaat over het water. Waarom de andere arm dan zo lang moet zijn is mij een raadsel. Om het evenwicht te behouden moet dan het eind van de rechterarm met een of twee wielen op een rail van een kwart cirkel rusten. Van zo’n rail is echter niets te zien. Dit is de reden waarom ik betwijfel of dit een functionerende draaibrug is.

Het woon/atelierschip Rembrandt zal nauwelijks onder de vaste bruggen van rond 1920 hebben kunnen doorvaren. In de Nieuwegracht in Haarlem heeft het gelegen ten oosten van de Jansbrug. In die tijd was de Zandersbrug een draaibrug. De havens van Heemstede met de hoge Kwakelbrug) en Hillegom (zonder brug) zijn verbonden met het Spaarne resp. de Ringvaart.

Ik vrees dat we in een heel andere streek moeten zoeken.
Website: https://www.dezwerver.org/ [...]
Donderdag 4-10-2018 10:07:24



Klaas Verbaan (Noordeloos): Er zal wel een soort dijk naast het water liggen, zodat de huizen wat lager lijken te staan (onderaan de dijk) maar wat is het grote en hoge huis erachter? Het lijkt wel kasteelachtig van bouw.
Zaterdag 29-9-2018 14:22:27



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik betwijfel of de geblindeerde lantaarnpaal op de brug staat; hij staat vrij laag, en ik vermoed daarom dat hij op de kade erachter staat. Maar waarom hij er zo zwart uitziet, geen idee.
Draaibruggen werden meestal gekrukt met een slinger die in een openklapbaar putje ter plaatse van de spil werd gestoken.
Als er inderdaad sprake is van een draaiwiel, kan dit via een stangenstelsel ook het draaien hebben bewerkstelligd. Draaibruggen hebben echter doorgaans ook een opzetmechaniek. Daarmee worden de bruguiteinden met bedienbare klossen op de landhoofden afgesteund om het dompen en het te zwaar belasten van de spil tegen te gaan. Bruggen met rails hebben dit mechanisme uiteraard altijd. En ten slotte hebben ze een afsluitbaar grendel om ongewenst draaien (al was het door de wind of door een schip) onmogelijk te maken. Meestal lagen die grendels echter op de bruguiteinden.
Zaterdag 29-9-2018 10:48:05



Paul Blanken (Rotterdam): In ieder geval wel; een asymmetrische draaibrug waar op mogelijk rails, voor een tram liggen.

Betreft dan een tram zonder bovenleiding.
Zoals bij een; stoom-, diesel- of paardentram.

Op het rechterdeel van het brugdek is vaag een kast (met een stuurwiel?) te zien.
Kan dit voor de bediening zijn?

Ook de paal op het draaipunt van de brug valt me op. Indien een paal voor verlichting van de omgeving, waarom is het glas dan zo donker (zwart)??

Er zijn nergens aanwijzingen te vinden voor elektrische draden; palen, isolatoren etc.

Opvallend is inderdaad de lage ligging van de huisjes op de achtergrond, t.o.v. de brug. Zoals in het verleden aan de Kleinpolderkade in (Rotterdam-)Overschie.
Zaterdag 29-9-2018 09:53:56



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Bij nadere beschouwing is het ZP geen van de hieronder aangegeven bruggen. Dan dient de opgegeven lijst alleen als tijdsbeeld en om een indruk te krijgen.

Vrijdag 28-9-2018 16:01:17



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): We zien hier een zogheheten ongelijkarmige draaibrug. Het beweegbare deel biedt één doorvaart; de weggedraaide brughelft draait om de "spil"of "koning" naar ons toe en vindt een rustplaats boven de gemetselde kade rechts. De brug heeft een vakwerkconstructie onder het brugdek. De bruggen van het ongelijkarmige type in het noordoosten van het land hebben veelal geen vakwerk maar een tui: een stalen poot met schuine tuien naar de uiteinden van het brugdek. Er waren ook brugdekken met daaronder een volle wandligger, bestaande uit cassettes, die vaak zijn toegepast bij spoorbruggen, waarbij een grotere stijfheid werd verkregen.
De brug van het zoekplaatje is dus vrij licht van constructie, al zijn de getuide exemplaren vaak nog lichter. Dat leverde dan weer voordelen op bij de fundering van de spil.
Ik heb de volgende ongelijkarmige draaibruggen gevonden in mijn helaas niet volledige bruggenarchief:
1854 Groningen, Apoortenbrug;
1858 Leiden, Oude Rijn Scheluwbrug;
1867 Gouda in de Gouwe, Dirk Crabethbrug (nog aanwezig en gerenoveerd in 1993;
1869 Dordrecht Leuvehaven, Mazelaarsbrug;
1871 Groningen Schuitendiep, Poelebrug;
1872 Leiden Oude Rijn, Kleine Havenbrug;
1885 Den Haag Veenkade, Hemsterhuisstraatbrug;
1886 Haarlem Binnenspaarne, Melkbrug;
1896 Voorburg Vliet, spoorbrug, dubbelspoor, niet het ZP. Dit is de enige spoorbrug die zo is uitgevoerd; de andere waren alle gelijkarmig; de beide enkelsporige ongelijkarmige draaibruggen te Arnemuiden bestaan nog maar hebben elk een excentrische spil.
De draaibrug had in die tijd op de ophaalbrug voor, dat de doorvaartopening wijder kon zijn. Daar stond tegenover dat de brug smal moest zijn, waardoor de meeste later zijn vervangen wegens toenemend verkeer.

Vrijdag 28-9-2018 15:47:41



theo van Gijlswijk (De Zilk): In 1925 vraagt A. van Gilst een kleine brandkast en radiotoestel te koop. Woonadres, woonschip Rembrandt Haven Heemstede. zie advertentie in het Haarlems Dagblad van 4 juli 1925.
Website: https://nha.courant.nu/issue/HD/1925-07-04/edition [...]
Vrijdag 28-9-2018 10:06:07



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): We zien erg weinig van het "adellijk" huis zoals Martin het noemt. We moeten er ook rekening mee houden dat ons oog niet over de linker oprit naar de draaibrug kan heen kijken. Getuige de onderzijde van de gevels rechts, is het peil van de bouwgrond achter die oprit laag, en naar alle waarschijnlijkheid staat het "adellijk" huis links dus ook zo laag. Achter de linker oprit gaat het witte hekje ook schuin naar beneden.
De draaibrug is in prima conditie, zowel als de landhoofden en de beschoeiingen. Dan kan deze nog wel draaibaar zijn. De opritten zijn flauw, wat kan duiden op een doorgaande weg.
Er is geen remmingwerk te zien bij de brug, wat er op kan wijzen dat er geen gemotoriseerd waterverkeer is.
Vrijdag 28-9-2018 09:20:41



Martin Snuverink (Voorburg): Aarnout van Gilst, stukadoor (*Den Haag 1883), trouwde in 1906 met Petronella Elisabeth Hartman (*Den Haag 1884). In 1919 werd hij weduwnaar. Uit dit huwelijk werden 3 kinderen geboren.
Hij hertrouwde (Den Haag 1921) met Alegonda Jilderda. Uit dit tweede huwelijk werden ook 3 kinderen geboren.
Als vaststaat dat de foto is genomen in 1920, was dit in de tijd dat Aarnout weduwnaar was.
Ruud, is 1920 een keihard gegeven of een schatting? Ik heb de indruk dat de dames voor 1920 er te modern uitzagen.
Tussen 12-12-1905 en 1-5-1923 woonde Aarnout in Den Haag. Ervoor in Gouda en erna in Veur.
Tussen 16-6-1916 en 14-8-1920 woonde hij op de De la Reykade 143 (in 1930 na demping van de Lange Laak omgedoopt in De la Reyweg met andere huisnummering).
Dat het foto-schip in de Lange Laak langs de De la Reykade lag, lijkt me een onmogelijke optie.

Er was nog een andere Aarnout van Gilst (*Den Haag 1898), zoon van Jan van Gilst en Hansje Joustra, in 1925 van beroep “vertegenwoordiger eener firma”.
In de digitale stamboom Den Haag (zie de link) vinden we dat deze Aarnout van Gilst fotograaf was en op 11-07-1923 naar Hillegom, Wilhelminalaan 2, is verhuisd. Hij trouwde 21-10-1925 te Heemstede met de 19-jarige Mathilda de Vries uit Hillegom. Aarnout woonde toen in Heemstede, heeft verder gewoond en gewerkt in Haarlem en is in 1982 te Bennebroek overleden.
Aarnout schilderde on de naam Arnout en onder diverse pseudoniemen. Zie voor meer info http://galeriewijdemeren.nl/kunstenaars/gilst_arnout_van. Hij verkeerde later ook onder de naam Nol van Gilst.
In de twee advertenties van 1917 wordt geen enkel verband gelegd tussen foto-schip Rembrandt en Aarnout van Gilst.
De eerste Arnout (*1883) was een oom van de tweede (*1898). Er zijn geen tekenen dat Aarnout I fotograaf was. Echtgenote Petronella Elisabeth Hartman overleed 11 dagen voor het nemen van de vliegtuigfoto (zie reactie van de Redactie dd 24-09-2018, 20:42). Aarnout II woonde tot zijn verhuizing naar Hillegom ook op de De la Reykade en wel op nummer 71 (zie ook de link)!
In ieder geval kan ik me in Den Haag geen plek voorstellen waar de foto is genomen. Wel geloof ik dat Aarnout II het foto-schip Rembrandt heeft bezeten. Het schip was al actief in Hillegom en Haarlem in 2017, maar waarschijnlijk nog niet in bezit van Aarnout II. Ik vermoed dat hij het schip had overgenomen van de voorgaande eigenaar en het niet heel lang heeft gehad.
Ik ben er vrijwel zeker van dat Aarnout II de foto heeft gemaakt.
Nu nog de locatie. De draaibrug is zeer karakteristiek, maar ik kan me voorstellen dat het draaien al niet meer functioneerde. Ik heb vooral gezocht in de omgeving van Haarlem. Op topokaarten uit de jaren 1920 is vaak de aard van een brug aangegeven, maar ik heb geen mogelijkheden gevonden.
Nu meen ik op de achtergrond links vaag een adellijk huis te zien bestaande uit souterrain, bel-etage, lagere bovenverdieping en een kap, zoiets als Huis te Manpad in Heemstede, wat het m.i. niet kan zijn …

Website: http://denhaag.digitalestamboom.nl/(S(ad1hamxg1wbi [...]
Vrijdag 28-9-2018 08:57:47



Paul Blanken (Rotterdam): Hier gaat het om de Rembrandt I.
Wellicht reden dat daarom dit zp ouder is dan 1920.
Bovendien lijkt me zelfs in 1920, dat hij nog erg jong is voor een eigen stempel.
Donderdag 27-9-2018 08:43:55



NPE Hofmann (IJsselstein): Zou het hier misschien om Arnoud van Gilst kunnen gaan? Geboren in Den Haag en hij heeft ook in Haarlem gewoont en gewerkt.
Website: http://galeriewijdemeren.nl/kunstenaars/gilst_arno [...]
Dinsdag 25-9-2018 17:28:05



E. Petter (Den Haag): Op 8 september 1917 ligt het foto-schip Rembrandt 2 aan de Nieuwegracht in Haarlem. “Overal met groot succes gewerkt”, dus deze foto-schepen lagen steeds op een andere locatie.
Website: https://nha.courant.nu/issue/HD/1917-09-08/edition [...]
Dinsdag 25-9-2018 08:44:32



Hans de Haas. ('s Gravenhage): Zou dit de Vliet bij de Steenplaetsbrug in Rijswijk kunnen zijn?
Dinsdag 25-9-2018 00:52:18



Redactie (): In Hillegom lag een Foto-schip Rembrandt.
Website: https://nha.courant.nu/issue/HD/1917-08-04/edition [...]
Maandag 24-9-2018 20:57:59



Redactie (): Het gaat bij de Haagse A. van Gilst waarschijnlijk om deze heer die volgens het bevolkingsregister stukadoor was. Heeft ook in Gouda en Veur gewoond.
Website: http://denhaag.digitalestamboom.nl/(S(cgeic325xdjg [...]
Maandag 24-9-2018 20:55:47



Redactie (): Deze Haagse fotograaf A. van Gilst woonde in ieder geval aan of misschien wel op het water van de De la Reykade (nu De la Reyweg).
Website: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22A. [...]
Maandag 24-9-2018 20:42:21



Redactie (): Het stempel is blootgelegd en luidt: "A. van Gilst Foto-Schip Rembrandt I".
Maandag 24-9-2018 20:35:58



Paul Blanken (Rotterdam): Die "Rotterdamse trofeeën" zou ik erg graag, ook zien. De schoorstenen zijn echter niet in vergelijkbare proporties als die afzuigkappen.
Maandag 24-9-2018 18:13:03



E. Petter (Den Haag): Het lijkt wel alsof het gebouw op de achtergrond van die Rotterdamse trofeeën op het dak heeft. Vergelijk met zoekplaatje 2430.
Website: https://www.zoekplaatjes.nl/2400/images/2430L.jpg [...]
Maandag 24-9-2018 13:25:26



Helleman (Piershil): Met een zeer licht vochtig doekje heb ik al veel van dit soort plakresten verwijderd MAAR dan wel zeer voorzichtig en met beleid.

Maandag 24-9-2018 13:14:05



E. Petter (Den Haag): De plaksporen zitten over het stempel. Het stempel zit er dus nog onder. Misschien is het met een zaklantaarn mogelijk door de plaksporen heen te kijken ? Of ze voorzichtig verder te verwijderen ?
Maandag 24-9-2018 10:48:09



E. Petter (Den Haag): Een foto-atelier "Rembrandt" vinden we aan het being van de 20e eeuw in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Groningen, Maastricht, Roosendaal, Bergen-op-Zoom. Zoeken in Delpher met "atelier Rembrandt". Dit geeft dus niet echt een beperking van het zoekgebied.
Maandag 24-9-2018 09:55:52



Redactie (): Een scan van de achterzijde is toegevoegd.
Zondag 23-9-2018 23:25:53



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Er zou heel goed tramrails op kunnen liggen, maar ook heel goed niet. In elk geval is dit in het noordoosten veelvuldig voorkomende lichte type asymmetrische draaibrug geen spoorbrug.
Er is alleen een doorvaart aan de linkerzijde, en de rechterzijde loopt over het landhoofd.
Zaterdag 22-9-2018 20:59:09



Paul Blanken (Rotterdam): Op de achtergrond, een draaibrug waar rails op zouden kunnen liggen.
Zaterdag 22-9-2018 09:56:52



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http:// of https://):