Zoekplaatje 2814 

Inzender: Dennis de Waart Uitleg    Beschikbaarheid: blijft in eigen verzameling Uitleg

Gegevens: Fabriekspanden naast terrein met rails. Op de schutting een bord met de tekst: Koninklijke Rotterdamsche Betonijzer Maatschappij voorheen Van Waning & Co. Rotterdam tel.: ...., Enschede tel.: 339.

Herkomst: gekocht van of geruild met een Nederlandse verkoper.

Datering: circa 1915    Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting  

Geplaatst: 3 augustus 2018


 Reacties op Zoekplaatje 2814 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Lloydkade, Rotterdam

Paul Blanken (Rotterdam): Het tijdsbestek dat Erwin hieronder schetst, lijkt me plausibel. Wel vraag ik me dan af waarom er funderingswerkzaamheden (?) werden uitgevoerd door voorheen van Waning. Vermoedelijk niet voor de nieuwe loodsen. Enfin, doet weinig ter zake.

Staat er nog iets op de achterzijde?
Dinsdag 7-8-2018 09:39:22



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Inderdaad lagen op de Lloydkade twee goederensporen, waarover ook wel eens personentreinen met bagagewagens voor landverhuizers hebben gereden. De sporen waren verbonden met het goederenstation Rechter Maasoever. Dit is eventueel te zien op www.sporenplan.nl .
Er lag, zoals ik eerder meldde, ook een kraanspoor waarvan dat bij de kade (dus toch) op het ZP niet zichtbaar is.
Het Lloydgebouw staat heden nog als icoon van vroeger op de pier. Van de sporen rest (vrijwel) niets. De spoorweg naar RMO werd geopend in 1908; het aansluitwissel bij de Delfshavensche Schie werd opgebroken in 2008; precies een eeuw.

Maandag 6-8-2018 17:21:51



E. Petter (Den Haag): Vergelijk de serie foto's van de Lloydkade uit 1904, 1919, 1927, 1937, 1954.
Dan zie je dat tussen 1927 en 1937 ter plekke van het zoekplaatje loodsen afgebroken zijn en vervangen door hogere gebouwen.
Sind 1931 begint het Rotterdamse telefoonnummer van Waning met een 2, daarvoor begon het met "10" zoals ook op het zoekplaatje.
Dus datering is dan tussen 1927 en 1931.

Website: https://www.vereniging-krl-wmruys.nl/geschiedenis/ [...]
Maandag 6-8-2018 13:42:43



Martin Snuverink (Voorburg): De naam Koninklijke Rotterdamsche Betonijzer Maatschappij werd sinds 1909 gevoerd. De foto kan dus niet ouder zijn.


Website: http://rijksmonumenten.nl/monument/513939/cementst [...]
Maandag 6-8-2018 11:47:54



E. Petter (Den Haag): Dit is niet een onderwerp waar ik veel verstand van heb, maar de kleding lijkt mij niet van 1908, eerder uit de jaren ‘20.
Zondag 5-8-2018 23:28:33



Paul Blanken (Rotterdam): Mooi gevonden!

Deze foto moet dan uit de tijd zijn dat de Lloyd zich hier vestigde, rond 1908.
Zondag 5-8-2018 22:51:30



Arie van der Weerd (Kampen): Dan zal de schoorsteen in het midden van het ZP van de Schiecentrale zijn.
Zondag 5-8-2018 13:19:46



Martin Snuverink (Voorburg): Dit is de Lloydkade met de terminal van de Rotterdamse Lloyd. Zie de link voor de bewijsfoto. Open die en zoom in op de voorste mast van het middelste schip (met de twee zwarte schoorstenen). Ga naar het topje van die mast. Daar zie je op de foto de fabrieksgebouwen die achter de schutting op het zoekplaatje staan. Onmiskenbaar.
Natuurlijk is de loods die op het zp in aanbouw is, gereed. Deze loods kan Celebes of Bali geheten hebben.
Website: http://collecties.stadsarchief.rotterdam.nl/publie [...]
Zondag 5-8-2018 11:56:04



Arie van der Weerd (Kampen): Op het meest linkse pand lijkt links en rechts van het grote kozijn een naam of aanduiding te staan.
Zondag 5-8-2018 11:46:38



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Een passagiersterminal zou eventueel wel passen, zoals de Holland-Amerika-pier. Daar is geen zware goederenoverslag, maar kan een havenkraan wel goede diensten bewijzen.
Zaterdag 4-8-2018 23:48:04



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik geloof nog niet dat dit een kade is. Zoals de foto van Amsterdam van Paul al laat zien, liggen daar meestal kinderkopjes of koperslakkeien omdat die veel harder zijn. Deze straat is gelegd met smalle straatklinkers die veel zachter zijn.
Wel meen ik vijf rails te zien, waarvan alleen de middelste niet is gekaderd met een rij grote kinderkoppen. De rails die wel met rijen kinderkoppen zijn omkaderd bestaan uit twee railstaven en dan zijn het geen tramrails want dan werd groefrails gebruikt. Groefrails bestaat uit een enkele spoorstaaf, een groef en een smalle contrarail aan de binnenzijde. Het lijkt wel of die ene in het midden wel een groefrail is, die ook nog eens slecht is aangestraat met klinkers. Is er aan de overzijde onder het plankier/de schutting nog een groefrail verborgen en vormen de groefrails samen een kraanspoor? Dan kijken we naar een gebied met loodsen en bedrijfsgebouwen. Dan zou de buurt rond de oude havens aan de zuidzijde van Rotterdam in aanmerking komen of de buurt rond de oude havens aan de Rechter Maasoever. Maar denkelijk dus geen kade.
Zaterdag 4-8-2018 23:45:06



Paul Blanken (Rotterdam): Kan toch eerder in 020 zo'n soort plek bedenken:
Website: https://indischebuurten.nl/images/gemeenten/amster [...]
Zaterdag 4-8-2018 13:07:35



Arnold Tak (Waddinxveen): Op de voorgrond een loopplank om aan boord van een (passagiers)schip te gaan. Havengebied dus, waarbij ik een Rotterdams gevoel heb. Zoeken naar een plek met havenspoor. Een bouwterrein waar betonijzer van Van Waning wordt gebruikt.
Zaterdag 4-8-2018 00:33:57



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http:// of https://):