Zoekplaatje 2773 

Inzender: Johan Pullens Uitleg    Beschikbaarheid: blijft in eigen verzameling Uitleg

Gegevens: Op het bovenlicht boven de man in de geopende deur aan de linkerzijde van de kaart staat de tekst: Café Billiard (zeker) W Lamers ( bijna zeker) Geen enkele aanwijzing op achterzijde

Herkomst: gekocht van of geruild met een Nederlandse verkoper.

Datering: circa 1905-1910    Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting  detail 1  detail 2  

Geplaatst: 4 mei 2018


 Reacties op Zoekplaatje 2773 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Café W. Lamers, Hoofdweg, Heijen (L.)

Johan Pullens (): Heel hartelijk dank voor het oplossen van dit zoekplaatje! Complimenten!!
Zaterdag 9-6-2018 21:37:55



Theo.B. (Den Haag): De site bestond en had ik destijds al bezocht.
Alleen gaven alle buttons toen een foutmelding.
Zaterdag 9-6-2018 11:11:22



E. Petter (Den Haag): Prachtig, Theo. Is deze website nieuw? Of hadden we dit al die tijd gemist?
Zaterdag 9-6-2018 11:07:55



Theo.B. (Den Haag): Dit is Inderdaad Heijen, met rechts het Hulp post en telegraafkantoor.
Zie wwww.historischheijen.info >bedrijven>postbedrijf
Website: https://www.historischheijen.info/bedrijven%20home [...]
Zaterdag 9-6-2018 10:58:52



Theo.B. (Den Haag): Ook op het Postkantoor van Ruurlo zien we een soortgelijk bord, maar met andere tekst. Misschien kantoor der telegrafie?
Website: http://www.oldreurle.nl/gallery/postkantoor-in-190 [...]
Dinsdag 8-5-2018 10:41:32



Martin Snuverink (Voorburg): Goede vondsten, Erwin.
In maart 1918 is café W. Lamers in Heijen afgebrand. In april 1918 wordt herbouw aanbesteed en op 9 december 1919 vindt in het (herbouwde) café een openbare verkoping plaats. Aangenomen dat herbouw op hetzelfde erf plaatsvond, zou dit Hoofdstraat 55 moeten zijn. Dit huis kan zeker in 1918-1919 gebouwd zijn. Het is gemetseld in Vlaams verband, dat voor woningen eigenlijk alleen in het Interbellum werd toegepast. Dat BAG als bouwjaar 1990 aangeeft, geldt slechts voor latere nieuwbouw. De achteruitbouwen maken het pand geschikt als café.

De hekpijlers met metalen hek (zie de link) dateren vermoedelijk van na 1945. Nu is het een functieloos hek. Het behoort wel tot het rijksmonument kasteel Huis Heijen. Het ziet er inderdaad naar uit dat het zoekplaatje is gemaakt vanaf de plek van dit hek. Erachter kan ooit een toegangslaan of -pad geweest zijn. De topokaarten van rond 1900 laten echter slechts een perceelsscheiding zien tussen grasland en tuin.

In mijn reactie van 6 mei 2018 heb ik een fout gemaakt. De kinderen van Willem Lamers moeten de 5 meest linkse kinderen zijn: 3 meisjes en 2 jongens.

Ik heb de werkgroep Historisch Heijen om hulp gevraagd.

Website: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hekpijlers [...]
Dinsdag 8-5-2018 09:21:57



Theo.B. (Den Haag): De uitvoering is anders, maar lijkt me een bord met
tekst en schild vergelijkbaar met het bovenste bord uit de link.
Website: http://wiki.regionaalarchieftilburg.nl/Bestand:Hul [...]
Maandag 7-5-2018 23:14:39



Redactie (): Johan Pullens heeft twee detailscans gemaakt die nu hierboven aanklikbaar zijn.
Maandag 7-5-2018 21:17:43



E. Petter (Den Haag): Het café van W. Lamers te Heijen is in 1918 afgebrand.
Zie de link en ook:
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB04:000187281:mpeg21:a0018

Website: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMGAVL01:000007 [...]
Maandag 7-5-2018 18:40:13



E. Petter (Den Haag): Bijgaand nog een gedetailleerde kaart van de telegraafkantoren in Nederland in 1900. Inderdaad had Heijen toen (al) een hulptelegraafkantoor. Als de theorie klopt, dan is het zoekplaatje misschien gemaakt vanaf de inrit naar de tuin van het kasteel, want op streetview zie ik daar een paar zuilen.
Website: https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig= [...]
Maandag 7-5-2018 15:22:47



Martin Snuverink (Voorburg): De kleding van de meisjes met hun lichtkleurige schortjes is geheel zoals van Ot en Sien. Deze dracht was rond 1900 vooral op het platteland gebruikelijk. De kinderen kijken tegen de laagstaande zon in. Er zijn schaduwen te zien. Hieruit leid ik af dat de huizen aan de NO-zijde van de weg staan en de weg van ZO (rechts) naar NW (links) loopt.

Er zitten 2 isolatoren aan de kopgevel van het witte huis en twee aan de houten paal optisch links van de boom op de voorgrond. Dit moet inderdaad een telegraaflijn zijn. Tussen Nijmegen en Venlo liep in 1855 al een telegraaflijn langs de hoofdweg. Zie de link, p289, kaartjes. De telegraaflijnen bestonden uit twee gegalvaniseerde ijzeren draden bevestigd aan lange houten palen.

Op de topokaart van 1914 verschijnt voor het eerst een telegraafkantoor in Heijen, ter plaatse van het huidige Hoofdstraat 57. Dit huis is gebouwd als woonhuis en hulppostkantoor met telegraaf/telefoon BAG geeft als bouwjaar 1936 op, maar je kunt zo zien dat het ouder is. 1930 dus. Zie http://docplayer.nl/1161470-Hejs-nejs-hoe-is-het-toch-met-hans-en-paul-brons-28-maart-keurt-nederlandse-ponyhengsten-de-prinsen-carnaval-kijken-terug.html, p13 en volgende. Het heeft dus een voorganger gehad.

Een dorpscafé werd niet gevestigd op een afgelegen plek. Het café D’n Engel, op de plaats waar voorheen het café van Willem Lamers was, ligt aan de voormalige rijksweg Nijmegen-Venlo. Dit heet nu Nieuw-Bergen. Het café in Heijen lag zeker ook aan de rijksweg Nijmegen-Venlo. Er waren daar nauwelijks andere geschikte plekken denkbaar. Hierover heeft vanaf 1913 de MBS-stoomtram van Nijmegen naar Venlo gereden. Op het zoekplaatje is geen tramspoor te zien, geen wonder.

Resumerend vermoed ik dat de plek het zoekplaatje Hoofdweg 57 te Heijen is.
Website: http://www.dbnl.org/tekst/lint011gesc04_01/lint011 [...]
Maandag 7-5-2018 11:05:20



Theo.B. (Den Haag): Maar dat had je al opgemerkt zie ik nu....
Hopelijk levert een scan het bord aan de gevel iets op.
Maandag 7-5-2018 10:55:00



Theo.B. (Den Haag): En een openbare spreekcel in het hulptelegraafkantoor.
Zondag 6-5-2018 22:28:47



E. Petter (Den Haag): Op het witte huis lijken isolatoren te zitten. Van een telefoonlijn? Maar in 1915 had alleen de kasteelheer van Heijen telefoon (nummer 1). Of was dat witte pand het telegraafkantoor, met een spreekcel? Voor elektriciteit lijkt 1905-1910 te vroeg....
Zondag 6-5-2018 19:54:17



Theo.B. (Den Haag): Op de deurpost lijkt een huisnummer te zitten en op het pand rechts een bord met tekst. Misschien kunnen detailscans hiervan ons verder helpen.
Zondag 6-5-2018 18:53:51



Martin Snuverink (Voorburg): Dat er cafés W. Lamers zijn geweest in Bergen en Heijen is wel duidelijk. Maar er was nog een Willem Lamers.
De Wim Lamers met het café in Bergen was volgens mij veel te jong om in 1910 kastelein te zijn. We moeten dus met een andere, oudere Willem Lamers van doen hebben die caféhouder in Heijen moet zijn en getrouwd met Petronella Engelina Koppers. Ik heb 5 namen van hun kinderen gevonden:
06-05 1898: Anna Theodora Clara Maria
07-04-1899: Johannes Theodorus Hermanus
03-05-1900: Theodora Maria
24-07-1901: Theodorus Lambertus
14-12-1902: Maria Petronella Catharina
Speculatief: op het zoekplaatje zien we 4 meisjes en twee jongens. Er ontbreekt nog een meisje of het meest rechtse achteraf staande meisje hoort er niet bij.
Zie de link; zoeken op Lamers, Willem, caféhouder.
Helaas ontbreekt de huwelijksakte van Willem Lamers-Koppers in wiewaswaar.nl.

Het lijkt me dat we moeten zoeken aan de Hoofdstraat van Heijen, even ten zuiden van de kruising met de Boxmeerseweg: ter plaatse van Hoofdstraat 17-19. Hiervoor zou wel eens Hoofdstraat 15 in 1920 in de plaats gekomen kunnen zijn: ‘Café – Zalen Jan’.

Misschien is Theodorus Willem Hendrikus Lamers te Heijen (* Bergen 16-3-1942, onlangs een lintje gekregen) een zoon van Johannes Theodorus Hermanus (1899) en dus een kleinzoon van Willem Lamers. Helaas heb ik geen contactgegevens kunnen vinden.

Website: https://www.wiewaswie.nl/nl/zoeken/?advancedsearch [...]
Zondag 6-5-2018 12:53:23



Theo.B. (Den Haagw): Het café in Bergen stond aan de Siebengewaldseweg.
Heijen heeft geen Siebengerwaldseweg maar had wel een café W. Lamers.
Lijkt me dat er dan toch twee cafés W. Lamers zijn geweest.
Zaterdag 5-5-2018 11:25:53



Theo.B. (Den Haag): Dat denk ik wel, maar wel van de zelfde eigenaar.
De advertentie van Lamers uit Heijen is uit 1919. Bergen toen en nu geeft 1923 als datum voor Lamers(uit Heijen) als kastelein in Bergen.

Zaterdag 5-5-2018 11:08:30



E. Petter (Den Haag): Het café in de link van 4-5, 23:56 stond aan de Siebengewaldseweg, zie deze link. Waren er echt twee café's W.Lamers?
Website: http://www.archiefwell.nl/historie/-gemeente-berge [...]
Zaterdag 5-5-2018 11:03:26



Theo.B. (Den Haag): Erwin, het lijkt me dat je in je eerste bericht twee cafés bij elkaar voegt. Heijen en Bergen liggen zo'n 10 kilometer van elkaar. Delpher spreekt nadrukkelijk van W. Lamers te Bergen of W.Lamers te Heijen. Als het Bergen niet is kan het Heijen dus nog zijn. Heijen behoorde destijds tot de gemeente Bergen, maar in Heijen zie ik geen Siebengewaldseweg, waar het café in Bergen gevestigd was.
Website: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22ca [...]
Zaterdag 5-5-2018 10:07:55



E. Petter (Den Haag): Lijkt ‘m niet te zijn...
Website: https://www.bergentoenennu.nl/index.php/artikelen/ [...]
Vrijdag 4-5-2018 23:56:07



E. Petter (Den Haag): Mogelijk café W Lamers, aan de tramhalte te Bergen (Limburg), Heijen.
Vrijdag 4-5-2018 19:45:16



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.  
U ontvangt een e-mailbericht waarin staat hoe u een foto naar de redactie kunt sturen.   

naam *  e-mailadres *     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http:// of https://):