Zoekplaatje 2519 

Inzender: Michel Groothedde Uitleg

Gegevens: Het gaat om een serie negatieven die bij een restauratie van een huis in Zutphen zijn gevonden. Briefjes wijzen op een mogelijke herkomst in de directe omgeving van Zutphen - Lochem. De foto toont een cooperatie-achtig gebouw met een colonne van de Duitse Luftwaffe.

Datering: circa 1944    Formaat: 4 x 6 cm   Extra beelden: vergroting  

Geplaatst: 10 februari 2017


 Reacties op Zoekplaatje 2519 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

Winfried Gall (Zutphen): Sjoerd, vlgs mij ligt het talud links in het verlengde van de rails rechts, vòòr het struweel. Deze afrasteringen dekken alleen het onderstel van wagons af.
Vrijdag 17-2-2017 00:10:44



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik herken het gebouw tot nu toe niet op foto's in mijn archief, maar ik heb niet van alle loodsen een afbeelding. Overigens waren de loodsen waar vG&L aanlegde, niet van vG&L maar van de spoorwegmaatschappij. Vaak was er aan één zijde een spoor en aan de andere zijde een laadbordes voor vrachtauto's, maar loodsen met aan twee zijden een spoor kwamen ook voor.
De SS had veelal stenen loodsen, de HSM vaak houten, maar dit verschil is evenmin consequent. Dit is een houten loods met naar schatting 9 traveeën, behorend bij een wat grotere plaats, dus zeker niet tussen Zutphen en Hengelo, maar wellicht wel in die steden zelf. Hoewel Zutphen een SS-station was, kwam de HSM er ook omdat de spoorweg Amsterdam - Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk er langs voerde, en dan had de HSM er vaak een eigen loods.
Of er een spoorweg ligt achter het struweel is niet te zien en afrasteringen kunnen altijd zijn uitgebreid door of op last van de bezetter.
Donderdag 16-2-2017 22:28:02



Winfried Gall (Zutphen): Gezien eerdere links lijkt het gebouw inderdaad een vG&L depot.Bovenaan het taluds rechts staan schermen, waardoor er geen vrachtwagens met de achterzijde bij kunnen. Wel kunnen treinwagons zijdelings geladen worden. De rail-lijn loopt links niet door. Ik vermoed achter de centrale auto een eindblok. Het depot is dan een kopstation voor vrachttreinen. Kan dit het zoeken beperken ?
Donderdag 16-2-2017 21:45:31



Kemper (): Van Gend en Loos Doetinchem, is niet de locatie van de foto, maar wel goed te zien hoe treinspoor en laadperron op elkaar aansloten.
Website: https://www.flickr.com/photos/railtrash/8238125839 [...]
Donderdag 16-2-2017 16:12:45



J. Krul (Den Haag): En een webpagina met foto’s van een soortgelijke loods van Van Gend en Loos; ditmaal uit Hilversum.
Website: http://www.nicospilt.com/index_gendenloos.htm [...]
Donderdag 16-2-2017 13:50:32



J. Krul (Den Haag): Ik zag wel overeenkomsten tussen het bouwwerk op het ZP en de Tielse goederenloods van Van Gend en Loos (gebouwd in 1882), zoals deze te zien is op de bijgelinkte webpagina. Ik zeg niet dat ze hetzelfde zijn, maar het zou me niet verbazen als ze dezelfde architect zouden hebben.
Website: http://www.archiefedwardbary.nl/paginas/nederland/ [...]
Donderdag 16-2-2017 13:45:35



Peter Heusveldt (Helmond): Deze foto dateert uit de bezettingstijd, en het depot is dus waarschijnlijk ergens in de jaren '30 (op zijn laatst) gebouwd. Vrachtwagens waren toen nog niet de giganten die we tegenwoordig zien, en de laadhoogte komt redelijk overeen met destijds (in de jaren "30) gangbare hoogte van de laadvloer van kleinere tot middelmaat vrachtwagens. En ik stelde dus ook dat de spoorlijn, mocht die aanwezig zijn onzichtbaar voor ons (omdat de foto uit een hele lage hoek genomen is, alsof de fotograaf op de hurken zat), inderdaad niet geëlektrificeerd is, omdat daar geen spoor van te zien is. Maar goed mogelijk dat er, voor onze ogen verborgen, rails liggen achter het talud, waarover een diesel- of stoomtrein kan hebben gereden. Of een stoomtram, of een lokaalspoortje.
Woensdag 15-2-2017 19:11:08



Martin Snuverink (Voorburg): Het laadperron is circa 1,5m boven het maaiveld. Dit is is een zonderlinge hoogte. De spoorlijnen in de Achterhoek zijn niet elektrisch en de IJsselspoorlijn is pas in 1953 geëlektrificeerd. De relatie met een spoorweg lijkt me hier niet aanwezig.
Zaterdag 11-2-2017 21:16:42



Peter Heuseveldt (Helmond): Het gebouw op de achtergrond doet me denken aan een goederendepot, waar allerlei goederen per vrachtwagen werden aangeleverd bij het zichtbare laadperron om vervolgens per spoor verder vervoerd te worden. Dan zou de spoorlijn dus aan de andere kant van het gebouw moeten lopen. Weliswaar is daar weinig van te zien, maar wellicht is dat omdat het een nog niet geëlektrificeerde spoorweg (lokaalspoorweg) betreft en de rails gezien de hoek van de foto niet zichtbaar zijn?
Zaterdag 11-2-2017 10:58:23



  Om een reactie te plaatsen kun je onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


link 1 (incl. http:// of https://):

link 2 (incl. http:// of https://):

link 3 (incl. http:// of https://):

link 4 (incl. http:// of https://):

link 5 (incl. http:// of https://):