Inzender: Arnold Tak    

Gegevens: Aanlegplaats van veerpont (?). Op de rechter muur is onder de dakgoot een (giet?)ijzeren straatnaambordje bevestigd, helaas niet te lezen. Eronder een advertentiebord, waarop ik kan ontcijferen verhuizing onder garantie en meubelbewaring tel 49 en ... Eronder de bovenkant van een brievenbus. Opvallend zijn de twee geuniformeerde gezagsdragers. Gezien de in hoogte verstelbare loopplank zou hier weleens van getijdenwerking sprake kunnen zijn. De voorletters van de naam in de ruit boven de ingang van het hotel restaurant zijn te lezen: 'J.F.'
Kaart niet gelopen.

Datering: ± 1917   Formaat: 9 x 14 cm    Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 14 oktober 2003


 Reacties op Zoekplaatje 289 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


Zierikzee

Andre Cijvat (Zoutelande): Gefeliciteerd Antoon!!! Ik dacht dat ik goed zat, ik kwam deze kaart vanmorgen(29-01-2005) tegen op een beurs. En wat stond er achterop?? Zierikzee, zoals het was. Deel 4, plaatje 38. Net te laat dus.
Zaterdag 29-1-2005 17:48:16



Antoon Bosselaers (Mechelen): Nog wat bijkomende informatie over de oplossing.
Ik volgde dit zoekplaatje al een tijdje, maar ik had er tot voor kort geen Zierikzee achter gezocht. Wat mij op goede weg zette waren de laatste twee hints: de naam Mallander en de verspreiding zoals opgezocht door Wim de Koning Gans. Samen met het feit dat ik wist dat er verschillende veerdiensten Zierikzee-Rotterdam zijn geweest die onderweg Dordrecht aandeden (zodat de hint van het reclamebord ook op zijn plaats viel) leverde dit me snel de precieze locatie op. Wat de laatste reactie van Gerard Nachbar betreft: het gaat niet om de aanlegplaats op de voorgrond, maar die op de achtergrond bij de grote bomen. Je kan nog net de schuin aflopende leuningen herkennen, die je ook op het zoekplaatje ziet, maar die de aanlegplaats op de voorgrond niet heeft. Een kenner kan volgens mij ook uitsluitsel brengen over de boot aan de hand van de summiere zichtbare details, maar laat mij alvast een poging wagen. Het gaat volgens mij om de Koningin Wilhelmina van de N.V. Zeeuwsche Stoomboot Mij (met zetel in Rotterdam; de maatschappij adverteerde echter onder de naam van zijn voorganger de N.V. Middelburgse Mij van Stoomvaart). De Koningin Wilhelmina onderhield tussen 1919 en 1949 een verbinding tussen Middelburg en Rotterdam, met de nodige tussenstops. Dit klopt met de gesuggereerde datering. Literatuur: 'De Stoomvaart op Middelburg' van J.A. van de Putte, en 'De Zierikzeese Stoomvaart' van W.J.J. Boot.
Maandag 10-1-2005 22:48:08



Martin Snuverink (Voorburg): Grote complimenten voor Antoon Bosselaers voor de oplossing van dit plaatje, waarop ik zo lang heb zitten puzzelen. Dus toch een veerboot/-stoep aan getijdewater en dus toch een verbinding en relatie met Dordrecht. Ik had het alleen niet zo ver van Dordt gezocht.
Ik zou graag willen weten hoe Antoon tot zijn geniale oplossing is gekomen en of er iets over de datering van de foto valt te zeggen.
Maandag 10-1-2005 22:08:32



Gerard Nachbar (Almere): Nóg meer bewijs:
Qoop.nl, dezelfde zoekactie als hedenmiddag gemeld: plaatje #3254882.jpg, met op de westelijke achtergrond de molen, toont heel mooi de "inham" in de kade voor het aanleggen van de veerboot, inclusief twee meerpalen die hoger zijn dan hun linker- en rechtercollega's. Verder zie je mooi de knik in het verloop van het havenkanaal.
Maandag 10-1-2005 20:40:10



Redactie Zoekplaatjes (Scheveningen): Mijn complimenten aan Antoon Bosselaers voor het vinden van de oplossing van dit uiterst moeilijke zoekplaatje! Gefeliciteerd!

Bert Scheijgrond,
Redacteur Zoekplaatjes
Maandag 10-1-2005 16:09:28



Gerard Nachbar (Almere): Misschien ten overvloede:
Zoeken op www.qoop.nl met zoekterm "Zierikzee Nieuwe Haven" levert ondermeer de gekleurde ansichtkaart #2170702.jpg op. Direct rechtsboven het geel van de stuurhut van het bootje op de voorgrond zie je volgens mij het gebouw, met duidelijk rechts daarvan een opening (=Nieuwe Bogerdstraat).Op mijn Digitale stratenatlas 1.0 van Falk (cd-rom plus papieren versie; voor nog geen 20 euri een aanrader voor iedereen die actuele geo-info nodig heeft) is de positie van het kruispunt ten opzichte van debocht in het water gecheckt. Ook dat klopt dus.
Na vele omzwervingen is dus ook deze visuele verloren zoon terecht!
Maandag 10-1-2005 15:24:30



Antoon Bosselaers (Mechelen): De fotocollectie van het Zeeuws Documentatiecentrum levert het nodige fotografische bewijs:

foto met recordnummer 42490
toont de zijgevel van het Hotel-restaurant, en die ziet er nog precies zo uit als op het zoekplaatje. Alleen het reclamebord is verdwenen. Recordnummer 42491 is een inkijk in de Nieuwe Bogerdstraat, waarop je de onderzijde van de overige huizen op het zoekplaatje kan zien.
Maandag 10-1-2005 14:53:23



Antoon Bosselaers (Mechelen): Dit is Zierikzee, op de hoek van de Nieuwe Haven (westzijde) en de Nieuwe Bogerdstraat. De huizen op de achtergrond staan dus in de Nieuwe Bogerdstraat. Alvast dit ter ondersteuning: in Zierikzee zoals het was deel 4 lees je bij plaatje 38: `Op de hoek van de Nieuwe Haven-westzijde en de Nieuwe Bogerdstraat vinden we in onze tijd het cafe-restaurant "Auberge Maritime". (...) Vroeger was A.B. van Vliet hier kastelein, maar toen droeg het pand nog de oude naam "Havenzicht" en nog veel langer geleden was Johannes Franciscus Strooband de man die hier de grote en kleine glazen vulde.' De naam die Arnold Tak dus niet kon lezen is J.F. Strooband. De loopplank is zeker niet naar een ponton, maar rechtstreeks naar de veerboot, waar trouwens ook linksboven nog een stuk van te zien is. Het gaat om de veerdienst Zierkizee-Rotterdam, met aanlegplaatsen in Stavenisse, Zijpe, Ooltgensplaat, Willemstad, 's-Gravendeel, Dordrecht, en eindpunt Rotterdam. Fotografisch bewijsmateriaal volgt.
Maandag 10-1-2005 13:46:34



Wim de Koning Gans (Den Haag): De naam Mallander komt erg weinig voor. In 1947 was de verspreiding als volgt, voor 'wijde omtrek Dordrecht':
- Gouda 2
- Zierikzee 6
- Goes 1
- Brouwershaven 1
- Rotterdam 11.
Nog een tip voor wie 'wil weten of een familienaam bestaat': op de site van het Centraal Bureau voor Genealogie zoeken op (het begin van) de naam, 'exact' uitvinken. Je mag er wel ongeveer van uitgaan dat het CNG van iedere naam familieadvertenties bezit.
Woensdag 5-1-2005 14:00:19



Arnold Tak (Waddinxveen): Graag geef ik nog wat extra informatie, welke de oplossing hopelijk dichterbij brengt. In het bovenraam staan achter de 2 voorletters J.F. St.... en dan wordt het vaag. Het kan zijn Streiland of Streibosch en dan eronder v.d. en dan weer onleesbaar. Op het bord van Van Twist heb ik nog kunnen ontcijferen: agent J.J. Mallander. Ik dacht al eerder dat deze naam vaag was te ontcijferen, maar een dezer dagen kwam ik ergens de naam Mallander tegen en wist ik dat hij dus bestond. Verder heb ik inmiddels contact met de firma, welke een voortzetting is van Willem van Twist, welke in 1837 op het Wilgenbosch is gestart met een stalhouderij. Het bedrijf heet thans Kemper en van Twist en Rob van Twist is momenteel een boek aan het schrijven over 5 generaties Van Twist in het bedrijfsleven. Wordt vervolgd.
Dinsdag 4-1-2005 20:44:00



Martin Snuverink (Voorburg): Aan de zonstand te zien moet de veerstoep ten (zuid)oosten van het water liggen. Dit schakelt veel opties uit. De kade waaraan de voorkant van het restaurant ligt is voornamer dan de straat die naar achter loopt. De kade en de straat naar achter maken een stompe hoek met elkaar. De lantaarnpaal links is vrij hoog en waarschijnlijk elektrisch, zodat de foto van na 1920 is. De foto is genomen vanaf het vaartuig. Gezien de aaneengesloten dichte bebouwing is dit waarschijnlijk in de kom van een stadje of kerndorp. Het hotel wijst op de ligging aan een (voorbije) reisroute. Het feit dat er Dordrecht op het advertentiebord staat wijst erop dat het bord niet in Dordrecht hangt.
Ik heb een overzicht gemaakt van 52 veerdiensten, waarvan 26 voetveren, die rond 1910 in de vaart waren in de wijde omgeving van Dordrecht en Rotterdam. Daarvan blijven niet veel mogelijkheden over. Na te gaan: Krimpen a/d Lek.

Zondag 2-1-2005 20:40:17



Arnold Tak (Waddinxveen): Als zoveel mensen tijd stoppen in het oplossen, kan ik niet achterblijven.
Nog eens kijkend naar de kleding zie ik op bijna ieder mannenhoofd wel een pet en vrouwen hebben van die huishoudschorten tot net boven de grond. De agenten hebben toch wel een ouderwets soort uniform met een dubbele rij knopen. Ik zie nog geen pothoeden, wel een jurk met een verlaagde taille. Dus wat betreft de leeftijd wil ik wel opschuiven richting 1925, kijkend naar de man in het pak, de dame in de geblokte jurk. Dit voor wat de tijdsbepaling.
Voor wat betreft de locatie zelf zie ik aan twee zijden een sterk schuin afhellende leuning. Ik denk zelf ook dat de opname vanaf een schip is genomen, kijkend naar de linker bovenhoek van de opname. De loopplank zal wel vanuit het schip zijn uitgelegd. Rechts zie ik nog een donker touw liggen.
Maar.... al met al brengt dit de oplossing nog steeds niet dichterbij.
Ik heb al eens een scan van de opname gemaild naar het Gemeentearchief Dordrecht, maar geen reactie ontvangen. Ik heb nu een mailtje gestuurd naar het bedrijf Van Twist in Dordrecht en ben benieuwd naar een eventuele reactie.
Wordt vervolgd.
Alle bezoekers van deze site trouwens heel veel zoekplezier en lumineuze vondsten toegewenst komend jaar!!

Vrijdag 31-12-2004 12:58:18



Martin Snuverink (Voorburg): Gerard Nachbar schrijft op 8-7-2004 dat de loopplank met een ponton is verbonden, waarlangs de veerboot aanmeert. Dergelijke technieken zijn zeer gebruikelijk bij sterk variabele waterstand. Deze veerstoep heeft echter een helling waarover de loopplank kan "schuiven". Een dergelijke constructie is bij een ponton volstrekt overbodig: een scharnierconstructie is veel effectiever. Ik geloof dan ook niet in een configuratie met een ponton. Let ook eens op de reling linksonder in beeld. Deze behoort volgens mij bij het vaartuig.
De loopplank bestaat uit 5 evenwijdige planken, waarvan ik de breedte op hoogstens 30 cm per plank schat. De totale werkende doorrijbreedte wordt daarmee ca 1,2 m. Dit is te smal voor wielvoertuigen met twee wielen op een as. Het moet dus gaan om een voetveer of zelfs niet eens van een veer maar een ander vaartuig. De breedte van de helling zelf (ca 3 m) is overigens ruimschoots genoeg voor een wielvoertuig. Dit kan ik alleen verklaren als de plank bij het vaartuig hoort. Voor het overzetten van wielvoertuigen is dan een bredere rijplank vereist.
De foto is volgens mij inderdaad niet zo vreselijk oud. Ik denk eerder aan de jaren 1930 dan aan 1917. Misschien kan Arnold zijn schatting van 1917 toelichten.
Op het bovenlicht van de deur van het hotel meen ik de naam J. Tholen te lezen.

Donderdag 30-12-2004 22:23:50



Norman Visser (Leeuwarden): Zo'n zelfde soort looplank vond ik op qoop onder Dordrecht. Geheel links te zien. Ik meld het hier maar even.
Website: http://www.qoop.nl/showartikel.php?artikelID=2973552
Maandag 19-7-2004 01:13:55



Gerard Nachbar (Almere): Hierbij nog wat aanvullende informatie.
Willemsdorp en Wieldrecht (ook nog steeds een mogelijkheid) behoorden in 1947 tot de gemeente Dubbeldam. De kern Willemsdorp had 120 inwoners, terwijl Wieldrecht 250 inwoners had. Willemsdorp ligt/lag overigens niet aan het Hollandsch Diep, maar (net als 's-Gravendeel en Wieldrecht) aan de Dordtsche Kil.
Zoals verbazingwekkend weinig mensen weten, is er de website De Woonomgeving, met onder meer een door de RAF en USAF gemaakte verzameling loodrechte luchtfoto's uit de periode 1942-1945. Zie onderstaande link.

De luchtfoto's zijn pofessioneel goed gescand en kunnen online buitengewoon sterk worden uitvergroot. Zoom in op het Eiland van Dordrecht. Zie de foto's LFWO0001603.jpg en LFWO0001604.jpg voor Willemsdorp en LFWO0001548.jpg voor 's-Gravendeel en Wieldrecht. (Fotonummers verschijnen na rechtsklikken op foto.) Je ziet de nieuwe autoweg van Dordrecht naar de Moerdijkbrug. Er is denk ik al het heel wat oude bebouwing verdwenen. Bij de Moerdijkbruggen zie je veel bomtrechters.
Website: http://www.archeologienet.nl/divapilots/newlayout/index.cfm?fa=changemapservice=luchtfotos
Vrijdag 9-7-2004 11:03:44



Martin Snuverink (Voorburg): Gerard Nachbar heeft een interessante suggestie gedaan die een nader onderzoek verdient. De locatie past bij de reclame van het verhuisbedrijf.
Van Willemsdorp, dat niet of nauwelijks meer bestaat, heb ik geen idee wat het in het verleden gheeft voorgesteld. De vraag is of daar bij de veerstoep een hotel met gesloten bebouwing heeft gestaan. Als je naar (zie link) gaat, zie je dat er een hotel was, maar ik zie geen gelijkenis met het zoekplaatje.
Dus ook van mij het verzoek aan verwoede historici van het Eiland van Dordrecht licht in deze kwestie te brengen.

Website: http://www.severein.nl/zoeklijst/w28.html
Donderdag 8-7-2004 23:21:30



Martin Snuverink (Voorburg): Gerard Nachbar heeft een interessante suggestie gedaan die een nader onderzoek verdient. De locatie past bij de reclame van het verhuisbedrijf.
Van Willemsdorp, dat niet of nauwelijks meer bestaat, heb ik geen idee wat het in het verleden gheeft voorgesteld. De vraag is of daar bij de veerstoep een hotel met gesloten bebouwing heeft gestaan. Als je naar (zie link) gaat, zie je dat er een hotel was, maar ik zie geen gelijkenis met het zoekplaatje.
Dus ook van mij het verzoek aan verwoede historici van het Eiland van Dordrecht licht in deze kwestie te brengen.

Website: http://www.severein.nl/zoeklijst/w28.html
Donderdag 8-7-2004 23:20:57



Gerard Nachbar (Almere): De veerversie van de A16!?
Arnold Tak kan ervan getuigen dat er (met diverse mensen) heel fanatiek over dit zoekplaatje is gebrainstormd. Lange tijd scheen de oplossing te schuilen achter zomers geboomte rond het verdwenen jugendstil-hotel Het Witte Paard aan de Zwijnendrechtse kant van het veer tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Een en ander op basis van drie luchtfoto's en de nodige van internet geplukte ansichtkaarten en fotokaarten.
Okay, het was het dus niet Zwijndrecht. Naar aanleiding van de twee bijdragen op 7 juli heb ik geGoogled met het veer tussen Moerdijk en Willemsdorp als onderwerp. Ik trof op Qoop bijgaande illustratie aan. (Separaat naar de redactie verstuurd.) Het krantenknipsel heeft betrekking op de openstelling van het veer in 1912. De rechterfoto toont de walkant bij WILLEMSDORP. Plotseling realiseerde ik mij dat de loopplank in het zoekplaatje niets met de veerboot te maken heeft, maar dat het om een ponton gaat, waarlangs de veerboot langszij aanmeert! (Dit in tegenstelling tot de vele ponten over het Noordzeekanaal uit mijn jeugd, die we nu roll on-roll off-veren zouden noemen.)



(alleen de rechter foto van het bewuste krantenknipsel is hier weergegeven - red.)

Als je trouwens de kleding van de mensen kijkt, is dat helemaal niet zo verschrikkelijk oud. De politieagenten zien er redelijk modern gekleed uit. Met andere woorden: zou het niet om een festiviteit rond het opheffen van het veer te maken kunnen hebben, toen in 1936 de verkeersbrug over het Hollandsch Diep in gebruik werd genomen? Welke Drechtstedenexpert heeft toegang tot lokale krantenarchieven om een en ander met grotere zekerheid boven water te krijgen?
Donderdag 8-7-2004 21:35:21



Martin Snuverink (Voorburg): De andere veren die de heer Wendt noemt had ik allemaal al getoetst en om topografische redenen afgewezen: de foto past niet bij het kaartbeeld van die veren in de historische atlas.
Ik blijf erbij dat het volstrekt onlogisch is als een verhuisbedrijf anno 1917 reclame maakt buiten zijn eigen regio. Dus moeten we toch in de omgeving van Dordrecht blijven zoeken, en wel in een bebouwde kom aan een groter water. Wat verder af van Dordrecht zou kunnen, maar dan wel aan een belangrijke route van en naar Dordt. Ook Oud-Beijerland is afgevallen.
Woensdag 7-7-2004 23:58:10



H.W.Wendt (Papendrecht): Bij deze foto is al heel wat gefilosofeerd en geconcludeerd, het is dan ook een intrigerend plaatje. Toch klopt er veel niet van de inzendingen.
Ik ben het in ieder geval roerend met Jaap Bouman eens dat dit beslist niet het veer Zwijnrecht-Dordrecht is. Verder wordt er nogal makkelijk voorbijgegaan aan een aantal andere veerverbindingen in de regio Dordt, die veel eerder in aanmerking zouden komen. Om er eens een paar te noemen,: , Willemsdorp-Moerdijk ( tot 1936 in de vaart !), Groote Lindt-Puttershoek, Hendrik Ido Ambacht-Alblasserdam, Kop van't Land-Werkendam en de al genoemde Dordrecht-Papendrecht en Wieldrecht-'s Gravendeel. Keuze genoeg dus, maar ik kan het plaatje in dit rijtje niet thuis brengen.

Het lijkt me bovendien zeer gewaagd om alles op te hangen aan een telefoonummer. De kombinatie van een zeer fraaie oude kademuur, de bouwstijl van de huizen en de kleding van de mensen is veel sterker. Dit doet mij denken aan een oud provinciestadje. De buitenhaven van Nieuwpoort komt in de buurt, maar is het volgens mij toch ook niet.

Ik hoop de zoektocht in ieder geval een duwtje in de goede richting te hebben gegevenen, en blijf ook zeer benieuwd.
Woensdag 7-7-2004 23:04:36



jan j hoefnagel (balk): de constatering dat het verhuisbedrijf uit dordrecht komt, wordt gestaafd door het telefoonnummer: 49.
Fa. Willem van Twist, Stalhouder, verhuizingen en transporten was gevestigd te Dordrecht, Wilgenbosch 2a Tel. 81 maar ook op de
Varkenmarkt 4 met Tel 49.

Dinsdag 1-6-2004 23:16:23



Martin Snuverink (Voorburg): Aannemende dat Jaap Bouman gelijk heeft den dat het niet om het veer Dordt-Zwijndrecht gaat heb ik de volgende suggestie.
Dat het reclamebord op een Dordts verhuisbedrijf slaat is evident. Het is niet geloofwaardig dat zo'n bedrijf een reclamebord plaatst in een andere omgeving dan waar het is gevestigd. Dus niet in Rotterdam, laat staan verder weg van Dordrecht.
Veren voeren in die tijd tussen Dordt en Zwijndrecht, tussen Dordt en Papendrecht en tussen Wieldrecht en 's-Gravendeel. Bij Moerdijk was in 1908 al geen veer meer, maar wel de spoorbrug; de verkeersbrug was er nog niet.
De veerstoep in Papendrecht en de veerstoep bij het Groot Hoofd in Dordt lijken me niet waarschijnlijk. De veerstoep in ’s-Gravendeel is het onderzoeken waard.
Nogmaals onderzoek in de Historische Atlas van Zuid-Holland (Uitg. Robas, kaart 546, ged. herzien 1908) levert op dat de veerstoep in ’s-Gravendeel topografisch past bij de foto. De bebouwing op de foto past ook beter bij ’s-Gravendeel dan bij een grote stad als Dordrecht. De veerstoep moet dan waarschijnlijk gelegen hebben op de hoek van de tegenwoordige Havenstraat of Havendijk en de Bevershoekstraat. Na de februariramp van 1953 en de Deltawerken is hier waarschijnlijk weinig meer van overgebleven, maar dit kan ik zo gauw niet controleren.
Helaas heb ik nog geen ander materiaal kunnen vinden om dit te staven of te weerleggen.

Maandag 20-10-2003 22:13:33



Jaap Bouman (Dordrecht): Het lijkt me sterk dat dit de veerstoep is van het veer Dordrecht-Zwijndrecht. Die veerdienst was onderdeel van een belangrijke weg (Parijs, Brussel, Antwerpen, Rotterdam). Ook in die tijd was er veel verkeer van paard en wagens en zelfs al van automobielen en vrachtwagens. Die kunnen van de veerstoep op de foto geen gebruik maken. Ik ben er haast zeker van dat dit NIET het veer Zwijndrecht-Dordrecht is.
Website: http://www.dordt.nl/home.htm
Zondag 19-10-2003 20:32:11



Redactie (): Martin Snuverink signaleerde dat delen van zijn tekst waren weggevallen. Om deze pagina leesbaar te houden heb ik één en ander verbeterd en ingekort. Het wegvallen was te wijten aan het gebruik van teksthaken (< en/of > - om deze hier zichtbaar te maken heb ik &lt; en &gt; getypt). Tussen deze tekens geplaatste tekst wordt door browsers opgevat als opmaakcode en dus niet getoond. Ik raad het gebruik van teksthaken af.

Overigens vraag ik me af waarom Zwijndrecht nu afgevallen is. Ik vond via Google een paar afbeeldingen van het Veerplein aldaar die weliswaar niet letterlijk overeenkomen met het zoekplaatje maar wel qua sfeer. Misschien moet het opschrift toch letterlijk genomen worden?
Zondag 19-10-2003 16:45:38



Martin Snuverink (Voorburg): Arnold Tak schreef mij n.a.v. mijn vorige reactie het volgende aardige bericht:
"Martin, je hebt het volgens mij helemaal goed met die veerstoep. Ik heb de kaart nogeens aandachtig en langdurig met een loep bekeken en mede op grond van jouw bevindingen kan ik nu ook heel vaag ontcijferen op dat bord: firma Willem van Twist en daaronder Dordrecht. Het gekke is alleen dat ik de kaart zaterdag in Utrecht aan een grote Dordrechtverzamelaar liet zien, en dat hij hem niet herkende.
Trouwens, voor jouw informatie (maar die ik niet had vermeld, omdat de kenners beweerden dat dit onjuist was), op de achterkant van de kaart staat met balpen geschreven: Pontje bij Zwijndrecht.
Wederom: bedankt voor je speurzin en gecomplimenteerd met je oplossing.
met vriendelijk groet, Arnold Tak"

Hiermee kunnen we dit zoekplaatje mijns inziens als opgelost beschouwen; dus veerstoep te Dordrecht van het veer Dordrecht-Zwijndrecht.
Zondag 19-10-2003 11:08:49



Martin Snuverink (Voorburg): Leuke foto!
Wie zou de menigte opwachten en willen inhalen? Gezien de blaadjes aan de bomen niet Sinterklaas!
Dit moet inderdaad een veerstoep zijn. Eerst dacht ik dat het om (uitsluitend) een voetveer ging vanwege de smalle plank die eigenlijk geen wagen toelaat. De degelijk uitgevoerde veerstoep moet echter ook voor wagenveren geschikt zijn en wijst op een belangrijk veer. De helling duidt inderdaad op een variabele waterstand (getijde- of rivierengebied). Daarom heb ik in de historische atlas gezocht naar mogelijke locaties. De bebouwing wijst op een grotere plaats die direct aan rivier of haven is gelegen. Er zijn niet veel locaties die daarvoor in aanmerking komen.
Mijn eerste vermoeden was het veer Dordrecht-Zwijndrecht.
Het telefoonnummer 49 is waarschijnlijk de sleutel tot de oplossing. Ik heb gezocht in de digitale telefoongids van 1915 (http://www.de-wit.net/bronnen/tel1915/) onder Dordrecht en tel. Nr 49 en dit leverde het volgende op:
81 Twist, Fa. Willem v., Stalh., verhuizingen en transporten, Wilgenbosch 2a
49 Idem, Varkenmarkt 4.
Dit komt overeen met de tekst van het reclamebord (verhuizing onder garantie en meubelbewaring).
Hieruit concludeer ik dat de foto vrijwel zeker in Dordrecht is genomen. Zwijndrecht is topografisch gezien onwaarschijnlijk.
De exacte plaats weet ik niet, maar ik vermoed dat dit aan het tegenwoordige Blauwpoortsplein is, waar de veerboot volgens de historische atlas in 1908 vertrok.
Helaas kan ik nu geen materiaal vinden om dit definitief te bevestigen. Wie wel?

Zaterdag 18-10-2003 16:32:07



Dit zoekplaatje is opgelost. U kunt hier niet meer reageren. Heeft u een dringende mededeling, ga dan naar de pagina 'contact'. Vermeld a.u.b. het nummer van het zoekplaatje.