Inzender: H.W. Wendt    

Gegevens: Een houten bedrijfsgebouw waarvan het bovenstuk wit geschilderd is. Rechts hangt een bel. Op de achtergrond schoorsteenpijpen en andere (bedrijfs)gebouwen.

Datering: ± 1925   Formaat: 9 x 13 cm   Extra beelden: vergroting  vergroting extra detail 1  vergroting extra detail 2

Het detail linksonder werd door de heer Wendt toegezonden. Er lijkt groente- en fruitveiling met daaronder een plaatsnaam op de kisten te staan. (red.)

Geplaatst: 12 juni 2003


 Reacties op Zoekplaatje 251 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!


's-Gravendeelsedijk, Dordrecht

Redactie: Op de oplossing ontving ik een reactie. De oplossing werd in de beginjaren van de site vaak niet specifiek vermeld, dus in dit geval stond er 'Dordrecht' en hieronder werd op 9-4-2005 de omschrijving 'Dokhaven' gegeven. Uit onderstaande link blijkt dat dit gebouw aan de 's-Gravendeelsedijk stond. Op plattegrond 552_160156 van het Regionaal Archief Dordrecht staat de Groentenveiling aangegeven naast de Dokbrug, de naastgelegen haven staat aangeduid als Spoorweghaven.
Website: https://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/search/...
Vrijdag 19-5-2023 14:54:41



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dit terrein is bekend onder de naam Dordrecht Dokhaven. Het langgerekte gebouw op de luchtfoto is de goederenloods van de NS. De lichtkap is eind jaren dertig verwijderd. Er waren toen geen raccordementen meer(spooraansluitingen) op dit terrein. Het was gewoon een goederenstation. In de Tweede Wereldoorlog is het gebouw verbrand waarna een tijdelijke loods was gevestigd in de voormalige locomotievenloods op het stationsemplacement. In de jaren vijftig werd een nieuwe loods gebouwd, op enige honderden meters van de eerste. Een deel van het terrein (de westzijde) was verhuurd. De Dokhaven zelf is grotendeels gedempt met huisvuil en puin in de jaren zeventig. Thans is hier nog steeds een losplaats.
Zaterdag 9-4-2005 00:11:26



Redactie Zoekplaatjes (Scheveningen): Onderstaand een detail van een luchtopname van Dordrecht die door Gerard Nachbar werd ingezonden. Hierop is het huisje met het dakkapelletje en het dak rechts daarvan op 'vergroting extra detail 2' te herkennen. Naar mijn mening voldoende om dit plaatje in de serie opgelost te plaatsen. Ik complimenteer en bedank hierbij allen die tot de oplossing van dit zeer moeilijke zoekplaatje hebben bijgedragen.



Bert Scheijgrond,
Redacteur Zoekplaatjes
Vrijdag 8-4-2005 20:05:55



Norman Visser (Leeuwarden): Wat een levendige discussie hier! Ik ben ook maar even op zoek gegaan naar plaatjes van Dordrecht. Bij het zoeken kwam ik terecht op een luchtfoto van de E.M.F. Dordt fabrieken. De gelijkenis van het pand wat op de achtergrond van het zoekplaatje staat is inderdaad verbluffend. Het kan haast niet meer missen lijkt mij.
Website: http://www.kloosterman.be/genealogy/showphoto.php?personID=I1913&tree=001&ordernum=30
Donderdag 7-4-2005 01:41:17



Redactie Zoekplaatjes (Scheveningen): Ik heb gisteren om een bevestiging gevraagd van de oplossing van de heer Wendt aan het Stadsarchief van Dordrecht. Gaarne even geduld a.u.b.

Bert Scheijgrond,
Redacteur Zoekplaatjes
Woensdag 6-4-2005 09:06:42



Gerard Nachbar (Almere): Ik heb de luchtfoto en het zoekplaatje nog eens goed bekeken en nog wat matches gevonden. Verder nog wat aanvullende info.
1. Loodrechte luchtopnamen van Dordrecht uit WO2. Zie de site De Woonomgeving, onderdeel luchtfoto's. Zoom in op Dordrecht en ga de foto's vergroten. De foto's LFWO0001466.jpg en LFWO0001601.jpg bieden nadere info van de Dordtse oever van de verkeersbrug. Je ziet in xxx1466.jpg ook dat de hele lichtkoepelconstructie is verdwenen. Een deel van de bebouwing bij het bruggenhoofd (oostkant) is ten opzichte van 1929 verdwenen.Het gevolg van oorlogshandelingen? (Mei 1940; parachutisten op weg naar Rotterdam). Zie http://www.archeologienet.nl/pilotimages/Luchtfotos/luchtfotos/LFWO0001466.jpg en http://www.archeologienet.nl/pilotimages/Luchtfotos/luchtfotos/LFWO0001601.jpg
2. Enig geklooi met een plastic lineaal leert dat de schoorsteen direct rechts van het ontvangstgebouw op het zoekplaatje op de luchtfoto kan worden gelocaliseerd.
3. Als de fotograaf zich 1 ŕ 2 meter naar rechts had verplaatst, was direct rechts van het ontvangstgebouw de toren van de Grote Kerk zichtbaar.
4. Het gebouw met twee schoorstenen plus dakkapel direct rechts van het ontvangstgebouw wordt in de luchtfoto verbouws: steigers en een schutting eromheen.
5. Achter in het luchtfotoboek staat een overzicht per plaats. De foto maakt deel uit van de reeks 6374...6377, dus er zijn drie andere foto's die wellicht meer relevante details vertonen. Andere potentieel interessante foto's zijn: 2491, 2492, 2496, 3312.

Dinsdag 5-4-2005 21:18:36



Gerard Nachbar (Almere): Er is een luchtfoto die het grotere geheel van de detailfoto van Hans Wendt laat zien. Het betreft KLM Aerocarto #6375 van april 1929, op een spread van twee pagina's (p 36/37) afgedrukt in het boek "KLM Vogelvluchtopnamen 1921-1939" van Sergio Derks en uitgegeven door Uitgeverij Robas. (ISBN 90-72770-57-9; Scan opsturen & publiceren ligt moeilijk bij Aviodrome Lelystad, tenzij een uitsnede onder het citaatrecht valt. Misschien kan Babette Wijsman aldaar iets regelen.)
Het gebouw met de lichtkoepel staat min of meer parallel aan de Oude Maas. De rechthoekige toren bevindt zich ten zuidwesten van dit gebouw en staat in het zoekplaatje rechts. Dit betekent dat, uiteraard vooropgesteld dat dit de locatie van het zoekplaatje is, deze locatie zich min of meer ten west-noordwesten van koepelgebouw plus rechthoekig gebouw bevindt. De luchtfoto toont een deel hiervan. Het betreft het bekende stadsrafelrandlandschap dat iedere grotere stad kenmerkt: rangeerterrein, loodsen, een molen zonder bovendeel plus wieken, een insteekhaventje van de Oude Maas dat door een soort hefbrug wordt overbrugd. Ik zie echter niet zo gauw een match met andere gebouwen van het zoekplaatje.
Ik ben vaak genoeg per trein Dordrecht gepasseerd en weet dat aan de oostkant van de spoorlijn zich de biscuitfabriek van Victoria bevindt. Voorts meen ik mij te herinneren dat het gebouw met lichtkoepel en het rechthoekig gebouw deel uitmaakten van het fabriekscomplex van Tomado ijzerwaren.
Er is een paar keer in de discussie gemeld dat er een spoorwegwagon sprake zou zijn. Gelet op het aantal rails op de foto is dit heel plausibel. Het kan gaan om een raccordement naar de een of andere groenten- en fruithandel. De dik bezette telegraafpalen horen duidelijk bij de spoorweg van Dordrecht richting Rotterdam.
Hoe langer ik naar de luchtfoto kijk, des te meer ik tot de conclusie kom dat het vermoedelijke terrein van het zoekplaatje zich tussen spoorlijn en hefbrug direct aan de Oude Maas bevond. Uiterlijk eind jaren 30, bij de bouw van de verkeersbrug, is een en ander verwijderd.
Het probleem met de luchtfoto is dat de metalen opbouw van de hefbrug het uitzicht op het terrein deels blokkeert. Dat neemt niet weg dat, als iemand zou vragen of dit zoekplaatje is opgelost,ik het antwoord wel zou weten.
Dinsdag 5-4-2005 17:42:13



Martin Snuverink (Voorburg): Niet alleen de fabriekshal met de lichtkoepel komt extreem verdacht veel overeen met die op het zoekplaatje, maar ook de toren met rechthoekige plattegrond en plat dak komt op beide plaatjes in dezelfde positie voor. Dit kan onmogelijk op toeval berusten. Die toren lijkt me het ultieme bewijs. Daarmee zou ik zeggen dat H.W. Wendt zijn eigen zoekplaatje heeft opgelost. De redactie heeft daarover het laatste woord. Daarna volgen de complimenten.
Het veilinggebouwtje moet overigens wel heel dicht aan de rivier hebben gestaan, bijna onder de spoorbrug. Het blijft naar mijn gevoel een schijnbaar onlogische plek voor een groenteveiling.
Albers Creameries Ltd (ACL) bestond van 1899 tot 1926 en lag aan het Wilgenbosch 6 te Dordrecht. Toevallig de buurman van Willem van Twist, Stalhouder, verhuizingen en transporten (Wilgenbosch 2a), adverteerder van opgelost zoekplaatje 289 (de veerstoep te Zierikzee).
Ik heb genoten van dit plaatje.
Dinsdag 5-4-2005 03:27:19



H.W.Wendt (Papendrecht): N.a.v. de laatste reakties het volgende :

> volgens mij zijn er geen rails zichtbaar, maar er is een detailscan toegevoegd waarop dat voor een ieder te bekijken is

> alles is relatief, maar geen van de vier (!) mij bekende Zwijndrechtse veilinggebouwen wordt hier afgebeeld

Het (fabrieks)gebouw op de achtergrond (ook op detailscan te zien) is ook zeker niet de Zwijndrechtse glasfabriek. Inmiddels heb ik wel foto's gevonden van de margarinefabriek A.C.L. aan het Wilgenbos te Dordrecht. Dit pand wordt o.a. afgebeeld en beschreven op blz. 40 van "Dordrecht Verleden Tijd" door Horsman en Alleblas.
De uitbouw op de lichtkoepel komt wel verdacht veel overeen met die op het zoekplaatje.

Mijn voorlopige conclusie is dat dit dus toch een Dordts (veiling)gebouw is aan de oever van de Oude Maas, gefotografeerd in NO richting. Wie geeft het laatste zetje ?

Onderstaande foto is door H.W. Wendt ingezonden - red.



Maandag 4-4-2005 17:32:41



Martin Snuverink (Voorburg): Als er al sporen de houten loods inlopen, doen ze wat iel aan. In dat geval gaat het eerder om een stoomtramspoor. Met stoomtrams werden ook agrarische producten vervoerd. Op het Eiland van Dordrecht is nooit stoomtram geweest. In Zwijndrecht wel.
Is Zwijndrecht (bijv. op Zomerlust) overigens absoluut uitgesloten? Zwijndrecht is logischer dan Dordrecht. Kan een van de schoorstenen niet van de glasfabriek zijn? in Zwijndrecht zijn toche meerdere veiliglocaties geweest?

Zondag 27-3-2005 22:34:34



Hans Klomp (Den Haag): Ik blijf bij mijn mening dat de foto rails vertoont. Dat de sporen het gebouw inlopen is bij een gebouw met een dergelijke functie zelfs gebruikelijk. Wellicht is op een detailkaart van Dordrecht (kadasterkaarten) te zien hoe de (haven) sporen liepen en komt dan het gebouw te voorschijn.
Zaterdag 26-3-2005 09:41:25



H.W.Wendt (Papendrecht): Deze week maar weer eens een bezoek gebracht aan het stadsarchief in Dordt. Vanaf 1918 is er in Dordrecht sprake van een groenteveiling aan de Gravendeelse dijk 5 (aan de rivier tussen de Spoorweghaven en de Papegatshaven). Op een plattegrond uit 1923 komt dit gebouw nog steeds voor. Later (wellicht door de aanleg van de A16) is de veiling kennelijk verhuisd naar de Weeskinderdijk.
Ik heb helaas geen afbeeldingen kunnen vinden die uitsluitsel geven.

Wellicht ten overvloede : dit is echt niet de Zwijndrechtse veiling

Zaterdag 1-1-2005 20:43:59



Jos zuijderwijk (Amsterdam): Het was gebruikelijk dat op kisten de naam v/d veilingvereniging(vv..) stond, niet de plaatsnaam. Vaak heette de vv naar een plaats. Echter, Westlandse veilingen als Sammersbrug(Rijswijk) en Zwartendijk(bij de Zwartendijk, halfweg Naaldwijk-Monster en als interlinguaal en -cultureel samenwerkingsverband een vroege voorloper v/d huidige gemeente Westland) hadden geen plaatsnamen op de voor hun geproduceerde kisten. Tweede punt is dat statiegeld werd geheven zodat de herkomst van kisten er niet toe deed. De naam op de kist hier heeft dus mogelijk geen betekenis, behalve als het een nieuwe kist is. Derde punt: de gezellige kleinschalige veiling Zwartendijk heeft echt bestaan. Mogelijk is bij plaatje 165 nl. een verkeerde indruk gewekt. Ik voer met mijn opa in de jaren 50 naar die veiling vanaf 'het Musschengat'. Ik weet dat dus.
Donderdag 30-12-2004 22:23:02



Martin Snuverink (Voorburg): Een opschrift
GROENTE EN FRUITVEILING
EENDRACHT
komt mij onlogisch en onwaarschijnlijk voor zonder nadere plaatsaanduiding. Er waren verschillende veilingen die de naam DE EENDRACHT (dus mét bepalend lidwoord) droegen. De tweede regel zal dan ook logischerwijze een plaats aanduiden.
Op de foto is stellig sprake van een kleinschalig industrieel landschap. Dit treffen we niet aan in Hansweert.
DORDRECHT is nog niet uitgesloten. Hier was in het verleden tuinbouw op kleine schaal, vooral ten zuiden van de Noordendijk. Hier waren tuinderijen, blekerijen en houtbedrijven. Dit is zeer goed te zien in de Historische Atlas 1:25000. Het gaat om het gebied rond de huidige Adelaarstraat en Ceramstraat. De tuinderijen en blekerijen maakten rond 1900 plaats voor arbeiderswoningen. Als het zoekplaatje van ca 1925 dateert, zou de Dordtse tuinbouw toch al geruime tijd ter ziele moeten zijn geweest.
Een oude vermelding van een tuinbouwveiling heb ik niet kunnen vinden. Wel heb ik een vermelding gevonden van een groente- en fruitveiling in Dordrecht anno 1949, namelijk aan de Weeskinderendijk 11 (zie link). Dit was in 1908 een bedrijvengebied met windmolens (Pape(n)gat). Volgens de link was hier ook in 1949 duidelijk een concentratie van bedrijvigheid.
Wellicht kan een Dordt-kenner nagaan of deze locatie tot de mogelijkheden behoort.
De losse lading op de wagen in het midden blijft vooralsnog een raadsel: stelen met veel loof. Ik vermoed afvalloof van bijvoorbeeld bieten. Een waardevol product bied je toch zo niet aan? Wellicht veevoer?
Website: http://www.rat.de/kuijsten/tt/tt008.html
Woensdag 29-12-2004 18:07:15



Jos Zuijderwijk (A'dam): Op de prachtige website die Martin Snuverink opgeeft is sprake van een veilingvereniging Eendracht, operationeel voor 1926.
Vrijdag 17-12-2004 01:02:54



Martin Snuverink (Voorburg): Groente- en fruitveilingen stonden vanouds in gebieden waar groenten en fruit werden geteeld. Dus moet je daar ook zoeken. Boerenlogica. Op het eiland van Dordrecht (jonge zeeklei, niet zavelig) was landbouw (suikerbieten e.d.) en die gaan en gingen niet naar de veiling. Dordrecht lijkt me dan ook uiterst onwaarschijnlijk. Barendrecht en Zwijndrecht zijn waarschijnlijker, al is het maar omdat op het eiland IJsselmonde veel fruit werd verbouwd. Als Zwijndrecht met hoofdletters ZWUNDRECHT (ik heb geen IJ als 1 letter op mijn werktuig), dan komen er maar 4 letters voor DRECHT. Verwerping op grond van de lengte van het voorvoegsel hiervan lijkt me voorbarig.
Volgens de Historische Atlas was in de omgeving van Barendrecht in 1908 overigens vrijwel geen tuinbouw, maar bij Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht een areaal van pakweg 200 ha tuinderijen en vooral boomgaarden.
Een aardige beschrijving van de bewogen geschiedenis der Zwijndrechtse veiling is te vinden op de link. De foto’s hierin vertonen echter helaas geen andere overeenkomsten met het zoekplaatje dan de paard-en-wagens. Toch lijkt het mij de moeite waard Zwijndrecht nader te onderzoeken. De loods op het zoekplaatje kan een tijdelijke voorziening zijn geweest, want in 1926 werd een nieuw veilingcomplex gebouwd bij het station(!), nadat het veilingterrein op Zomerlust op 1 april 1926 ontruimd moest zijn. Uit die tijd kan de foto dateren. Vervoer per schuit van tuinder naar veiling was hier niet gebruikelijk vanwege gebrek aan binnendijkse waterwegen.
Zwijndrechtse of Drechtsteedse historici, ik ben benieuwd of we nu op het goede spoor zijn!

Website: http://www.swaen.net/geschiedenis%20zwijndrecht/bedrijvigheden/veiling.htm.
Maandag 6-12-2004 23:39:06



H.Wendt (Papendrecht): Op de kist/deur (voorloper van de "dixie" ?) staat inderdaad tekst.

Korporaal ???
Maandag 6-12-2004 21:05:08



Gabriël Snuverink (Amsterdam): Nu we toch aan het uitvergroten zijn: het lijkt of er ook tekst op de 'kist' rechts van de middelste wagen staat. Klopt dit en zo ja, wat staat er?
Maandag 6-12-2004 18:47:54



H.W.Wendt (Papendrecht): Helaas kan ik ook niet meer zien op de echte foto, dan dat er op de geleverde scan zichtbaar is. Groente- en Fruitveiling is dan ook niet met zekerheid leesbaar, maar wel zeer aanemelijk.
Als er inderdaad ...drecht staat, dan komt Dor...als voorvoegsel het meest in aanmerking. Utrecht en Zwijndrecht lijken te kort/lang.
Het is overigens niet ondenkbaar dat Dordrecht inderdaad gedurende enige tijd een groenteveiling heeft gehad.


Zwijndrecht heeft zeer zeker een groenteveiling gehad, maar die wordt hier niet afgebeeld. Ik ben zelf in het bezit van een grote "Zwijndrecht-collectie", maar kan dit niet thuisbrengen.
Ik heb bovendien wat oude Zwijndrechtse veilingkisten. De tekst "Groenteveiling Zwijndrecht" is daarop gedrukt in een ander lettertype- en formaat en over twee planken verdeeld.

Ik wil zelf nog de suggestie doen : Hansweert ?
Zondag 5-12-2004 23:18:42



Wim de Koning Gans (Den Haag): Wanneer er 'groente- en fruitveiling' lijkt te staan, dan moet er van de plaatsnaam toch iets te maken zijn? Die lijkt nog duidelijker leesbaar. Gevonden met http://kranten.kb.nl: Groente(n)- en Fruitveiling Zwijndrecht en omstreken. Ook in Utrecht was er een dergelijke veiling. Wanneer we uitgaan van de T op het einde, heb ik niet meer bruikbaars gevonden. Misschien kan de heer Wendt eens kijken of de naam op Zwijndrecht of Utrecht lijkt?
Zondag 5-12-2004 22:33:46



Gerard Nachbar (Almere): Zoals vele zoekplaatjes-diehards fiets ik regelmatig met mijn computermuis langs de nog onopgeloste gevallen, voor aan de datum gerelateerde updates. Toen zag ik voor het eerst het detail van de heer Wendt. Mijn eerste indruk was: DORDRECHT. Ik ben vrij zeker van de CHT aan het eind van wat vermoedelijk een plaatsnaam is. Dordrecht heeft dacht ik geen veiling. Barendrecht had (en heeft) een veiling, maar de plaatsnaam bestaat uit vermoedelijk minder (hoofd)letters. Zijn er nog meer plaatsen met een veiling waarvan de naam op CHT eindigt?
Overigens: het hoeft natuurlijk geen veiling te zijn. Ik heb ook wel eens gedacht aan de diverse fabriekscomplexen van Hero in Breda, langs de spoorlijn naar Tilburg. De fabrieksschoorsteen (of zijn het er twee?) wijst ook in die richting.
Zondag 5-12-2004 14:57:15



S. van Koten (Tjerkgaast): Ik wou graag even reageren op het raamwerk op het dak. Als je kijkt op http://www.wilenina.freeler.nl/foto_gesch_3.htm zie je een pastorie in
Diemen met een soortgelijk raamwerk op het dak.Het kwam dus wel voor in Nederland.

Maandag 20-9-2004 19:22:25



Martin Snuverink (Voorburg): Het is aardig bedacht dat het om tabak zou kunnen gaan. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat tabak op deze wijze werd aangevoerd. Tabak werd opgeslagen in tabaksschuren om te drogen. Tabaksschuren zijn als monumenten nog te vinden bij Amerongen.
Als de strepen die Hans Klomp bedoelt spoorrails zijn moeten die rails dwars door de houten loods lopen; dat lijkt me sterk.
Voorts is het voor mij een raadsel hoe gewassen zo op een platte wagen kunnen liggen zonder dat de voerman onderweg zijn last verloren heeft. Of zou er een net omheen hebben gezeten?
Vrijdag 20-8-2004 01:14:58



Hans Klomp (Den Haag): Hans de Haas meende al eerder een goederenwagen te onderscheiden. Tussen de benen door van de schimmel op de voorgrond lijkt ook spoorrails te zien. De paal met telegraafdraden wijst ook op een spoorwegaansluiting, daar deze telegraaflijnen vaak langs spoorwegen werden gevoerd. Tenslotte... tabaksteelt kwam ook voor rond Amersfoort.
Zaterdag 24-7-2004 18:25:41



Gerard Nachbar (Almere): Tabak!?
We hebben in Nederland de verbouw van tabak gekend. Dit nog tot na de oorlog. Volgens het Aardrijkskundig Woordenboek van Nederland, editie 1947, van K ter Laan, was er in 1930 nog sprake van 80 ha, waarvan 35 ha in de buurt van Amerongen. Sigarenfabrieken zijn en waren er in de regio's Eindhoven plus Kempen, Veenendaal en Kampen.
Woensdag 7-4-2004 11:24:31



Martin Snuverink (Voorburg): Heer Herrebrugh en anderen, neem van mij in vredesnaam aan dat het hier om een oer-Hollands tafereel gaat (klompen!), waar boeren of tuinders hun gewassen met trots komen afleveren. Dus echt een veiling, afslag of conservenfabriek of iets dergelijks. Wat het gestapelde spul op de voorste kar is, daarvan heb ik ook nog geen idee. Maar het is zeker niet wat u suggereert.
Het raamwerk op het dak is inderdaad intrigerend. Ik ken er geen voorbeelden van in Nederland.
Dinsdag 16-3-2004 21:55:04



Cees Herrebrugh (Rotterdam): Als ik die voorste kar bekijk, vraag ik me af wat daarop moet liggen en wat je in hemelsnaam, zonder ondersteuning, meer dan een meter hoog (vgl. de hoogte van de knieën van de voerman) op een platte kar kunt stapelen zonder dat het meteen weer naar beneden komt. Prei is het in elk geval niet. En suikerbieten? (Bietencampagne?) Ik kan het me niet voorstellen. Vodden misschien? Mijn excuses, maar eerlijk gezegd krijg ik er tamelijk onaangename associaties bij ... (lijken?)

Overigens, dat raamwerk op het dak ken ik wel uit bijv. Frankrijk (om sneeuw tegen te houden), maar hoe gebruikelijk is/was dat in Nederland?
Dinsdag 16-3-2004 00:52:44



Martin Snuverink (Voorburg): De suggestie van Hans de Haas komt overeen met mijn idee van 5-7-2003: een ontvangstgebouw waarin de aangeleverde gewassen worden gekeurd, gewogen, ontladen en afgerekend, maar dan als onderdeel van een verder verwerkingsproces. Waag is een wat verouderd begrip daarvoor, veiling daarentegen weer een te modern begrip. Maar dit alles komt op hetzelfde neer.
Het plaatje blijft intrigeren, maar ik heb nog steeds geen oplossing.
Zondag 21-9-2003 22:22:28



H de Haas (Den Haag.): Nog een aanvulling. Als mijn suggesties kloppen dan is de functie van dit gebouw waarschijnlijk de waag. Hier werden dan de goederen gesorteerd en gewogen.

Vr.Gr.Hans.
Maandag 15-9-2003 02:05:57



H de Haas (Den Haag): Een heel interessante foto. Ik geloof niet in een veilinghal of fabrieksgebouw omdat hiervoor de afmetingen te klein zijn. Wat voor soort goederen worden aangevoerd is ook niet helemaal duidelijk. In de ingang van het gebouw lijken het groente kisten op de wagen voor het gebouw heeft het meer weg van afval. Wat ik wel lang heb bestudeerd is de omgeving. Tussen de boom en het gebouw helemaal rechts meen ik het dak van een gesloten goederen wagon te zien. Het zou dus kunnen dat dit gebouw aan een (goederen) spoorweg heeft gestaan, en dat de functie een goederen overslag bedrijf was. Het zijn suggesties welke iemand mogelijk een idee kunnen geven.

Groetjes Hans.
Zaterdag 30-8-2003 01:28:02



Martin Snuverink (Voorburg): Wilco was oorspronkelijk gevestigd in Warffum en ging later Rixona heten. Zie www.warffum.com/digidorp.html?terp-verhalen/11-2001.html en www.rixona.nl.
Van wat op deze foto is te zien is hoogstwaarschijnlijk niets meer over; dus ter plaatse kijken heeft weinig zin, en zeker in Warffum zijn er geen of nauwelijks overblijfselen te zien.
In Assen was het stellig niet.
Vrijdag 29-8-2003 23:07:18



Sicco Fockens (Groningen): In Warffum staat 'Rixona', ik ben daar ter plaatse niet bekend. De groentedrogerij en conservenfabriek Wilco stond in Assen, er zijn familiebanden tussen beide bedrijven.
Voor zover ik het in de gauwigheid kan zien, is dit niet een foto van het Wilcoterrein in Assen, dat was compacter, de schoorstenen zouden niet zo ver weg van een ander gebouw kunnen staan. Maar ik kijk nog of ik andere foto's kan vinden.
Zondag 24-8-2003 12:36:40



Martin Snuverink (Voorburg): Bij nader inzien geloof ik dat het eerder gaat om een conservenfabriek of groentendrogerij, waar de tuinders rechtstreeks hun producten komen brengen, dan om een groenteveiling. Die producten zijn dan ongetwijfeld groenten en zeker geen zacht fruit, want daarvoor werden en worden plattere kisten gebruikt. Daarom zou ik niet zoeken in de Betuwe, Breda e.o., Zuid-Beveland en zeker niet in West-Friesland en het Westland, waar transport doorgaans over water plaatsvond. Het terrein maakt allerminst de indruk van "wetlands". Volgens de Bredase industrieel archeoloog Henk Muntjewerff is de foto niet in Breda e.o. gemaakt. De omgeving van Venlo/Grubbenvorst is een andere mogelijkheid.
De houten loods zou de ontvangstruimte kunnen zijn, terwijl het bedrijfsgebouw met schoorsteen op de achtergrond de werkelijke fabriek is. Merkwaardig is dat de ruiten van de houten loods zijn witgemaakt of afgeplakt. De loods is ca 10 m lang, ca 10 m breed en bijna 10 m hoog. Het gebouw op de achtergrond lijkt ver weg te staan, maar dat kan toch niet veel meer dan een meter of 60 zijn. Dit gebouw is van ongeveer dezelfde afmetingen als de loods.
Conservenfabrieken en groentedrogerijen hebben een stoomketel en dus een schoorsteen.
Groenten die tot conserven werden verwerkt zijn spinazie, peulvruchten en ook wel (boeren)kool. Prei werd wel gedroogd. Groenten- en grasdrogerijen verspreidden een afschuwelijke stank.
Een mogelijkheid is de voormalige conservenfabriek annex groentedrogerij Wilco in Warffum (Groningen, anno 1925), maar dat kan ik van hieruit niet verifieren.



Zaterdag 5-7-2003 18:40:28



Martin Snuverink (Voorburg): Het hoge gebouw op de achtergrond ziet er niet vreemd uit, maar was in het begin van de twintigste eeuw een normale bouwwijze voor fabrieken en werkplaatsen. In verband met de arbeidswetgeving moest namelijk voldoende daglicht kunnen toetreden. Dit loste men destijds op door bovenlichten aan te brengen in een op het dak gebouwd topgedeelte. Later bouwde men de bekende zaagtanddaken met vensters op het noorden. Zulke bouwwerken trof men veel aan in gasfabrieken, bijvoorbeeld als zuiveringsgebouw. Twee aardige beelden van zulke gebouwen geven de hieronder vermelde foto’s van de Haagse Gasfabriek (bron: Haags Gemeentearchief; voor meer foto’s: zoeken onder gasfabriek in de website van het Haags Gemeentearchief http://www.gemeentearchief.denhaag.nl.
Een gasfabriek had altijd ten minste 1 hoge schoorsteen. Het zou me dan ook niet verbazen als op dit zoekplaatje een gasfabriek van een kleine plaats staat. Deze zijn na de invoering van het aardgas in 1961 bijna allemaal gesloopt. Er waren er honderden.
Oude gasfabrieksterreinen zij (vrijwel) zonder uitzondering onderhevig (geweest) aan omvangrijke bodemsanering. De registratie daarvan zou een spoor kunnen zijn. Dit is wat je noemt industriele archeologie!

Trekvlietplein, gemeentelijke gasfabriek. 'Watergasfabriek met hulpgashouder'
Fotonummer: 5.00207
Datum: ca. 1900
1 zwartwitfoto 17 x 23 cm

» Gaslaan, Gemeente-Gasfabriek
Fotonummer: 6.02082
Datum: ca. 1902
1 prentbriefkaart 9 x 14 cm

Donderdag 19-6-2003 00:19:49



Maarten Reumer (Zwolle): Het hoge gebouw rechts op de achtergrond ziet er ook vreemd uit. Staat dit op een berg? Of is dit een soort "dakkapel" op een nog groter gebouw. Ook de hoge schoorstenen zouden misschien een aanwijzing kunnen zijn.
Dinsdag 17-6-2003 12:16:13



M. Snuverink (Voorburg): Gelet op de kisten in de loods gaat het om land- en tuinbouwproducten die worden aangevoerd voor opslag, bewerking of veiling. Houten gebouwen zijn vrij gebruikelijk in de kop van Noord-Holland. Vergelijk Broeker Veiling. De aanvoer van gewassen met paard en wagen in plaats van per schuit wijst er echter op dat dit niet in een waterrijke streek is.
Het opschrift op de deur rechts naast de loods is helaas niet leesbaar.
Er zijn ten minste vijf bespannen wagens in beeld: een massale aanvoer, die mogelijk op een veiling wijst in een plaats met enige (levensmiddelen?)industrie.
Ik zou het in eerste instantie zoeken in de Betuwe (Tiel, Geldermalsen e.d.). intweede instantie in een ander gebied met veel fruit- en groentebouw (bijv. Zuid-Beveland/Kruiningen, Breda, Gubbenvorst e.o.).

Zaterdag 14-6-2003 11:52:50



Dit zoekplaatje is opgelost. U kunt hier niet meer reageren. Heeft u een dringende mededeling, ga dan naar de pagina 'contact'. Vermeld a.u.b. het nummer van het zoekplaatje.