Zoekplaatje 2377 

Inzender: ijsbrand verveer Uitleg

Gegevens: Aanlegplaats der Stoombooten.

Datering:    Formaat: 9 x 14 cm   Extra beelden: vergroting  

Geplaatst: 1 juli 2016


 Reacties op Zoekplaatje 2377 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

Cees Schuller (): Het is duidelijk vanwege de isolatoren rechts dat de foto aan de voorkant van het pand genomen is. Net rechts daarvan is een doorgang tussen het naastliggende pand te zien. Het telefoonnummer op de ruit kan ook 28 zijn. Verder zoeken heeft helaas geen resultaat opgeleverd.
Maandag 10-4-2023 19:25:21



Stefan de Leeuw (): In de link is de geschiedenis van “De Klok” weergegeven. Ik heb heb het topotijdreis 1925 eens beter bekeken, maar ik vermoed dat daar in de Molenstraat geen stoomboot heeft kunnen aanleggen.
Website: https://www.deklok.com/geschiedenis/ [...]
Dinsdag 21-3-2023 14:59:21



leen van de graaf (): de klok cafe - biljart
Dinsdag 21-3-2023 14:43:46



leen van de graaf (): de klok kinderdijk hier stopte ook de busdienst van de rederij
Dinsdag 21-3-2023 14:29:10



Stefan de Leeuw (Andalucía): Volgens de Naamlijst voor den interlocalen telefoondienst 1939 in Delpher zat het kantoor van Reederij op de Lek in Kinderdijk op D330 met tel. 36, en dat laatste zou kunnen overeenkomen.
Zie ook de link. Maar een kantoor met een café billard? De vrijdagmiddagborrel bestond nog niet.
Website: https://tinyurl.com/3frsybex [...]
Vrijdag 17-6-2022 14:07:14



Cees Schuller (Geertruidenberg): Ik heb dit zoekplaatje nog eens op de webside van oud binnenvaartschippers geplaats. Twee oud schippers noemden het de opstaplaats van de Lekboot bij Kinderddijk Ik heb geen aanvullend bewijs kunnen vinden.
Vrijdag 17-6-2022 10:43:52



Arie van der Weerd (Kampen): Zou dit ook aan de zuid-oostzijde van de Haarlemmermeer kunnen zijn? Stoombootmaatschappij Carsjens had een lijnverbinding van Leiden naar Amsterdam via De Kaag, Oude Wetering en Aalsmeer. In 1915 ging Carsjens failliet. O.a. de Volharding uit Leiden nam een aantal schepen over. Bij Leimuiden was een station, bij Burgerveen en ter hoogte van de Bennebroekerweg waren stoombootstations. Ongetwijfeld waren er meer aanlegplaatsen op deze vaarroute.
Zondag 29-11-2020 14:04:36



Jan de Vries (Barendrecht): Ik heb dit zoekplaatje nog eens goed bekeken.
Naast de reflectie van een aantal bomen lijkt het of ik op de ruit links, boven de zittende man met pet een aantal gebouwen gereflecteerd zie op het venster.

Zondag 29-11-2020 00:35:38



Schuller (Geertruidenberg): Ik ben er altijd van uit gegaan dat deze foto van de waterkant gemaakt is maar kan ook van de walkant vandaan gemaakt zijn. Het blijft één van de leukere scheepvaart - zoekplaatjes.
Woensdag 11-11-2020 15:58:22



Zap de Ridder (Rotterdam): Parkkade hoek Westerlaan en Heuvellaan lijkt ook af te vallen zie de derde foto van de link. Lijn 1 reed daar. Was toen nog een douanedepot.

Website: https://www.deballentent.nl/fotos/ [...]
Donderdag 3-9-2020 09:40:44



Martin Snuverink (Voorburg): Ja, Cees, tussen 1921 en 1940 was er een busdienst tussen Rotterdam en Capelle aan den IJssel met een halte te Kralingseveer. Zie de link voor een afbeelding van de bus en een beschrijving. Het paviljoen is daarmee nog niet gevonden.
Website: https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoek-en-ontdek/b [...]
Woensdag 12-8-2020 17:02:26



Cees Schuller (GEERTRUIDENBERG): Voor de deskundigen : Waren er bij het Kralingsche veer autobusdiensten ? Wel een aanlegplaats voor schepen Fop Smit, veerdienst IJsselmonde en Reederij op de Lek.
Dinsdag 11-8-2020 13:57:32



Leo R. (De Bilt): Alle suggesties zijn welkom, en de locatie van de Ballentent was, aan oude kaarten te zien, inderdaad een aanlegplaats voor stoom(veer)boten, maar de vraag komt bij me op of je een wachtlokaal voor autobusdiensten zou verwachten bij het eindpunt van een tramlijn...
Vrijdag 10-7-2020 14:00:06



Martin Snuverink (Voorburg): Volgende idee. Rotterdam, Parkkade hoek Westerlaan en Heuvellaan, ter plaatse waar nu restaurant ‘De Ballentent’ is. Hier was een stoomvoetveerverbinding met de Dokhaven tot de komst van de Maastunnel. Op dit punt is ook een keerlus van de tram geweest. Geen oude foto’s van deze locatie gevonden.
In 1915 bestond telefoonnummer 30 in Rotterdam op naam van Lels & Zn., Murk, Veerhaven W.Z. 290b.
De nummers 32 en 33 stonden op naam van Hotel Victoria, Willemsplein 1.
Voor wat het waard is over Murk Lels: zie de link.
Website: http://rjb.x-cago.com/GARJB/1983/12/19831231/GARJB [...]
Vrijdag 10-7-2020 13:21:38



Klaas Verbaan (Noordeloos): Áls het al aan de Lek is en ik het kaartje bekijk maakt de noordkant meer kans dan de zuidkant i.v.m. de lichtval. Aan de zuidkant staat het veel meer in de schaduw, maar moet het aan de Lek zijn? Kan het niet aan de achterkant van de Tolstraat in Meerkerk aan het Merwedekanaal zijn?
Maandag 8-6-2020 13:23:05



Redactie (): Het routekaartje van Reederij op de Lek dat Stefan vermeldde in zijn bijdrage van 27-11-2019 17:26:58 werd mij toegestuurd door Cees Schuller. Deze versie is wel goed leesbaar.
Zondag 7-6-2020 20:28:37






Leo R. (De Bilt): Leerdam? Ik vraag me af of de autobusdiensten niet eerder aan het treinstation van Leerdam een wachtlokaal zouden inrichten, dan onder aan de dijk met het gezicht naar de rivier, waar je eventuele over de dijk rijdende bussen helemaal niet kunt zien.
Als je de beeldbank van de historische vereniging Leerdam bekijkt, zie je de stoomboten vooral aan de kade van de Zuidwal liggen. Wat horeca aldaar betreft, het lijkt me dat met name het Veerhuis die functie vervulde (is vandaag de dag nog steeds horeca).
Aart Bijl heeft een boekje over de Leerdamse Stoombootmaatschappij geschreven, wie weet kun je het hem vragen.
Tenslotte, blijkbaar krijgt dit punt niet veel aandacht, maar: het café op het zp lijkt me geen losstaand paviljoen. Rechts is bebouwing zichtbaar die qua bouwstijl niet bij het café hoort.
Vrijdag 22-5-2020 17:04:40



Martin Snuverink (Voorburg): Helaas is ook Gouda afgevallen. Aan allen die bijgedragen hebben de optie Gouda te onderzoeken hartelijk dank.
Maar ik geef nog niet op. De volgende kandidaat is Leerdam, dat betreffende dit zoekplaatje nog niet eerder in beschouwing is genomen.

De Leerdamse Stoomboot Maatschappij onderhield een dienst tussen Geldermalsen, Leerdam, Gorkum, Dordrecht en Rotterdam (bron https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?woord=lap).
De aanlegplaats moet zijn geweest aan wat nu heet de Veerstoep, voorheen Veerdam. Dit was een insteekhaven, die nu is afgesloten door een lage voetbrug. Aan de bepaling, dat schepen achteruit varend de haven moesten verlaten, is goed de hand gehouden. Tot aan de opheffing van de Leerdamse Stoomboot Maatschappij in 1934 kon men de schepen van deze maatschappij achteruit varend de haven zien verlaten.
Zou het paviljoen kunnen hebben gestaan ter plaatse van het huis Kerkstraat 95 of daar vlakbij?
De link betreft een ongedateerde foto van het gebied van de Leerdamse haven. Ik vermoed dat deze foto van na 1935 dateert, dus na de bouw van de hoge watertoren aan de overzijde van de Lingedijk.
Graag hulp.

Website: https://hvl.collectiebank.nl/beeldbank/start/archi [...]
Vrijdag 22-5-2020 13:43:36



Cees Schuller (GEERTRUIDENBERG): Zicht op de veerstal Gouda vanaf het water.
Website: https://www.delcampe.net/nl/verzamelingen/postka [...]
Donderdag 14-5-2020 10:37:54



Redactie (): Ik schreef eerder vandaag dat een foto op begane grondniveau nodig is. De foto in “Gouda zo was het” is dat wel, maar van de zijkant. Dus: nodig is een foto op begane grondniveau en van voren gezien. Mathijs is het zo te zien al gelukt een dergelijke foto te vinden, die dus niet dezelfde is als die in "Gouda zo was het".
Donderdag 14-5-2020 09:51:41



Mathijs van den Bosch (Veenendaal): Martin, bedoel je deze foto?
(link werkt niet in Internet Explorer, wel in Chrome, althans bij mij)
Website: https://goudasterkaandeijssel.nl/wp-content/upload [...]
Donderdag 14-5-2020 09:45:47



Redactie (): Martin, gewoon plaatsen is vooralsnog niet aan de orde. Volgens het bijschrift in “Gouda zo was het” was het paviljoen in gebruik als opslagplaats. De dakvorm vind ik niet lijken. Om uitsluitsel te krijgen is een foto op begane grondniveau nodig.
Donderdag 14-5-2020 08:44:49



Martin Snuverink (Voorburg): Dick-jan Thuis, hartelijk dank voor de luchtfoto. Dit is nu precies de plek die ik bedoel. Het paviljoen ligt dus op de Veerstal tussen:
1) de Mallegatsluis (met 2 schepen in de sluis) en
2) het tolhuis bij de ingang van de (West- en Oost)haven.
Het is nu helemaal duidelijk.
Ten minste vanaf 1875 tot 1935 heeft hier een door bomen omgeven bouwwerk gestaan.
Graag willen we weten wat de bron van de luchtfoto is geweest en of er auteursrechten op rusten.

Ik stuur ook nog een foto toe van een prentbriefkaart uit een boekje in mijn bezit “Gouda zo was het”, uitgever Christina, Almere Haven, 1997. Het dwaze is dat schriftelijke toestemming van de uitgever nodig is om deze pbk op zoekplaatjes.nl te tonen, terwijl de uitgever in geen velden of wegen te bekennen is. Dus gewoon plaatsen, dacht ik.
Op deze pbk herkennen we het complex van de oostkant zonder het café te herkennen. Maar wel met meer bomen!

Ik verzoek de redactie beide foto’s als bewijsbeelden bij te voegen.
Woensdag 13-5-2020 22:24:16



Martin Snuverink (Voorburg): @Leo.R: Eigenlijk vind ik de argumenten van Leo.R niet overtuigend genoeg om Gouda Veerstal af te serveren.
Al eerder hebben we geconstateerd dat van het tweecijferige telefoonnummer alleen de 3 zeker is. Dat het nummer 30 van Sociëteit Ons Genoegen was, had ik ook al gezien. We hadden het ook al plausibel gevonden dat het paviljoen de dependance kon zijn van een groter bedrijf. Telefoon in een dergelijk paviljoen was in 1915 nog niet gebruikelijk.
In 1915 had de likeur- en wijnhandel van De Erven A. van Meurs een zaak met telefoonnummer 32. Deze was gevestigd Oosthaven 72, een rijksmonument vrijwel op de hoek van Oosthaven en Veerstal, nu restaurant De Mallemolen. Het is toch voorstelbaar dat Erven Van Meurs om de hoek een café exploiteerde in het interbellum.
Woensdag 13-5-2020 22:20:00



Martin Snuverink (Voorburg): Dick-jan Thuis, De aanlegplaats van jouw link was in Gouda aan de Vest bij de kruising met de Verloren Kost, bij de verdwenen stellingmolen De Korenblom. Het water is de Turfsingel, deel van Schielands boezem.
Dit is dus niet de door mij bedoelde aanlegplaats van de Veerstal aan de Hollandse IJssel, een getijdenwater, herkenbaar aan de hoge steigerpalen.

Woensdag 13-5-2020 14:11:39



Dick-jan Thuis (Waddinxveen): Martin Snuverink (Voorburg): Gouda, Veerstal?
op de foto in mijn link zie je de Goudse Aanlegplaats der Stoombooten.
Website: https://www.flickr.com/photos/22408734@N08/2827939 [...]
Woensdag 13-5-2020 12:31:45



Leo R. (De Bilt): In Gouda was telefoonnummer 30 in handen van Societeit Ons genoegen aan de Boelekade, van 1915 tot minstens 1935 (toen men al op viercijferige nummers was overgegaan).
Ik vind het zp overigens eerder dorps aandoen. Het café lijkt geïntegreerd in de (lage) bebouwing rechts te liggen.
Woensdag 13-5-2020 11:04:52



Martin Snuverink (Voorburg): Gouda, Veerstal?
Waarom weet ik zelf niet, maar één logische mogelijkheid is nog niet genoemd: de boomrijke Veerstal aan de Hollandse IJssel in Gouda met een “Aanlegplaats der stoombooten”. Er was voldoende ruimte voor dit paviljoen, dat misschien maar korte tijd heeft bestaan, en voor een halte van autobussen, die toen nog klein waren. Een visueel bewijs heb ik niet gevonden. Deze locatie lijkt mij nadere aandacht waard.
Woensdag 13-5-2020 07:50:07



Leo R. (De Bilt): Wellicht ten overvloede, maar om aanvullend zinloos zoekwerk te voorkomen: dit is niet in Gorinchem.
Om nog maar wat te noemen, telefoonnummer 30 was vanaf minstens 1905 tot 1923 in het bezit van Agentuur ter Haar en daarna vanaf 1924 van arts A.J. Broere, tot de invoering van nummers met minstens 3 cijfers.
Zondag 10-5-2020 12:34:45



Cees Schuller (GEERTRUIDENBERG): Ik heb deze foto op een binnenvaart forum geplaatst waar veel oud schippers lid van zijn. Ook hier dacht men dat het buiten de Waterpoort in Gorinchem is geweest, helaas zonder aanvullend bewijs.
Zondag 10-5-2020 11:45:05



Cees Schuller (GEERTRUIDENBERG): Ik heb een aantal boeken over de binnenvaart van onder andere W.A. Boot doorgekeken om een aanknopingspunt te vinden, helaas.
Dinsdag 14-1-2020 23:10:48



Jeroen Tersmette (Hasselt (ov)): Ben even aan het speuren geweest met Cafe Billard in Delpher.
-Marnixstraat 19 Utrecht (?) 1891
-provincie Utrecht (1896)
-
-te bevragen Prinsengracht no. 647 Amsterdam (1897)
- Gelderschekade no 450 Amsterdam (?) (1859)
-Wagenstraat 4 Rotterdam (1903)
-Café Billard "Het wapen van Zeeland", wachtplaats der stoombooten Maaskade No.6 O.Z. Rotterdam (1922)


Website: https://www.delpher.nl/nl/kranten/results?query=%2 [...]
Zaterdag 4-1-2020 12:02:27



Martin Snuverink (Voorburg): Nog steeds ben ik niet 100% overtuigd dat Gorcum moet worden uitgesloten. Het argument van uitsluitend houten bebouwing buiten de Waterpoort vanwege het schootsveld in de tijd na 1920 overtuigt me niet.
Toch ben ik op zoek gegaan naar een alternatieve locatie: mogelijk Vreeswijk.
Reederij op de Lek deed vanaf 1865 Vreeswijk aan, al weet ik niet precies waar die aanlegde. TBV te Jutphaas exploiteerde vanaf 1893 een paardentram tussen Vreeswijk en stad Utrecht, die in 1923 werd omgezet in een paardentramrijtuig getrokken door een autobus. In 1929 werd de dienst opgeheven wegens concurrentie van bussen. Zie https://www.kusee.nl/paardentram/16-ut-vre.html.
De link toont een wachtpaviljoen uit 1906, dat de voorganger van het zp zou kunnen zijn.
We moeten de locatie dan zoeken aan de Koninginnensluis / Handelskade. Uiteraard bestaat het paviljoen al lang niet meer. Ik dateer het zoekplaatje op 1923-1929 (geschat).
Is het aannemelijk dat de stoomboten binnen de Koninginnensluis aanlegden?
Website: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Utrecht_-_V [...]
Donderdag 12-12-2019 12:20:34



Leo R. (De Bilt): Hoi Martin, dat snap ik. Ikzelf maak ook lang niet altijd melding van waar ik zelf heb gezocht. Ik slechts af op de voorgaande reacties. Misschien dat anderen nog niet zo breed hadden gedacht.
Woensdag 11-12-2019 12:19:03



Martin Snuverink (Voorburg): @Leo.R
Je moet begrijpen dat de meeste plekken waar men tevergeefs gezocht heeft, niet worden gerapporteerd. Je kunt dus helemaal niet weten waar speurders achter de schermen hebben gezocht.
Zelf heb ik wél ook in andere streken gezocht.
Woensdag 11-12-2019 10:16:43



Leo R. (De Bilt): Is er eigenlijk een reden dat we dit voornamelijk in Zuid-Holland zoeken? Ik zie niet in waarom dit niet in het noorden zou kunnen zijn, of Noord-Holland, of Overijssel.
Dinsdag 10-12-2019 20:36:23



Natas (): Op het archief van dordrecht heel veel beelden van Fop Smit en aanlegsteigers.. Zp nog niet tussen gevonden
Website: https://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/sea [...]
Dinsdag 10-12-2019 20:24:11



Leo R. (De Bilt): Heren, ik heb zojuist de beeldbank van het Regionaal Archief Gorinchem ondersteboven gekeerd (inclusief het gedeelte dat niet online staat), en er is niets te vinden wat ook maar in de verste verte lijkt op het zp.
Ik vermoed dat jullie nu op zoek zijn naar dit gebouwtje (wachthuis van Fop Smit), en daar is het niet.
Afgezien daarvan was bij mijn weten alle bebouwing op het Buiten de Waterpoort-terrein van hout (denk ook aan de vestingwet met zijn verboden kringen).
Mijn welgemeende advies is om het elders te zoeken.
Website: https://gorinchempubliek.hosting.deventit.net/deta [...]
Dinsdag 10-12-2019 18:15:33



Martin Snuverink (Voorburg): Jan, ik ben er steeds van uitgegaan dat het café-wachtlokaal onafhankelijk van welke rederij en busdienst dan ook was. Dat dit een dependance of paviljoen van een groter horecabedrijf was, is plausibel. Dan lijkt het me ook aannemelijk dat men hetzelfde telefoonnummer voerde.
Ik heb de telefoongids van 1915 gevolg en onder de 10 nummer 30-39 waren er liefst 3 horecabedrijven. Het hotel dat jij Mol noemt heette in 1915 Hôtel Hol, van M. Hol Azn (een zet- of leesfout?).
Ik heb er nog bij gevonden Café Restaurant Central van R. J. Suijker, Grote Markt, tel. 31.
Met andere telefoon-en adresboeken ben ik niet handig.
Mogelijkheden genoeg, maar (nog) geen bewijs.

Dinsdag 10-12-2019 17:01:42



Jan Spoolder (Utrecht): Fop-Smit voerde stoombootdiensten uit tussen Rotterdam en Gorinchem (Loevestein) van 1863 tot 1935, toen werd de dienst gestaakt. In dat jaar kreeg Gorinchem ook 4-cijferige telefoonnummers. In 1934 had Fop-Smit tel.nr. 10
Als we ervanuit gaan dat het tel. nummer op het raam dan van het afgebeelde etablissement is, dan komen de tel.nrs. 31 (HCR Central, Markt 7),nr. 33 (Hotel Wed. A. Mol, Westwagenstr. 74), en tel. nr. 37 (HCR Monopole, Melkpad 3 in aanmerking, mits we het wachtlokaal als een dependance van deze gelegenheid beschouwen.
Dinsdag 10-12-2019 14:50:00



Martin Snuverink (Voorburg): Ik ben er nog niet van overtuigd dat dit niet in Gorinchem is. Bekijk de luchtfoto van 1938:
https://beeldbank.rws.nl/ [...].
Rechtsboven is een stuk onbebouwd land zichtbaar dat voor het eerst op de topokaart 1936 verschijnt. Het zal er rond 1925 nog niet zijn geweest. Ten tijde van het zoekplaatje zullen de stoomboten aangelegd hebben langs de oude kade, die evenwijdig aan de nieuwe, huidige ligt.
Het café maakt de in druk van een paviljoen, dat niet lang heeft bestaan.
Bekijk nu de luchtfoto van NIMH (1930-1935) (zie de link) en zoom sterk in.
Ook hier is de landaanwinning aanwezig en de stoomboten liggen aan de nieuwe kade. Links van de laan die van de middelste en grootste stoomboot schuin wegloopt naar de Waterpoort staat tussen de bomen nog een onduidelijk gebouw, dat wel eens het gezochte café kan zijn.
Wie kan dit bewijzen of weerleggen?
Website: https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/4 [...]
Dinsdag 10-12-2019 12:28:17



Leo R. (De Bilt): Gezien het stenen gebouwtje rechts is dit niet in Gorinchem. Daar stonden buiten de Waterpoort enkel drie houten gebouwtjes.
Vrijdag 29-11-2019 17:37:07



Klaas Verbaan (Noordeloos): Als het al Gorinchem was zou het daar moeten zijn wat nu Merwezicht is en dan moet de Linge ernaast liggen, maar Merwezicht zit meer boven het water; ik kwam er ook niet uit en als het het restaurant moet zijn klopt de bebouwing er rechts achter niet, want daar ligt de Duveltjesgracht. 't Is volgens mij wel winter, want de boom geeft een nogal lange, kale schaduw.
Vrijdag 29-11-2019 13:10:04



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Hoewel het gebouwtje op de foto van de veerstoep van Papendrecht een ander beeld geeft, is de sfeer wel overeenkomstig het ZP, en zoals Martin beschrijft ondermeer inzake de bomen.
http://www.oud-papendrecht.nl/236917451?i=160432779
Vrijdag 29-11-2019 11:44:59



E. Petter (Den Haag): De beeldbank van Gorinchem heeft 642 van "Buiten de Waterpoort". Daarvan heb ik alle foto's van voor 1950 bekeken. Een wachthuis voor de veerboot in de link. Helaas niets aangetroffen dat op het ZP lijkt.
Website: https://gorinchempubliek.hosting.deventit.net/deta [...]
Vrijdag 29-11-2019 10:43:10



Jan Spoolder (Utrecht): Martin en Natas, dank voor het meezoeken. H.I. Ambacht valt dus ook af.
Vrijdag 29-11-2019 09:59:25



Natas (): Lijkt er niet echt op.. Verder zoeken ;-)
Donderdag 28-11-2019 21:23:12



Natas (): Bijgaand in weekblad de brug een foto van het veerhuis
Website: https://reader.weekbladdebrug.nl/reader/24597/2383 [...]
Donderdag 28-11-2019 21:21:04



Natas (): In hendrik ido ambacht in oude ansichten zou een foto moeten staan nr. 31.. Maar ik heb dat boekje niet. Iemand?
Website: https://www.europese-bibliotheek.nl/nl/boeken/Hend [...]
Donderdag 28-11-2019 20:35:00



Martin Snuverink (Voorburg): De Ambachtse steiger van Fop Smit dateert van 1901, toen de Veerweg werd aangelegd. Kort daarop kwam aan de rechterzijde van de weg de grote scheepswerf Jonker & Stans. De Veerweg eindigde niet bij een pontveer, maar wel bij een steiger van rederij Fop Smit. Bij de voormalige plek van de recentelijk naar het Waterbusplein verplaatste steiger van de waterbus staan nog 2 woningen onder 1 kap (Veerweg 69 en 71) van gele ijsselsteentjes uit 1900; zie streetview. De rest van de huidige bebouwing is veel jonger. Vanaf 1925 was de Veerweg dicht bebouwd, onder meer met personeelswoningen. Een café bij de veersteiger zou niet in de middle of nowhere staan, maar zal ook best klandizie van personeel van de werf hebben gehad. Het café moet aan de NW-zijde van de Veerweg hebben gestaan, dus naar het ZW, zonnig. De topokaart van 1936 vertoont bomen. Een busverbinding met het dorp is goed voorstelbaar. Maar toch betwijfel ik sterk dat het hier was.
Zie de link, zoom in en zie linksonder het eerdergenoemde 2-onder-1-kap huisje. Het zou dan - net buiten beeld - links hiernaast moeten hebben gestaan.

Website: https://beeldbank.regionaalarchiefdordrecht.nl/sea [...]
Donderdag 28-11-2019 14:30:21



Jan Spoolder (Utrecht): Van Café Hesselink in Hendrik Ido Ambacht ( tel. 30) heb ik nooit een afbeelding kunnen vinden. Hier was een stopplaats van rederij Fop-Smit, later stoombootdienst De Lek (traject Slikkerveer-Dordrecht). Geen afbeeldingen van gevonden, wie wel?


Woensdag 27-11-2019 19:25:36



Stefan de Leeuw (Andalucis): De door Martin Snuverink eerder genoemde Reederij op de Lek had telefoonnummer 36 tot minstens 1940. Op ondergenoemde website vond ik een routekaartje van deze rederij. Slecht leesbaar maar met een oude atlas of landkaart ernaast naar mijn idee grotendeels te ontcijferen.
Website: https://eveldkamp.blogspot.com/2012/09/langs-de-le [...]
Woensdag 27-11-2019 17:26:58



IJsbrand Verveer (Schoonhoven): Helaas is deze kaart van een Wachtlokaal geen Schoonhoven. In Schoonhoven stond bij de Veerstoep wel een Gemeenteveerhuis annex koffiehuis Lekzicht en is in 1959 afgebroken. Dit veerhuis lijkt niet op het Wachtlokaal en het bord wachtlokaal heb ik ook op geen enkele ansichtkaart van het Schoonhovense Veerhuis teruggevonden. De bussen van de Twee Provinciën kwamen ook niet op het Veer. Ze vertrokken bij het station en tegenover het stadhuis. Sinds enkele jaren vertrekken de bussen nu wel bij het Veer van Schoonhoven. Kortom deze mooie ansichtkaart past wel bij mijn verzamelingen van de stoombootdiensten, maar deze kaart is geen kaart van het Schoonhovense Veerhuis. Maar waar dan wel? Ik heb mijn verzamelingen van Stoombootdiensten (vooral langs de grote rivieren)doorgespit maar helaas geen aanknopingspunt kunnen vinden. Maar laten we niet vergeten dat er in 1850 al 50 stoombootdiensten in heel Nederland waren. Zie hiervoor het boek De tijd van de Stoombootdiensten van Aart Bijl. Ook in dit boek kan ik op de foto's en ansichtkaarten geen wachtlokaal ontdekken.
Ik bewonder het goede speurwerk van Martin e.a.
Woensdag 20-11-2019 15:08:19



Martin Snuverink (Voorburg): Ik weet niet of Cees bedoelt dat de steiger in Alkmaar zou zijn of tussen Alkmaar en Amsterdam. In ieder geval niet in Alkmaar, want de stoomboten meerden daar aan de Kanaalkade en het Voormeer, de zuidelijke oevers van het kanaal. Verder waren er aanlegplaatsen in Akersloot, Markenbinnen, Oostknollendam, Wormerveer. Koog aan de Zaan en Zaandam. De trefkans lijkt me hier miniem.
Woensdag 20-11-2019 12:19:28



Martin Snuverink (Voorburg): Schoonhoven had ik ook al bekeken, maar terzijde gelegd, omdat dit nota bene de woonplaats van inzender IJsbrand Verveer is. Misschien wat voorbarig. Kan IJsbrand zelf reageren?
Schoonhoven heeft nooit een stoombootveer gehad. Wel was er de Reederij op de Lek met stoombootdiensten van Rotterdam tot Culemborg vv. Zie de link. Deze rederij begon in 1923 met ook busdiensten, al weet ik niet of deze bus op Buiten de Veerpoort kwam.
De veerstoep lag ook in de jaren 1920 al ten oosten van de steiger (voor stoomboten) buiten de Veerpoort, zie topotijdreis. Het tramstation van Schoonhoven (lijn naar Gouda) lag aan de noordkant van de stad op 1 km van de steiger. Dit lijkt me in 1923 te kort voor een buslijn, tenzij het busje ook het achterland van de Krimpener- en Lopikerwaard bediende. Voor de rest lijkt me dit een mooie plek voor het zoekplaatje. Maar een match heb ik (nog) niet gevonden.
Website: https://nl.wikipedia.org/wiki/Reederij_op_de_Lek. [...]
Woensdag 20-11-2019 12:18:35



Cees Schuller (GEERTRUIDENBERG): Wellicht is het een aanlegsteiger van de Alkmaar Packet tussen Alkmaar en Amsterdam. Het blijft inderdaad een uitdagend zoekplaatje.
Dinsdag 19-11-2019 20:56:26



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Met de kleding kan ik niets. Ik kan alleen melden dat ik al eens heb zitten denken aan de veerstoep van Schoonhoven, omdat die buiten de stad op een lager niveau langs de rivier ligt. Zo'n situatie komt wellicht op meer plekken voor. En de stand van de zon zou kloppen: de steiger/stoep ligt aan de noordzijde.
Dinsdag 19-11-2019 19:13:37



Martin Snuverink (Voorburg): Dit boeiende plaatje moet zijn op te lossen.
“Aanlegplaats voor stoomboten” betekent dat dit niet louter een veerstoep is voor een overzetveer of veerpont, zoals gierpont, reeppont of kabelpont, maar dat er meer stoomboten aanlegden. Dit kunnen haltes van stoombootlijnen van lange en korte afstanden, stoombootveren en/of recreatieschepen zijn.
Bovendien is er een wachtlokaal voor een autobusdienst. De autobus sluit waarschijnlijk aan op een lijnstoomboot of stoombootveer. Dit betekent dat er waarschijnlijk geen aansluiting op een stoomtram was en dat hier dus geen tramhaven is, zoals die veel in het deltagebied voorkwamen.

Datering. De term “autobus” wijst erop dat deze opname van 1921 of later is. Vanaf 1921 kwamen namelijk de eerste autobussen In Nederland: T-Ford-busjes ofwel Transits voor 8 passagiers. Zie de link.
De dames zijn naar mijn gevoel gekleed volgens de mode (rokken, jassen en hoeden) van 1921-1925. Tussen 1926 en 1930 waren de rokken korter (‘Roaring Twenties’), na 1930 weer iets langer. Ik ben geen modehistoricus; wie hierin meer inzicht heeft, gelieve te reageren.

We moeten dus zoeken naar een steiger met toebehoren die aan deze eisen voldoet.
Een voorbeeld hiervan is ‘Buiten de Waterpoort’ te Gorinchem. Hier vertrokken de stoombootveren naar Sleeuwijk en Woudrichem. Vanaf de Veerkade van Sleeuwijk bediende een Fordbusje het achterland (zie Nederlandse Veer- en Bootdiensten in oude ansichten, foto 88). Vanaf Buiten de Waterpoort te Gorinchem zal zoiets ook wel het geval zijn geweest. Voorts bestond er de stoombootverbinding van Fop Smit tussen Gorinchem en Rotterdam met onder meer haltes te Hardinxveld, Sliedrecht, Papendrecht en Dordrecht, met in de zomer 10 vaarten per dag, duur R’dam-Gorcum 3.10 uur.
Het zoekplaatje laat voor en achter het gebouwtje bomen zien. Die kwamen voor buiten de Waterpoort. Ook het fietsenrek wijst op een pleisterplaats van destijds. Telefoonnummers van 30 t/m 39 kwamen in Gorcum in 1915 voor. In de jaren 1920 zullen nummers van 300 en hoger zeker ook voorkomen.
Voor Gorinchem heb ik helaas nog geen overtuigend bewijs gevonden.
Dinsdag 19-11-2019 15:41:31



Theo.B. (Den Haag): Ik heb me al vaker afgevraagd of het tel.nr. wel 30 is. In een onderonsje is mij duidelijk dat Jan ook niet hier van overtuigd is en meerdere opties voor het tweede cijfer open houdt. Kan IJsbrand een detailscan insturen?
Woensdag 8-5-2019 17:56:10



IJsbrand Verveer (Schoonhoven): Dank voor het opnieuw speuren. Helaas staat er op de achterzijde van de kaart niets vermeld. De kaart komt uit een verzameling kaarten van Stoombootdiensten uit heel Nederland. Helaas heb ik geen verdere gegevens.
Woensdag 8-5-2019 11:02:44



Hans Klomp (Antwerpen): Mogelijk biedt de achterzijde van het zoekplaatje nog informatie? En wellicht kan de inzender iets zeggen over de herkomst van de foto?
Dinsdag 7-5-2019 13:23:05



Martin Snuverink (Voorburg): De meeste kans maakt de rechteroever van een van de grote rivieren. Ik heb tevergeefs gezocht in Papendrecht en Gorinchem. Benedenveer, Middenveer en Bovenveer van Sliedrecht heb ik (nog) niet bekeken.
Maar ook stoombootdiensten als Meppel – Amsterdam en die van rederij Fop Smit (benedenrivieren) en de verbindingen over de Zeeuwse wateren zijn mogelijk.
Dinsdag 7-5-2019 12:22:59



Martin Snuverink (Voorburg): De meest elementaire vergissing die Frank Mantje heeft gemaakt, is dat hij niet heeft gelet op de schaduwen. Hieruit blijkt dat de gevel van het zoekplaatje naar het zuiden is gericht. Dit was op Katendrecht juist andersom!
Dinsdag 7-5-2019 09:24:57



Leo R. (De Bilt): Dat kan iedereen gebeuren :-) Meedenken wordt altijd gewaardeerd! Ook als het niet direct tot de oplossing leidt.
Maandag 6-5-2019 21:53:56



Frank Mantje (voorheen Velsen): Oeps, jullie hebben gelijk: ik heb toch een serie essentiele verschillen ten onrechte niet opgemerkt.
Tenzij na het zoekplaatje (20-er jaren?) en de Linker Veerdam foto's (van 50-er jaren?) het puntdak is gesloopt en de hele voorgevel drastisch is herbouwd (ramen versmald, muurtjes erbij, deur anders, enz.) ... klopt het aan geen kanten. Ik trek me terug! Was waarschijnlijk als geheelonthouder overweldigd door het biermerk. ;-)
Maandag 6-5-2019 19:03:22



Leo R. (De Bilt): ...en een plat dak. En glas-in-lood in plaats van schrootjes. Enkel het biermerk is hetzelfde :-)
Maandag 6-5-2019 08:06:25



Redactie (): Het gevonden gebouw heeft veel meer (schoon) metselwerk.
Maandag 6-5-2019 07:32:48



Frank Mantje (voorheen velsen): Zoekplaatje 2377.

Die advertentie uit 2009 was een goed zoekpad!
Via Google uitgekomen op: http://fotovanrotterdam.nl/layout.php?page=677, waar uit een foto van de toenmalige Prins Alexanderstraat blijkkt dat deze vlakbij de Maaskade lag. In http:www.topotijdreis.nl gedoken, en gekeken wat er in 1909 zoal in die buurt aan veerdiensten op stond, vanuit het vermoeden dat de aanbieder van het "café-billiard ter overname" niet heel erg ver weg zou wonen. Daarmee kwam ik uit op het veer aan de Veerdam, die na nog wat Google-omzwervingen ook wel "Linker Veerdam" genoemd bleek te worden. Op Katendrecht, in Rotterdam dus. Via de volgende Google naar een YouTube-filmpje "Katendrecht 1 - Veerponten Linker Veerdam".

Die was raak, op 2min50sec staat een café van 1 verdieping, met plat dak, dat volgens het bijschrift van een paar tellen later tegenover het veerhuisje stond (links op de foto), en voor "het witte pand van Provimi". Op de voet gevolgd door een foto van de rechterhelft van het café: de raampartij met 3 ramen en glas in lood-raamstrook erboven, en ook de deur zitten op dezelfde plaats als het zoekplaatje. En ze tapten nog steeds Heineken (zoals op de zoekplaatje-ramen te zien is)!
Om alle twijfel weg te nemen: op 4min03 van de video ook de linkerhelft.

Alhier: https://www.youtube.com/ [...]

Nog een betere losse foto van de rechterhelft later ontdekt (inzoomen met Ctrl-plusteken):
http://fotovanrotterdam.nl/fotoframe.php?foto=z1222.jpg

Tenslotte: "café Leeuwis, Linker Veerdam 18 (vlak voor Provimi)" zegt Historisch Katendrecht (https://historischkatendrecht.wordpr [...])
Maandag 6-5-2019 05:21:32



Cees Viets (Leeuwarden): Bij toeval tegengekomen, volgende advertentie in Rotterdamsch nieuwsblad van 17-2-1909 pagina 1


"Ter overname aangeboden wegens omstandigheden Café-Billard
Wachtplaats voor stoombooten en Vergunning voor Logement, reeds 25 jaar bestaande. Te bevragen Pr. Alexanderstraat 3, Rotterdam"



Donderdag 23-2-2017 12:22:39



Cees Schuller (DRIMMELEN): Gravendeel werd aangedaan door twee veerdiensten, de Thor X op Dordrecht en veerdienst vanuit Willemstad en Geertruidenberg dienst op Rotterdam.
Ik zie geen herkenningspunten bij de aanlegsteiger.
Website: http://www.inoudeansichten.nl/ansichten/g2978-veer [...]
Zondag 31-7-2016 10:31:30



Jenet van Suijlekom (DIEREN): Dit is niet in Gravendeel. Kijk in het boek op bldz.110 "van stoomraderboot naar autodienst"van
Cees Schuller en Bas Zijlmans.

Vrijdag 29-7-2016 23:47:28



Paul Blanken (Rotterdam): Geen ponton op deze foto:
Website: http://www.s-gravendeel.net/foto-van-de-maand-nove [...]
Zondag 3-7-2016 00:54:23



Jan Spoolder (Ytrecht): "Bij 's-Gravendeel had de Thor een eigen aanlegsteiger ten zuiden van het Oude Veer, bij het café Schrier, dus in de richting van De Wacht. Deze eenvoudige steiger, rustend op een ponton (eb en vloed) lag vlak bij het huis van Arie Rijerkerk, die meer dan dertig jaar agent/bezorger was voor de Thor. Zijn woonhuis had naar de Kil toe een erkerachtige bouw; zodoende had men uitzicht naar alle kanten. Ook zijn bakkerij was hier gevestigd."
Website: http://www.s-gravendeel.net/rederij-thor.html [...]
Zondag 3-7-2016 00:06:42



Theo.B. (Den Haag): Maar dat was voor vrachtvervoer zie ik bij nader inzien.
Zondag 3-7-2016 00:06:33



Theo.B. (Den Haag): Deze zin lijkt goed aan te sluiten bij 's-Gravendeel. "Jan Rijkhoek beschrijft de overgang van de stoombootrederij Thor naar een autodienst."
Website: http://heemkundekringdewillemstad.nl/literatuur/ja [...]
Zaterdag 2-7-2016 23:52:04



Jan Spoolder (Utrecht): Ik vond in 1934 een café met tel.nr. 30 van H.J. Potappel aan de Bevershoek 2 in 's-Gravendeel. Hier was een aanlegplaats van stoombootrederij Thor. 's-Gravendeel was blijkbaar zelfs de thuishaven van deze rederij. Ook in Hendrik Ido Ambacht vondik een café van G. Hesselink met tel. 30. Adres mij niet bekend. Hier was een stopplaats van rederij Fop-Smit, later stoombootdienst De Lek (traject Slikkerveer-Dordrecht). Geen afbeeldingen gevonden, maar wel kanshebbers volgens mij.
Zaterdag 2-7-2016 23:30:57



Jan Spoolder (Utrecht): De foto is gezien de kleding wél later gemaakt dan 1915. Bovendien lijkt het telefoonnummer 30 bij het cafe-billard te horen en hoeft het niet van de stoombootmij te zijn. Er is alleen sprake van een aanlegplaats, maar ik vond de combinatie gisteren zo toevallig. Ben nu een aantal cafés met tel.nr. 30 aan het onderzoeken...
Zaterdag 2-7-2016 22:15:47



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Leo, het is zoals Jan al schreef: dhr. Rübsaam had telefoonnummer 30 in Bergen op Zoom en dat nummer staat op de ruit van het wachtlokaal op het ZP. En men voer daar kennelijk op Rotterdam en Amsterdam.
Zaterdag 2-7-2016 21:24:21



Leo R,. (De Bilt): Misschien ontgaat me iets, maar waar komt die naam Rübsaam ineens vandaan, en moeten we per sé boten op Amsterdam en Rotterdam zoeken?
Zaterdag 2-7-2016 21:15:25



Theo van Gijlswijk (De Zilk): In de Bredasche Courant van 5 november 1924 staat onder het kopje Handelsregister het volgende vermeldt: N.V. Rübsaam's Scheepvaart en expeditiebedrijf Bergen op Zoom, Haven 115, transporteren en handel drijven van vrachten in den ruimsten zin. En ook: N.V. Bergen op Zoomsche Stoomboot-onderneming v/h J.c. Rübsaam Bergen op Zoom, Bredaschestraat 18 Exploiteren van boten en schepen en het doen vervoeren van goederen en vrachten.
De haven lijkt mij een heel geschikte plek voor dit zoekplaatje,
Website: http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22Ber [...]
Zaterdag 2-7-2016 10:52:53



Jan Spoolder (Utrecht): J.C. Rübsaam had in 1915 een stoombootdienst op Amsterdam en Rotterdam in Bergen op Zoom. Hij had telefoonnummer 30.
Vrijdag 1-7-2016 23:04:03



  Om een reactie te plaatsen kun je onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


link 1 (incl. http:// of https://):

link 2 (incl. http:// of https://):

link 3 (incl. http:// of https://):

link 4 (incl. http:// of https://):

link 5 (incl. http:// of https://):