Zoekplaatje 2346 

Inzender: Haags Gemeentearchief Uitleg

Gegevens: Een station in aanbouw. Foto door Atelier "Alex: van Dijck" te 's-Gravenhage. Willem Alexander van Dijck was tot 1897 fotograaf in Den Haag.

Datering: circa 1895    Formaat: 30 x 40 cm   Extra beelden: vergroting  stempel fotograaf   

Geplaatst: 20 mei 2016


 Reacties op Zoekplaatje 2346 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Pletterij Enthoven, Pletterijkade, Den Haag

Yvonne Lignac (Oegstgeest): Beste Sjoerd Eeftens,
Vanaf 1891 werd de firma Lion Israël Enthoven &co( vanwege soms antisemitische sentimenten veranderd in Leo John Enthoven&co,) een NV. Mijn overgrootvader Maximiliaan Hendrik Enthoven was als ir. verbonden, maar geen directeur, want was geen goede manager. Henri Louis HLzn werd vanwege de NV directeur samen met de familieleden K. Enthoven, A.C. Wertheim, A.Hartogh, A. de Jonge en W.C. Enthoven als commissarissen. Zie:”De metaalpletterij en ijzergieterij L.I. Enthoven &co, door P.H. Enthoven e.a. Vomreeks 1996, nr. 2 , pdf op internet te vinden en aldaar wat de firma nog meer fabriceerde. Mvg
Woensdag 19-6-2019 22:51:28



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Hier nog wat historie over de Pletterij Enthoven NV, zoals ik die gepubliceerd heb in deel 4 over de Spoortunnel in Delft in het maandblad Op de Rails van de NVBS in 2015:
Het in Den Haag aan de Pletterijkade gevestigde bedrijf van Henry Louis Enthoven was rond 1900 toe aan modernisering en uitbreiding. Het bedrijf was daar inmiddels tussen de woonwijken ingebouwd geraakt en een spooraansluiting was niet te verwezenlijken. De aanvoer van grond- en hulpstoffen en de afvoer van gerede producten stuitten voor het metaalverwerkend bedrijf op steeds grotere problemen. In 1903 werd drie hectare grond tussen de Schie en de spoorweg gekocht en in 1906 werd een spooraansluiting gemaakt bij km 70.350 in Delft; het was de tweede aan de stamlijn.
Naar huidige begrippen is het onvoorstelbaar dat een grote groep Haagse arbeiders het bedrijf na de verhuizing trouw bleef onder een strak stramien. Aanvankelijk stonden zij om 4 uur op, liepen als groep naar Delft, werkten de toen gebruikelijke 10-urige werkdag van 7 tot 17 uur, en liepen dan terug naar Den Haag waar zij weinig anders konden doen dan vroeg hun bed opzoeken. De meesten zullen op zeker moment een oplossing gezocht en gevonden hebben: een woning dichtbij, de tram of in de kost in Delft.
Het bedrijf maakte smeed- en ijzerwerk voor allerlei doeleinden: kapspanten, stadspompen, opslagtanks, fornuizen, ijzeren masten en pilasters, hekwerken, bruggen, gashouders, molenassen, vuurtorens en onder meer ook de kappen van station Den Haag HS. Ook rails, wissels en bovenleidingmasten werden gemaakt, waarvan een groot deel via de spooraansluiting het bedrijf verliet. In 1966 werd het bedrijf overgenomen door NV Verenigde Bedrijven Nederhorst. Later is het samengevoegd met dat van de buurman en ontstond Pletterij Spoorijzer Delft (PSD). In de jaren zeventig ging de combinatie ten onder in het OGEM-debacle, waarna het fabrieksterrein werd overgenomen door de NKF (zie aldaar). De spooraansluitingen van voorheen Spoorijzer en die van de Pletterij werden opgebroken in 1978.

Zaterdag 21-5-2016 10:33:35



Wim de Koning Gans (Haags Gemeentearchief) (): Ik had niet verwacht dat dit toch een Haagse foto zou blijken te zijn. Erg leuk. Bedankt D. Kralt, Sjoerd, Natas en E. Petter!
Vrijdag 20-5-2016 21:44:42



Natas (): Ook is op beide foto's op de achtergrond een hoge schoorsteen te zien
Vrijdag 20-5-2016 21:36:23



Natas (): Ja pandjes komen heel goed overeen. Naast de dakkapel links op zp zit rechts een regenpijp.. Deze zie je ook op de andere foto van van Dijck.. De schoorstenen zitten op dezelfde plaats.. Volgens mij is het helemaal goed.
Vrijdag 20-5-2016 21:33:54



E. Petter (Den Haag): Ook het hekwerk is te zien. Het is dus inderdaad op het terrein van Enthoven.
Vrijdag 20-5-2016 21:14:30



E. Petter (Den Haag): Natas, deze foto staat ook de beeldbank Den Haag, foto 1.00217. En de pandjes op de achtergrond vertonen goede overeenkomsten (helemaal inzoomen).
Vrijdag 20-5-2016 21:12:34



Natas (): Op bijgaande link een andere foto van van Dijck bij van Enthoven. Rond hetzelfde jaar van zp.
Website: http://www.joodserfgoeddenhaag.nl/ijzergieterij-en [...]
Vrijdag 20-5-2016 20:51:56



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Er zijn grote kappen (geweest) te Amsterdam CS, Den Haag HS, Den Haag SS, Utrechts CS, Utrecht Maliebaan, Haarlem, Zwolle, Nijmegen, Leeuwarden, Vlissingen, Groningen, Den Bosch, Amersfoort, Hengelo, Almelo en Rotterdam DP,. Voorts nog een aantal kleinere. Geen enkele had een houten gebouw daaronder zoals op het ZP. Pletterij Enthoven leverde ijzerwerk voor het spoor maar bijvoorbeeld ook markthallen, en leverde ook aan het buitenland.
Ik heb ook nog gedacht aan de rijtuigkap te Den Haag HS maar die is het ook niet. Ik vind de werkplaatsachtige sfeer in tegenspraak met een stationsomgeving als deze en ga met Dik mee als hij dit een proefopstelling vindt.
Vrijdag 20-5-2016 18:56:53



d.kralt (m): Ik kan hier niet onmiddellijk een stationslocatie in herkennen. Het lijkt me meer een soort proefopstelling b.v. op het terrein van van Enthoven.
Vrijdag 20-5-2016 16:39:50



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):