Reacties op Zoekplaatje 2105
De nieuwste inzending staat bovenaan!
opgelost!
Station Ruinerwold
d.kralt (m): Iedereen die aan de oplossing van dit plaatje een bijdrage heeft geleverd, in het bijzonder Jan Jacob, hartelijk bedankt. Hemelsbreed nog geen 500 m van mijn woonstee, en toch nooit aan gedacht!
Zaterdag 30-5-2015 23:44:53
|
Theo.B. (Den Haag): Op de beschadigde bewijsfoto lijkt een perkje aangelegd.
Dit perkje is ook zichtbaar achter de rechter man op het zoekplaatje. De opstelling van de masten komt overeen. Ik ben overtuigd.
Zaterdag 30-5-2015 12:40:47
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik ben geen ster in het maken van links. Wie googlet op station Ruinerwold, vindt een behoorlijk beschadigde foto van het station waarop een stoomloc en de op het ZP zichtbare lantaarn. Ook het ZP is daar te vinden. De tekeningen van Ruinerwold in mijn archief zijn niet strijdig met de situatie op het ZP, maar betreffen een latere situatie.
De foto van rond 1920 op www.stationsweb.nl komt met het ZP het beste overeen, al is hier een groter handeltoestel aanwezig ivm de centrale beveiliging. Het bloktoestel stond binnen.
Zaterdag 30-5-2015 08:56:58
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Waarschijnlijk bedoelt Jan Jacob Hoefnagel station Ruinerwold, want station Broekhuizen heeft nooit bestaan. Koekange kan het niet zijn want daar was meer infra. Te Ruinerwold was inderdaad sprake van een zijspoor. Op www.stationsweb staat een foto die hiermee niet strijdig is, maar ik zoek even een tekening die meer bewijs kan vormen. Wel knap van Jan Jacob dat hij de foto heeft herkend.
Zaterdag 30-5-2015 08:37:17
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De handelinrichting op de voorgrond heeft geen veiligheidsdoel; het is een stoppaalhandel. Daarmee werd een mand opgehesen die voor de machinist van een stoptrein het teken was dat hij echt moest stoppen voor het opnemen van passagiers. Het kon zijn dat hij dat toch al deed omdat er iemand uit wilde stappen, maar als er niemand in of uit wilde, reed de trein door. Doorgaans was er één mand. Het andere handel is dat van een wisselgrendel. De trekdraad gaat onder het spoor door en loopt dan tussen de sporen verder naar achteren langs de paaltjes met wieltjes die daar staan. Verderop ligt dus een handwissel met grendel naar een zijspoor. Ik zie geen seinhandels. Uiterst links liggen rollen trekdraad klaar en trekdraadkokers en wat schijvenkelders, waarin de trekdraad naar beneden gaat. Tussen de sporen afgedankte railstaven die lichter ogen dan het stoelspoor dat bereden wordt. Uiterst rechts een mooi klein lantaarntje op de grond.
Vrijdag 29-5-2015 22:35:00
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ook de tweede foto toont een Groote Groene van de SS, maar hier met lokaalspoor materieel. Ik zie geen spoorse details die op een locatie duiden. Er staan wat reizigers, de vijfde van links is een chef (rechte pet, horloge(-ketting)), een conducteur, een machinist en een arbeider-telegrafist, aan de petten te zien. Een stoker zie ik niet, maar die mocht willen dat hij op de foto mocht. Meestal liet men hem op de kolentender zitten/staan; verschil moest er wezen.
Vrijdag 29-5-2015 22:07:52
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dit is een Groote Groene, oftewel een Armen en Beenen, oftewel een stoomlocomotief serie 300 van de SS, later NS serie 1301 - 1479. Er staat er één in het Spoorwegmuseum. Ze werden overal in het land gebruikt als sneltreinloc, hier echter voor een gemengd treintje. Ze werden geleverd van 1880 af. De handelinrichtingen waren vrij algemeen en gaan ons niet de weg wijzen. De stelling dat het stationsgebouw rechts staat, is aannemelijk, maar groot zal het niet zijn.
De zon lijkt van linksachter de fotograaf te komen. Er zijn redelijk wat haltes met twee zijperrons geweest, zoals op de foto.
Vrijdag 29-5-2015 21:58:50
|
Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.
|