Zoekplaatje 2021 

Inzender: Ruud van den Aakster Uitleg

Gegevens: Feestpoort ter ere van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina.
Deze foto stond tot voor kort als G 2680 op Onbekend in Nederland.

Datering: 1923    Formaat: ?   Extra beelden: vergroting  detail 1  detail 2  

Geplaatst: 19 februari 2015


 Reacties op Zoekplaatje 2021 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Soendastraat, Enschede

Redactie (): Nog even een update over de wybertjestegels die op deze foto hoogstwaarschijnlijk niet te zien zijn maar hieronder wel uitgebreid besproken zijn. Vandaag heb ik in de middenberm van de Van Boetzelaerlaan in Den Haag tussen Van Aerssenstraat en Frankenslag (oneven zijde) zowel wybertjestegels van 15 x 30 cm als van circa 11 x 22 cm aangetroffen. Ook in de groeven is variatie: diepe of minder diepe groeven, een grof of een fijn patroon. Binnenkort zal ik wat foto's maken en in het kenniscentrum plaatsen.
Zondag 1-3-2015 22:16:19



Martin Snuverink (Voorburg): Ik vind het verbazingwekkend knap gevonden. Ik ken deze straat redelijk, omdat een tante en oom hier hebben gewoond en ik er rond 1960 ook wel heb gelogeerd (Soendastraat 27, net rechts buiten beeld van het zoekplaatje). Op de foto zie ik toch duidelijk een knik in de straat, die er in werkelijkheid niet is. Ik heb er geen verklaring voor.
Zaterdag 28-2-2015 16:34:21



Wim de Koning Gans (): Op Funda heb ik gezocht naar half vrijstaande huizen uit de periode voor 1906 en 1906-1930. Eerst in Zuid-Holland, daarna in Noord-Holland, maar niets gelijkends gevonden. Toen dacht ik: laat ik Overijssel eens proberen, en kwam een huisje aan de Soendastraat 32 in Enschede in beeld, met een balkonnetje zoals we zochten.
Zaterdag 28-2-2015 14:21:58



Ingrid Evers (Maastricht): Geweldig, Wim, maar hóe heb je dat nou gevonden=
Zaterdag 28-2-2015 13:42:42



Wim de Koning Gans (): Ook deze gevonden. Het is de Soendastraat in Enschede.
Website: http://goo.gl/maps/WDCvI [...]
Zaterdag 28-2-2015 00:04:11



G.H. Woortman (OOSTERHOUT NB): Denk ook iet dat het Huizum is.Mijn vader heeft daar gewoond ca.1890 en heb nog foto's van toen.Mijn vader woonde op de Schrans.
Vrijdag 27-2-2015 17:19:57



Martin Snuverink (Voorburg): Ik ben bepaald niet overtuigd van Leeuwarden of (anno 1923 ) Huizum (toen gem. Leeuwarderadeel). De door Wim bedoelde huizen in de Wijbrand de Geeststraat zijn aanmerkelijk soberder. Ik weet zeker dat huizen als die van het zoekplaatje ook elders in het land voorkomen.
Opvallend is het ontbreken van voortuintjes, bomen en lantaarnpalen in deze overigens vrij welgestelde straat in een stad of een groot dorp. De bouwstijl is overwegend art nouveau, dus van 1900-1915.
De twee huizen volgend op het huis met de 2 muurankers vormen een eenheid. Ik vermoed echter dat het 2e huis van dit tweetal 10 tot 15 cm lager staat. Dan zou de straat afhellen!
De gevelwand links omvat ongeveer 10 panden. De straat eindigt in een T-kruising of maakt een hoek. Ter plaatse van de feestpoort maakt de straat een knik.
Dit moet te vinden zijn.
Vrijdag 27-2-2015 13:43:04



Ingrid Evers (Maastricht): Zoeken op de website 'de krant van toen' leverde op dat er in 1923 erepoorten werden opgericht te Leeuwarden en in Dokkum. In Leeuwarden stonden die aan de Huizumerlaan en de Hollanderdijk. Beide locaties lijken nogal aan nieuwbouw onderhevig te zijn geweest, maar de Huizumerlaan lijkt nog een klein rijtje huizen te hebben dat met enige goede wil op het Zoekplaatje lijkt. Niet dezelfde huizen, maar mogelijk hebben die er wel gestaan?
Vrijdag 27-2-2015 00:28:14



Wim de Koning Gans (): Zou het kunnen dat de stoeptegels gewoon niet de groeven van wybertjestegels hebben? Werkelijk niets wijst daarop behalve misschien het formaat.
Jan noemde al Leeuwarden. Ik heb daar vergeefs gezocht maar wel het woningtype gevonden met balkon op de eerste verdieping, in de Wijbrand de Geeststraat. We zien daar op het zoekplaatje een rijtje van. Misschien brengt dit iemand op een idee.
Website: http://goo.gl/maps/bzB9m [...]
Donderdag 26-2-2015 23:28:57



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik heb op detail2 de lichaamslengte van de man met de strik op mijn scherm gemeten en kwam op 55 mm. Ik heb per plaatse van de man zijn lengte van 55 mm op het trottoir afgepast naar links, naar de gevel toe, haaks op de straatlengte. Vervolgens heb ik in het perspectief van de juist zichtbare naden van de tegels een lijn naar de voorgrond getrokken. Dan kom ik, ter plaatse van de eerste tegelrij, waarvan de naden goed zichtbaar zijn op de voorgrond op ongeveer 5 tegels. Indien deze in werkelijkheid 40 cm zouden zijn (overigens een zeer ongebruikelijke maat) zou de man in werkelijkheid 5 x 40 is 200 cm zijn. 5 x 30 is echter 150 cm, wat meer in de buurt komt van zijn postuur.
Ik blijf er dus bij dat er sprake is van tegels van 15 x 30 cm. Tegen de van rechtopstaande klinkers gemaakte trottoirband (die ongeveer 10,5 cm breed zullen zijn) liggen kwarttegels (halve helften) van 15 x 15 cm, hetgeen overeenkomt met wat op de foto zichtbaar is, en dat ligt ook voor de hand als je met 15 x 30 tegels werkt.
Helaas is de scan (of ook het origineel) niet scherp genoeg om te beoordelen of er wybertjes liggen.
Ten slotte: dat de strikman zijn schoenen dan juist iets korter zijn dan de 30 x 15 tegels ligt meer voor de hand dan dat deze schoenen de maten van een 40 x 20 tegel zouden benaderen.
Woensdag 25-2-2015 20:03:10



Redactie (): Ruud van den Aakster heeft twee detailscans gemaakt. Ze zijn nu te zien bij de extra beelden.
Woensdag 25-2-2015 18:59:11



Martin Snuverink (Voorburg): Helemaal niet mee eens, Sjoerd. Mijn schoenen zijn 30 cm lang en die van de heer met strikje zullen iets kleiner zijn. Maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat die bijna zo lang zijn als de lengte van de stoeptegel.
Maandag 23-2-2015 23:55:00



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Helemaal mee eens, Martin, tenminste met de maten van Wybertjes, zoals ik in mijn bijdrage van 22-2 al opmerkte, en dat komt precies overeen met wat we op het plaatje zien. Immers: de bestrating van de rijweg ligt in verband, waardoor je precies kunt zien wat de maten zijn van een hele en van een halve straatklinker, die in de buurt liggen van respectievelijk 21 en 10,5 cm. De klinkers die de trottoirband vormen, staan met hun kopse kant van 10,5 cm omhoog. De stoeptegels hebben een maat die ongeveer 1,5 keer zo groot is, dus: 30 respectievelijk 15 cm. En zoals ik al stelde: je legt geen trottoir van halve stoeptegels van 15 x 30 als je ook 30 x 30 hebt, behalve als je het trottoir legt van Wybertjes, want die bestaan niet in 30 x 30 cm. Dus ik verzoek nogmaals om een detailscan.
Maandag 23-2-2015 23:41:25



Martin Snuverink (Voorburg): Wybertjestegels hebben volgens mij de afmetingen 30 x 15 cm. De tegels hier zijn groter, naar schatting 40 x 20 cm.
Het lijkt me zinvol de maat van wybertjestegels in het kenniscentrum te vermelden.
Maandag 23-2-2015 23:04:34



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik heb niet aan de Baronielaan gedacht; die is veel chiquer. Wel aan het deel van Breda ten zuiden van het centrum. Natuurlijk heb ik daar inmiddels rondgekeken; ik geloof er niet meer zo in dat we het hier gaan treffen. Maar we hebben ook nog geen zekerheid over de Wybertjes; ik heb alleen gemeld dat het tegelformaat daar aan doet denken. Normaal gesproken legt men immers geen trottoir van halve tegels of het moeten al halve zijn.
Maandag 23-2-2015 10:57:46



Ingrid Evers (Maastricht): De Baronielaan in Breda heeft inderdaad dit soort huizen, maar wat ik ervan heb gezien op de Beeldbank van het GA Breda geeft aan dat de straat veel te breed is voor het zoekplaatje. Tenzij er een gedeelte is dat smaller werd/wordt?
Zondag 22-2-2015 23:14:45



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De stoeptegels hebben het formaat van Wybertjestegels (15 x 30 cm). Het is echter niet erg duidelijk waarneembaar. Links is iets meer contrast.
Dat zou betekenen dat we moeten zoeken in Den Haag, Arnhem, Breda, Eindhoven of Haarlem. Den Haag, Arnhem en Eindhoven zie ik niet als mogelijkheid. Breda zou kunnen (zuidzijde), wellicht Haarlem.
Is een detailscan van het linkertrottoir waar het meeste contrast is een idee?
Zondag 22-2-2015 12:40:30



Martin Snuverink (Voorburg): Lijkt mij een bochtige straat (S-bocht). Geen voortuinen. Brede trottoirs. Waarschijnlijk inderdaad een oude uitvalsweg van een niet zo klein dorp. De weg/straat volgt het landschap.
Zaterdag 21-2-2015 12:36:02



Jan Spoolder (Utrecht): De woningen met gemetselde gekleurde banden en de cementen pilasters/torentjes op de dakrand zijn zeer typerend voor Leeuwarden. Ik heb het hier echter nooit kunnen ontdekken.
Vrijdag 20-2-2015 18:46:46



Ingrid Evers (Maastricht): Een brede straat (inkomst-/uitvalsroute?) met op één rij vijf-zes woningen van twee etages en allemaal met een plat dak en 'torentjes' op de hoeken: dat moet toch te vinden zijn?
Vrijdag 20-2-2015 08:59:19



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):