Zoekplaatje 1747 

Inzender: H.W. Wendt Uitleg

Gegevens: Poststempel Schiedam ?

Datering: 1915    Formaat: 8 x 15 cm    Extra beelden: vergroting  achterzijde

Geplaatst: 15 februari 2014


 Reacties op Zoekplaatje 1747 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

't Hou in Langezwaag (Fr.) ter hoogte van nummer 30

H.W.Wendt (Papendrecht): Een mooi een-tweetje, heren..
Bedankt
Zondag 16-2-2014 15:01:40



Jan Spoolder (Utrecht): Volgens Sjoerd dus hier. Ik heb geen reden om hieraan te twijfelen. Niet enkel de schoorsteenplaat, maar de hele boerderij is uitermate Fries, net als het huisje rechts, en bepalend voor het zoekgebied.
Website: http://goo.gl/maps/jfui9 [...]
Zondag 16-2-2014 12:32:41



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dit is ten oosten van Langezwaag, ter hoogte van 't Hou nr. 30, te zien op streetview, want deze boerderij staat er nog. De richting van het zonlicht klopt, als is het iets noordoostelijker gericht. Het betreft de tramlijn Heerenveen - Gorredijk - Drachten.
Zondag 16-2-2014 11:46:26



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Met dank aan Jan (die schoorsteenplaten, is het niet?) dan toch maar naar het Friesche vertrokken.
De NTM heeft verschillende bouwfasen gekend en gezien het tramprofiel is dit traject uit de tweede fase en (nog) niet opgewaardeerd naar spoorprofiel, waardoor bijvoorbeeld spoorwagens zouden kunnen worden doorgevoerd. Dat bakent al aardig af. Dan geeft de zonnestand aan dat we naar het noord-noordoosten kijken. Het NTM-spoor lag nu eens aan de ene, dan weer aan de andere zijde van de weg, wat later erg gevaarlijk zou worden. Op Veenwouden - Dokkum bijvoorbeeld lag het spoor overwegend aan de oostzijde, zo ook op Drachten - Veenwouden. Er was weinig verschil in spoorbouw; ook op de NTM-paardentramtrajecten lag in de regel goed spoor met spoorstaven van 26 kg/m (bij treinspoor ter vergelijking toen hoogstens 46 kg/m).
Het is een heel gezoek in mijn archief om te bepalen waar het spoor aan de oostzijde lag, zoals op het ZP maar ik ga een poging wagen.
Meppel - Assen blijft buiten beschouwing; de lijn lag geheel langs de waterkant van de Drentse Hoofdvaart.
Zondag 16-2-2014 10:58:25



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dat verklaart het normaalspoor: NTM gebied. Ook wel jammer, want van de Overschiese tram bestaan bijzonder weinig foto's...
Zaterdag 15-2-2014 13:05:56



Jan Spoolder (Utrecht): Sjoerd, dit is in Friesland. W.s Wouden of Stellingwerf.
Zaterdag 15-2-2014 12:10:21



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Hoewel het verleidelijk is te denken aan een Schiedams tramspoor, kan dit niet kloppen; de paardentram van de SdTM reed op meterspoor, en ook de landelijke omgeving klopt niet.
In de buurt ligt de paarden- en later motortramlijn van de RETM van Rotterdam naar Overschie, oorspronkelijk door de initiator Cornelis Soetens bedoeld als tramlijn naar Delft. Overigens gestart als 1067 mm stoomtramlijn door de IJSM, zonder succes. Na een periode van stilte verbouwde de RETM de lijn tot normaalsporige paardentramlijn, die te Rotterdam vertrok aan het Slagveld. In 1928 was het voorbij en nam bus D het over. De lijn volgde een bochtig traject door de Blijdorpse en Kleine Polder, en kruiste de plek waar nu het Kleinpolderplein ligt.
De bebouwing geeft door bouwdetails wellicht een andere hoek van het land aan, maar daarvan hebben anderen meer verstand. Ik denk hier aan degelijk gelegd normaalspoor.
Zaterdag 15-2-2014 11:55:53



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):