Zoekplaatje 1734 

Inzender: Eric Zwijnenberg Uitleg

Gegevens: Foto is na okt. 1948 (introductie Peugeot 203), waarschijnlijk begin 50'er jaren. Er liggen tramrails, dat beperkt het aantal steden. Het kenteken van de Peugeot begint met M (Gelderland), N (Noord-Brabant) of H (Zuid-Holland).

Datering: circa 1950    Formaat: 6 x 9 cm    Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 25 januari 2014


 Reacties op Zoekplaatje 1734 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Plaats Lommerrijk aan de Straatweg in Rotterdam

Leo R. (De Bilt): Goed bezig Martin!
Woensdag 29-1-2014 20:26:29



Peter Smaardijk (Leiderdorp): Zie de link
Website: http://www.inoudeansichten.nl/zoekplaatjes/showthr [...]
Dinsdag 28-1-2014 11:55:37



Eric Zwijnenberg (Alkmaar): Nog even een vraag aan Martin Snuverink: Wat bedoel je met "Een overzicht van de andere kant geeft opgelost zoekplaatje 0807 van Arnold Tak"? Zoekplaatje 807 is nog niet opgelost, en niet op deze locatie. Bedoel je een ander nummer?
Dinsdag 28-1-2014 11:50:23



Eric Zwijnenberg (Alkmaar): Hartelijk dank aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan de discussie over dit zoekplaatje, maar natuurlijk bovenal lof voor Martin Snuverink die de plek heeft thuisgebracht. Grandioos!! Ik (inzender van de foto) ben hier heel erg blij mee. Echt fantastisch dat dit is opgelost. Ik ben zelf de bezitter van zo'n Peugeot 203 die op deze foto staat, en mijn ouders hebben er ook twee gehad in de 40'er en 50'er jaren. Vandaar mijn belangstelling en nieuwsgierigheid.
Dinsdag 28-1-2014 11:27:52



Martin Snuverink (Voorburg): Dit is Plaats Lommerrijk aan de Straatweg te Rotterdam-Hillegersberg. Zie GAR (http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl/collectie/beeld-en-geluid) foto PBK-9805.
In 1976 is hier een verwoestende brand geweest. Deze plek ziet er nu uit als op de link.
Gevonden door de Rotterdamse straten met kleine spoorafstand na te lopen. De foto maakte een wat landelijke indruk en dan kom ik al gauw op de Straatweg terecht. Bij het GAR gezocht op de befaamde uitspanning Lommerrijk en geluk gehad dat er zo’n goede en unieke bewijsfoto (1948) van is.
Een overzicht van de andere kant geeft opgelost zoekplaatje 0807 van Arnold Tak. Nu is ook duidelijk wat dit gebouw (“een vrij groot kerkachtig gebouw”, aldus Peter Smaardijk op 26-10-2012) nu eigenlijk was: een schouwburg of theater met aan de straatwegzijde de toneeltoren met een grote roldeur en laadperron voor de decors en rekwisieten. Vooral in de jaren na het bombardement van 1940 heeft het dienst gedaan als uitwijkmogelijkheid. Zo repeteerde hier toen ook het RPhO.
Website: http://goo.gl/maps/Z4Pph [...]
Dinsdag 28-1-2014 08:49:44



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Het gebouw doet mede gezien de kleine vensters rechts niet zo kerks aan, maar het kan natuurlijk gewoon oorspronkelijk een schouwburg zijn, een toneelzaal, een wijkcentrum of zelfs een bioscoop.
Zondag 26-1-2014 17:12:17



Jan Spoolder (Utrecht): Het gebouw op de achtergrond lijkt een kerk (geweest) te zijn, waarbij ouder en nieuwer muurwerk door elkaar gebruikt is. De overhoekse steunberen lijken er later tegenaan gezet. Op de hoeken van het oude muurwerk boven de rechter steunbeer lijken natuurstenen blokken te zitten.
Opmerkelijk is wel het laadperron met roldeur, dat ziet er niet zo kerks uit. Waar in Rotterdam, Den Haag of elders in ZH is een ouder kerkgebouw op deze wijze opgekalefaterd?


Zondag 26-1-2014 11:53:33



Martin Snuverink (Voorburg): Voor de auto-freaks onder u: de auto rechts is een Skoda Superb 1949. Zie de link.
Website: http://auto.blog.nl/files/2009/02/ane46-skoda-tudi [...]
Zondag 26-1-2014 09:52:08



H de Haas. (Den Haag): De foto dateert van 1950, in dat jaar is de LTM gestopt met trams en ging over op bussen. Te zien aan de conditie van het spoor en het feit dat er een wagen op de rails staat geparkeerd, denk ik dat daar geen trams meer rijden. Verder lijkt het op deze foto dat tussen het gebouwtje en de boom een doorzicht is in een dal, dus denk ik dat we dit in Limburg moeten zoeken en niet in de randstad.
Zondag 26-1-2014 01:55:00



Dennis de Waart (Heemskerk ): Dat is volgens mij gewoon het bovenstuk de hekpilaar van het hek links met iets van kippengaas.
Zondag 26-1-2014 00:55:51



Maryl (Den Haag): Wat is het witte piramideachtige op/naast de auto('s). Kan dit een aanwijzing zijn ?
Zaterdag 25-1-2014 23:25:25



G.H.Woortman (OOSTERHOUT NB): De auto(Ford?) op de achtergrond heeft een X staan op het nummerbord.
Zaterdag 25-1-2014 16:17:44



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Zonder al te veel nadruk te leggen op de Zuid-Hollandse auto's, ben ik het wel met Martin eens dat we in Rotterdam moeten zoeken. Wat opvalt bij het bekijken van enkele honderden Haagse versus Rotterdamse tramtaferelen is de hoeveelheid asfalt/klinkers in Den Haag en de hoeveelheid kinderkoppen in Rotterdam.
De spoorafstand is weliswaar in de tramsteden tot heden toe (!) verschillend en geeft zowel in Rotterdam als in Den Haag nog altijd problemen met nieuw materieel. Toch is de waarheid dat dit teruggaat op de paardentramperiode, toen een kleiner omgrenzingsprofiel gold; de eerste elektrische wagens waren noodgedwongen ook smal met langsbanken, ipv coachopstelling. Dat gold net zo goed in andere steden, maar in bijvoorbeeld Den Haag is veel meer vernieuwd, vrije baan gemaakt, en tot in de jaren 60 zijn de smallere straten verlaten.
Zaterdag 25-1-2014 14:25:54



Martin Snuverink (Voorburg): Normaalspoor dus, wat in ZH alleen voorkwam in Rotterdam met randsteden, Den Haag met randsteden, Delft en Leiden. In mijn herinnering was de afstand tussen de sporen in Den Haag na de oorlog nergens kleiner dan de spoorwijdte, zodat wat mij betreft Den Haag afvalt. Zulke kleine afstanden kwamen in Rotterdam (bijv. Bergweg, Pijperstraat) wel voor. Leiden en Delft kennende, geloof ik ook daar niet in. Dan houden we Rotterdam met zijn keien over.
Vermoedelijk zien we bruiloftgangers voor een hervormde kerk. In de jaren 1950 droegen katholieke en gereformeerde dames een hoofddeksel bij de kerkgang.
Zaterdag 25-1-2014 13:05:48



Theo.B. (Den Haag): Zuid Holland gebruikt vanaf januari 1947 HX.
Dat lijkt het geval te zijn bij de auto op de achtegrond.
Zaterdag 25-1-2014 11:26:32



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Het valt niet mee om bij dit aanzicht een uitspraak te doen over de spoorwijdte en daarmee over het zoekgebied.
Een Peugeot 203 was volgens Wikipedia 4.350 m lang. Aan zijn flank tel ik tussen het spoor ongeveer 25 rijen vierkante kinderkoppen, wat exclusief voegen neerkomt op 4350 : 25 = 134 cm per kinderkop. Dat klopt aardig want inclusief voeg komt dat neer op zo'n 15 cm per rij en dat is ook de huidige handelsmaat.
De spoorbreedte wordt gevuld door naar schatting maximaal 7 vierkante kinderkoppen en dat komt neer op 7 x 15 = 105. Spoorwijdte 1067 mm?
De breedte van een 203 was 1.620 m, alweer volgens Wikipedia. Op het ZP lijkt mij de breedte van de auto dichtbij de spoorbreedte te liggen en dan kom je op 1435 mm uit. Dat vraagt echter 9 kinderkoppen in een rij tussen de spoorstaven.
Tussen de beide sporen zijn in de tussenliggende ruimte in elke rij 5 kinderkoppen zichtbaar, wat neerkomt op zo'n 75 cm. Per spoor een zij-overstek voor het materieel van ongeveer 35 cm, rekening houdend met een vrije ruimte van 15 cm. Dit is voldoende voor de overstek van normaalspoormaterieel, maar niet voor smalspoormaterieel.
Kortom: toch normaalspoor?
Zaterdag 25-1-2014 11:19:52



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.   

naam *  e-mailadres *     
Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):