Zoekplaatje 1686 

Inzender: P.A.C. Stegeman Uitleg    Beschikbaarheid: blijft in eigen verzameling  Uitleg

Gegevens: Deze foto is meer dan 110 jaar oud, want mijn oma en mijn overgrootmoeder zijn er vaag op te herkennen en overgrootmoeder is in 1903 overleden. meeste kans is dat de foto gemaakt is in Anloo of in Zuidwolde (Drenthe), maar ik kan er nog niet achter komen.

Datering: ?    Formaat: 9,5 x 7 cm    Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 2 november 2013


 Reacties op Zoekplaatje 1686 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Commissieweg 22, De Wijk (Drenthe)

Arnold Stegeman (Heiloo): Wat fijn dat de boerderij gevonden Is! ik was er al bijna van overtuigd dat het gebouw afgebroken zou zijn. Ik denk dat ik er in het komende jaar es een keer ga kijken. Iedereen bedankt! Arnold
Zondag 15-12-2013 19:48:17



E. Petter (Den Haag): Volgens onderstaande link was de boerderij afgebroken en weer opnieuw opgebouwd.
Website: http://www.historiedewijkkoekange.nl/cgi-bin/beeld [...]
Zondag 15-12-2013 19:32:27



Ingrid Evers (Maastricht): 'De Wijk' was een toponiem dat half in de gemeente Zuidwolde en half in de aangrenzende gemeente Ruinen lag. Hoe de huidige Commissieweg zich tot de gemeenteatlas van Suringar verhoudt, is mij niet duidelijk. Maar dhr. Stegeman zal tevreden zijn dat zijn veronderstelling: Zuidwolde, inderdaad juist is. Chapeau voor D. Kralt!
Zondag 15-12-2013 09:48:38



d.kralt (m): Deze boerderij staat aan de Commissieweg 22 te De Wijk (Drenthe). Ik kwam hem toevallig onderweg tegen, waarbij de gevelindeling mij opviel. Het pleisterwerk is er vanaf. Maar op de Drentse Beeldbank is hij nog in gepleisterde toestand waar te nemen (ten onrechte gelokaliseerd in Koekange). Zie link.

Voor de huidige look zie : http://goo.gl/maps/1bUFS
Website: http://www.drentsarchief.nl/onderzoeken/beeldbank- [...]
Zaterdag 14-12-2013 20:00:08



Arnold Stegeman (Heiloo): Beste Jeannet, ik heb het ook gezien. Maar het staat daar dus fout, want het gaat toch echt over Zuidwolde Drenthe.
Dinsdag 5-11-2013 10:39:04



Arnold Stegeman (Heiloo): Beste D.Kralt, Anloo is de plaats waar mijn grootvader P.A.C.Douwes dominee was vrdat hij in Zuidwolde kwam. Anloo ligt ten oosten van Assen.
Dinsdag 5-11-2013 10:15:24



Arnold Stegeman (Heiloo): Beste G.H. Woortman, Zuidwolde (Drenthe) ligt wel dicht bij Friesland. Maar dat de foto ergens in Friesland gemaakt zou zijn, is gezien de hele familiegeschiedenis heel onwaarschijnlijk.
Dinsdag 5-11-2013 10:11:42



Arnold Stegeman (Heiloo): Beste E.Petter e.a. Dat mijn overgrootmoeder A.A.C. geen witte muts op heeft, dat klopt, want er bestaan geen foto's van haar mt witte muts. Zij is op deze foto (1686) de vrouw die achter alle anderen staat. En mijn grootmoeder J.A.Willeumier is de vrouw die links wat afgezonderd staat. De man die mogelijk volgens u mijn grootvader P.A.C.Douwes zou kunnen zijn, die is dat toch echt niet. Zowel hoofd als kleding en houding passen niet bij hem. Je zou verwachten dat hij wl op de foto zou staan, omdat zijn vrouw enz er ook op staan. Maar daar is een verklaring voor. Hij was namelijk een verwoed amateurfotograaf en hij heeft waarschijnlijk ook deze foto met zijn glasplatencamera gemaakt.
Dinsdag 5-11-2013 10:06:44



Ingrid Evers (Maastricht): Dat zal dan een vergissing zijn van de sitebeheerder. Volgens de geboorteakte werd Albertha Arnolda Catharina toch echt geboren in Zuidwolde in Drenthe.
Website: https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeken/zoeken/do [...]
Dinsdag 5-11-2013 02:06:28



jeannet (leiden): Moet natuurlijk Zuidwolde/Bedum Groningen
zijn
Maandag 4-11-2013 15:40:27



jeannet (leiden): Bij http://www.myheritage.nl/person-6001397_184330782_184330782/albertha-arnolda-catharina-douwes staat dat zij is geboren in zuidwold/ bedum Groningen
Maandag 4-11-2013 15:38:24



E. Petter (Den Haag): Niet getrouwd, maar gescheiden...
Maandag 4-11-2013 15:23:19



Martin Snuverink (Voorburg): Petrus Conrades Arnoldus Douwes en Johanna Adriana Willeumier zijn in 1917 in Anloo getrouwd. Dit is vreemd, want 19 jaar eerder (in 1898) kregen zij in Zuidwolde een dochter. Bron: wiewaswie.nl. Ik heb zo'n vaag gevoel dat hier iets niet klopt....
Maandag 4-11-2013 15:04:11



d.kralt (m): Vraag aan Arnold Stegeman: Kan Anloo niet Arlo(o) zijn? Ten Arlo(o) was vroeger een onderdeel van Zuidwolde, nu hoort het bij Hoogeveen.
Maandag 4-11-2013 14:22:48



G.H.Woortman (0osterhout nb.): Volgens mij zou deze foto misschien in Friesland zijn gemaakt.
Maandag 4-11-2013 14:15:13



Ingrid Evers (Maastricht): Mijnheer Stegeman heeft gelijk: 'Zuidwolde' was in de negentiende eeuw al de naam van de gemeente. Wie de moeite neemt onder aan de bijgevoegde webpagina de link naar het Kuijperskaartje uit 1868 in de Suringar-atlas aan te klikken, zal zien dat 'Kerkenbosch' een buurt(schap) was in de naamgevende gemeente.
Website: http://www.mooizuidwolde.nl/index.php?core[navigat [...]
Maandag 4-11-2013 13:35:34



E. Petter (Den Haag): Eerlijk gezegd betwijfel ik enigzins of de overgrootmoeder A.A.C. Hugenholtz wel op het zoekplaatje staat. Op portretfoto's (zie link) staat ze steeds zonder zo'n witte muts afgebeeld. Wel zou volgens mij boven het kind Johanna Adriana Willeumier zichtbaar kunnen zijn.
De man zonder hoofddeksel is volgens mij P.A.C. Douwes, althans hij lijkt er sterk op.
Van de andere mensen op de foto vermoed ik dat ze niet uit de familie komen. Ik denk dus dat P.A.C. Douwes en zijn vrouw hier bij anderen op bezoek waren en daar op de foto zijn gegaan. Het echtpaar dat de handjes van het kind vasthoudt is vermoedelijk de eigenaar van het huis, dit echtpaar vind ik niet terug in het familiealbum van de stamboom.
Website: http://www.myheritage.nl/site-photo-albums-1474145 [...]
Maandag 4-11-2013 11:41:41



Arnold Stegeman (Heiloo): Dat is vreemd: Kerkenbosch. Want als het over de geboorteplaats van mijn moeder ging, was het altijd Zuidwolde, ook vr de oorlog al.
Zondag 3-11-2013 18:11:47



Sicco Fockens (Blijham): Ik heb vanmorgen al op bijgaande link gezocht op exterieur gebouwen en zo snel niets gevonden. Let er trouwens op dat de plaatsnaam Zuidwolde van na de oorlog is, daarvoor heette deze plaats Kerkenbosch.

Website: http://www.oudheidkamerzuidwolde.nl [...]
Zondag 3-11-2013 16:52:58



Arnold Stegeman (HEILOO): Goed idee om de personen te noemen. Overgrootmoeder is Albertha Arnolda Catharina Hugenholtz (1826-1903). Grootmoeder is Johanna Adriana Willeumier (1875-1939). En mijn moeder (waarschijnlijk het kind in het witte jurkje) Albertha Arnolda Catharina Douwes (1898-1976). Mijn grootvader (P.A.C.Douwes)was dominee in Zuidwolde (Dr) van 1898 tot 1900. Ik herken hem niet op de foto. Het ligt voordehand te denken dat het huis de pastorie is, maar ik heb geen enkele andere foto die dit bevestigt. Ik hoop dus dat iemand het gebouw (her)kent.
Zondag 3-11-2013 13:35:02



Jan Spoolder (Utrecht): Het gebouw op de achtergrond is zeker geen Drentse boerderij maar heeft ongetwijfeld een andere functie, waarbij een bouwhuis van een havezathe me het meest waarschijnlijk voorkomt.
Zondag 3-11-2013 11:03:51



E. Petter (Den Haag): Het lijkt me dat meer genealogische informatie zou kunnen helpen om dit plaatje op te lossen. Wat zijn de namen van de oma en overgrootmoeder? Zijn de namen van de andere mensen op de foto bekend? Staan ze voor hun eigen boerderij?
Zondag 3-11-2013 09:16:20



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.   

naam *  e-mailadres *     
woonplaats  Wat is woord n in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):