Reacties op Zoekplaatje 1388
De nieuwste inzending staat bovenaan!
opgelost!
 Moordrecht, spoorbaan ter hoogte van de Tweede Tochtweg
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Inderdaad bestaat het lijngedeelte Gouda - Rotterdam nog tot de overweg in de Tweede Tochtweg op de achtergrond van het ZP, dus tot waar de wachterswoning stond. De trein op het ZP buigt al af naar het zuiden terwijl de huidige spoorweg daar nog even rechtdoor loopt en dan naar het noorden afbuigt. Zo heb ik het ook beschreven. En ook vermeldde ik dat de boog naar het zuiden met betonnen bruggenhoofd nog altijd aanwezig is (tot het punt waar de huidige Schielandweg het oude spoortrace gaat volgen).
Zondag 11-3-2012 18:35:40
|
Hans de Vlaming (Nieuwerkerk aan den IJssel): Het betreft het nog bestaande gedeelte van de spoorlijn Rotterdam-Gouda vanaf de Tweede Tochtweg tot net voorbij de Spoorweglaan. Het gedeelte waar de bekisting is aangebracht is nog steeds goed te herkennen doordat de sloten hier verder van de spoorbaan af liggen dan elders, Zie Google Maps
Website: http://maps.google.nl/ [...]
Zondag 11-3-2012 10:37:25
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Het Utrechts Archief bezit ook plaatjes van deze werkzaamheden, maar zal voor deze voor mij onbekende foto belangstelling hebben. Ik kan de heer Gilijamse aanbevelen met HUA contact op te nemen.
Zaterdag 10-3-2012 14:04:06
|
Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik ben het geheel met de suggestie van Dik Kralt eens dat de doorgaande weg de Tweede Tochtweg is. De trein buigt naar het zuiden af naar de niet meer bestaande boog naar Nieuwerkerk aan de IJssel. De baan is in 1953 verlaten, maar de aanzet van de boog inclusief enkele betonnen bruggenhoofden is nog altijd aanwezig. Links onderin de foto, rechts van de baan ten opzichte van de trein, staat een tweeplanksbaak, die het voorsein van het brugafstandssein voorafgaat. Dat brugsein stond voor een beweegbare brug over de Ringvaart van de Zuidplaspolder, aan de oostzijde van het station Nieuwerkerk.
Een aardige site over dit baangedeelte en de problemen die men had om het spoor berijdbaar te houden, staat onder http://home.tiscali.nl/station_nieuwerkerk/hans_oud/Sporen_door_Nieuwerkerk2.htm . De baan bleef hier in de prut zakken. De oorzaak was de slechte grondslag en de relatief licht bouw van de baan in verhouding tot het zwaarder wordende verkeer. Meer zand erop verergerde de problemen. Een dubbele bekistingsdam van houten damwanden met daartussen een laag puin en zand was de remedie. Op het zp is men deze constructie aan het inheien. Overigens is langs vrijwel de gehele baan Woerden - Nieuwerkerk deze verzwaring toegepast. Nog niet zo lang geleden kwamen resten van de constructie aan het daglicht. Bij de overweg Tweede Tochtweg (km 39.294) stond indertijd aan de noordoostzijde van de overweg een dubbele wachterswoning 28, die ook nog te zien is op het ZP. Het overwegje op de voorgrond was bij km 39.544. Klopt!
De tramlijn Gouda - Schoonhoven had dezelfde verzakkingen, maar was enkelsporig en is dus hier niet in beeld.
Zaterdag 10-3-2012 13:58:58
|
d.kralt (meppel): @Janjaap,de bovensteweg op het ZPtje is volgens mij de Tweede Tochtweg.
Zaterdag 10-3-2012 12:38:45
|
Janjaap Luijt (Utrecht): Op basis van de richting van de doorsnijding van de spoorlijn in het slagenlandschap zou ik zeggen: Zuidplas polder bij Moordrecht.
Krijg het alleen niet passen met de bebouwing.
Zaterdag 10-3-2012 12:22:48
|
Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.
|