Zoekplaatje 1337 

Inzender: Harm Renkema 

Gegevens: Arbeiders langs het spoor. Fotograaf L. Houttuin te Groningen. Zie detailfoto voor achtergrond.

Datering: ?    Formaat: 9 x 13 cm    Extra beelden: vergroting  detail

Geplaatst: 17 december 2011


 Reacties op Zoekplaatje 1337 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Station Hoogkerk-Vierverlaten, Hoendiep 280, Vierverlaten

Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Na onderzoek van de wijzigingsbladen van de beveiliging is een wijziging in de layout van 1923 op het ZP al uitgevoerd (aanleg spoor 4, waar de bietenwagens op staan, meest linkse spoor) en een wijziging in de telegraafverbindingen en het blokstelsel van 1931 nog niet, zodat de conclusie is dat het ZP tussen 1923 en 1931 moet zijn gemaakt.
Zondag 18-12-2011 14:05:02



Harm Renkema (Groningen): Bedankt Sjoerd, voor deze toch snelle oplossing. Ik had Hoogkerk Vierverlaten in combinatie met de bewijsfoto's niet als oplossing gevonden. Gelukkig hebben wij hier de experts voor.
Zondag 18-12-2011 10:51:43



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Bij wat spelen met het contrast zie ik nu in de vergroting op de wachterswoning links op de kopgevel een 6 staan; in symmetrie rechts naast het raampje zou de 5 (of de 4 of de 6?) moeten staan van 64, 65 of 66 (nummers voorspeld met bekende woningen aan weerszijden). Ik ga nog een poging doen om de foto te dateren. Ik heb, denk ik, wel ergens de aanlegperiode van de telegraaf en/of het blokstelsel, maar dat moet ik opzoeken.
Zondag 18-12-2011 00:23:07



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dit is station Hoogkerk-Vierverlaten gezien aan de oostzijde, de fotograaf kijkt naar het westen. Station ten westen van stad Groningen. We zien rechts een laadbrug van een van de hier gevestigde suikerfabrieken. In de verte rechts de brugwachterswoning (65?, nummer ontleend aan mijn archief, niet te zien op het ZP) en daar weer achter het stationsgebouwtje. Er staan wat bietenwagens op het zijspoor links. Even ten noordoosten van het station was een haventje, van de draaibrug bij km 75.4 evenwijdig aan het spoor tot km 75.8, waar bieten per schip werden aangevoerd. In de verte, voor de gebouwen, was de spoorwegdraaibrug over het Hoendiep, maar daarvan is niet veel te zien.
Enkele bewijsplaatjes zijn te vinden op www.stationsweb.nl ondermeer rond de jaren 1900 en 1920. Hierop is ook de laadbrug te zien en de beide gebouwtjes. Ik heb geen betere prentjes.
De foto is genomen ter hoogte van km 75.8. Eventueel heb ik een tekening.
Zondag 18-12-2011 00:01:10



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Nee, hoor, die porseleinen isolatorpotten werden ook toegepast op de telegraafpalen, al werkten de telegraaf en ook het blokstelsel niet met sterkstroom.
Zaterdag 17-12-2011 21:17:54



R.v.d.Aakster (Oudorp): Tegen de trap staat een rail met isolatoren, is dat niet meer voor de hand liggend voor een electriciteitsnet?
Zaterdag 17-12-2011 21:04:33



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dit tafereel moet gezocht worden langs de lijnen die door de SS werden uitgebaat, gezien het type seinpaal dat tussen de zojuist opgerichte telegraafpaal zichtbaar is (de zwart-witte paal met arm). Verderop rechts een spoorweghaventje met schuit en een wachterswoning waarvan ik het nummer helaas niet goed kan zien; dan zouden we het al weten. Hoewel meer sporen zichtbaar zijn, gezien de situatie een enkelsporige lijn; we kijken met de zon van links achter ons. Links een watertorentje? Kleibodem.
Een merkwaardige stellage rechts die in mij niets wakker maakt. Geen spoorwegarbeider te zien; dit zijn los arbeiders of mannen van een aannemer; ze werken buiten het spoor.
Wordt lastig: weinig andere aanknopingspunten dan de spoorweghaven.
Zaterdag 17-12-2011 20:52:26



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken. Velden met een * zijn verplicht.   

naam *  e-mailadres *     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen *


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):