Zoekplaatje 1205 

Inzender: Joop Sybrandi     Beschikbaarheid: blijft in mijn eigen verzameling  

Gegevens: Hondenkar, foto H.J. Tollens. Gelopen kaart, stempel Amsterdam en Overveen.

Datering: 1908    Formaat: 9 x 14 cm    Extra beelden: vergroting

Geplaatst: 5 maart 2011


 Reacties op Zoekplaatje 1205 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Noordendijk, Dordrecht

piet bijl (dordrecht): De foto van Langerak de slager is op de Noordendijk genomen richting Dubbeldam,Op enkele foto's is dat goed te zien.Als u mij een mailadres geeft zal ik ze opsturen.
met vriendelijke groeten piet bijl
Woensdag 16-5-2012 15:13:40



Erica (-): De man op de foto is Willem Langerak.


Uit:
Dubbeldam door de eeuwen heen (deel 16: legendarische Dubbeldammers)(1999, Stichting Oud-Dubbeldam)

pagina 10 = foto van de hondenkar

"WILLEM LANGERAK
Willem Langerak is geboren op 7 mei 1879 te Giessen Nieuwkerk en 22-5-1902 met Neeltje Leeuwis, geboren op 26-11-1879 te Wijngaarden, gehuwd.
Straatventers en trekhonden zijn verleden tijd ... etc.
Op de foto staat Willem Langerak met hondekar afgebeeld. Hij vervoerde en verkocht melk, vlees en spek."
Donderdag 10-3-2011 18:33:09



Redactie (): Uiteindelijk heb ik toch de omschrijving in Dordracum Illustratum gevonden. Ook daar stond dus de Noordendijk al genoemd maar blijkbaar was dit voor het register niet relevant.
Website: http://books.google.com/books?ei=ap9yTdTkMNCYOoHJ8 [...]
Zaterdag 5-3-2011 21:41:05




Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Rene bevestigt de locatie Noordendijk:

Het schijnt inderdaad op de Noordendijk te zijn. Maar dan het stuk Noordendijk richting het Centrum van Dordt. Ik heb dat van meerdere Dortenaren bevestigd gezien op internet.
Rene.

Ik wacht af of er nog iets naders uit komt.
Sjoerd
Zaterdag 5-3-2011 21:23:19



Redactie (): Een van de exemplaren die het Erfgoedcentrum Diep van deze kaart heeft, is onderdeel van de collectie van mr. Simon van Gijn. Van Gijn publiceerde in 1908 een driedelige catalogus onder de titel "Dordracum Illustratum; verzameling van kaarten, teekeningen, prenten en portretten, betreffende de stad Dordrecht". Het exemplaar van de New York Public Library is online raadpleegbaar. Nummer 3032A zou in het supplement of bij de laatste aanwinsten moeten staan, maar ik trof het niet aan. Waarschijnlijk ontbreken sommige bladzijden in het exemplaar, of er is iets misgegaan bij het scannen. In het register in deel 3 staat nummer 3032A onder het trefwoord Melkverkoopers (zie de link), niet (ook) onder Noordendijk. Naar de reden dat het Erfgoedcentrum Diep de afbeelding bij de Noordendijk heeft geplaatst (niet 'kruising Oranjelaan' maar 'richting Oranjelaan') kunnen we alleen maar gissen. Van Gijn leefde tot 1922 en kan dit gegeven zelf toegevoegd hebben nadat de catalogus verscheen. Natuurlijk kan er ook een vergissing begaan zijn. Voorlopig vind ik de gegevens in de Dordtse beeldbank geloofwaardig maar wanneer een andere locatie dan de Noordendijk uit de bus komt, zal ik de omschrijving aanpassen.
Website: http://www.archive.org/stream/dordracumillust00dal [...]
Zaterdag 5-3-2011 21:19:51



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik heb zojuist Rene van den Boezem te Dordrecht per mail gevraagd om hier eens naar te kijken. Hij is Noordendijk-deskundige.
Zaterdag 5-3-2011 17:00:40



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Op het gevaar af dat ik straks moet zeggen dat de oplossing er al was, toch nog het volgende:
Het ZP is, te oordelen aan de schaduw van de schoorsteen op het dak in de verte, genomen naar het zuidoosten, dus staande met de rug naar de stad Dordrecht. De foto van het woninkje aan de Noordendijk met hetzelfde vreemde piramideachtige dak als op het ZP (hier staat het ten noorden van de dijk) is, te oordelen aan de achtergrond, juist genomen naar Dordrecht toe en ongeveer 500 m van de Oranjelaan, langs een vrijwel rechte dijk (dit huisje staat ten zuiden van de dijk).
Mijn bijdrage levert dus geen bewijs.
De dijk maakt op het ZP een bocht naar rechts en lijkt dan terug te krullen. De Noordendijk had (en heeft) echter voorbij de Oranjelaan (op dat kruispunt staat het kantoor waar ik werk) slechts een flauwe bocht naar links en is voorts recht tot aan het spoor. Van die omgeving heb ik een RAF luchtfoto met woning 79, stopplaats Het Visschertje. Op die luchtfoto staat geen andere bebouwing en is geen andere bocht te zien.
Ik twijfel dus nog steeds aan de juistheid van de oplossing, ook gezien het gebrek aan bewijs over de andere huisjes op het ZP.
Zaterdag 5-3-2011 16:56:36



dick zweers (bergeijk): Ik ben benieuwd wat er verder nog uit de bus komt. Als er werkelijk een stolpboerderij op de achtergrond te zien is, laat ik weten dat ik ten zuiden van het IJ slechts twee exemplaren ken in de gemeente Weesp.
Zaterdag 5-3-2011 16:44:53



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik ben het eens met Dick als hij zegt: de locatiebepaling aan de Noordendijk hoeft niet te kloppen. Dat hebben we inderdaad eerder gezien. Ik vind het bewijs te mager.
Op DIEP vond ik nog deze foto: 552_303256 genomen aan de Noordendijk. Dat lijkt een nadere plaatsbepaling mogelijk te maken, al vind ik het decor anders dan dat van het ZP. Hier kan echter wel 40 jaar tussen zitten.

Zaterdag 5-3-2011 14:39:27



Jan de Vries (Zwijndrecht): Als dit de Noordendijk is, dan moeten we toch meer richting Dubbeldam zoeken.
De locatie die Erfgoedcentrum Diep geeft (Kruising Oranjelaan) lijkt mij niet de juiste.
Zaterdag 5-3-2011 14:25:19



Redactie (): Dick, natuurlijk kan er een fout gemaakt zijn bij het catalogiseren. Echter, het Noord- Hollands Archief heeft geen foto's van H.J. Tollens en Erfgoedcentrum Diep ongeveer 1000 en nog 300 van 'Tollens'. Het is mij gelukt een gelijkende boerderij te vinden in Dordrecht, die stond (staat?) aan de Oudendijk. Afbeeldingen van de Oudendijk geven geen bevestiging dat het eerder daar zou kunnen zijn dan aan de Noordendijk.
Website: http://sa-dordrecht.cust.iaf.nl/index.cfm?fuseacti [...]
Zaterdag 5-3-2011 13:49:21



dick zweers (bergeijk): Intussen heb ik ook de identieke afbeelding van de link kunnen zien en vraag ik me af of het zeker is dat die foto naar de juiste locatie is gearchiveerd. Uit ondervinding weet ik dat het, bij wijze van uitzondering, zelfs in de meest professioneel beheerde archieven voorkomt dat afbeeldingen worden bewaard onder de titel van een onjuiste locatie. Natuurljk kan ik het mis hebben. Kan iemand me dan overtuigen dat het hoge dak dat ik op de achtergrond meen te zien iets anders voorstelt? Of dat er in het archief van het Dordtse erfgoedcentrum andere foto's van de Noordendijk te vinden zijn die de juistheid van de locatie kunnen bewijzen. Ik heb er wel op de site naar gezocht, maar zonder succes.
Zaterdag 5-3-2011 12:57:48



Redactie (): H.J. Tollens is een Dordtse fotograaf. Erfgoedcentrum Diep heeft nog een exemplaar, zo te zien een echte foto, met nog wat meer gegevens. Bij mij werkt de link van Jeannet wel.
Website: http://sa-dordrecht.cust.iaf.nl/index.cfm?fuseacti [...]
Zaterdag 5-3-2011 12:20:47



dick zweers (bergeijk): Het lukt me niet om de link te openen. Net rechts van het midden meen ik een hoog dak te zien met een korte nok. Als dat juist is veronderstel ik dat dit een Noord-Hollandse boerderij is.
Zaterdag 5-3-2011 12:15:40



Jeannet (Leiden): Deze foto staat ook op erfgoedcentrum dordrecht en het is de Noordendijk


Website: http://sa-dordrecht.cust.iaf.nl/index.cfm?fuseacti [...]
Zaterdag 5-3-2011 12:01:05



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken

naam  e-mailadres     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen:


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):