Inzender: Haags Gemeentearchief 

Gegevens: Bloemen- en plantenmarkt onder bomen, op de voorgrond tramrails. Hoekpand met ronde gemetselde raamomlijstingen, middenpartij met balkon.

Datering: circa 1900    Formaat: 8 x 11 cm    Extra beelden: Vergroting

Geplaatst: 18 juli 2010


 Reacties op Zoekplaatje 1119 
De nieuwste inzending staat bovenaan!

opgelost!

Raadhuisplein in Apeldoorn, de tramrails liggen in de toenmalige Dorpstraat nu Hoofdstraat

Berry Meester (Apeldoorn): Het betrof de paardentram, zoals Sjoerd al aangaf.
Dinsdag 27-7-2010 09:20:33



Rien Solcer (Waddinxveen): @ Berry, sorry, ik bedoelde ook Apeldoorn, maar ik haal die twee plaatsen altijd door elkaar.
was dit spoor bedoeld voor de paardentram of stoomtram?, want er ging een lijn naar Zeist, maar dat is toch niet deze dan?
Maandag 26-7-2010 21:46:50



Berry Meester (Apeldoorn): Rien, het is Apeldoorn en geen Amersfoort. In Apeldoorn lag inderdaad 750 mm spoor. De redenen dat ik het in 1e instantie voor mezelf al had afgewezen was het dubbele spoor, in de Dorpsstraat lag enkel spoor maar achteraf was er op dit punt toch dubbelspoor zodat de trams elkaar hier konden passeren.
Ook heb ik een ansicht waar het hoekpand vanuit de Dorpstraat kant te zien is en daar zit ook een deur met balkon. Ik had dus verwacht dat er aan de zijkant alleen ramen zouden zijn.
Maandag 26-7-2010 21:26:34



Rien Solcer (Waddinxveen): Proficiat Berry, aan Amersfoort heb ik nooit gedacht, dus ook nooit gezocht, maar de grote vraag voor mij is? is dit 750 mm. spoor wat daar ligt, of was de foto zo vertekend?.
Maandag 26-7-2010 20:36:35



dick zweers (bergeijk): Proficiat allemaal ! Een mooie oplossing.
Maandag 26-7-2010 09:25:19



Berry Meester (Apeldoorn): Heel goed Sjoerd, het betreft inderdaad Apeldoorn. Ik had het niet herkend doordat ik nooit eerder een foto gezien heb van deze zijde. Er zijn vele kaarten van dit stukje maar allemaal met de opvolger van dit pand. Een bewijsfoto zal ik mailen naar de redactie.
Zondag 25-7-2010 22:38:42


Bewijsfoto ingestuurd door Berry Meester - red.



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Hoewel ik niet geheel zeker ben over de spoorwijdte van 750 mm, is het wel zo dat deze overwegend in de Gelderse oosthoek te vinden is op de reeds vermelde lijnen. Ook de Apeldoornse paardentram had overigens deze spoorwijdte. Verder kwam deze spoorwijdte nog slechts op enkele verspreide plekken in Nederland voor en niet in Twente, ook niet bij de TET.
Om op een foto de spoorwijdte goed in te schatten met behulp van vergelijking met bijvoorbeeld lichaamslengte van volwassenen of bestrating moet de foto niet te diagonaal of haaks zijn genomen, zoals helaas wel het geval is op het ZP. De bestrating is niet goed te zien. Het verschil in straatbeeld met bijvoorbeeld 1067 mm spoor is echter aanzienlijk. Ook de breedte tussen de sporen leidt tot de aanname van 750 mm omdat het Gelderse materieel de normale trambreedte had en dus een normaal profiel van vrije ruimte.
Zondag 25-7-2010 22:11:15



Jan Spoolder (Utrecht): Dit zou heel goed in het Gelderse kunnen zijn, maar volgens mij moeten we ons niet beperken tot alleen de achterhoek. Op een achterhoekse markt in een klein plaatsje zou ik vrouwen in klederdracht verwachten, zoals je dat bijvoorbeeld ook zag op oude foto's van Enschede of Oldenzaal. Ik zie echter vooral dienstbodes en enkele deftige dames. De loopjongen komt net van een kantoor. Een (ogenschijnlijk) gespecialiseerde plantenmarkt duidt ook op een plaats met grotere omvang. De schaduwen zijn kort, reden om aan te nemen dat de foto rond het middaguur middag is gemaakt. Dat zou dan betekenen dat de traimrails op deze plek noord-zuid lopen.
Zondag 25-7-2010 20:30:41



dick zweers (bergeijk): Het streekarchief in Doetinchem geeft onder de trefwoorden 'markt Terborg' het volgende resultaat: 2159 Resoluties van de magistraat der stad Terborg betreffende de uitkering van premies voor ter markt aangevoerde paarden en vee, en van andere betalingen, 1752.

Nu nog nagaan hoe lang deze markt is blijven bestaan.

Voor alle duidelijkheid: ik denk niet dat het persé Terborg moet zijn.
Website: http://www.achterhoeksarchief.nl/index.php/zoeken? [...]
Zondag 25-7-2010 19:40:27



dick zweers (bergeijk): Rien, mijn dank, die ik in mijn vorige reactie niet had uitgesproken. De tweelaagse bebouwing is te kleinsteeds voor Arnhem maar in Terborg stonden wel enkele panden van deze hoogte. In Doetinchem zijn ze meer bepalend voor de schaal van de bebouwing. Van een markt in Terborg heb ik geen weet. Ik sluit het ook niet uit. Eens kijken of daar iets over te vinden is. Zutphen wil ik niet uitsluiten, maar ik heb hier helemaal geen Zutphen-gevoel bij, voor wat dat waard is.
Zondag 25-7-2010 19:35:24



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Op het Roermondseplein in Arnhem lag inderdaad een kort stukje dubbelspoor van de Gem. Elektr. Tram Arnhem (GETA) ten behoeve van lijn 3 die zich overigens langs bochtig enkelspoor door de binnenstad wrong. De elektrische tram reed op 1067 mm spoor. Een stoomtram kwam hier niet. Er was geen remise in de buurt. Een elektrische tramman droeg een chique uniform met koperen knopen en een stijve pet; niet zo'n werkpak met platte pet als op het ZP. Op zich zou het ZP ook wel in Arnhem kunnen zijn, maar ik acht het niet erg waarschijnlijk.
Zondag 25-7-2010 19:05:02



Rien Solcer (Waddinxveen): Roermondseplein in Arnhem was vroeger tevens
veemarkt,de stoomtram reed er langs en er waren meerdere sporen omdat er waarschijnlijk een remise was, dit gezien op een oude plattegrond van Arnhem. Gezien de oorlogsschade van WO 2 is er niets meer van te zien. Ik denk dat dit een serieuse optie is.
Zondag 25-7-2010 16:26:50



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): De man links heeft op zijn pet een gevleugeld wiel; hij is locpersoneel (stoker/machinist). Langs de overigens enkelsporige GSM-lijn kwamen aleen al tussen Arnhem en Gendringen een kleine veertig wisselplaatsen voor. Dat was ook nodig want naast de gewone tramdiensten reden er goederentrams en sneltrams. In elk dorp was er wel één; opnoemen is niet zinvol. Ik kan in mijn archief niets vinden over vee- en of paardenmarkten.
Is Zutphen zelf uitgesloten? Te Terborg werd flink gerangeerd, zie ik aan de dienstregelingen. Was daar een markt?
Zondag 25-7-2010 15:57:41



dick zweers (bergeijk): Dank, Sjoerd !
Ik zal bij eerste gelegenheid eens proberen om langs deze tramverbindingen mogelijkheden te vinden en om de gebouwen te analiseren. Voor zover ik weet reed de tram niet langs de veemarkt in Doetinchem, Rien.
Zondag 25-7-2010 14:38:36



Leo R. (Utrecht): Om het zoeken wat makkelijker te maken, kijk eens op de site spoorzoeker.net voor een mooie kaart. (zie link)
Website: http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/kaarten [...]
Zondag 25-7-2010 11:56:07



Rien Solcer (Waddinxveen): De onderkanten van de twee paaljes in het midden
zijn goed versleten, ik denk deze plaats cq markt tevens de plaatselijke veemarkt is. Dan moet je toch wel denken aan een wat grotere stad.
Zondag 25-7-2010 11:51:06



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Alard mag gerust in Elten gaan kijken, maar daar reed geen tram. Leuke plaats, herinner ik me, was daar in 1964 vlak na de terugoverdracht aan de BRD, gereisd per GTW die toen al harmonicabussen had. Nu heet dat een "gelede". Ze hadden al een semiautomatische versnelling met een heel apart geluid.
Zondag 25-7-2010 10:10:05



Alard (Zevenaar): Lijkt veel op de markt in Elten.
Ga morgen eens kijken in het museum, waar ik werk, of er iets van Elten is rond de eeuwwisseling.
Zondag 25-7-2010 00:18:17



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Aardige site met mooie foto's, Rien. Jammer genoeg ontbreekt de bronvermelding bij de maatschappijen-index en dat is wel zo netjes. Gelukkig hebben we onze onvolprezen vraagbaak van J.W. Sluiter ook nog en die vertelt:
Arnhem - Dieren - Doesburg - Doetinchem - Terborg - Gendringen (GSM);
Zutphen - Doetinchem - Zeddam - Emmerik (ZE);
Zeddam - Terborg - Lichtenvoorde - Aalten - Bocholt (GWSM).
Dat zijn de belangrijkste 750 mm lijnen en Dick, zoals ik al vermeldde is het ondoenlijk om alle wisselplaatsen in de dorpen na te gaan: er waren er zeer vele.
Overigens reed ook de Geldersch Overijsselsche Stoomtram door de streek: Deventer - Lochem - Borculo maar die had 1067 mm-spoor. Het lijkt me smaller op het ZP.
Zaterdag 24-7-2010 18:17:33



Rien Solcer (Waddinxveen): @ dick,op deze site staat verschillend tramlijnen
van vroeger, misschien helpt het je wat verder?
www.stoomtrams.ontheweb.nl/
Zaterdag 24-7-2010 17:30:38



dick zweers (bergeijk): Sjoerd, ik ben benieuwd of je nog andere tramlijnen door de Achterhoek kent. Misschien breng je me daardoor op andere mogelijkheden. Ik zou met kunnen voorstellen dat er vanuit Arnhem in de richting van Winterswijk ook wel een verbinding was.

Zaterdag 24-7-2010 11:57:48



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Dick, je link werkte wel niet, maar op jouw aanwijzing vond ik in mijn collectie ook een foto van de tram in de Hamburgerstraat, terwijl mijn GSM-tekeningen dat tracé niet weergaven. Het "rondje" om de kerk blijkt wegens het gevaar in 1937 vervangen door een omweg via de Gaswal, de IJsselkade, de Missetstraat en de Verheulstraat, waarbij voorbij het GOLS-station de Terborgseweg weer bereikt werd. Ik ga in elk geval na of er toch nog een kansje voor Doetinchem in zit en of er in het oude GSM-tracé een wisselplaats zat. Het is ondoenlijk om dat voor het gehele gebied te doen.
De tram Zurtphen - Emmerik (ZE) stak bij de Gaswal de oude IJssel over en ging zuidwaarts; hij kwam niet langs de Hamburgerstraat.
Vrijdag 23-7-2010 19:34:33



dick zweers (bergeijk): Over treinen en trams houd ik mijn mond, Sjoerd. Ik heb ook geen bijzondere reden om aan Doetinchem vast te houden. Wat ik wel meende te weten is dat de tram van Zutphen naar Emmerik midden door het centrum van Doetinchem reed met een bocht om de grote kerk heen. Dat is me verteld en het klopt met bijgaande foto van de Hamburgerstraat die deel uitmaakt van de oude verkeersroute die evenwijdig aan de Oude IJssel van noordwest naar zuidoost door het centrum liep.
Website: http://www.gelderlandinbeeld.nl/TopView.php?module [...]
Vrijdag 23-7-2010 18:58:59



Sjoerd Eeftens (Prinsenbeek): Ik denk dat de stelling van de heer Borsboom over het Gelderse wel eens zou kunnen kloppen, afgaande op de spoorbreedte. Ik geef Doetinchem echter weinig kans omdat zich in de kom nergens dubbelspoor, noch een wisselplaats bevond (afgezien van de remiseterreinen en daar is het niet). Op het stationsplein lagen een raccordement naar fabriekjes en de hoofdlijn ver uit elkaar, dus daar is het ook niet.

Dinsdag 20-7-2010 16:24:00



dick zweers (bergeijk): De bovenbeëindiging van de raamkozijnen is van een vorm die mij zeer Oost-Nederlands voorkomt. Bij tramrails denk ik aan de oude verbinding van Zutphen naar Emmerich en dan hoort Doetinchem wellicht tot de mogelijkheden. Dergelijke gebouwen staan of stonden daar.
Dinsdag 20-7-2010 15:20:38



G. Borsboom (Maassluis): Ik weet het antwoord niet, maar merk op dat de rails smalsporig is. Dat kan verwijzen naar de Achterhoek waar een spoorbreedte van 750 mm werd toegepast.
Maandag 19-7-2010 09:50:35



  Om een reactie te plaatsen kunt u onderstaand formulier gebruiken

naam  e-mailadres     
woonplaats  Wat is woord één in deze zin? vul dit hier in *
opmerkingen:


internetadres met toelichtende illustratie/tekst (incl. http://):